معرفی کامل بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب چیست و علت ابتلا به آن چیست؟ این روزها نام این بیماری زیاد به گوش می‌رسد و تبدیل به یکی از نگرانی‌ها شده است. در این نقشه راه به معرفی این بیماری و تشخیص و درمان آن می‌پردازیم.

بیماری کبد چرب غیر الکلی چیست؟

کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، بیماری است که در آن میزان چربی اضافه در کبد انباشته می‌شود اما علت آن مواردی غیر از مصرف الکل است. این بیماری معمولا علائم آشکاری ندارد و به صورت تصادفی از طریق آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن یا MRI تشخیص داده می‌شود. 

کبد چرب چیست؟

همین‌طور ممکن است این بیماری در بررسی‌های تصویربرداری که برای علل دیگر اختلال کبد انجام می‌گیرد تشخیص داده شود. این بیماری ارتباط نزدیکی با عارضه‌های دیگری مانند دیابت و چاقی دارد. همچنین موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی نیز می‌شود.

 بیماری کبد چرب الکلی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی در کشورهای پیشرفته است. به عنوان مثال، آمارها نشان می‌دهد که بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون نفر در کشور آمریکا به این بیماری مبتلا هستند. 

انواع بیماری‌ کبد چرب 

اصطلاحات پزشکی مختلفی برای بیماری‌های کبد چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند تا حد زیادی  سردرگم‌کننده باشد. اما کبد چرب غیر الکلی، به نوعی از کبد چرب گفته می‌شود که به دلایلی غیر از مصرف الکل بروز پیدا کرده است و   به دو نوع تقسیم می‌شود:  

  • کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) که به آن کبد چرب ساده نیز گفته می‌شود.
  •  استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH).

اهمیت انواع بیماری کبد چرب 

تفکیک بین کبد چرب ساده و استئاتوهپاتیت غیر الکلی مهم است، اما چرا؟ به این دلیل که برای اکثر افراد مبتلا بودن به کبد چرب ساده باعث  بروز بیماری کبدی دیگری نمی‌شود. ولی افرادی که مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی هستند، دچار التهاب و آسیب‌دیدگی سلول‌های کبد می‌شوند.

 این نوع کبد چرب خطر پیشرفت بیماری‌های جدی‌تری مانند فیبروز کبد (زخم کبد)، سیروز (التهاب شدید کبد) و سرطان کبد را افزایش می‌دهد. برآورد می‌شود که سیروز در اثر استئاتوهپاتیت غیر الکلی طی سال آتی به عامل اصلی پیوند کبد در جهان بدل شود. اما خوشبختانه بیشتر بیماران مبتلا به کبد چرب ساده مبتلا هستند. 

برای تشخیص نوع بیماری کبد چرب نیاز به بیوپسی یا نمونه‌برداری  است. اما عوارض احتمالی (که البته به ندرت رخ می‌دهند) و هزینه بیوپسی باعث می‌شود که انجام این آزمایش برای بسیاری افراد مبتلا به این بیماری انجام نشود

روش‌های غیر تهاجمی برای تشخیص خطر ابتلا به فیبروز

محققان به دنبال روش‌های غیر تهاجمی برای تشخیص خطر ابتلا به فیبروز  هستند تا مشخص شود چه کسی در معرض ابتلا به این بیماری است . و هم اینکه بهتر است که روی چه  بیمارانی آزمایش بیوپسی کبد انجام شود.

 روش‌های مورد نظر برای این کار می‌تواند شامل:

1-بررسی نشانگرهای زیستی و سیستم‌های نمره‌دهی بر اساس شاخص‌های بالینی و آزمایشگاهی مانند سیستم نمره‌دهی فیبروز استئاتوهپاتیت غیر الکلی و شاخص فیبروزی-۴ 

2- روش فیبرو اسکن که در واقع یک روش ارتجاع‌نگاری یا الاستوگرافی با استفاده  از امواج صوتی  است که  میزان نرمی و سختی بافت کبد و میزان فیبروز را مشخص می‌کند.

کبد خود را سالم نگه دارید

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، مهم است که کبد خود را تا حد ممکن سالم نگه دارید و از  آنچه باعث آسیب به کبد می‌شود پرهیز کنید. 

مصرف نکردن الکل یک اصل کلی است که باید رعایت کنید. میزان دقیق مصرف الکل بحث جدایی است که هنوز در مورد آن توافق‌نظری در بین محققان وجود ندارد. اما اگر کاملا از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید، بهترین لطف را به خود کرده‌اید. 

کبد چرب چیست؟

اطمینان حاصل کنید که داروها و  داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی که مصرف می‌کنید برای کبد مضر نیستند.

 حتی استامینوفن (ماده اصلی موجود در داروی تیلنول و برخی داروهای سرماخوردگی) اگر برای مدت طولانی مصرف شود، مضر است، به خصوص برای کسانی که به یکی از بیماری‌های کبد مبتلا هستند یا اینکه الکل زیادی مصرف می‌کنند. بهتر است برای محافظت در برابر ویروس‌های کبدی هپاتیت آ و ب واکسینه شوید.

خطرات کبد چرب

سایر بیماری‌هایی که ممکن است روی کبد تاثیر بگذارند را به دقت زیر نظر داشته باشید و در صورت بروز هرکدام از بیماری‌های مرتبط به کبد، سریعا با پزشک خود مشورت کنید. اگر مبتلا به سیروز هستید، آزمایش‌های غربالگری منظم را برای تشخیص سرطان کبد انجام دهید.

اگر سوالی درباره‌ی بیماری کبد چرب دارید می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظردهی  که در پایین این مقاله است بنویسید تا در کمترین وقت ممکن پزشکان و کارشناسان دکتر دکتر به سوالات شما پاسخ دهند.

 

منبع:

health.harvard.edu

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
35 نظرات
  1. هورا می گوید

    سلام کبد چرب با آزمایش معلوم نمیشه

  2. موسی ِهوشمندپورریک می گوید

    کبدچرب گرید ۱ خطراست یا۲وچه،علائم اّشکار واضحی داردممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      یک خطرش کمتر است
      ازمایش ast,alt,alkp هم بدین
      ورزش و پیاده روی و رژیم غذایی رعایت کنین و قرص لیورگل روزی یکی بخورید و ۳ الی ۴ ماه دیگر مجدد ویزیت شین

      1. عبدالله حفیظی می گوید

        سلام. صورتم جوش های سر سفید دارد بعدش هم سمت چپ زیری سینه ام بعضی موقع درد دارد بعضی موقع هم وقتی خوابیده باشم قلبم مثلی برق گرفتگی نگهان یک پرتم میکند این علآیم ها نشانی از کدام بیماری اند. اگر پاسخ بدهید ممنون میشم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          با توجه به شرح حالتون از نظر قلبی باید بررسی شین
          به متخصص” قلب مراجعه کنید

  3. طوبا مرادی می گوید

    با سلام زیاد درد شکم دارم ومخصوصن زیر دنده چپ به شانه چپم میزنه زیاد امروز سونوگرافی دادم همه چیزم نرمال است ولی چندتا سنگ توکیسه صفرا دیده شده سایز ۱۳میلی از شما راهنمایی میخواهم با دارو خوب میشم یا باید جراحی کنم ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر درد و علایم و افزایش انزیم کبد ندارین میشه درمان دارویی کرد

  4. فریده مهروان می گوید

    باسلام سوال من درمورد خارش پشت بین دوکتف است آیا می‌تواند ربطی به کبد چرب داشته باشد من خانمی ۶۴ ساله هستم ویک سال است که به خارش پشت دچار هستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نمیتوان قطعی گفت شاید قارچ لاشه

  5. موگه م. می گوید

    سلام
    خانم 36 ساله هستم. قد 164 وزن همیشگیم 64 بوده ولی الان با وجود فعالیت بدنی شش ماهیه 68 شدم. مدتیه بدنم خارش داره و حس می‌کنم التهاب هم دارم. وقتی قسمتی از بدنم رو میخارونم جای تمام انگشتام رو تنم تا چند دقیقه باقی می‌مونه. آزمایش خون کامل ، آنزیم کبدی و هورمون‌های استرس رو دادم که تری‌گلیسیریدم 230 بود و بقیه نرمال. قرص فنوفیبرات و مکمل امگا ۳ مصرف میکنم و رژیم غذایی مدیترانه‌ای رو دنبال می‌کنم. کربوهیدرات کم مصرف میکنم. به محض خوردن بعضی از گرمیجات یا قرار گرفتن در شرایط استرس گوش‌هام داغ می‌کنه و قرمز میشه!! لازم سونوگرافی هم بدم (از چه نواحیی؟)یا اینها علايم آلرژیه !!پیش متخصص غدد برم؟ برای خارش دکتر نئوتادین ۵ تجویز کرده ولی به نظرم فقط علايم سرکوب میشه و درمانی نیست. ممنون میشم کمکم کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایمتون به نفع آلرژی هست و درمانش همون نئوتادین

  6. ناشناس می گوید

    خانمی هستم ۶۰سالمه یکسال هست روی دست هام و کشاله رانم هر دو طرف لک های قهوه ای اورده چی میتو نه. باشه. ازمایش. خون بدم یا سونو گرافی لطفا جواب بدید ازدکترای محترم ممنون خطری برام نداره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اول چکاپ‌کامل باید بدین

  7. هستی می گوید

    سلام مادرم ۵۰ سالشه بعد یه سرما خوردگی سخت با درد در قسمت راست و سونو گرافی متوجه کبد چرب و سنگ صفرا ۲/۵میلی شدیم اما هنوز درد زیادی دارن باید چیکار کنیم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه درد زیاده جراحی

  8. حمدالله مکی می گوید

    سلام چگونه بدانیم کبد چرب هست و درمان آن را از کجا شروع کنیم ممنون میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با ازمایش آنزیم‌کبدی و سونوگرافی کبد
      درمان اصلاح تغذیه، کاهش وزن، ورزش منظم

  9. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر کسی که سایز طحال پارسال 103امسال 105مشکلی نداردطحال سالمه نیازبه پیگیری داره ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      موردی ندارد

  10. .. می گوید

    سلام من نزدیک دوساله که تقریبا روی اکثر نقاط بدنم جوش میزنه و منافذ پوستم باز شدن قبلا لک میشد و بعد یه هفته لکه ها پاک میشدن ولی یه مدته که روی شانه و کتف لکه ها موندن و تیره شدن ۱۹سالمه و خانواده با دکتر رفتنم مخالفن و میگن بخاطر بلوغه که فکر میکنم تا الان باید تموم شده باشه بنظرتون میتونه از کبد چرب باشه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه جوش میزنین ازمایش هورمونی، تیرویید، انزیم کبدی بدین

  11. alimahb351@gmail.com می گوید

    سلام پول کمرم خارش دارد علت ان چیست لطفا راهنمای کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خارش علل مختلفی از جمله بیماری پوستی و قارچ داره
      اما علل داخلی از جمله کبد و کلیه هم میتونن خارش بدن
      ازمایش انزیم کبدی و کارکرد کلیه بدین
      Ast,alt,alkp, bun, cr

  12. فرهاد ظاهری می گوید

    سلام خدا قوت من مدت 5ماه که سه تا انگتهای سمت چپ پاهایم ذر هنگام پیاده روی تیر سوزنی میکشد و این اتفاق فقط داخل کفس میافتد دمپایی یا صندل نه،رفتم دکتر ارتوپد گفتن چیز مهمی نیست ویتامین کم دارید و کفه طبی،بعد از مدتی فرقی نکرد به دکتر روماتولوژی رفتم اونم چند تا ویتامین د3و بی نوشتن که توفیری نکرده الان یکماهه کف انگشتان هر دو پام یه مقدار ورم میکند علاوه بر ان انگشت شصت سما راستم بند اولش قفل شده درد شدیدی هم داره ،تاری دیدم هم فقط روی نوشته های کتب میباشد،لطفا راهنمایی بفرمایید من به چه پزشک دیگری و برای چه تخصصی مراجعه کنم آیا قند بالا هم میباشد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

