درمان دیابت با داروی گیاهی: یک خط قرمز جدی

درمان دیابت با داروی گیاهی به عنوان یکی از پرچالش ترین موضوعاتی است که بیماران با آن روبرو هستند. بهتر است بخاطر داشته باشیم که بیماری دیابت نه تنها نیاز به تشخیص به موقع دارد بلکه باید با درمان مناسب و کافی در کنترل کردن این بیماری اقدام کرد.

تفکری که در جامعه به اشتباه نقش بسته است این است که عوام، مصرف داروهای گیاهی را دارای اثرات مثبت فراوان و فاقد هرگونه عارضه ای می دانند تا حدی که ابتدا سعی می کنند به سمت داروهای گیاهی بروند و بعد از مدتی اگر بهبودی حاصل نشد، تازه تصمیم بگیرند به پزشک مراجعه کنند.

قطعا برای شما هم پیش آمده است، هنگامی که مبتلا به یک بیماری می شوید دوستان، آشنایان و همسایه های شما هر کدام به نحوی انواع و اقسام داروها و جوشیدنی های گیاهی را به شما معرفی می کنند.

درمان دیابت با داروی گیاهی یکی از این موارد است که شما اگر احتیاط نکنید، نه تنها سیر بیماری دیابت در شما بدتر می شود بلکه ممکن است عوارض جدی و تهدید کننده ای بوحود بیاید.

درمان دیابت با داروی گیاهی: نکته های فراموش نشدنی

افزایش قندخون در بیماری دیابت، احتمالا باعث شده است که شما به دنبال گیاهانی بروید که در اثر مصرف آنها، این سطح بالا رفته قند خون به سطح نرمال برگردد.

درست است که گیاهانی از قبیل دارچین، پیاز و سیر، شنبلیله، خیار تلخ، زنجبیل، سیاه گیله، زردچوبه، خار مریم، هندوانه ابوجهل، پودر کاری، آلوئه ورا، چای سبز، چوب میخک، گیاه جینسینگ، پونه ی کوهی و بسیاری دیگر از گیاهان توانایی کاهش دادن قند خون را دارند، اما این بدان معنی نیست که به عنوان درمان بتوان از آنها استفاده کرد.

آیا شما می توانید به سوالات زیر در مورد حداقل یکی از گیاهان دارویی فوق الذکر جواب دقیق دهید؟

  • اصول صحیح مصرف این گیاه چگونه است؟
  • دقیقا چه مقدار از این گیاه باید خورده شود تا اثر ضد دیابت داشته باشد؟
  • این گیاه برای چه مدت قادر است قند خون را پایین نگه دارد؟
  • آیا اگر بیشتر از حد از این گیاه مصرف کردیم، چه پیش آمدی ممکن است اتفاق بیافتد؟
  • اگر دچار مسمومیت بعد از مصرف شوید، می دانید که دارو ضد این گیاه چیست؟
  • آیا این گیاه عارضه تهدید کننده برای سلامتی و عملکرد اعضای بدن دارد؟
  • آیا تداخلات دارویی این گیاه را با سایر مواد غذایی و دارویی را می دانید؟

جواب اکثر این سوالات را نه شما می دانید و نه پزشکان. فلذا با توجه به اینکه هم اطلاعات فعلی در خصوص گیاهان کاهش دهنده قندخون ناقص است، هم بیماری دیابت از جمله بیماری هایی است که شما باید در نرمال نگه داشتن سطح قند خون، با دقت و وسواس برخورد کنید، بنابراین درمان دیابت با داروی گیاهی بصورت خودسرانه اقدامی کاملا اشتباه است.

اگر شما مبتلا به دیابت نیستید و صرفا جهت پیشگیری از بالا رفتن قند خون، تمایل دارید از رژیم های گیاهی استفاده کنید، باز هم نباید خودسرانه دست به کار شوید، مشاوره گرفتن از پزشکان طب سنتی و داروسازان آشنا به گیاهان دارویی، برای این اقدام لازم است.

 آنچه از عوارض درمان دیابت با داروی گیاهی نمی دانید؟

اگر بصورت خودسرانه از گیاهانی که قند خون را کاهش می دهند استفاده کنید و قند خون شما به یکباره پایین بیاید، عوارض متعددی ایجاد می شود.

کاهش قند خون که اصطلاحا هیپوگلیسمی شناخته می شود باعث علایمی از قبیل تاری دید، ضربان قلب سریع، تغییرات خلق و خوی ناگهانی، عصبانیت ناگهانی، خستگی غیر قابل توضیح، پوست رنگ پریده، سردرد، گرسنگی، عرق کردن، مشکل خواب، احساس سوزن سوزن شدن در پوست، مشکل در فکر کردن یا تمرکز، از دست دادن هوشیاری، تشنج، و کما می باشند.

چندین توصیه کلیدی برای درمان دیابت با گیاهان دارویی

  • هیچگاه بدون مشاوره با پزشک، از گیاهان دارویی برای هیچ بیماری و مشکلی استفاده نکنید.
  • تشخیص و درمان دیابت را به پزشکتان بسپارید و فقط دستورات دارویی او را اجرا کنید.
  • درمان دیابت با داروی گیاهی بصورت خودسرانه بعنوان یک خط قرمز بیماری دیابت است. شما ممکن است خود را درگیر مشکلات و بیماری های بیشتری کنید.
  • اگر مایل به این هستید که گیاهانی که قند خون را پایین می آورند جهت پیشگیری از دیابت در برنامه غذایی-دارویی روزانه خود داشته باشید، توصیه می شود حتما پیش از هر اقدامی، با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید.

دیتابیس اطلاعات پزشکی WebMD

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. عيسی می گوید

    واقعن آقای دکتر بدنده یک بار خود سرانه از داروهای گیاهی استفاده کردم وقنده خونم بالاا رفت تا حدی دیوانه شودم خودم دیابت نوع دوم را دارم واز متفورمین و گلا زید هشتاد استفاده می کنم وخیلی خوب هیچ مشکلی ندارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      خداروشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر