تقویت مغز افراد میانسال با ورزش

تقویت-مغز-افراد-میانسال

تقویت مغز افراد میانسال و کهنسال برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف، بسیار ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد و باید مورد توجه قرار گیرد.

براساس یافته‌های یک بررسی بالینی جدید، پیاده‌روی و دیگر انواع ورزش سبک می‌تواند زمان را برای میانسالانی که هوشیاری ذهنی‌شان را از دست می‌دهند، به عقب برگرداند. در نتیجه تقویت مغز افراد میانسال با استفاده از پیاده‌روی و برخی دیگر ورزش‌ها می‌تواند به سادگی بروز کند.

این مطالعه روی افراد سن بالایی تمرکز داشت که در مهارت‌های تفکر و حافظه مشکلات خفیف‌تری داشتند. محققان دریافتند ۶ ماه ورزش متعادل، مانند استفاده از دوچرخه ثابت یا پیاده‌روی، می‌تواند برخی از این مسائل را بهبود ببخشد.

روش-تقویت-مغز-افراد-میانسال

به طور خاص ورزشکاران در عملکرد اجرایی‌شان مثل توان مغز برای توجه کردن، نظارت بر رفتارها، منظم شدن و رسیدن به اهداف، بهبودی را مشاهده کردند. آن دسته از افرادی که تغییرات رژیمی سالمی ایجاد کردند مانند مصرف میوه و سبزیجات، دستاوردهای بیشتری را از خود نشان دادند. به گفته جیمز بلومینتال، محقق ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه دوک در دورهم نیویورک، تاثیر آن با کاهش ۹ سال از سن مغز آنها مساوی بود.

برخلاف آن، در افرادی که تنها آموزش بهداشتی می‌گرفتند، این قابلیت‌های ذهنی رو به کاهش بود. متخصصین می‌گویند سبک زندگی سالم به مراقبت از مغز در برابر افزایش سن کمک می‌کند. تقویت مغز افراد میانسال تنها با اصلاح سبک زندگی امکان‌پذیر است.

نتایج بررسی در زمینه تقویت مغز افراد میانسال

کیث فارگو مدیر برنامه‌های پزشکی و پیش برنده انجمن آلزایمر می‌گوید: «هرگز برای شروع دیر نیست. شرکت کنندگان در این مطالعه پیر و یک‌جا نشین بودند و از اختلالات (ذهنی) حافظه، فاکتورهای خطر بیماری قلبی رنج می‌بردند». فارگو که در تحقیق شرکت نداشته، یافته‌ها را «خبری خوب» خوانده است و به آن امیدوار است.

او گفته است که این آزمایش بالینی تا حد زیادی موفق بوده زیرا به بررسی تاثیر ورزش پرداخته است. بسیاری از مطالعات پیشین دریافتند افرادی که از لحاظ فیزیکی فعال هستند با افزایش سن از نظر ذهنی وضعیت بهتری دارند. به گفته فارگو، این تحقیقات علت و معلول را به اثبات نمی‌رساند؛ اما مطالعات بالینی این کار را می‌کنند.

ورزش-برای-تقویت-مغز-افراد-میانسال

بلومنتال پیام «هرگز دیر نیست» را تکرار کرد و گفت برنامه ورزشی مورد استفاده در آزمایش بسیار ساده و سهل‌الوصول بود. آنها برای مسابقه ماراتون آماده نمی‌شدند بلکه مردم سه بار در هفته و هر بار ۱۰ دقیقه نرمش می‌کردند و ۳۵ دقیقه راه می‌رفتند و یا از دوچرخه ثابت استفاده می‌کردند. همین راهکار ساده باعث تقویت مغز افراد میانسال شده و این حیرت‌آور است.

همچنین بلومنتال به تغییرات رژیم غذایی برخی شرکت‌کنندگان نیز اشاره کرده است. آنها از رژیمی به نام دَش استفاده کردند که به صورت روزمره برای مردم با  فشار خون بالا توصیه می‌شود. این رژیم سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های غیراشباع است. همچنین میزان سدیم، قند، گوشت و لبنیات پرچرب در آن کم است.

فارگو تایید کرد که این تغییرات برای بسیاری از افراد کهنسال امکان‌پذیر است. «تقریبا همه می‌توانند چندبار در هفته تحرک داشته باشند و تقریبا همه می‌توانند میوه و سبزیجات بیشتری را مصرف کنند.»

برای این مطالعه، تیم بلومنتال از ۱۶۰ فرد میانسال با سن ۵۵ سال یا بیشتر تشکیل شده بود که از قدرت تفکر و حافظه‌شان شکایت داشتند و آزمایشات نیز علائم اختلال را تایید کرد. هیچ یک از زوال عقل کامل مانند بیماری آلزایمر رنج نمی‌بردند. از ابتدا عملکرد گروه در آزمون‌های کارکرد اجرایی شبیه چیزی بود که افراد در ابتدای دهه ۹۰ زندگی دارند. حتی با اینکه میانگین سن آنها ۶۵ سال بود.

شرکت‌کنندگان به صورت اتفاقی در ۴ دسته تقسیم شده بودند: یکی ورزش می‌کرد. دیگری از رژیم دش استفاده می‌کرد. سومی تغییر در رژیم به همراه ورزش داشت و آخرین مورد فقط در مورد سلامت آموزش می‌دید.

پس از گذشت ۶ ماه، هر دو گروه ورزشی در کارکردهای اجرایی بهبود داشتند در حالیکه گروهی که آموزش می‌دیدند همچنان رو به زوال بود. افرادی که ورزش کردند و رژیم داشتند از بقیه جلوتر بودند اما رژیم به تنهایی نمی‌توانست تغییر بسیار چشمگیری ایجاد کند.

بلومنتال تاکید کرد از آنجا که گروه مورد مطالعه کوچک بود، پی بردن به اثرات مداخله دشوار است. او گفت که مطالعات فراگیرتری مورد نیاز است. هنوز معلوم نیست که ورزش و رژیم بتوانند از زوال کامل عقل پیشگیری کند و آن را به تعویق بیاندازد.

چرا ورزش و رژیم سالم می‌تواند به مهارت‌های تفکر کمک کند؟

به گفته بلومنتال هنوز معلوم نیست؛ اما در این مطالعه بین بهتر شدن وضعیت فیزیکی و نتایج آزمون افراد رابطه وجود داشت. همین‌طور اگر فاکتورهای خطر بیماری قلبی بهبود یابد (مثلا: کاهش فشارخون)، نمرات آزمون نیز متعاقبا بالا می‌رود.

به گفته فارگو این موضوع با این تئوری در ارتباط است که جریان خون سالم‌تر و اکسیژن‌رسانی به مغز، هوشیاری ذهنی کهنسالان را بالا می‌برد. او اشاره کرد که انجمن آلزایمر در حال انجام آزمایشاتی است که تغییرات سبک زندگی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این تحقیق بررسی می‌کند که آیا این معیارها می‌تواند از عملکرد ذهنی بزرگسالان با ریسک بالای زوال مراقبت کند؟

منبع:

Webmd

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *