درمان وزوز گوش با روش‌های درمان قطعی

دچار وزوز گوش شده‌اید؟ یعنی صداهایی در گوشتان می‌پیچد که به گوش دیگران نمی‌رسند؟ این یک مشکل رایج است و آدم‌های زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی این وضعیت آنچنان شدید است که تمام زندگی روزانه را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد.  پیچیدن صدای وزوز در گوش نوعی بیماری نیست اما می‌تواند نشانه‌ای از دچارشدن به مشکلی پزشکی باشد. برای کنترل وزوز باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. در این مقاله هم اطلاعات کاملی در خصوص درمان وزوز گوش ردر اختیارتان قرار داده‌ایم.

وزوز گوش چیست؟

اگر وزوز گوش دارید، سرتان پر از صدا می‌شود؛ صداهایی مانند زنگ، سوت، کلیک و غرش که البته هیچ‌کس دیگری آنها را نمی‌شنود. گاهی صداهایی در گوش می‌پیچند که بسیار ملایم و واقعا در حد وزوز هستند و گاهی هم آن‌قدر بلندند که دیگر نمی‌توانید صداهای دیگر را بشنوید. وزوز را یکی از بیماری‌های گوش بدانید زیرا درمان نکردن آن به بهانه زودگذر بودنش، آرامشتان را خدشه‌دار خواهد کرد.

این وضعیت درمیان افراد مختلف رایج است و می‌تواند اختلالات جدی در روند زندگی ایجاد کند. بروز مشکلاتی مانند اختلال خواب یا تمرکز هم از عوارض آن است. مبتلایان به چنین مشکلی باید حتما به فکر درمان وزوز گوش باشند چون همراه با بروز احساس عصبانیت، ناامیدی و گاهی افسردگی است.

وزوز گوش

علائم همراه با وزوز گوش چیست؟

از نشانه‌هایی که باعث می‌شوند، متوجه وزوز گوش شوید، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کم‌شنوایی
  • آسیب به سر
  • مشکلی پزشکی مانند عفونت گوش

 در بسیاری از مواقع برای درمان وزوز گوش باید به سراغ درمان مشکلات زمینه‌ای و بیماری‌هایی رفت که باعث بروزش شده‌اند. اگر چنین چیزی به میان نباشد، پزشکان تاکتیک‌هایی را برای کنترل و مدیریت اوضاع پیشنهاد می‌کنند.

انواع وزوز گوش چیست؟

شکل‌های مختلفی از وزوز رخ می‌دهند و نیاز به درمان وزوز گوش را ایجاد می‌کنند. زمانی که خون از طریق شریان‌ها و وریدهای اصلی در گردن عبور می‌کنند، وزوز گوش رخ می‌دهد. این نوع وزوز شامل صدایی متناسب با نبض شما یا وزوز ضربان‌دار است.

وزوز ضربان‌دار ممکن است به دلیل کم خونی (کاهش جریان گلبول قرمز) یا آترواسکلروز (انسداد شریان ها) اتفاق بیفتد. افرادی که فشار خون بالا (فشار خون بالا) دارند، نسبت به افرادی که فشار خون طبیعی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به وزوز ضربان‌دار هستند.

وزوز گوش استرسی هم نوع دیگری از وزوز است که با بالارفتن سطح استرس و ناآرامی در روان بروز پیدا می‌کند. چنین وزوزی با فرونشست اضطراب کمتر می‌شود و همیشه حالت ثابتی ندارد.

وزوز گوش ذهنی هم مدلی از این مشکل است که فرد فقط خودش صداهایی را می‌شنود و در واقع، خبری از صدا در بیرون بدن او نیست. این مشکل ریشه در اختلالات گوش بیرونی، میانی یا درونی دارد. وزوز گوش در هنگام خواب و زمانی که همه‌جا ساکت است، فقط در ذهن فرد رخ می‌دهد.

علت وزوز گوش چیست؟

پزشکان دقیقا نمی‌دانند چه چیزی باعث وزوز گوش می‌شود و معتقدند عملکرد غیرطبیعی بخشی از مغز که مسئول پردازش صدا است، به وقوع این مشکل دامن می‌زند. بااین‌حال، هنوز کسی نمی‌داند که چگونه باید مانع از چنین اختلال عملکردی شد و دلیل دقیق بروزش چیست. علت وزوز گوش چپ یا راست یا هر دو چیست؟

بیشتر افرادی که کم شنوایی دارند، دچار وزوز گوش هم می‌شوند. موارد زیر از دلایل تحریک این وضعیت هستند و در صورت دچاربودن به آنها نیاز به درمان وزوز گوش جدی می‌شود:

  • وزوز گوش در سالمندان و سالخوردگی؛ بالارفتن سن می‌تواند روی کیفیت شنوایی اثرگذاری داشته باشد و مشکلاتی نظیر کم‌شنوایی و وزوز را به همراه بیاورد.
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا انفجار؛ این رخدادها می‌توانند در طول زمان یا بر اثر یک حادثه اتفاق بیافتند. قرارگرفتن در معرض موسیقی بسیار بلند یا کار در محیط‌های بسیار پر سر و صدا می‌تواند باعث کاهش شنوایی، گوش‌درد و وزوز گوش شود.
  • داروهای اتوتوکسیک (Ototoxic Drug)؛ طیف گسترده‌ای از داروها وجود دارند که می‌توانند به گوش شما آسیب برسانند. اگر در مورد وزوز گوش نگران هستید، از پزشک خود در مورد عوارض جانبی و جایگزین‌های دارو بپرسید.
  • وزوز گوش بعد از سرماخوردگی؛ در اثر ابتلا به عفونت و التهاب سینوس‌ها در دوران سرماخوردگی هم امکان بروز وزوز گوش وجود دارد.

بیماری‌های مختلفی وجود دارند که موجبات ابتلا به وزوز گوش را فراهم می‌کنند:

  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)؛ وزوز گوش یکی از علائم شایع TMJ به شمار می‌رود که یک بیماری ناشی از التهاب یا تحریک عضلات و مفاصل است.
  • وجود اشیای خارجی در گوش؛ گاهی اوقات اجسام خارجی مانند خودکار یا مدادهایی که برای تمیزکردن گوش استفاده می‌شوند هم به پرده گوش آسیب می‌رسانند.
  • جرم بیش از حد گوش؛ جرم گوش می‌تواند گوش‌های شما را مسدود کند و بر شنوایی تأثیر بگذارد.
  • آلرژی؛ احتقان ناشی از آلرژی می‌تواند بر شیپور استاش اثر بگذارد. این لوله گوش میانی و پشت بینی را به هم متصل می‌کند. احتقان که لوله استاش را مسدود می‌کند هم می تواند از رسیدن صدا به گوش جلوگیری کند.
  • شوانوم دهلیزی (تومور عصب شنوایی)؛ این تومور خوش‌خیم (غیر سرطانی) بر اعصابی اثر می‌گذارد که به مغز متصل می‌شوند و تعادل و شنوایی را مدیریت می‌کنند.

وزوز گوش در بارداری هم رخ می‌دهد و علت آن تغییرات هورمونی و فشار خون فرد باردار است. گاهی هم پای وجود جرم در گوش‌ها به میان است و در هر حال با مراجعه به پزشک درمان وزوز گوش، منجر به رهایی از این وضعیت نامطلوب می‌شود.

مشکلات وزوز گوش

عوارض وزوز گوش چیست؟

اگر وزوز گوش دارید، ممکن است این موارد را هم تجربه کنید:

  • خستگی
  • فشار
  • مشکلات خواب
  • نداشتن تمرکز
  • اختلال حافظه
  • افسردگی
  • اضطراب و تحریک‌پذیری
  • سردرد و سرگیجه

تشخیص وزوز گوش چگونه است؟

متخصصان شنوایی از تستی با فرکانس بالا برای کمک به تعیین میزان و شدت وزوز استفاده می‌کنند. برای بسیاری از افراد، وزوز صدایی ثابت دارد و تطبیق این صدا با فرکانس یا فرکانس‌ها در طول آزمایش شنوایی به پزشکان کمک می‌کند تا درک بهتری از وزوز گوش داشته باشند.

برخی از افراد مبتلا به وزوز مزمن شکایت دارند که صبح در هنگام بیدارشدن از خواب وضعیتشان بدتر می‌شود. خوابیدن با گردن در زاویه عجیب و غریب می‌تواند رگ‌های خونی اصلی را به سر منحرف کند و باعث جریان خون آشفته شود. چنین چیزی منجر به وزوز گوش می‌شود.

پیشگیری از وزوز گوش چگونه است؟

محافظت از شنوایی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از وزوز گوش است. حواستان به مراقبت از گوش‌ها باشد:

  • ممکن است که در محل کارتان با سروصدای ساخت‌وساز یا دستگاه‌های مختلف روبه‌رو باشید. برای اجتناب از وزوز گوش در اثر صدای بلند باید از وسایل ایمنی گوش در هنگام کار استفاده کنید.
  • در کلاس ورزش بسیاری از باشگاه‌ها برای ایجاد انگیزه و حرکت در افراد از طریق ورزش، موسیقی با صدای بلند پخش می‌کنند. اگر وضعیت شما اینطور است، از گوش‌گیر برای محافظت از گوش خود استفاده کنید. حداقل، تمرین خود را دور از منبع موسیقی انجام دهید.
  • در کنسرت‌ها و سالن‌های سینما هم امکان آسیب‌دیدگی وجود دارد.
  • هر زمان که از هدفون استفاده می‌کنید هم با پایین نگه‌داشتن صدا از گوش‌های خود محافظت کنید.

درمان وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش یک بیماری نیست. این وضعیت نشانه شرایط و مشکلاتی دیگر است. برای درمان هم مراحل زیر پیگیری می‌شود:

  • معاینه جسمی؛ گوش‌هایتان را برای هرگونه مشکل آشکار بررسی می‌کنند. آنها ممکن است علائم وزوز ضربان‌دار را بررسی کنند.
  • تاریخچه پزشکی؛ متخصصان سابقه وجود این مشکل را بررسی و از داروهای مصرفی‌تان برای مشکلات دیگر اطلاع کسب می‌کنند.
  • تست شنوایی (ادیومتری)؛ این تست توانایی شما در شنیدن طیف وسیعی از صداها را بررسی می‌کند و نتایج را در ادیوگرام نمایش می‌دهد.
  • تمپانومتری؛ متخصص پرده گوش را با یک دستگاه دستی به نام تمپانومتر بررسی می‌کند که نتایج شما را در تمپانوگرام نشان می‌دهد.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی؛ این آزمایش بدون استفاده از اشعه ایکس تصاویر دقیقی از بدن شما تولید می‌کند.
  • استفاده از بهترین قرص برای وزوز گوش؛ از قرص‌های آرامش‌بخش مانند والیوم هم با تجویز پزشک برای رفع وزوز در برخی موارد استفاده می‌شود.
  • وزوز گوش با لیزر؛ لیزر می‌تواند بافت‌های آسیب‌دیده‌ای از گوش را ترمیم و تحریک و به رفع وزوز کمک کند.

از آخرین درمان وزوز گوش و روش‌های نوین باید به وجود سمعک‌هایی اشاره کنیم که به رفع این مشکل کمک می‌کنند. با جراحی وزوز گوش هم می‌توان به کاهش این وضعیت کمک کرد. در واقع، جراحی‌هایی برای وضعیت‌های دیگری مانند ترمیم پرده گوش صورت می‌گیرد که از دستاوردهایشان رفع وزوز هم دیده می‌شود.

درمان وزوز گوش طب سنتی چگونه است؟

مصریان باستان بر این باور بودند که افرادی که از وزوز گوش رنج می‌برند، در واقع جادو شده‌اند و به آنها درمانی برای گوش افسون شده پیشنهاد می‌شد. درمان شامل تزریق مخلوط مواد زیر بود:

  • روغن
  • کندر
  • تله درخت
  • گیاهان و خاک

این مواد از راه ساقه نی وارد گوش می‌شدند تا درمان وزوز گوش صورت بگیرد. از روش‌های سنتی دیگری که برای درمان وزوز مطرح می‌شود هم باید به موارد زیر اشاره کنیم اما بدانید که هیچ‌یک از این‌ها از نظر دانشمندان پایه علمی باثباتی ندارند:

  • وزوز گوش با زالودرمانی؛ در طب سنتی از زالو برای رفع التهابات و عفونت‌ها استفاده می‌کنند. رفع چنین مشکلاتی می‌تواند به طور غیرمستقیم روی وضعیت وزوز گوش هم اثر مثبت بگذارد.
  • درمان وزوز گوش با عسل؛ طب سنتی می‌گوید که چند قطره عسل در گوش می‌تواند به از بین‌بردن جرم و عفونت و رفع وزوز کمک کند. حتما در استفاده از چنین تجویزهایی نظر متخصصان را هم جویا شوید.
  • درمان وزوز گوش با پیاز؛ از آنجا که پیاز هم خواص ضدالتهاب و رفع عفونت دارد از آبش برای درمان وزوز گوش استفاده می‌شود.
  • درمان وزوز گوش با طب سوزنی؛ در طب سنتی چین از طب سنتی برای رفع مشکل وزوز گوش استفاده می‌شود.
  • درمان با سیر؛ سیر در کاهش التهابات و عفونت نقش دارد و برای همین هم در طب سنتی برای رفع مشکل وزوز گوش استفاده می‌شود.

درمان وزوز گوش در منزل با این راه‌کارها مقدور است اما همان‌طور که گفته شد، هیچ‌یک بنا و پایه اساسی و علمی ندارند و شاید باعث بروز عوارض وخیم‌تری هم شوند. پس در به‌کارگیری توصیه‌های طب سنتی دقت زیادی به خرج بدهید.