  13. احمد می گوید

    درود
    وقتتون بخير
    پسري هستم ٢٤ ساله بدون بيماري خاص
    و داروي خاصي هم مصرف نميكنم
    حدود سه سال پيش در يك بازي مشت تقريبا محكمي در سمت راست به كبدم به طور غير عمد وارد شد اون موقع دردي نگرفت و گذشت ولي از چند وقت بعدش تا امروز هر دو ماه يكبار در سمت راست شكمم در همون قسمتي كه ضربه وارد شده (در قسمت كبد و كيسه صفرا) درد احساس مي كنم (فقط درد دارم هيچ مشكل ديگه اي ندارم) ولي دردش جوري هستش كه هر پنج يا ده دقيقه يكبار ميره و مياد و زماني كه نشستم ارومه و وقتي كه دراز ميكشم يا چشمام رو ميبندم دردش شديد ميشه و واقعا اذيتم ميكنه. حدود شش-هفت ساعت درد باهام هست و بعد كلا محو ميشه و تا دوماه ديگه اثري ازش نيست.
    نگران بودم گفتم شايد كيسه صفرام سنگ داره يا بر اثر ضربه اي كه به كبدم وارد شده كبدم اسيب ديده رفتم سونوگرافي انجام دادم و گفتن كبدم سالمه و اندازه اش طبيعيه فقط مقدار كمي چربه و كيسه صفرام هم ديدن و گفتن سالمه و سنگ نداره، كليه هام رو هم چك كردن گفتن كليه سمت راستم يه سنگ 5mm هست و احتمالا درد كبدم مربوط به اونه.
    ولي من باز نگرانم خواستم ازتون بپرسم بنظرتون اين درد كبدم از چيه كه هر چند وقت يكبار مياد و ميره؟
    دارويي بايد مصرف كنم؟
    لازمه سي تي اسكن و ام ار اي هم انجام بدم يا خير؟
    لطفا بهم بگيد و راهنماييم كنيد چون واقعا نگرانم
    باتشكرازشما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درد میتونه مربوط به سنگ کلیه باشه
      آزمایش آنزیم کبدی ast,alt,alkP هم بدهید

  14. احمدرضا می گوید

    درود
    وقت بخير
    دكتر من حدود سه ساله كه هر يك يا دو ماه يكبار در سمت چپ شكمم (در قسمت كبد و كيسه صفرا) درد احساس مي كنم (فقط درد دارم هيچ مشكل ديگه اي ندارم) ولي دردش جوري هستش كه هر پنج يا ده دقيقه يكبار ميره و باز مياد و زماني كه نشسته ام اروم تره و زماني كه دراز ميكشم يا چشمام رو ميبندم دردش شديد ميشه. حدود شش-هفت ساعت درد باهام هست و بعد كلا محو ميشه و تا دوماه ديگه اثري ازش نيست.
    سونوگرافي رفتم انجام دادم و گفتن كبدم اندازه اش طبيعيه فقط مقدار كمي چربه و كيسه صفرام هم گفتن سالمه و سنگ نداره ولي كليه هام رو هم چك كردن گفتن كليه سمت راست يه سنگ 5mm هست و احتمالا درد كبدم مربوط به اونه.
    ولي من باز نگرانم خواستم ازتون بپرسم بنظرتون اين درد كبدم از چيه كه هر چند وقت يكبار مياد و ميره بنظرتون لازمه سي تي اسكن و ام ار اي هم انجام بدم؟
    لطفا بهم بگيد تا از نگراني دربيام
    باتشكر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      گفتین سمت چپ شکم درد دارین ولی درد کبد و مجاری صفراوی سمت راسته!؟

  15. علی می گوید

    سلام.پسرم ۲۱ سالمه
    لاغر اندامم میزان کلسترول و تری‌گلیسیریدم پایین هست.آزمایش ایدز و هپاتیت هم منفی بودن.
    اما آنزیمهای کبدیم بالا نشون میده.
    ۶۰ و ۴۰
    میزان transferrin saturation هم ۵۳درصد هست.
    و serrium iron هم روی ۱۴۴ هست.
    بنظر شما مشکل بالا بودن آنزیم هام در چیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام كبدتون چربه خونتونم غليظه بايد

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  16. فرزانه می گوید

    سلام
    من اردیبهشت ماه سنوگرافی دادم کبدم گرید ۱ بود ولی انزیم کبدی نرمال بود
    ۶ ماه پیاده روی کردم و غذاهای چرب هم کم کردم و توی این مدت ۵ کیلو وزنم هم کاهش دادم
    دوباره ازمایش دادم آنزیم ها نرمال بود ولی سونوگرافی گرید ۲ تا ۳ رو نشون میداد
    سوالم اینه که
    ۱. ممکنه سونوگرافی اشتباه باشه
    ۲. میشه آنزیم ها نرمال باشه ( ۱۴ و ۱۶) ولی کبد گرید ۲ تا ۳ باش؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بهتره مجددا سونوگرافي پيش يك نفر كه خيلي ماهر هست انجام بديد
      ممكنه دفعه اول گريد دو بوده
      اشتباه تشخيص دادن

  17. راضیه لرستانی می گوید

    سلام.درد های سمت راست بالا ی شکمم درد های تو خالی ب سمت پایین کشیده میشه میشه البته با نفس کشید این اتفاق می افتد .خواهش میکنک راهنمای کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه بدليب سنگ كيسه صفرا باشه
      لازمه كه سونوگرافي كبد و كيسه صفرا بديد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر