عمل اسلیو معده و دانستنی‌های مهم آن (تایید شده توسط پزشک)

خلاصه این مقاله را بشنوید

عمل اسلیو معده (Sleeve) که به آن اسلیو گاسترکتومی (Gastrectomy) هم گفته می‌شود، یک روش جراحی برای رفع چاقی است. در این جراحی، بخش بزرگی از معده برداشته می‌شود و به شکل یک آستین باریک درمی‌آید. کاهش حجم معده به کاهش کالری و سیگنال‌های گرسنگی کمک می‌کند. این جراحی برای کمک به افراد مبتلا به چاقی شدید بالینی برای کاهش وزن موثر معرفی می‌شود. برای انجام عمل و کسب اطلاعات بیشتر باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. در این مقاله هم درباره اسلیو برایتان اطلاعات خوبی آماده کرده‌ایم.

دکتر امیر بهروز دقوقی

اگر سوالی درباره عمل اسلیو معده دارید، در همین صفحه بپرسید تا پزشک پاسخ دهد.

عمل اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده نوعی عمل جراحی چاقی مانند پیکرتراشی و جراحی‌هایی از این دست برای کاهش وزن است که در آن اندازه معده کم می‌شود. کلمه گاسترکتومی به معنای برداشتن بخشی یا تمام معده است. در عمل اسلیو معده حدود ۸۰درصد از معده خارج می‌شود و این عضو به شکل آستینی باریک و شکل یک موز می‌شود.

چرا به این عمل نیاز است؟

کاهش اندازه معده راه ساده‌ای برای محدودکردن مقدار غذایی است که می‌توانید در هر وعده میل کنید و باعث می‌شود سریع‌تر احساس سیری کنید. اما هدف دیگری هم از انجامش وجود دارد. چه هدفی؟

میزان هورمون‌های گرسنگی را که معده شما می‌تواند تولید کند هم کاهش می‌دهد. این روند به کاهش اشتها و هوس غذاخوردن کمک می‌کند.

عمل اسلیو

کاهش وزن بعد از عمل اسلیو چقدر است؟

میانگین کاهش وزن ۲۵ تا ۳۰درصد وزن بدن شما در یک تا دو سال اول است. بنا به عادات سبک زندگی که پس از جراحی در نظر می‌گیرید، امکان تداوم کاهش وزن یا حفظ آن هم وجود دارد.

برخی از افراد دوباره اضافه وزن پیدا می‌کنند اما در طول ۵ سال نخست پس از جراحی، روند کاهش ۲۵ تا ۳۰درصدی از وزن قبلی باقی می‌ماند. نتایج عمل اسلیو معده در مدت کوتاه و بلند به شرایط بدنی افراد و تغییرات سبک زندگی‌شان وابسته است.

پیش از تصمیم‌گیری برای انجام هر عمل زیبایی یا لاغری باید به عوارض و چشم‌انداز آن هم دقت داشته باشید. بی‌گدار به آب نزنید و حسابی تحقیق و مشورت کنید.

چه افرادی می‌توانند اسلیو معده انجام بدهند؟

برای واجد شرایط بودن انجام عمل اسلیو معده، شرایط عمومی عبارت‌اند از:

  • دچار چاقی شدید (کلاس III) هستید. این سنجش با BMI (شاخص توده بدنی) شما تعیین می‌شود و در اندازه‌گیری آن، وزن و قد شما و شرایط سلامتی‌تان در نظر گرفته می‌شوند. چاقی کلاس III به معنای BMI به اندازه ۴۰ یا بالاتر است.
  • اگر قبل از جراحی، روش‌های مختلف را برای کاهش وزن امتحان کرده اما نتیجه نگرفته‌اید.
  • اگر از نظر جسمی و روحی برای عمل جراحی و روند بهبودی آماده هستید، باید برای این کار اقدام کنید. قبل از واجد شرایط‌شدن برای جراحی کاهش وزن، با تیمی از متخصصان تغذیه، روانشناسان و سایر متخصصان پزشکی برای مشاوره و غربالگری ملاقات کنید.

حداقل وزن برای عمل اسلیو معده

برای انجام عمل اسلیو معده یا سایر روش‌های جراحی چاقی یا جراحی زیبایی، وزن تنظیمی وجود ندارد. با‌این‌حال، پزشکان همیشه از بیمار درباره روش‌ها و تلاش‌های پیشین کاهش وزن سوال می‌کنند. در واقع، آنها می‌خواهند بدانند که داوطلب انجام این عمل، پیش از این برای کم‌کردن وزن خود تلاش کرده یا مستقیما برای انجام عمل اسلیو آماده شده است.

چه افرادی نمی‌توانند اسلیو معده انجام بدهند؟

در برخی موارد، جراحی چاقی می‌تواند باعث مشکلات سلامتی جدی و خطرناک شود. در این موارد، ارزش خطرکردن وجود ندارد:

  •  سن بالای ۷۵ سال
  • سن کمتر از ۱۶ سال
  • داشتن اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

مزایای عمل اسلیو چیست؟

در مقایسه با سایر عمل‌های جراحی چاقی مانند لیپوساکشن، اسلیو معده ساده‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر است. افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف هم معمولا می‌توانند این عمل را تحمل کنند.

عوارض احتمالی این عمل هم نسبتا زیاد نیست و با رعایت تغذیه و سبک زندگی سالم بعد از آن می‌توانید وزن دلخواهتان را به طور دائمی حفظ کنید.

عوارض عمل اسلیو معده چیست؟

تمام جراحی‌ها عوارض و خطراتی احتمالی دارند. در عمل اسلیو معده هم عوارض جراحی عبارت‌اند از:

  • خون‌ریزی.
  • عفونت.
  • واکنش به بیهوشی.
  • بافت اسکار بعد از عمل می‌تواند باعث باریک‌شدن معده شود. این موضوع حرکت غذا را در معده کُند یا مسدود می‌کند و در نتیجه، تهوع، استفراغ و مشکل در غذاخوردن رخ می‌دهد.
  • حجم غذاخوردن بسیار کم می‌شود و نیاز است تا فرد عمل‌شده از مکمل‌های غذایی کمک بگیرد.
  • رفلاکس معده به مری. برخی از افرادی که قبل از عمل ریفلاکس اسید معده داشته‌اند، احساس می‌کنند که بعد از عمل بدتر می‌شوند و برخی از افرادی که قبلا چنین مشکلی نداشته‌اند هم آن را تجربه می‌کنند. این وضعیت اغلب با دارو قابل درمان است.
  •  کاهش وزن سریع می‌تواند سنگ کیسه صفرا را بیشتر کند و باعث می‌شود چربی بیشتری از طریق کبد پردازش شود و  در کیسه صفرا به عنوان سنگ‌های کلسترولی تجمع پیدا کند. این موضوع با درد در زمان غذاخوردن همراه است.

قبل از عمل اسلیو معده باید چه اقداماتی انجام شود؟

اگر غربالگری سلامت را گذرانده‌اید و واجد شرایط جراحی اسلیو چاقی هستید، مرحله بعدی رعایت رژیم غذایی مایع دو هفته‌ای خواهد بود. هدف از بین‌بردن مقداری از چربی شکم و کبد است تا عمل جراحی ایمن‌تر پیش برود.

پیش از عمل اسلیو معده از شما خواسته می‌شود تا ۱۲ ساعت قبل از عمل چیزی نخورید یا ننوشید. این اقدام برای اطمینان از خالی‌بودن معده در طول عمل است. باقی‌ماندن غذا یا مایعات در معده در طول جراحی می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایند یا حتی خطرناکی ایجاد کند.

عمل اسلیو معده چند ساعت است؟

در مقایسه با سایر روش‌های جراحی کاهش وزن، گاسترکتومی اسلیو، عمل نسبتا کوتاه و ساده‌ای است. این عمل در حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

ممکن است، جراح بخواهد که یک تا دو روز پس از آن در بیمارستان بمانید. به این ترتیب، امکان مدیریت بهتر درد و کنترل عوارض مختلف پیش می‌آید.

جراحی معده

در زمان عمل چه کارهایی انجام می‌شود؟

اغلب اوقات، اسلیو گاسترکتومی با جراحی لاپاراسکوپی یا رباتیک انجام می‌شود. این یعنی به جای ایجاد یک برش بزرگ برای باز‌کردن حفره شکمی و دسترسی به اندام‌های داخلی، جراح از برش‌های کوچک استفاده می‌کند.

این روند باعث می‌شود که بهبودی سریع‌تر و آسان‌تر شود اما گاهی هم نیاز به انجام جراحی‌های باز و برش‌های عمیق‌تر و بزرگ‌تر وجود دارد.

در طول عمل، بیمار بیهوش می‌شود و به خواب می‌رود. روند کار هم به این شکل پیش می‌رود:

  • جراح برشی کوچک در شکم ایجاد و پورتی را وارد آن می‌کند. گاز دی‌اکسید کربن هم از راه درگاهی پمپ می‌شود تا شکم بزرگ‌تر شود.
  • سپس یک دوربین فیلمبرداری کوچک مجهز به نور (لاپاراسکوپ) وارد بدن می‌شود. دوربین درون بدن را روی یک صفحه نمایش می‌دهد.
  • با یک تا سه برش اضافی، جراح پورت‌های اضافی را وارد می‌کند و با استفاده از ابزارهای باریک و دراز، عمل را پیش می‌برد.
  • پزشک بخشی از معده را باقی می‌گذارد و باقی بخش‌ها را اندازه‌گیری و جداسازی می‌کند.
  • با برداشتن بخش بزرگی از معده، شکم دوخته می‌شود و برش‌های ایجادشده را می‌بندند.

مراقبت‌های بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

در هفته‌ها و ماه‌های بعد، بیمار باید با پزشک خود در ارتباط باشد. پزشک پیشرفت کاهش وزن، شرایط سلامتی مرتبط و هر گونه عوارض جانبی جراحی را زیر نظر خواهد داشت.