وزوز گوش

به وزوز گوش اهمیت بدهید و آن را پیگیری کنید

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، درمان وزوز گوش اهمیت زیادی دارد چون ممکن است دلیل بروز آن وضعیت یا بیماری جدی دیگری باشد که از آن بی‌خبر هستید. وزوز گوش سمت راست یا هر دو گوش نیاز به پیگیری دارد. وزوز گوش بعد از عفونت یا مشکلات متنوع دیگری رخ می‌دهد.

برای دریافت نوبت ملاقات با پزشکان متخصص گوش،حلق و بینی هم می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین سایت دکتردکتر استفاده کنید. اگر پرسش یا تجربه‌ای در خصوص این مشکل دارید، ما را در جریان بگذارید. در کنارتان هستیم تا به ابهاماتتان پاسخ داده شود.

چنانچه تجربه درمان وزوز گوش دارید هم منتظر بیان نظراتتان درباره این وضعیت هستیم.

منبع:

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
18 نظرات
  1. کاترین باباقالوستیانس می گوید

    سلام خسته نباشیدخداقوت ،من چهل سال هست وزوز گوش دارم وگوشم هم سنگین هست ازنوع کری عصبی هیچ دکتری نتوانست درمان کند
    بنظر شما چگونه میشه درمان کرد که گوشم یکمی بازبشه وزوزهم قطع بشه
    ممنون میشم جواب بدین

  2. علی اصغری می گوید

    سلام من تو گوشم صدای ضربان مانند میشنوم به دکتر هم مراجعه نکردم همش قطع میشه و دوباره صدا میده باید چیکار کنم؟

  3. کورش باقرپور می گوید

    سلام بنده حدودا چند سال است که وزوز گوش دارم ودست شنوایی هم دادم لاکن نتیجه حاصل نشده.خواستم بدانم دارویی هست که من درمان بشم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله ، اما بايد متخصص گوش و خلق و بيني براتون تجويز كنن
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  4. مینا می گوید

    سلام خوبین من جرم گوش دارم چتد روز وز وز گوش دارم دکتر گفته باید شستشو بش بنظرتون بشورم وزوز قطع میش

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به احتمال زیاد بله

  5. حسن می گوید

    سلام چند ماهی که صدای سوت گوش سمت راست اذیتم میکند قرص امترپیتلین مصرف میکنم ولی فرق نمیکند چکار کنم دکتر پدرم درامد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد متخصص گوش و حلق و بيني معاينتون كنن
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

    2. شریف می گوید

      سلام من هفت سال اینطوریم گوش راستم
      فایده ای ندارد همه دکتری رفتم
      خدا صبر بده بهمون

      1. علی می گوید

        خیلی ناراحت کنندست
        انشاالله خوب میشیم

  6. سلطانی می گوید

    باسلام مادرم 60سالشه باوزوز گوش سرگیجه شدید واستفراغ به اورژانس مراجعه کردیم وبا نوارگوش تشخیص سکته گوش چپ داده شد 11 روز قرص کورتون مصرف کردن سرگیجه واستفراغ قطع شد ولی وزوز گوش وسنگین سر همچنان ادامه دار ام آر آی ونوارگوش مجدد گرفتیم گفتند شنوایی گوش چپ صفرشده ولی وزوز گوش کلافشون کرده خواهشا راهنمایی کنید زیرنظرمتخصص گوش وحلق هستندولی دیگه دارویی تجویرنکردند??

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص گوش و حلق و بینی استفاده کنید.

  7. احمدی می گوید

    سلام حدود یک ماهه که گرفتگی گوش دارم وشب که میخوام بخوابم تو گوشم صدا میاد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      میتونه جرم گوش باشه باید معاینه شین

  8. محمد موسوی می گوید

    سلام حدود دو ماه هست وز وز گوش دارم و احساس گرفتگی گردن و فک دارم و خیلی فشار میاد به گردنم میخواستم بدونم چه راهکار و دارویی هست جهت بر طرف شدن بسیار سپاسگذارم

    1. محمد کیانی می گوید

      سلام خانم دکتر گوش من صدای زنگ میده شغلم جوشکاری دارو یا چیز دیگه نداره که گوشم وزوز نکنه ??????

  9. علی می گوید

    آیا اسپری اکسی توسین در تسکین صدای سوت گوش در بیماری تینوتیوس موثر است

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      با سلام
      نیاز به معاینه و بررسی علت اصلی تنیتوس است
      بله ممکن است موثر باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.