آیا سرطان حنجره قابل درمان است؟

علائم سرطان حنجره جز علائمی است که شاید  در ابتدا خیلی غیر معمولی باشند و چندان اهمیتیی بدان داده نشود. به خاطر همین بیشتر باید دقت کنید و راجع به آن بدانید. سرطان حنجره یکی دیگر از انواع سرطان ها می باشد که بر حنجره تاثیر می گذارد.  

سرطان گلو چیست؟

هنگامی که تومورهای سرطانی در ناحیه‌ی گلو، حنجره و لوزه‌ها تشکیل شوند، سرطان گلو (Throat cancer) ایجاد می‌شود.  غالباً سرطان گلو در سلول‌های صاف پوشاننده‌‌ی گلو شروع می‌شود.

حنجره درست زیر گلو قرار دارد و بسیار مستعد ابتلا به سرطان است. حنجره از غضروف تشکیل شده و حاوی تارهای صوتی است.  زمانی که صحبت می‌کنیم در این تارها  لرزش ایجاد می شود و صدا تولید می‌شود.

گاهی اپی‌گلوت که به عنوان سرپوش راه هوایی عمل می‌کند هم تحت تاثیر سرطان گلو قرار می‌گیرد. سرطان لوزه نوع دیگری از سرطان گلو است که در آن لوزه‌ها که پشت گلو قرار دارند، آسیب می‌بینند.

حنجره بخشی از گلو در ورودی قطعه برآمده گلو می باشد. حنجره  نقش مهمی در کمک به نفس کشیدن و صحبت کردن شما دارد. طبق آمار های اخیر تقریبا چیزی بالغ بر ۲۴۰۰ نفر در انگستان سالیانه به سرطان حنجره میتلا می شوند. همچنین بیشتر افرادی که در گیر آن می شوند افراد بالای ۶۰ سال هستند و در مردان چهار برابر زنان بیشتر اتفاق می افتد

علائم سرطان حنجره

علائم اصلی سرطان حنجره عبارتند از:

  • تغییر در صدا مانند صدایی خیره کننده و گاهی خشن
  • درد هنگام بلع یا مشکل بلعیدن
  • یک توده یا تورم در گردن
  • سرفه طولانی مدتی
  • یک گلودرد یا آسیب شنوایی به صورت مداوم
  • در موارد شدید، تنفس دشوار

بعضی از علائم اصلی سرطان حنجره در افراد ممکن است:

  • با  ضعف بدنی
  • تنفس سخت
  • سر و صدای خشن رو به بالا در هنگام تنفس
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح و فاحش
  • خستگی (خستگی شدید)

انواع سرطان گلو 

سرطان گلو واژه‌ای کلی و عمومی است که به سرطانی اطلاق می‌شود که در حلق  (Throat cancer) یا حنجره (laryngeal cancer) ایجاد می‌شود. حلق و حنجره به هم متصل هستند و حنجره درست زیر حلق یا گلو قرار دارد.

با وجود اینکه بیش‌تر سرطان‌های گلو، سلول‌های مشابهی را درگیر می‌کنند؛ بر حسب اینکه سرطان در چه ناحیه‌ای از گلو ایجاد شده، به آن نام‌های مختلفی نسبت داده می‌شود.

  • سرطان بینی – حلقی (Nasopharyngeal cancer) در نازوفارنکس یا بخشی از گلو که درست پشت بینی قرار دارد آغاز می‌شود.
  • سرطان دهانی – حلقی (Oropharyngeal cancer) که در اوروفارنکس یا بخشی از گلو که درست پشت دهان قرار داشته و لوزه را هم شامل می‌شود، آغاز می‌شود.
  • سرطان زیر حلقی (Hypopharyngeal cancer) در هیپوفارنکس یا پایین‌ترین قسمت گلو، درست زیر مری و لوله‌ی هوایی آغاز می‌شود.

سرطان  گلوتیس (Glottic cancer) که در تارهای صوتی آغاز می‌شود.

  • سرطان سوپراگلوت (Supraglottic cancer) در قسمت بالایی حنجره آغاز می‌شود و نوعی از سرطان را شامل می‌شود که اپی گلوت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اپی گلوت قطعه‌ای غضروفی است که به عنوان دریچه‌ای برای راه هوایی عمل می‌کند.

سرطان زیر اپی گلوت (Sub Glottic cancer) که در پایین‌ترین بخش حنجره، زیر تارهای صوتی آغاز می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر هر یک از علائم اصلی ذکر شده در بالا را بیش از سه هفته داشته باشید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.  علائم نامبرده اغلب ناشی از شرایط جدی تر مانند لارنژیت است، اما توصیه می‌شود آنها را پیگیری کنید.و به پزشک مراجعه کنید تا مشکل اصلی شناسایی شود.

در صورت لزوم، پزشک  ممکن است شما را برای آزمایش‌های بیشتر برای تأیید یا رد کردن سرطان به متخصص مورد نظر راهنمایی کند. تا با توجه به آزمایش ها و معاینات دقیق تر رد یا تایید بیماری صورت بگیرد.

علت سرطان گلو 

زمانی که سلول‌های موجود در گلو از نظر ژنتیکی دچار جهش شوند، سرطان گلو رخ می‌دهد. سلول‌های حاصل از جهش ژنتیکی به صورت کنترل نشده رشد می‌کنند و حتی بعد از مردن طبیعی سلول‌های سالم به رشد خود ادامه می‌دهند. در نهایت تجمع سلول‌ها در گلو، تشکیل تومورهای سرطانی خواهد داد.

هنوز به صورت دقیق دلیل این جهش ژنتیکی، مشخص نیست. با این همه پزشکان عواملی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، شناسایی کرده اند.

 

دقیقا مشخص نیست که چه چیزی و چه عواملی باعث سرطان حنجره می شود، اما عواملی هستند که خطر ابتلا به این بیماری را می توانند افزایش دهند:

  •  سیگار کشیدن  به طور مداوم
  • مصرف الکل زیاد
  • داشتن سابقه ژنتیکی سرطان سر و گردن
  • داشتن رژیم ناسالم
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و مواد معدنی مانند آزبست و گرد و غبار زغال سنگ

با اتخاذ شیوه زندگی سالم، از جمله اجتناب از الکل و تنباکو، می توانید شانس خود را برای ابتلا به  سرطان حنجره کاهش دهید.

عوامل خطرساز برای ابتلا به سرطان گلو

فاکتورهایی که خطر ابتلا به سرطان گلو را افزایش می‌دهند، شامل:

  • مصرف مشتقات تنباکو، مانند سیگار کشیدن و یا جویدن تنباکو
  • ویروس‌های قابل انتقال مقاربتی، مانند ویروس پاپیلوما انسانی
  • عدم مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها در رژیم غذایی
  • بیماری بازگشت اسید معده به مری

پیشگیری از سرطان گلو

در حال حاضر راه ثابت شده‌ای برای جلوگیری از ابتلا به سرطان گلو وجود ندارد. اما برای کم کردن خطر ابتلا به این دسته از سرطان می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • ترک سیگار و سیگار نکشیدن: اگر سیگاری هستید، ترک کنید و اگر سیگاری نیستید هرگز آن را تجربه نکنید. ترک سیگار گاهی کاری دشوار است، پس کمک بگیرید. داروها، فرآورده‌های جایگزین تنباکو و دیگر استراتژی‌ها در این راه به شما کمک می‌کند.
  • مشروبات  الکلی مصرف نکنید
  • داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی: ویتامین و آنتی اکسیدان‌های موجود در سبزی‌ها و میوه‌ها خطر ابتلا به سرطان گلو را کاهش خواهند داد. در روز به مقدار کافی از سبزیجات و میوه جات رنگی مصرف کنید.
  • از خود در برابر ویروس پاپیلوما انسانی محافظت کنید: با استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی و پرهیز از داشتن شریک‌های جنسی متعدد می‌توان در برابر این ویروس محافظت کرد. همچنین واکسن این ویروس برای گروه‌های مختلف زنان جوان، مردان، دختران و پسران قابل دسترس است.

تشخیص سرطان گلو

برای تشخیص سرطان گلو، راه‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

  • بررسی دقیق وضعیت گلو به کمک آندوسکوپ: در آندوسکوپی به کمک لوله‌ی باریک و انعطاف پذیری مجهز به دوربین فضای داخلی گلو به دقت بررسی می‌شود. دوربین تصاویر ضبط شده را به صفحه نمایش انتقال داده و پزشک به این طریق قادر به بررسی ناهنجاری‌های درون گلو خواهد بود. 

در لارنگوسکوپی، لوله‌ی باریک و انعطاف پذیر مجهز به دوربین به داخل حنجره وارد می‌شود. این دوربین از لنزهایی بسیار قوی استفاده کرده و به پزشک کمک می‌کند تا تارهای صوتی را با دقت بررسی کند. 