در کوتاه‌مدت، باید دستورالعمل‌های رژیم غذایی سخت‌گیرانه دنبال شوند تا معده‌ به خوبی بهبود پیدا کند. یادتان باشد که اگر عمل اسلیو معده را انجام می‌دهید، پس از چند ماه می‌توانید شروع به داشتن یک رژیم غذایی معمولی کنید، اما همچنان باید عاقلانه غذاهای خود را انتخاب کنید.

از آنجایی که نمی‌توانید به اندازه قبل غذا بخورید، باید مطمئن شوید که آنچه مصرف می‌کنید به اندازه کافی مغذی است تا نیازهای انرژی‌تان تأمین شود. مدت کوتاهی پس از جراحی باید شروع به مصرف ویتامین‌ها کنید و این کار را برای مدتی طولانی ادامه بدهید.

دوره نقاهت و بهبود عمل اسلیو معده چگونه است؟

برای مشاهده آثار عمل اسلیو معده باید دست‌کم یک ماه صبر کنید. در طول این مدت، بسیاری از افراد احساس خستگی می‌کنند چون بدنشان با شرایطی کاملا جدید روبه‌رو شده است.

در هفته‌های نخست، فقط می‌توانید رژیم غذایی مایع را تحمل کنید. با گذشت زمان، به تدریج به سمت یک رژیم غذایی نرم و در نهایت به سوی مصرف غذاهای جامد پیش خواهید رفت.

هزینه اسلیو معده چقدر است؟

هزینه عمل اسلیو معده در شرایط مختلف با هم فرق می‌کند. بنا به اینکه کدام متخصص و در چه بیمارستان و شهری این کار را پیش می‌برد، هزینه‌ها متفاوت خواهند شد.

عمل اسلیو در بیمارستان‌های دولتی معمولا انجام نمی‌شود و این جراحی در بیمارستان‌های خصوصی پیگیری می‌شوند. از نظر پوشش‌دهی بیمه هم معمولا شرایط خاصی از سوی شرکت‌های تأمین بیمه پذیرفته می‌شوند.

در واقع، زمانی که بیمار دچار چاقی زیاد باشد و تحت شرایط ویژه، معمولا بیمه‌های تکمیلی هزینه‌های جراحی اسلیو را پوشش می‌دهند. بنا به اینکه عمل اسلیوه معده در تهران انجام می‌شود و شهرهای بزرگ یا شهرهای دیگر، هزینه‌ها متغیر است.

هزینه این عمل در تابستان ۱۴۰۲ از حوالی ۵۰ میلیون تومان به بالا اعلام می‌شود. برای عمل اسلیو معده در شیراز، مشهد یا شهرستان‌های دیگر هم باید نرخی معادل تقریبی همین مقدار بپردازید.

عمل اسلیو معده

درصد موفقیت عمل اسلیو معده چقدر است؟

درصد موفقیت این عمل بالای ۸۰ است و با انجام درست و رعایت اصول بعد از آن می‌توانید کاهش وزنی دائمی پیدا کنید. باید حواستان باشد که با رعایت سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب از بازگشت وزن و چاقی دور بمانید.

برای انجام عمل اسلیو باید به متخصصان خبره مراجعه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای شناسایی متخصصان حرفه‌ای و دریافت نوبت ملاقات از آنها، استفاده از سایت نوبت دهی اینترنتی سامانه دکتردکتر است. با این روش، بی‌معطلی می‌توانید از پزشک موردنظرتان وقت و نوبت بگیرید.

اگر درباره عمل اسلیو سوال دیگری هم دارید، حتما از ما بپرسید تا به شما در رسیدن به پاسخ و رفع ابهامات کمک کنیم.

منبع:

my.clevelandclinic.org

سوالات متداول اسلیو معده

اسلیو عمل ساده‌تری برای کاهش حجم معده است اما بای‌پس در طی چند مرحله انجام می‌شود. در عمل بای‌پس روده به کیسه فوقانی معده اتصال پیدا می‌کند. بای‌پس علاوه بر کاهش حجم معده با سوجذب مواد غذایی هم همراه است.

امکان خطر مرگ بعد از عمل اسلیو بسیار اندک است اما همچنان وجود دارد. شاید برخی افراد به دلیل کهولت سن دچار حملات قلبی یا لخته‌شدن خون در پا شوند.

بله، امکان بارداری بعد از یک سال از عمل وجود دارد. هر فرد باید درباره این موضوع با پزشک خود هم مشورت کند و در صورت مطلوب‌بودن وضعیت عمومی بدنی، برای بارداری اقدام کند.

بله، این موضوع بسیار محتمل است و برای همین، افرادی که عمل می‌کنند، باید حتما سبک زندگی‌شان را تغییر بدهند و رژیم غذایی سالمی را پیش بگیرند.

خیر، این عمل ربطی به ایجاد سرطان ندارد و حتی با انجامش از چاقی و عوارض آن مانند امکان ابتلا به سرطان‌های مختلف دور می‌شوید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر