تاثیر آلودگی هوا روی سندرم آسپرگر؛ خطری جدی برای کودکان

نشانگان آسپرگر چیست؟

نام سندرم آسپرگر به طور رسمی تغییر کرده است، اما بسیاری هنوز از اصطلاح سندرم آسپرگر در مورد بیماری خود استفاده می‌کنند. علائم سندرم آسپرگر اکنون در بیماری به نام اختلال طیف اوتیسم (ASD) گنجانده شده است. ASD اکنون نامی است که برای طیف وسیعی از اختلالات شبه اوتیسم استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر ابتدا مقاله سندرم آسپرگر چیست و چه علائمی دارد را در مجله سلامت دکتردکتر مطالعه فرمایید.

اختلال طیف اوتیسم (ASD) گروهی از اختلالات عصبی رشدی است که با مشکلات مداوم در ارتباطات و تعامل اجتماعی و الگوهای محدود و تکراری رفتار، علایق یا فعالیت‌ها مشخص می‌شود و بر اساس یک متاآنالیز، مهمترین علت ناتوانی ذهنی در کودکان زیر پنج سال در سال‌های اخیر است.

محققان قادر به شناسایی یک علت خاص برای سندرم آسپرگر نیستند. اما آنها نظریه‌هایی دارند. ژن‌ها، تغییرات مغزی و محیط احتمالاً همه در این اختلال نقش دارند. علاوه بر این، برخی از عوامل خطر می‌توانند شانس ابتلا به آسپرگر را افزایش دهند.

نشانگان آسپرگر چیست؟

علل احتمالی نشانگان آسپرگر چیست؟

بسیاری از مطالعات به بررسی علل احتمالی اختلالات طیف اوتیسم مانند آسپرگر پرداخته‌اند. برخی سرنخ‌هایی ارائه کرده‌اند که به پزشکان کمک می‌کند تا محرک‌های بالقوه را شناسایی کنند.

  • ژن‌ها: به نظر می‌رسد ژن‌ها بر شانس ابتلای فرد به نشانگان آسپرگر تأثیر می‌گذارند. در حالی که هیچ ژن خاصی در ازتباط با این بیماری یافت نشده است، اما این اختلال در خانواده‌ها وجود دارد. برای مثال، خواهر و برادر کوچک‌تر یک کودک مبتلا به آسپرگر نسبت به سایر کودکان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سندرم هستند. مطالعات روی دوقلوهای همسان نشان داده است که اگر یکی از دوقلوها دارای اختلال طیف اوتیسم باشد، احتمالاً دیگری بین 36 تا 95 درصد مواقع تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.علاوه بر این، برخی شرایط ژنتیکی، مانند سندرم X شکننده و سندرم رت، با ایجاد آسپرگر مرتبط هستند. سندرم X شکننده شایع ترین اختلال تک ژنی شناخته شده است و حدود 2 تا 3 درصد از کل اختلالات طیف اوتیسم را تشکیل می‌دهد. جهش‌های خودبه‌خودی ژن یا تغییرات ژنی که به دلایل نامشخصی اتفاق می‌افتد نیز ممکن است بر خطر ابتلای کودک به آسپرگر تأثیر بگذارد.دانشمندان به مطالعه چگونگی ارتباط ژن ها با آسپرگر ادامه می‌دهند و امیدوارند پاسخ‌های بیشتری برای توضیح بهتر این ارتباط پیچیده ارائه کنند.
  • تغییرات مغزی: مطالعات تصویربرداری روی افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم، تفاوت‌هایی را در بخش‌های خاصی از مغز، به ویژه در نواحی معروف به لوب پیشانی و تمپورال نشان داده است. محققان در تلاش هستند تا دریابند که آیا این تغییرات به دلیل ناهنجاری های ژنی، آسیب در دوران بارداری یا تولد، آسیب در چند ماه اول زندگی یا ترکیبی از چندین عامل است.
  • محیط: بسیاری از کارشناسان معتقدند محرک‌های محیطی ممکن است مقصر آسپرگر باشند. در حالی که تحقیقات بیشتری باید انجام شود، برخی نظریه پردازی کرده اند که برخی از مسائل در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلای کودک به اختلال طیف اوتیسم را افزایش دهد. برخی از خطرات تهدید کننده مادر باردار برای ابتلای جنین به نشانگان آسپرگر عبارتند از:
  1. ابتلا به عفونت ویروسی
  2. عوارض زایمان
  3. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند فتالات‌ها یا آفت‌کش‌ها
  4. بودن در معرض آلاینده‌های هوا
  5. سیگار کشیدن مادر