  • خارج کردن نمونه‌ی بافتی برای آزمایش: اگر در جریان اندوسکوپی یا لارنگوسکوپی بافتی غیر طبیعی تشخیص داده شود، پزشک بخشی از بافت را برای آزمایش و بررسی دقیق‌تر خارج خواهد کرد. اگر عقده های لنفاوی هم درگیر باشد برای خارج کردن نمونه بافتی از لنف متورم از روشی به نام آسپیراسیون سوزن ظریف استفاده می‌شود. 
  • روش‌های تشخیصی تصویربرداری برای تشخیص مقدار پیشرفت بیماری از رادیولوژی اشعه ایکس، سی‌تی اسکن و ام آر آی استفاده خواهد شد. 

مراحل پیشرفت سرطان  گلو

بعد از اینکه بیماری تشخیص داده شد، مرحله‌ی بعدی تشخیص مرحله‌ی سرطان است که به انتخاب بهترین روش درمانی کمک می‌کند. 

سطوح بیماری با اعداد رومی I تا IV  نامگذاری می‌شود. سطح یا مرحله I  نشان‌دهنده‌ی وجود تومورهای کوچکی است که در یک ناحیه‌ی گلو ایجاد می‌شوند. مراحل بعدی سطح پیشرفت سرطان بیش‌تر شده و در سطح IV  با پیشرفته ترین نوع سرطان رو به رو خواهیم بود. 

چگونه سرطان حنجره درمان می‌شود؟

انتخاب روش درمانی مناسب به بسیاری از عوامل مانند مرحله و شدت پیشرفت بیماری، نوع سلول‌های درگیر، وضعیت کلی سلامت و انتخاب شخصی بیمار بستگی دارد. پزشک در مورد معایب و مزایای با بیمار صحبت می‌کند و هر دو با هم بهترین روش درمانی را انتخاب می‌کنند.

پرتو درمانی 

در این روش از ذرات پر انرژی اشعه ایکس و پروتون‌ها برای هدایت پرتوها به سلول‌های سرطانی استفاده شده و به این ترتیب باعث مرگ این سلول‌ها می‌شوند.

برای پرتو درمانی از دستگاه‌های بزرگی که خارج از بدن قرار دارد، استفاده می‌شود. اما علاوه بر این روش می‌توان ذرات رادیو اکتیو و سیم‌های مخصوص را در بدن و در نزدیکی بافت سرطانی قرار داد. به این روش براکی تراپی یا نزدیک درمانی (Brachytherapy) گفته می‌شود. 

در مراحل اولیه سرطان گلو پرتودرمانی به تنهایی کافی است، ولی هر چه که بیماری پیشرفت کند باید از آن در کنار سایر روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی استفاده کرد.

در مراحل خیلی پیشرفته‌تر بیماری هم از پرتو درمانی برای کاهش علایم و نشانه‌های بیماری استفاده شده و به این ترتیب بیمار احساس بهتری خواهد داشت.

جراحی 

بر حسب مکان و مرحله‌ی سرطان گلو، روش‌های جراحی مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. این درمان‌ها شامل:

  • جراحی سرطان گلو در مراحل اولیه: اگر سرطان گلو سطح آن یا تارهای صوتی را درگیر کرده باشد، در حین انجام اندوسکوپی با کمک ابزارهای مخصوص جراحی انجام خواهد شد. در این روش که برای درمان و از بین بردن سلول‌های سرطانی سطحی استفاده می‌شود، کمک از لیزر و یا ابزارهای جراحی استفاده می‌کند. 
  • جراحی برای خارج کردن حنجره به صورت کامل یا لارنژکتومی  برای تومورهای کوچک‌تر جراح بخشی از حنجره که تحت تاثیر سرطان قرار گرفته را خارج خواهد کرد. در این عمل جراحی سعی خواهد شد که تا حد امکان مقدار زیادی از حنجره باقی بماند. پزشک در این روش جراحی توانایی صحبت کردن و نفس کشیدن بیمار را حفظ خواهد کرد. 

اگر سرطان پیشرفته تر باشد، باید کل حنجره خارج شود. بعد از خارج کردن حنجره راه هوایی به مجرای گلو متصل می‌شود تا توانایی نفس کشیدن بیمار حفظ شود. به این روش جراحی  تراکئوستومی  گفته می‌شود. 

بعد از خارج کردن کل حنجره، بیمار با مشورت با متخصص گفتار درمانی راه‌های صحبت کردن بدون استفاده از حنجره را خواهد آموخت. 

  • جراحی برای خارج کردن بخشی از گلو یا فارنژکتومی– اگر تومور کوچک باشد، خارج کردن بخش کوچکی از گلو به کمک جراحی موثر خواهد بود. بخش‌های خارج شده برای کمک به بلع طبیعی مواد غذایی، گاهی بازسازی می‌شوند. 
  • جراحی برای خارج کردن توده‌های لنفی سرطانی – اگر سرطان گلو به سرعت منتشر شده و گردن را هم درگیر کند، پزشک با کمک جراحی تمام و یا بخشی از گره‌های لنفی حاوی سلول‌های سرطانی را خارج خواهد کرد. 

جراحی با خطر بروز عفونت و خونریزی همراه است. دیگر مشکلات این روش، بسته به روش جراحی بروز مشکلاتی در صحبت کردن و بلع است. 

شیمی درمانی 

در این روش درمانی از داروهای خاصی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. شیمی درمانی معمولا به همراه پرتو درمانی انجام می‌شود. برخی از داروهای شیمی درمانی سلول‌های سرطانی را نسبت به پرتو درمانی بسیار حساس می کنند. اما ترکیب این دو روش درمانی عوارض جانبی هر دو درمان را افزایش می‌دهد.

در مورد عوارض احتمالی شیمی درمانی و اینکه ترکیب آن با کدام روش درمانی موثرتر خواهد بود، با پزشک معالج خود صحبت کنید‌.

دارونشانی یا دارورسانی هوشمند

در روش دارو نشانی Targeted drugs به صورت مشخص و خاص سلول‌های سرطانی که مانع رشد طبیعی سلول‌های سالم می‌شوند، مورد هدف قرار خواهند گرفت.

برای مثال داروی ستوکسی‌مب (Cetuximab) در این روش در موقعیت‌های مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو عملکرد نوعی خاص از پروتئین در سلول‌های سالم که در بیش‌تر انواع سرطان گلو وجود دارد را متوقف خواهد کرد. داروهای دیگر در مراحل تحقیقاتی قرار دارند.

مراحل توانبخشی بعد از درمان سرطان گلو

بعد از درمان سرطان گلو، اغلب مشکلاتی مانند ناتوانی در بلع غذاهای خشک و صحبت کردن به وجود می آید که باید به کمک متخصص توانبخشی حل شود. قبل و بعد از درمان پزشک به منظور اهداف زیر به فرد کمک می‌کند:

  • درمان شکاف ناشی از جراحی نای‌بُری یا تراکستومی
  • مشکلات غذا خوردن
  • مشکلات بلع
  • سختی و درد در گردن
  • مشکلات گفتاری 

پزشک در جریان درمان در مورد مشکلات و عوارض احتمالی به بیمار اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

مراقبت تسکینی

مراقبت تسکینی (Palliative care) شاخه‌ای از علم پزشکی است که در آن به صورت تخصصی روی روش‌های کاهش درد و بهبود علایم بیماری تاکید می‌شود. متخصص مراقبت تسکینی برای گرفتن نتیجه بهتر همزمان با بیمار و اعضای خانواده‌ی او در ارتباط است. اگر بیمار تحت شیمی درمانی، پرتو درمانی، جراحی و دیگر روش‌های درمانی سخت قرار گرفته باشد، مراقبت‌های تسکینی تا حدود زیادی کمک کننده خواهد بود. 

زمانی که از این روش درمانی به همراه سایر روش‌ها استفاده می‌شود، بیمار مبتلا به سرطان احساس بهتر و حتی عمر طولانی‌تری خواهد داشت. 

تیمی از پزشکان، پرستاران و دیگر متخصصین رشته‌ی مراقبت تسکینی در کنار هم کار می‌کنند تا کیفیت زندگی بیمار و اعضای خانواده‌ او را بهبود بخشند.

تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی سرطان گلو

ترک سیگار 

سرطان گلو ارتباط مستقیمی با سیگار کشیدن دارد، ولی با این حال، همه‌ی افراد مبتلا سیگاری نیستند. ولی اگر بیمار سیگاری باشد، در صورت ابتلا باید آن را ترک کند، زیرا:

  • سیگار کشیدن از موثر بودن درمان به شدت کم می‌کند. 
  • سیگار کشیدن فرایند بهبودی بعد از جراحی را سخت می‌کند
  • سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطانی دیگر در آینده را افزایش می‌دهد. 

گاهی ترک سیگار کاری سخت و دشوار است، این کار زمانی سخت‌تر می‌شود که فرد در موقعیتی استرس زا مانند ابتلا به سرطان قرار داشته و سعی در مقابله با این وضعیت دشوار دارد. برای ترک سیگار راه‌های مختلفی وجود دارد که پزشک در مورد آن‌ها با بیمار صحبت خواهد کرد. در این شرایط مصرف برخی از داروهای خاص و یا فراورده‌های جایگزین نیکوتین کمک کننده خواهد بود. 

