درد آپاندیسیت هشداری برای حیات

آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس شایعترین اورژانس جراحی شکم در جهان است. آپاندیسیت زمانی اتفاق می افتد که آپاندیس در اثر عفونت یا عوامل دیگر ملتهب شود. علائم اولیه ممکن است بین گروه های سنی متفاوت باشد و می توانند با علائم سایر بیماری های اشتباه گرفته شوند. این بیماری یک اورژانس جراحی است و هیچ درمان داروئی مؤثر ندارد و باید حتماً جراحی شود. در صورت عدم جراحی و پاره شدن آپاندیس احتمال مرگ وجود دارد.

آپاندیس چیست؟

آپاندیس یک ساختار کوچک و لوله ای شکل است که به ابتدائی روده بزرگ متصل می باشد و در قسمت راست پائین شکم قرار دارد. این عضو هیچ عملکرد شناخته شده ای ندارد و برداشتن آن طی عمل جراحی هیچ اختلال ی در هضم غذا و بدن ایجاد نمی کند.

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت  به معنای التهاب آپاندیس است. ممکن است حاد یا مزمن باشد. آپاندیسیت رایج ترین علت درد شکمی است که در نتیجه آن جراحی رخ می دهد. حدود 5 درصد از افراد آپاندیسیت را در طول  زندگی خود تجربه می کنند. آپاندیسیت می تواند در هر زمان اتفاق بیفتد، اما اغلب در بین سنین 10 تا 30 سالگی اتفاق می افتد. آپاندسیت یا التهاب آپاندیس در مردان بیشتر از زنان شایع است. این بیماری یک اورژانس جراحی است و هیچ درمان داروئی مؤثر ندارد و باید حتماً جراحی شود. در صورتیکه بیمار سریعاً جراحی شود، بیشتر بیماران سریعاً و بدون مشکل خاصی بهبود می یابند ولی در صورت تأخیر در درمان، آپاندیس پاره شده و باعث پخش شدن عفونت در محوطه شکم و حتی مرگ می شود.

علائم و نشانه های التهاب آپاندیس یا آپاندیسیت

علائم اولیه آن شامل درد در مرکز شکم و ناف است که ممکن است به سمت راست پایین شکم پخش شود.

مهم ترین علائم و نشانه های آپاندیسیت شامل موارد زیر است:

بسته به سن شما و موقعیت آپاندیس محل درد شما ممکن است متفاوت باشد. توجه کنید که فرد مبتلا به آپاندیسیت تمام علائم فوق را ممکن است نداشته باشد. درد شکم با حرکت ، تنفس عمیق ، سرفه و یا عطسه تشدید می شود. علاوه بر دردی که بیمار حس می کند، فشار دادن ناحیه درگیر شکم اغلب طرف راست و پائین باعث ایجاد درد می شود.

افراد سالخورده و زنان باردار ممکن است نشانه های مختلفی داشته باشند. درد ممکن است کمتر یا  شدید تر باشد. و کمتر مشخص باشد. علائم احتمالی عبارتند از تهوع، استفراغ و تب. در دوران بارداری، درد بعد از سه ماهه اول ممکن است به سمت راست بالا حرکت کند. ممکن است برخی از درد های برگشتی یا جانبی نیز وجود داشته باشد.

اپاندیسیت

علت بیماری آپاندیسیت چیست؟

در بسیاری از موارد، علت آپاندیسیت ناشناخته است. اما شایع ترین دلیل ابتلا به آپاندیسیت ، انسداد دهانه آپاندیس می باشد. پزشکان بر این باورند که انسداد آپاندیس ممکن است باعث آپاندیسیت شود. انسداد ممکن است جزئی یا کامل باشد. انسداد کامل باعث جراحی اضطراری می شود. در اثر انسداد آپاندیس که به هر علتی که رخ داده، فشار داخل آپاندیس بالا می رود و باعث ایجاد التهاب و اختلال در جریان خون آن می شود. در صورت عدم درمان ، انسداد باعث سیاه شدن عضو و پاره شدن آن می شود. شایع ترین دلیل انسداد آپاندیس، گیر کردن گلوله سفتی از مدفوع در دهانه آپاندیس یا عفونت های میکروبی یا ویروسی لوله گوارشی است. در موارد نادری نیز، آسیب و ضربه های وارده به شکم نیز می تواند منجر به آپاندیسیت شود.

تشخیص التهاب آپاندیس

برای کمک به تشخیص آپاندیسیت، پزشک احتمالا سابقه پزشکی، علائم و نشانه های شما را بررسی می کند و شکم شما را  مورد بررسی قرار می دهد. تست ها و روش های تشخیص آپاندیسیت عبارتند از:

 

معاینه فیزیکی برای ارزیابی درد شما. دکتر ممکن است فشار ملایم بر روی ناحیه دردناک اعمال کند. هنگامی که فشار به طور ناگهانی آزاد می شود، درد آپاندیسیت اغلب بدتر می شود، که نشان می دهد که مجرای صفراوی ملتهب است.

آزمایش خون یک تست خون کامل CBC می تواند تعیین کند که آیا یک عفونت باکتریایی وجود دارد یا خیر. عفونت باکتریایی اغلب با آپاندیسیت مرتبط است.

ممکن است دکتر شما همچنین آزمایش های متعددی را برای رد کردن سایر شرایط مشابه انجام دهد:

  • بررسی ادرار می تواند عفونت مجاری ادراری یا سنگ کلیه را رد کند.
  • امتحانات لگن می تواند مطمئن شود که شما هیچ مشکلی و عفونت  در لگن ندارید.
  • آزمایش های بارداری می تواند حاملگی غیرمعمول مشکوک را رد کند.
  • تصویربرداری شکمی می تواند تعیین کند که آیا شما آبسه یا عوارض دیگری دارید. این آزمایشات را می توان به کمک اشعه ایکس، سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام داد.
  • اشعه ایکس قفسه سینه می تواند موجب بروز پنومونی لوب پایین سمت راست ریه یا عفونت ریه را مشخص کند. گاهی اوقات علائم مشابه آپاندیسیت دارد.

تشخیص التهاب آپاندیس

درمان بیماری آپاندیسیت

1- جراحی

این بیماری یک اورژانس جراحی است و هیچ درمان داروئی مؤثر ندارد. در مواقع پاره شدن کیسه آپاندیس فرد حتما باید هر چه زودتر  جراحی شود. آپاندیسیت حاد، با عمل جراحی و برداشتن آپاندیس ملتهب درمان می شود. این جراحی یا از طریق جراحی باز و از یک برش در ناحیه پائین و راست شکم و یا از طریق لاپارسکوپ و با  برش بسیار ریز انجام می شود. لا پاراسکوپ خصوصاً زمانیکه تشخیص بیمار همراه شک بوده باشد و بخواهیم سایر موارد درد شکم را نیز بررسی کنیم استفاده می شود.

نکته قابل توجه این است که پزشکان پس از عمل در هر صورت آپاندیس را بر می دارند. یعنی حتی اگر پس از عمل متوجه شوند که که آپاندیس سالم بوده و تشخیص آنها اشتباه بوده است، آپاندیس برداشته می شود تا اگر در آینده فرد دچار درد شکم شد، درد بیمار به آپاندیس او نسبت داده نشود. بهبودی کامل پس از عمل جراحی برداشت آپاندیس ممکن است، چند هفته طول بکشد. پزشک در این دوره به بیمار توصیه می کند، فعالیت فیزیکی خود را محدود کرده و برای وی داروی ضد درد تجویز می کند. بهبودی پس از عمل الپارسکوپی بطور کلی سریعتر از عمل جراحی باز صورت می گیرد ولی برای مدت 4-6 هفته توصیه می شود که از تحرک شدید خودداری کند.

2- آنتی بیوتیک و سایر درمانها

اگر تشخیص نامشخص باشد، بیمار ممکن است تحت نظر گرفته شود و یا گاهی تجویز آنتی بیوتیک برای آنها صورت می گیرد. این رویه بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که پزشک علت درد شکم را به یک بیماری غیر جراحی و طبی مربوط بداند تا یک بیماری نیازمند جراحی. اگر درد شکم ناشی از نوعی عفونت باشد، علائم با تزریق وریدی آنتی بیوتیک و مایعات درمان می شود، ولی بطور کلی آپاندیسیت بیماریی نیست که درمان طبی داشته باشد و نیازمند جراحی است. ندرتاً بدن می تواند عفونت پدید آمده توسط یک آپاندیس پاره شده را محدود کرده و تشکیل آبسه یا دمل چرکی دهد. بجای گسترده شدن عفونت در کل شکم، در یک نقطه آبسه تشکیل می دهد. پزشکان در این موارد آبسه را تخلیه می کنند.

عوارض التهاب آپاندیس

وخیم ترین عارضه آپاندیسی، پاره شدن آپاندیسیت است . این عارضه در صورت تأخیر در تشخیص آپاندیسیت ایجاد شده و در نوزادان، کودکان کوچکتر، افراد سالمند این احتمال بالاتر است. پاره شدن آپاندیس می تـواند باعث التهاب جدار شکم و بافت پوشاننده احشاء و ایجاد آبسه گردد. در افراد کمی عوارض آپاندیسیت می تواند باعث نارسائی اعضاء مهم مثل کلیه، ریه، مغز و … یا حتی مرگ شود.

 

بر گرفته از:

علائم و راه کار های درمان آپاندسیت

جراحی ضروری آپاندیس، راهی برای حفظ زندگی

 

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
18 نظرات
  1. یاسین می گوید

    سلام دکتر بنده ۳۳ سالمه ۱۰ ماه پیش آپاندیس مو برداشتم
    از همون روزای اول درد داشتم ۲ ماه بعد رفتم پیش دکتر جراحی که منو عمل کرد با علاعم درد در ناحیه عمل
    دکتر گفت طبیعیه تا نخ بخیه جذب بشه دوباره بعد ۵ ماه سنوگرافی( ناحیه عمل ) رفتم هیچی دیده نشد باز رفتم یک دکتر جراح دیگه اونم دست گذاشت رو شکمم گفت مشکلی نداری اگه سنو گرافی چیزی نشون نداده.

    الان بعد ۱۰ ماه بازم سنوگرافی شکم لگن رفتم همه چی نرمال بود الان یک هندوانه که بر میدارم ناحیه عمل آپاندیس درد شدید کمر بند میبندم شبا رو شکم میخوابم کمی از دردم کم میشه نمیدونم واقعا خسته شدم خیلی رعایت میکنم بچه ۴ ساله م رو ۱۰ ماهه نتونستم بغلش کنم به نظرتون چکار کنم ؟

  2. زهرا می گوید

    بعد اینکه فشار هم میدم سمت راست شکممو درد میگیره

  3. زهرا می گوید

    سلام
    من یه مدته مثلا دو سه ماه بعضی وقتا معمولا وقتی یکم دسشویی رو دیر میرم سمت راست شکمم پایین یکم درد میگیره بعضی وقتا به پهلو هم میزنه ممکنه آپاندیسم باشه؟

  4. فاطمه زهرا موسوی می گوید

    سلام من ۲۰ روز از عمل آپاندیسم میگذره روی خط عملم سوزش حس میکنم وقتی هم دستم بهش میخوره درد میگیره و سفته دلیلش چیه؟

  5. غزاله صالحی می گوید

    من سه هفته است که در ناحیه سمت راست بدنم درد شدیدی دارم، بعضی مواقع هم درد قسمت وسط شکمم خیلی زیاد میشه، اینقدر دردم زیاده ک گاهی تپش قلب میگیرم و نفسم بالا نمیاد، حالت تهوع هم دارم و سرم ب شدت گیج میره ایا میتواند نشانه آپاندیس باشد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دردتون مزمن شده و آپاندیسیت دردش حاده
      از نظر سنگ صفرا و مشکلات معده باید بررسی شین
      و به متخصص” داخلی مراجعه کنید

  6. بهروز می گوید

    سلام. من به خاطر اسید معده حدود 20 روزی هست که قرص پنتوپرازول 20 مصرف میکنم. روزی یک عدد ناشتا . که باعث شده مدفوعم هم دیر به دیر باشه و سفت شده باشه.
    الان 2 روزه درد خفیفی سمت راست پایین شکم بالای گوشه استخان لگن دارم. ایا مربوط به آپاندیس هست ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایم آپاندیسیت شدید و همراه با تهوع، بی اشتهایی و تب و…است

      1. امین می گوید

        یعنی ایشون اپاندیس شون مشکل نداره؟

  7. سهیلا می گوید

    سلام
    من ۲۵ سالمه چند روزی یبوست داشتم پریروز خوب شدم ولی از دیروز درد بسیار خفیفی در کنار پهلوم سمت راستم دارم گاهی به بالای مستانه میزنه گاهی به بالای نافم کنار نافم حالت تهوع یا دردی موقعه راه رفتن ندارم امکان این هست علایم اولیه اپاندیس باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      فعلا به نفع آپاندیسیت نیست

  8. ناشناس می گوید

    سلام من مدت دوماه هستش ک سمت راست ناف و سمت راست معده ام درد شدید میکنه ک ماه اول قطع شد و دوباره این ماه عود کرد و یبوست شدم و نفخ دارم و درد زیاده ک نمیتونم شب بخوابم و دردش گردشیه یه بار زیر نافم یه بار کنار نافم یه بار بالای سمت راست معدم درد میکنه سونگرافی کبد کلیه فتق و تخمدان کیسه صفرا دادم نورمال بود و سابقه اسید معده دارم و دکترم مراجعه کردم و گفتن واسع همون اسید معدس ولی خوب نشدم و خیلی ای نواحی ک گفتم درد میکنه و کلا آدن استرسی هستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام آزمايش مدفوع از نظر هليكوباكتر معده بديد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  9. ناشناس می گوید

    حدود دوهفته است که دردهایی دراطراف ناف به سمت پایین وکشاله ران دارم دو سونوهم انجام دادم مقداری مایع اطراف آپاندیس مشاهده شده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بهتره معاينه شيد و سي تي اسكن شكم بديد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به جراح عمومی مراجعه کنید.

  10. هستی می گوید

    مدت یک هفته است که درد خفیفی دارم که ناحیه درد به شکل هلال ماه در سمت راست شکم است.اسهال یا یبوست هم ندارم.یک مقداری نفخ وجود دارد و درد گاه گاه به وجود می آید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام آزمايش مدفوع بديد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

      1. نگار محظوظ می گوید

        سلام دوروز هست که به شدت دست و‌ پام و پایین شکمم به شدت درد میکنه و شب ها تب و لرز میکنم آمپول مسکن هم استفاده کردم تاثیری نداشت حالت و تهوه و سرگیجه هم دارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.