توجه به این نکته مهم است که بسیاری از کودکانی که در معرض این خطرات هستند هرگز به آسپرگر یا شکل دیگری از اوتیسم مبتلا نمی‌شوند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اختلال احتمالاً توسط عوامل مختلفی ایجاد می‌شود؛ ترکیبی از مسائل ژنتیکی، عصبی و محیطی ممکن است با هم در ایجاد این سندرم کار کنند. به عنوان مثال، برخی جهش‌های ژنتیکی ممکن است کودک را نسبت به مواد شیمیایی یا سایر علل محیطی حساس‌تر کند. یا ممکن است ژن‌ها دلیلی برای ایجاد تغییرات خاص مغزی در افراد مبتلا به آسپرگر باشند.  دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا بفهمند که چگونه همه قطعات این پازل با هم هماهنگ می‌شوند.

علل احتمالی نشانگان آسپرگر چیست؟

تشخیص نشانگانگان آسپرگر

بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (Centers for Disease Control and Prevention) تشخیص دادن نشانگان آسپرگر بنا به دلایلی سخت و دشوار است. از جمله این دلایل عدم تشخیص بیماری توسط آزمایش‌های بالینی مختلف همانند آزمایش خون است. پزشکان اغلب با زیر نظر قرار دادن کودکان و همچنین رشد آن‌ها می‌توانند ASD را تشخیص دهند. بنابراین، پزشکان به دستورالعمل‌های پزشکی برای تشخیص ASD متکی هستند. خوشبختانه نسخه‌های جدید از دستورالعمل‌های منتشر شده از انجمن روان‌پزشکی و طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌های سازمان بهداشت جهانی، معیارهای جدید و کاربردی‌تری برای تشخیص نشانگان آسپرگر اعلام کردند.

در سال‌های اخیر ASD از اختلال شدید، به بیماری با طیف‌های خفیف، تغییر یافته است. به همین دلیل، تشخیص این نشانگان در بزرگ‌سالان نیز مانند کودکان بهبود پیدا کرد. اما هنوز این روش هم نمی‌تواند اصلی‌ترین عامل بروز ASD را مشخص کند.

دانشمندان در حال تلاش برای رسیدن به یک آزمایش و تست دقیق هستند که بتواند شانگان آسپرگر را تشخیص دهد. از جمله این آزمون‌ها، تشخیص سطح پایین هورمون وازوپرسین (vasopressin) در مایع نخاعی کودکان است. کاهش این هورمون در مایع نخاعی، می‌تواند نشانه‌ای از رشد ASD در سنین بالاتر باشد. این مطالعه در دانشگاه استنفورد انجام شده بود.

مطالعات انجام شده در دانشگاه وارویک انگلستان که با استفاده از نوعی آزمایش هم‌زمان خون و ادرار بود به میزان زیادی و نزدیک به 92 درصد می‌توانست بروز نشانگان آسپرگر را به درستی تشخیص دهد. اکثر کودکانی که دارای مشکلات رشد و معلولیت هستند، عامل ناشناخته‌ای دارند. به جز مواردی که اکنون شناسایی شده‌اند؛ همانند سندرم داون.

تاثیر آلودگی هوا در بروز نشانگان آسپرگر

دو مطالعه جدید رابطه‌ای مستقیم میان آلودگی هوا و احتمال بروز ASD یا نشانگان آسپرگر در کودکان را نشان می‌دهد. یکی از این مطالعات که در مجله JAMA Pediatrics منتشر شده است حاصل مطالعه روی 132 هزار نوزاد تازه متولد در بازه سال‌های 2004 تا 2009 بوده است. نتایج مطالعه صورت گرفته نشان داد که قرار گرفتن در معرض اکسید نیتریک متصاعد شده از اگزوز ماشین‌ها در دوران بارداری، احتمال بروز ASD را در زمان رشد کودکان افزایش می‌دهد.

مطالعه بعدی که در مجله Environmental Epidemiology منتشر شده است، بیش از 15 هزار نوزاد که در سال‌های 1989 تا 2013 در دانمارک متولد شده بودند را مورد بررسی قرار داد. این مطالعات نشان داد که آلودگی هوا در ماه‌های اول تولد و بعد از آن می‌تواند بر روی بروز نشانگان آسپرگر تأثیرگذار باشد.

در ادامه خوب است مقاله تاثیر آلودگی هوا بر مغز را مطالعه کنید تا ببینید این معظل چگونه بر زندگی ما انسان‌ها اثر مخرب می‌گذارد.

آلودگی هوا و ASD

بر اساس گفته‌های محققان دست‌اندرکار در این دو مطالعه، افزایش اندکی در احتمال بروز ASD در کودکانی که قبل از تولد در معرض یک آلاینده مشخص یعنی اکسید نیتریک قرار گرفته بودند، مشاهده شده است. در حالی که این افزایش به نظر ناچیز است اما اگر جمعیت بررسی تعدادی همانند کودکان روی کره زمین باشد، همین تأثیر ناچیز می‌تواند بسیار خطرناک و هشدار دهنده شود. این مطالعات در راستای مطالعات قبلی و تائید کننده آن‌ها است و نشان می‌دهد که برای درک صحیح از رابطه نشانگان آسپرگر و آلودگی هوا باید مطالعات بیشتری انجام شود.

با این وجود هنوز نمی‌توان به طور قطع و یقین اعلام کرد که آلودگی هوا عامل اصلی بروز ASD است. دانشمندان فقط به این نتیجه رسیدند کودکانی که در معرض آلودگی هوا هستند، احتمال بیشتری برای ابتلا به نشانگان آسپرگر دارند.

اما برای کم کردن تاثیر آلودگی هوا هرکسی به سهم خود می‌تواند اقداماتی مفید انجام دهد؛ در مطلب مقابله با آلودگی هوا، 10 راه برای کم کردن شاخص آلودگی را ارائه داده‌ایم؛ مطالعه کنید و در انجام آن، اهتمام بورزید.

آیا آلودگی هوا خطر بستری شدن در بیمارستان را برای کودکان ASD افزایش می‌دهد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به نشانگان آسپرگر در صورت قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا برای دوره‌های نسبتاً کوتاه مدت با خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان روبرو هستند و پسران بیشتر از دختران در معرض خطر قرار دارند.

محققان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که کاهش سطح آلودگی هوا می‌تواند خطراتی مثل بیش‌فعالی، پرخاشگری یا خودآزاری را کاهش دهد. این یافته‌ها در مجله BMJ Open منتشر شد. اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک اختلال عصبی رشدی با طیف وسیعی از علائم و شدت است. بر اساس گزارش BMJ Open، اغلب با التهاب عصبی و التهاب سیستمیک همراه است به این معنی که داروها، مکمل‌ها و رژیم غذایی می‌توانند علائم اصلی را بهبود بخشند.

اعتقاد بر این است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در کوتاه مدت، به عنوان مثال در طی چند روز یا چند هفته، باعث التهاب سیستمیک و التهاب عصبی می‌شود و به طور بالقوه خطر بستری شدن در بیمارستان را در افراد اوتیستیک افزایش دهد. اما مطالعات قبلی بر ارتباط بین قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی هوا در طی سال‌ها در دوران بارداری و اوایل دوره پس از زایمان و رشد ASD در کودکان متمرکز شده‌اند.

محققان به دنبال یافتن این موضوع بودند که آیا قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت ممکن است خطر تشدید علائم ASD را در میان کودکان در سن مدرسه ایجاد کند یا خیر. در این گزارش آمده است که سیستم عصبی در حال رشد کودک نسبت به بزرگسالان بیشتر مستعد مواجهه با محیط است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سطح جهان از هر 100 کودک، یک کودک مبتلا به اوتیسم است.

محققان مؤسسه بهداشت عمومی و مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان دانشگاه ملی سئول از داده‌های رسمی دولتی در مورد پذیرش روزانه کودکان مبتلا به اوتیسم در بیمارستان‌ها در بین کودکان 5 تا 14 ساله بین سال‌های 2011 تا 2015 استفاده کردند. آنها همچنین داده هایی را در مورد سطوح روزانه ذرات ریز (PM2.5)، دی اکسید نیتروژن (NO2) و ازن (O3) در هر یک از 16 منطقه در جمهوری کره جمع‌آوری کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض PM2.5، NO2 و O3 با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان برای اوتیسم مرتبط است و پسران در معرض خطر بیشتری نسبت به دختران هستند. محققان محدودیت‌های این مطالعه را اذعان کردند و خواستار تحقیقات بیشتر در این زمینه شدند.

در نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض آلودگی هوا بر تشدید علائم ASD تأثیر می‌گذارد، که در بین پسران بیشتر از دختران است. همچنین مشخص شد که مخلوط‌های آلودگی هوا با تشدید علائم ASD مرتبط است که عمدتاً توسط PM2.5 و NO2 ایجاد می‌شود. این نتایج تاکید می‌کند که کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا باید برای کنترل موفق علائم ASD در نظر گرفته شود، که با توجه به کیفیت زندگی و هزینه‌های اقتصادی مهم است.

از آنجایی که این اولین مطالعه در مورد این موضوع است، مطالعات بیشتر، به ویژه مطالعاتی که مستقیماً علائم ASD را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنند، برای تأیید نتایج و ترسیم پیامدهای سیاستی ضروری هستند.

مقاله بهترین ماسک تنفسی برای آلودگی هوا چه ویژگی‌هایی دارد؟ به شما برای انتخاب ماسک خوب و تا حدودی پیشگیری از اثرات منفی آلودگی هوا، توصیه می‌شود.

آیا آلودگی هوا خطر بستری شدن در بیمارستان را برای کودکان ASD افزایش می‌دهد؟

آلودگی هوای شهرها در ابتلای کودکان به ASD نگران‌کننده است!

ما تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت فرزندانمان انجام می دهیم. اما، اگر همان هوایی که آنها تنفس می‌کنند به آنها آسیب برساند، چه کار می‌کنید؟ مطالعات انجام شده در مورد رابطه آلودگی هوا و ASD حاکی از رابطه مستقیم میان این دو است. اما نمی‌توان به صورت قطع و یقین اعلام کرد که آلودگی هوا عامل اصلی نشانگان آسپرگر است. عوامل زیادی همانند آلودگی هوا برای بروز ASD تشخیص داده شدند اما هیچ کدام از آن‌ها عامل اصلی بروز این بیماری نیست.

افزایش مبتلایان به ASD باعث شده است که پزشکان روش‌های تشخیص و همچنین پیش‌بینی بیماری بهتری به کار بگیرند. هنوز هیچ تست مشخصی هم برای تشخیص ASD گزارش نشده است و دانشمندان به دنبال پیدا کردن راه درمان و تست قطعی بروز نشانگان آسپرگر هستند. بهتر است اگر در دوران بارداری در شهرهای آلوده زندگی می‌کنید با یک متخصص ریه، آلرژی و سیستم ایمنی مشورت کنید. برای گرفتن نوبت اینترنتی پزشک نیز می‌توانید از سامانه دکتردکتر کمک بگیرید.

در انتها از شما می‌خواهیم اگر تجربه‌ای از نشانگان آسپرگر دارید، با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی در مورد ارتباط با آلودگی هوا و نشانگان آسپرگر دارید، خوشحال می‌شویم که از ما بپرسید.

منابع:

theguardian

everydayhealth

Healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.