ترک مصرف الکل 

مصرف الکل، خصوصاً اگر با سیگار کشیدن و یا جویدن تنباکو همراه باشد، فرد را به شدت در معرض خطر ابتلا به سرطان گلو قرار خواهد داد. اگر الکل مصرف می‌کنید، به سرعت آن را متوقف کنید.  این کار خطر ابتلا به سرطانی دیگر را هم شدیداً کاهش خواهد داد. از طرفی دیگر ترک مشروبات الکلی توان فرد در مراحل درمان را به شدت افزایش خواهد داد. 

درمان‌های جایگزین برای سرطان گلو

تا کنون درمان جایگزین موثری برای سرطان گلو تایید نشده است. با این حال، برخی درمان‌های جایگزین به بیمار کمک می‌کند تا با شرایط بیماری و عوارض جانبی آن کنار بیایند. با پزشک در مورد این روش‌های درمانی صحبت کنید. این درمان‌ها شامل:

  • طب سوزنی 
  • ماساژ درمانی 
  • دارو
  • مدیتیشن و یوگا 

حمایت از بیمار و مقابله با سرطان حنجره

تشخیص سرطان گلو برای بیمار سخت و آزار دهنده است. چرا که این نوع خاص از سرطان بخشی از بدن را درگیر می‌کند که نقشی حیاتی و مهم در انجام فعالیت‌های روزانه مانند تنفس، غذا خوردن و صحبت کردن دارد. علاوه بر نگرانی فرد در مورد چگونگی انجام این فعالیت‌های حیاتی در زمان بیماری، مراحل درمان و نگرانی بیمار در مورد شانس زنده ماندن، فشار مضاعفی را بر او وارد خواهد کرد. 

  • اطلاعات خود را در مورد سرطان گلو افزایش دهید تا بتوانید بهتر در مورد مراحل درمان تصمیم‌گیری کنید: 

لیستی از سوالات خود آماده کرده و در وقت ملاقات بعدی با پزشک در میان بگذارید. از او در مورد منابعی که می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد سرطان گلو پیدا کنید و شرایط خاص بیماری خود سوال کنید. این کار کمک می‌کند که با آرامش بیش‌تری در مورد مراحل درمان خود تصمیم‌گیری کنید. 

  • با دیگران صحبت کنید: 

در شرایط بیماری، فرد با احساسات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند، صحبت کردن در مورد این احساسات با یکی از اعضای خانواده و یا یک دوست نزدیک بسیار کمک کننده خواهد بود. 

  • از خود در طول درمان مراقبت کنید 

بدن خود را در طی مراحل درمان سالم نگه دارید. از استرس زیاد دوری کنید و به اندازه‌ی کافی استراحت کنید. در شرایط بیماری ورزش کردن و یا پیاده روی و یا خواندن کتاب و گوش دادن به موسیقی بسیار کمک کننده خواهد بود. 

  • به صورت مرتب به ملاقات پزشک بروید 

در طول دوسال اول بعد از درمان، پزشک هر چند ماه یکبار باید بیمار را معاینه کند، بنابراین فرد باید در همه‌ی وقت‌های دکتر خود حاضر باشد. انجام این آزمایش‌ها به فرد کمک می‌کند تا مراحل بهبودی را ریکاوری کرده و بازگشت احتمالی سرطان را به سرعت بررسی کند. 

شاید ملاقات با پزشک برای بیمار استرس زا باشد، چرا که یاد آوری لحظات سخت و دشوار آغاز بیماری خواهد بود، از طرفی بیمار از بازگشت دوباره‌ی سرطان وحشت دارد. این شرایط بسیار طبیعی است، انجام فعالیت‌های کم کننده‌ی استرس تا حدود زیادی کمک کننده خواهد بود. 

آماده شدن برای ملاقات با پزشک 

در صورت داشتن علایم نگران کننده حتماً به پزشک عمومی مراجعه کنید، او در صورتی که مشکوک به سرطان و یا دیگر بیماری‌های مربوط به گلو باشد، فرد را به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع خواهد داد.

از آن‌جایی که وقت ملاقات کوتاه است، از قبل برای آن آماده شوید. 

کارهایی که بیمار باید انجام دهد 

    • از محدودیت‌های پیش از معاینه آگاه باشید: برای مثال گاهی لازم است که بیمار با پرهیز غذایی و یا حتی ناشتا با پزشک ملاقات کند. 
    • علایم خود را یادداشت کنید: همه‌ی علایم خود، حتی آن دسته از علایم که به نظر به مشکلی ارتباطی ندارند را با دقت یادداشت کنید 
  • اطلاعات مهمی که می‌خواهید با پزشک در میان بگذارید را با دقت یادداشت کنید 
  • لیستی از داروها و مکمل‌های غذایی مصرفی خود تهیه کنید
  • از یکی از اعضای خانواده و یا دوست صمیمی خود بخواهید که در هنگام ملاقات با پزشک شما را همراهی کند. 
  • سوالات خود را یادداشت کنید، سوالات احتمالی شامل:

چه عاملی باعث بروز بیماری شده است؟

  • آیا دلیل دیگری برای ابتلا به سرطان وجود دارد؟
  • در حال حاضر چه کاری باید انجام داد؟
  • چه روش‌های جایگزین دیگری پیشنهاد می‌کنید؟
  • به بیماری دیگری مبتلا هستم، چگونه هر دو را در کنار هم مدیریت کنم؟
  • آیا نیازی به رعایت محدودیت خاصی هست؟
  • آیا نیازی به ملاقات با یک متخصص وجود دارد؟ هزینه‌ی ویزیت چه‌قدر است و آیا هزینه‌ی آن تحت پوشش بیمه است؟
  • آیا برای وضعیت من دارویی تجویز خواهد شد؟
  • آیا بروشور و وبسایتی برای گرفتن اطلاعات بیش‌تر وجود دارد؟
  • چه زمانی برای وقت بعدی باید به مطب پزشک مراجعه کرد؟

اگر به جز موارد گفته شده، سوال دیگری دارید، حتما با پزشک در میان بگذارید.

پزشک چه سوالاتی مطرح خواهد کرد؟

برای پاسخ دادن به این سوالات آماده شوید:

  • چه زمانی برای اولین بار علایم بیماری را تجربه کردید؟
  • آیا علایم را گهگاه تجربه می‌کنید یا مدام وجود دارند؟
  • علایم بیماری تا چه حد شدید هستند؟
  • چه عواملی، شدت علایم بیماری را افزایش داده و یا آن را کم خواهد کرد؟

در حال حاضر چه کاری باید انجام داد؟

در صورت مصرف سیگار آن را ترک کنید. از انجام کارهایی که علایم بیماری را شدید می‌کند به شدت دوری کنید. اگر در ناحیه گلو احساس درد دارید، از خوردن و آشامیدن موادی که باعث التهاب و تحریک گلو می‌شود، خودداری کنید. 

اگر به خاطر درد گلو قادر به غذا خوردن نیستید، از مکمل‌های تغذیه‌ای استفاده کنید. این مواد گلو را کم‌تر تحریک کرده و از طرفی دیگر کالری و مواد غذایی مورد نیاز شما را تامین خواهد کرد. 

نتیجه گیری کلی

اگر علائم سرطان حنجره به خوبی و به درستی تشخیص داده شود این نوع سرطان، درمان سختی را به اندازه دیگر سرطان ها در بر ندارد که بیشتر  بستگی به تشخیص و درمان ان دارد.

خوشبختانه اکثر سرطان های حنجره در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند که این بدان معنی است که چشم انداز عمومی ای نوع سرطان  بهتر از سایر  سرطان هاست.

 در انتها  یکسری از سوالات رایج در ارتباط با علائم سرطان حنجره و خود این بیماری مطرح و  پاسخ داده می شود.

مراحل اولیه از علائم سرطان حنجره چگونه است؟

وقتی درد شروع می شود،:

  • معمولا با بلعیدن، چیزی  مانند گلودرد رخ می دهد.
  • افراد ممکن است  به هنگام صحبت کردن با مشکل مواجه شوند ان هم به دلیل وجود زخم هایی ر سلول های سنگفرشی دهان که تمایل به گسترش هم دارند اتفاق می افتد.
  • گاهی اوقات یک توده در گردن می تواند اولین علامت سرطان گلو است.

چگونه می‌توان  علائم سرطان حنجره را درست تشخیص داد؟

علائم سرطان حنجره  مشترک هستند که عبارتند  از:

  • مشکل در عمل بلع
  • تغییرات در صدا
  • گلو درد
  • کاهش وزن غیر قابل توصیف
  • تورم چشم، فک، گلو یا گردن
  • خونریزی در دهان و یا از طریق بینی
  • سرفه مزمن

آیا سرطان حنجره زندگی فرد را تهدید می کند؟

این سرطان می تواند به مناطق دیگر نزدیک گلو، به گره های لنفاوی گردن و سپس سایر قسمت های بدن  گسترش یابد. سرطان گلو می تواند تهدید کننده زندگی نیز باشد.

اما اگر سرطان زودتر  تشخیص داده شود و درمان شود، شانس فرد را برای بهبود و زندگی بالا می برد.با این حال، حتی  سرطان پیشرفته حنجره  معمولا درمان می شود.

آیا سرطان حنجره به بقیه نواحی بدن آسیب می‌رساند؟

اگر از طریق جریان خون گسترش یابد، ریه ها شایع ترین محل متاستاز( فراگیری سرطان)، و سپس استخوان ها هستند که اعضای مورد تهدید سرطان می باشند.

برگرفته از سایت:

همه چیز راجع به سرطان

بیماری های تهدید کننده گلو و حنجره

mayoclinic

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوش و حلق و بینی روی دکمه زیر کلیک کنید.

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش و پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
32 نظرات
  1. حسین جریریان می گوید

    اینجانب عضو انجمن بین‌المللی هیپنوتیزم (ISH) اعلام میدارم که برخی از بیماری ها ازجمله مشکلات حنجره (لارنژیت) باصلاحدید پزشک متخصص مربوطه با هیپنوز و تحت تاثیر قراردادن ضمیر ناخودآگاه بیمار مبتلا توسط یک هیپنوتراپیست ماهر قابل درمان می‌باشد .

  2. سواعدی می گوید

    سلام خوبی بابام سرطان حنجره داره درحال پرتو درمانی وشیمی ولی خیلی خلط می کنه

  3. سواعدی می گوید

    سلام خوبی بابام سرطان حنجره داره درحال مرتو درمانی وشیمی درمانی نی کنه خیلی خلی داره باید چکارم به این خلط لطفا

  4. سواعدی می گوید

    سلام برهمه .بابام ۵ماه پیش رفتم بیمارستان امیری اعلم نتیجه بهم دادن گفته برو پرتو درمانی کنه
    من تز اهواز حالا پرتو درمانی تموم شدیم این ۴ روز
    سوال چند روز باید استراحت
    نمیتون حالا میرم تهران یا بعد از ۲ هفته

  5. هموطن می گوید

    سلام میشه یک دکترخوب برای درمان سرطان حنجره معرفی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      همه فوق تخصصین حنجره بیمارستان امیراعلم تهران متبحر هستن

  6. زهرا می گوید

    سلام
    پدر بنده حدود دي ماه 99 به علت سرطان زبان، زبان ايشون برداشته شد و سي جلسه راديوتراپي داشتند. الان دچار سرطان در گلو هستند و تا حدودي به ريه متاستاز شده. پزشک شيمي درماني تجويز کرده، اميد به بهبودي داريم؟
    ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه متاستاز شدید نباشه و زود متوجه شده باشین ان شاالله به درمان پاسخ بدن
      البته مراحل درمان سخت و زیاده
      توکل بخدا کنین‌ و به چیزای مثبت فک کنین
      با امید بهبودی ایشون

  7. فرهاد می گوید

    سرطان حنجره افرادی که بعداز یک ماه یا دوماه متوجه میشن و به پزشک مراجعه میکنن مانند برادر من که الان سه جلسه شیمی درمانی کرده و صداش باز شده و سه جلسه دیگر دارد برای درمان و پرتو درمانی در کنارش دکتر براش انجام میده جلسه چهارم از نظر نوع سرطان درمانش با موفقیت انجام میشه و بیمار بهبود پیدا میکنددر صورتی اصول پزشکی را رعایت کند و بعداز بهبود کامل هر ماه خودش را چه کاب کند و زیر نظر دکتر بماند

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله اگه زود مشخص شه و متاستاز وسیع نداده باشد قابل درمان کامل است

      1. Mehdi می گوید

        سلام وقتتون بخیر پدرم ۷۷ سالشه مبتلا ب سرطان حنجره میباشد ۳۵ جلسه پرتو درمانی شده بعد ۷.۸ ماهی دوباره عود پیدا کرده و دکتر گفته بایدعمل جراحی انجام بده چونکه بازه ی قلبی پدرم ۲۰ درصده دکترا توصیه نمیکنن که عمل بشه تورو خدا چیکار کنم کمکم کنید هرکی از این نوعموردهارو دیده بهم بگه ممنونش میشم شماره ام ۰۹۰۵۸۷۶۵۴۸۷

  8. شوان می گوید

    آیا سرطان حنجره کشنده است

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام سرطان حنجره انواع مختلفي داره همچنين مراحل مختلفي هم داره اگه تشخيص زودهنگام بتشه قبل از متاستاز امكان بقا افزايش پيدا ميكنه

  9. علی می گوید

    سلام خانم دکتر .بیماران سرطان حنجره بعد از درمان چندسال عمر میکنن

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بستگي به شدتش و نوعش و اينكه با مااستاز همراه هست يا داره

  10. علیرضا براهویی می گوید

    سلام و عرض ادب ببخشید مدت دو ماه است که گلو درد و مشکل در بلعیدن غذا وجود دارد و متخصص تازه تشخیص داده که غده بد خیم در گلو است آیا جراحی بهترین راه است یا شیمی درمانی و بنده به بیماری مرض قند هم مبتلا هستم و چربی و فشار خون هم دارم ولی طی این دوماه کاهش وزن شدیدی داشتم آیا بهترین راه حل برای درمانش کدام است وشانس زندگی دوباره مثل قبل در کدام روش وجود دارد منتظر پاسخ شما هستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست گرامی در این مورد فقط پزشک شما که از نوع توده و ازمایشات شما اطلاع دارند می توانند اظهار نظر کنند

  11. خسته می گوید

    من یک سوالی داشتم اگرکسی جواب بده یک دنیاممنونش میشم سرطان حنجره ایا قابل درمان هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      لطفا جهت توضیحات بیشتر از مشاوره تلفنی دکتر دکتر جهت ارتباط با متخصص گوش و حلق و بینی استفاده کنید

    2. محمد می گوید

      پدر من ۵ماهه درمان سرطان حنجره شروع کرده
      ۳۵جلسه پرتو درمانی
      ۷جلسه سیس پلاتین ۲جلسه اربیتوکس تزریق کرده
      خدا رو صد هزار مرتبه شکر میکنم که نتیجه گرفتیم

      1. مشاور سلامتی می گوید

        با آرزوی بهبودی و شادی??

        1. محمد می گوید

          ممنون ارزوی سلامتی برای تمام بیماران

      2. محبوبه می گوید

        سلام
        خداروشکر که حال پدرتون خوبه .
        پدر من هم همین مشکل رو داره .
        و دکتر گفته باید شیمی درمانی بشه ، قبلش باید پگ بذارن تو معده ، که سوتغذیه نگیرن . میخواستم سوال کنم ،جلسات اربیتوکس و پلاتین شیمی درمانی است ؟! و با عوارض بعدش چی کار کردن ؟ از تجربیاتتون بگید ممنون میشم .

      3. ترگل می گوید

        خدا رو شکر ،پدر من به تازگی تشخیص سرطان حنجره گرفتن و از فردا قراره شیمی درمانی بشن آیا کسی هست که این مسیر رو رفته باشه خیلی لازم دارم تا باهاتون صحبت کنم ،خیلی میترسم ???

      4. ناشناس می گوید

        سلام
        لطفا مرکز خوب معرفی کنید برای درمان توده نازوفارنکس

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          بیمارستان امیر اعلم

  12. علیرضایی می گوید

    با سلام.پدر من سرطان حنجره داره.خیلیم پیشرفته شده.بطوریکه به سختی نفس میکشه.با توجه به وجود ویروس کورونا دکتر پیدا نمیشه و بیمارستان امیر اعلم برای درمان پذیرش نمیکنه.ایا راهی هست که بتونه تنفس خوبی داشته باشه؟

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      سلام
      با توجه به شدت بیماری زمینه ای در منزل و بدون اقدامات پزشکی بعید است .از ویزیت تلفنی مجله جهت تماس با متخصص گوش حلق بینی استفاده کنید

    2. بیتا می گوید

      سلام پدرمن هم تابیمارستان امیراعلم رفت وبی نتیجه برگشت الان دربیمارستان قایم مشهدتحت درمان است

    3. تقی اکبری می گوید

      سلام پدر بنده ۶ماهه درگیر بیماری سرطان حنجره هستش بیمارستان خاتم الانبیا دکترای خوبی داره و دکتر صفا نجفی به ما معرفی کرد الحمدالله بهتره

  13. فاطمه می گوید

    با سلام مشاهده يك توده سرطاني با ابعاد كمتر از يك سانتيمتر در يك طرف تارهاي صوتي حنجره از طريق چه روشهايي درمان مي شود؟آيا درمان قطعي دارد؟

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      با سلام
      به متحصص گوش حلق بینی مراجعه کنید.احتمالا جراحی روش ارجح است.با توجه به سایز کوچک بله درمان میشود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.