جراحی برای درمان آپاندیسیت لازم است یا آنتی‌بیوتیک کافی است؟

جراحی آپاندیس یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای درمان مشکلاتی است که در این عضو از بدن انسان ایجاد می‌شود.

قبل از پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که آپاندیس چیست. چرا ما ارگانی در بدن داریم که ممکن است مشکلات زیادی برایمان ایجاد کند؟ و آیا برای درمان آپاندیسیت حتما باید جراحی شوید؟

نقش آپاندیس در بدن

آپاندیس یکی از اعضای بدن است که نقش دقیق آن مشخص نیست.

آپاندیس، زائده‌‌ای شبیه به انگشت است که بین ۳ تا ۴ اینچ طول دارد. این زائده از روده‌ بزرگ منشعب می‌شود. این زائده به انتهای بن‌بست در سکوم (روده‌ کور) متصل است. در جدار این عضو، بافت لنفاوی وجود دارد.

کارکرد دقیق این اندام تا به امروز ناشناخته باقی مانده است ولی طبق برخی تئوری‌های مطرح شده، آپاندیس، مخزنی برای نگهداری باکتری‌های خوب و اندامی برای راه‌اندازی مجدد دستگاه گوارش بعد از بیماری‌های اسهالی است.

برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند که این اندام، یکی از اندام‌های بی‌استفاده و باقی‌ مانده از گذشته تکاملی انسان است. عمل جراحی برداشتن آپاندیس، به نظر می‌رسد که هیچ مشکل قابل ملاحظه‌ای برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. امروزه آپاندیسیت یا التهاب ناگهانی آپاندیس، معمولا با جراحی درمان می‌شود.

آپاندیس در بدن

درمان التهاب آپاندیس

در دایره‌ لغات پزشکی، پسوند itis به معنای التهاب است. مثلا کلمه‌ arthritis را در نظر بگیرید که به معنای التهاب مفاصل است. در بیشتر مواقع، این التهابات، ناشی از یک عفونت است. بعد از بررسی‌ها و تحقیقات فراوان، دلیل اصلی ایجاد التهاب در آپاندیس، کشف نشده است. ولی به نظر می‌رسد که بیشتر موارد التهاب آپاندیس ناشی از عوامل عفونت‌زا مثلا باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا انواع قارچ است.

دلیل آن هر چه که باشد، هر زمان که هر نوع گرفتگی و انسداد در ورودی آپاندیس ایجاد شود، موجب بروز آپاندیسیت می‌شود. این انسداد ممکن است بر اثر عفونت و ورم باشد یا به خاطر گرفتگی‌های فیزیکی مثلا یک تومور. خطری که به دنبال آپاندیسیت، جان بیمار را تهدید می‌کند احتمال سوراخ شدن یا پاره شدن کامل آپاندیس و پخش شدن عفونت در بدن است.

حتی قبل از سال ۱۸۸۶ که دکتر رینالد فیتز، پاتولوژیست هاروارد اولین بار آپاندیسیت را به عنوان یک بیماری نیازمند جراحی معرفی کرد، پزشکان با این اندام و مشکلات و پیچیدگی‌های ناشی از آن، دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

امروزه، درمان رایج و استاندارد آپاندیسیت، جراحی و برداشتن آپاندیس و داروهای آنتی‌بیوتیک است. در واقع، عمل برداشتن آپاندیس یا آپاندکتومی یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی در سراسر دنیا است. بیشتر جراحی‌های آپاندیس از طریق تکنیک‌های لاپاروسکوپی انجام می‌شود. بیماران معمولا بعد از جراحی، کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان می‌مانند.

برخی شواهد جدید، نشان می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک ممکن است برای درمان این مشکل، کافی باشد.

بسیاری از تحقیقات جدید نشان داده است که عمل جراحی لزوما برای همه موارد ابتلا به آپاندیسیت ضروری نیست. یکی از این تحقیقات، با موضوع مقایسه‌ آنتی‌بیوتیک درمانی و عمل جراحی انجام شده است. نتایج این تحقیق باعث شد که این سوال دوباره مطرح شود که آیا ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان برخی از موارد ابتلا به آپاندیسیت کافی باشند یا خیر؟

جراحی-آپاندیس

طبق نتایج یکی از تحقیقات که در فنلاند از نوامبر ۲۰۰۹ تا ژوئن ۲۰۱۲ صورت گرفت، بیشتر بیمارانی که با آنتی‌بیوتیک درمان شده بودند، تا یک سال بعد از درمان نیازی به جراحی پیدا نکردند. البته این تحقیق روی آپاندیسیت‌های بی‌عارضه یا سبک انجام شد. یعنی آپاندیسیت‌هایی که در جریان آن، فقط آپاندیس عفونی می‌شود یا مواردی که هیچ نوع ورم چرکی یا ترکیدگی در آپاندیس دیده نمی‌شود.

در سال ۲۰۱۸، محققان حاضر در این آزمایش، نتیجه تحقیقات خود را منتشر کردند. طبق این نتایج، از هر ۱۰ نفری که در آنها آپاندیسیت بی‌عارضه تشخیص داده شده بود و با آنتی‌بیوتیک درمان شدند، ۶ نفر از آنها تا پنج سال آینده، بدون این بیماری زندگی کردند.

سپس، محققان نتیجه گرفتند که درمان با آنتی‌بیوتیک به تنهایی می‌تواند جایگزین عمل جراحی برای بعضی موارد آپاندیسیت باشد.

درست مثل سایر موارد تحقیقات پزشکی، این تحقیقات نیز با محدودیت‌های متعددی روبه‌رو بوده است و برای اثبات نتایج آن، باید تحقیقات بیشتری در شرایط مختلف صورت بگیرد. در واقع نمی‌توان به نتایج یکی دو تحقیق در دنیای پزشکی اکتفا کرد.

برای بسیاری از موارد منجر به جراحی، حتی در زمینه‌های دیگر، دانشمندان در حال تحقیق برای پیدا کردن جایگزینی غیر از عمل جراحی هستند. تا زمانی که تحقیقات به نتیجه برسد و نتیجه‌های آن قابل اثبات باشد، جراحی برای برداشتن آپاندیس، استانداردترین و مطمئن‌ترین روش درمان آپاندیسیت است.

منبع:

Health

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. زهره می گوید

    سلام دختر من ۴ سال داره به خاطر درد شکم دکتر سونوگرافی شد نشون داد ۶.۲ اپاندیس داره که رفتیم بیمارستان سونو اونجا اصلا نتونستن اپاندیس و ببینن به خاطر همین عمل نکردن باید چیکار کنم امکان داره سونو اول اشتباه بوده باشه یا این که دو تا سونو بعدی دیده نشده یعنی این که اپاندیس خوب شده باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      سونوگرافی ارزش کافی جهت تشخیص آپاندیسیت یا رد آن ندارد
      توجه به علایم بالینی و ازمایش خون و سی تی اسکن جهت تشخیص کمک کنندس

  2. مرتضی می گوید

    سلام من حدود دوهفته پیش دل درد شدید گرفتم که تو یک شب دوبار به پزشک مراجعه کردم و با سرم و مسکن‌ها دل دردم بهتر شد ولی دقیقا از دوروز بعدش پهلو راست درد میکنه حتی سرفه درد آور و شبها اگه به پهلو چب یا راست بخوابم درد دارم سن من 45سال و مرد هستم رنگ ادرارم زرد غلیظ بود و تازه امروز شفاف شده آیا آپاندیسه؟ الان دوهفته میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایم تیپیک و کلی اپاندیسیت، درد سمت است و پایین شکم و اطراف ناف، تهوع، بی اشتهایی است که با معاینه و سونوگرافی و سی تی اسکن تشخیص قطعی می شود
      باید معاینه دقیق ، سونوگرافی از شکم و لگن درصورت لزوم و ازمایش خون و ادرار در صورت صلاحدید انجام شود
      به متخصص داخلی مراجعه کنید

  3. حامد می گوید

    سلام من دوشنبه دل درد داشتم وسط شکم دکتر رفتم بدون اینکه معاینم کنه بهم پاراستامول داد. فردای همون روز درد به سمت راست شکمم رسید و مجبور شدم عمل اپاندیس رو انجام بدم. می خواستم بپرسم وقتی درد در وسط شکم بود امکان نجات من توسط ملین یا انتی بیوتیک یا هر جیز دیگه ای بود یا نه ؟ چون من ایران زندکی نمی کنم و اکر امکان نجاتم بوده باشه از دکترم به خاطر سهل انگاری شکایت خواهم کرد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر هیچ راهی برای پیشگیری وجود نداره واین حالت درد ابتدا در وسط شکم و بعد سمت راست برای همه بیمارای آپاندیسیت هست و تنها راه جراحیه

  4. مبینا محمودلو می گوید

    سلام ببخشید من چند سال پیش اپاندیس ام درد میکرد رفتن دکتر جراحی اپاندیس رو در اورد بعد از یه مدتی الان باز هم اپاندیس ام درد می‌کنه علت چیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام الان كه ديگه آپانديس نداريد، بايد توسط متخصص گوارش معاينه شيد دردتون ناشي از رودتونه
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر