بررسی وسایل کمکی برای عوارض اسکلتی عضلانی

عوارض اسکلتی عضلانی

کمردرد و ناتوانی در حرکت از نتایج عوارض اسکلتی عضلانی است، اما با استفاده از وسایل کمکی مثل کمربند و پشتی‌های طبی، می‌توان به درمان آن و کاهش درد کمک کرد.

کمردرد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بسیاری از افراد جامعه به این درد مبتلا هستند و هر کدام شاید شدت درد مختلفی را تجربه کنند. بر اساس مقیاس ۱ تا ۱۰، درد کمر می‌تواند جایی بین «من به آسپرین نیاز دارم» تا «لطفا برای تسکین درد به من مرفین بزنید» داشته باشد.

کسانی که از این ناراحتی رنج می‌برند، ممکن است درد متوسطی را تجربه کنند که ناتوان‌کننده نیست. در موارد شدید، فرد درد شدیدی در قسمت پایین کمر احساس می‌کند و این درد به هر عصبی که در این قسمت از بدن وجود دارد، انتقال پیدا می‌کند. کوچک‌ترین حرکتی مثل بلند شدن از روی صندلی، راه رفتن یا حتی سرفه کردن می‌تواند بسیار دردآور باشد.

ممکن است قسمت پایینی کمر به اندازه بتن خشک‌شده سفت شده باشد یا به اندازه عصب آسیب‌دیده، حساس شود. بر اساس تحلیل ۲۸ تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۶، استفاده از یک وسیله کمکی برای کمر و ستون فقرات یا کمربند طبی (بریس کمر) می‌تواند باعث تسکین درد در کوتاه‌مدت شود. در حالی که این وسایل، بیماری را درمان نمی‌کنند، اما روش‌های تسکین درد ساده و نسبتا کم‌هزینه‌ای هستند.

در بتاآنالیز (ترکیب داده‌ها و نتایج بدست آمده از یک مرور سیستماتیک با بهره‌گیری از روش‌های آماری) سال ۲۰۱۶، محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از وسایل کمکی برای عوارض اسکلتی عضلانی برای بهبود عملکرد و کاهش درد افرادی که کمردرد  نیمه مزمن دارند (یعنی کمردرد آن‌ها ما بین درد حاد و درد مزمن است)، مفید است. این افراد درد ناگهانی و کوتاهی را تجربه می‌کنند، اما درد به قدری پایا نیست که در دسته دردهای مزمن طبقه‌بندی شود.

کتف بند عوارض اسکلتی عضلانی

کریستوفر کوزینز، متخصص فیزیوتراپیست می‌گوید: «وسایل کمکی برای کمر، فشردگی و حمایت لازم را از قسمت پایینی کمر می‌کند تا درد کمر التیام یافته و به روند درمان کمک شود. فشرده‌سازی یا فشردگی در ناحیه شکم به این معنی است که فشار کمتری نسبت به آنچه که باید، بر دیسک پایین کمر، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و ستون فقرات وارد می‌شود.»

وسایل کمکی معمولا در اطراف کمر قرار می‌گیرند و با ولکرو (چسبک یا بست قلاب‌دار) محافظت می‌شوند. آن‌ها معمولا یک ورق استیل یا پلاستیکی دارند و به بخشی که باید برای کمک و حمایت کمر بیمار فشار وارد کند، متصل می‌شوند. برخی نیز از تسمه‌های دوش‌آویز استفاده می‌کنند. بسیاری ازاین وسایل کمکی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های فروش تجهیزات پزشکی بدون نسخه پزشک در دسترس قرار دارد. البته می‌توانید با توجه به سایز دقیق و انحنای کمر خود، سفارش دهید تا وسیله کمکی برایتان بسازند.

کسانی که درد کم یا نیمه مزمن کمر دارند، باید به محض اینکه درد شروع شد، از کمربند طبی استفاده کنند. اسکات بوچ، کایروپرکتور و رئیس انجمن کایروپرکتیک آمریکا می‌گوید: «برای حرکت باید کمربند طبی استفاده کنید. یک جا نشستن و بی‌تحرکی بدترین چیز برای کمر است. شما باید فعال باشید و کمربند طبی می‌تواند در این کار به شما کمک کند.»

عوارض جانبی وسایل کمکی

برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از وسایل کمکی می‌تواند نتایج منفی نیز داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به ضایعات پوستی، بیماری‌های عضلانی، اختلالات دستگاه گوارش، فشار خون بالا و افزایش ضربان قلب اشاره کرد. این اختلالات البته نادر هستند و معمولا افرادی که به‌صورت طولانی مدت، (یک یا دو هفته بیشتر از مدتی که پزشک متخصص تجویز کرده است) از این وسایل استفاده می‌کنند، به این عوارض دچار می‌شوند. اگر کمربند طبی اندازه باشد، به درستی پوشیده می‌شود و فرد حس راحتی می‌کند؛ البته نباید بیش از اندازه نیز استفاده شود، چون در این صورت برای سلامتی‌تان مشکلاتی پیش می‌آید.

بوچ می‌گوید در طول ۳۰ سال سابقه‌اش، صدها بیمار از وسایل کمکی برای عوارض اسکلتی عضلانی استفاده کرده‌اند؛ به غیر از چند مورد انگشت‌شمار که به دلیل استفاده از کمربند طبی دچار حساسیت پوستی شده‌اند، هیچ یک از بیماران دچار عوارض جانبی یا مشکلات ناشی از استفاده از این وسایل نشده‌اند. البته او این نکته را نیز یادآور شد که بیماران کمربند یا وسایل کمکی دیگر را از روی یک تی‌شرت یا زیرپیراهن استفاده می‌کردند.

احساس سوزش در کمردرد نیمه مزمن می‌تواند به دلایل مختلف ایجاد شود که از جمله آن‌ها می‌توان به بیرون‌زدگی دیسک اشاره کرد. بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند باعث بروز درد عصب سیاتیک شود؛ دردی که کمر، باسن و پاها را درگیر می‌کند و به دلیل فشار بر عصب ستون فقرات در قسمت پایینی کمر ایجاد می‌شود. دیسک ستون فقرات با افزایش سن بدتر می‌شود و بیرون‌زدگی دیسک ممکن است بدون وجود هیچ گونه آسیب جسمی ایجاد شود. دکتر نیل آناند، مدیر بخش آسیب‌های ستون فقرات در یک مرکز درمانی واقع در لس آنجلس می‌گوید «دیسک شبیه به تایر ماشین است؛ رفته رفته فرسوده می‌شود.»

پشتی صندلی برای عوارض اسکلتی عضلانی

نکات خرید وسایل کمکی برای عوارض اسکلتی عضلانی

قبل از خرید وسایل کمکی برای عوارض اسکلتی عضلانی مثل پشتی‌های طبی یا کمربند بهتر است این توصیه‌ها را مد نظر داشته باشید:

۱.اگر درد شدیدی دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید

اگر کمردرد بسیار شدید بود و کمرتان خشک هم شده باشد، به‌طوری که هنگام حرکت درد و ناراحتی بسیار زیادی داشته باشید، هرچه زودتر باید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد و گرفتگی بسیار شدید بود، کمربند طبی شاید نتواند کمکی به شما کند؛ به گفته دکتر بوچ، این وسیله تا زمانی کارآمد است که بیمار هنگام حرکت، درد قابل تحملی داشته باشد.

دکتر مگان کورتازو، مدیر پزشکی مرکز اطلاعات سلامت دانشگاه Pittsburgh Medical Center می‌گوید:

کمردردی که قابل تحمل باشد، معمولا پس از ۵ روز یا کمی بیشتر، التیام می‌یابد؛ اما اگر کمردرد بیشتر از این مدت طول کشید یا بدتر شد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

دکتر کورتازو می‌گوید پزشک می‌تواند علل احتمالی جدی مانند وجود سنگ کلیه، آنوریسم شکمی و سرطان را با انجام آزمایش بررسی کند. پزشکان آزمایشاتی مثل اشعه ایکس، ام. آر. آی یا سیتی‌اسکن انجام می‌دهند تا علت درد و بیماری را به درستی تشخیص دهند.

در برخی اوقات، تمرین‌هایی برای بهبود وضعیت بیمار پبشنهاد می‌شود. هدف بسیاری از تمرینات تجویزشده این است که ماهیچه‌های بیمار قوی‌تر شود و ستون فقرات را حمایت کند تا بیماری دوباره عود نکند. درمان ممکن است شامل فیزیوتراپی، انجام تمرینات کششی، یوگا یا پلاتس باشد. برای برخی بیماران کایروپرکتیک نیز می‌تواند موثر باشد.

۲. از وسایل کمکی استفاده کنید که برای شما اندازه باشد

دکتر جرمی اسمیت، جراح ستون فقرات در یکی از بیمارستان‌های کالیفرنیا، می‌گوید:

هنگامی که پزشک تشخیص داد باید از وسایل کمکی برای  عوارض اسکلتی عضلانی استفاده کنید، وسایلی بخرید که متناسب با انحنای طبیعی ستون فقرات‌تان باشد.

او توصیه می‌کند قبل از خرید، حتما در فروشگاه چند نمونه از این وسایل را امتحان کنید. در خرید آنلاین نیز اگر وسیله خریداری‌شده متناسب با ستون فقرات شما نبود، آن را استفاده نکنید و پس بفرستید. دکتر اسمیت می‌گوید «وسایل کمکی برای عوارض اسکلتی عضلانی مثل پشتی‌های طبی یا کمربند باید کاملا متناسب با فرم طبیعی و انحنای کمر بوده و تمام سطوح آن، با سطح کمر در تماس باشند. این وسایل باید به شما کمک کنند تا در وضعیت مناسبی بایستید یا بنشینید. وسایل کمکی باید راحت باشند، اما زیاد تنگ و چسبان نباشند و باعث اختلال در تنفس و تنگی نفس نشوند.

قوز بند عوارض اسکلتی عضلانی

۳. به کمربند طبی متکی نباشید

دکتر بوج می‌گوید بیماران نباید از کمربند طبی به مدت بیش از چند روز یا ۲ هفته (در بیشترین حالت) استفاده کنند. اگر بیش از این مدت از آن استفاده شود، عضلات شما به آن عادت می‌کنند و این باعث تضعیف ماهیچه‌ها می‌شود. در نهایت، این مورد می‌تواند به ایجاد آسیب‌های دیگر منجر شود.

اگر از کمربند طبی به مدت بیش از ۲ هفته استفاده کنید، به این وسیله وابسته می‌شوید. وسایل کمکی برای عوارض اسکلتی عضلانی، در کوتاه‌مدت می‌توانند موثر و کارآمد باشند؛ اما در بلند مدت تقویت عضلات که منجر به حمایت از ستون فقرات می‌شود، بسیار مهم است.

۴. ظرفیت‌های خود را بشناسید

دکتر رابرت شاپیرو که یک فیزیوتراپیست در نیویورک است، می‌گوید: «محدودیت‌های فیزیکی خود را شناسایی کنید تا از آسیب مجدد به کمر پیشگیری شود، هم زمانی که از کمربند طبی استفاده می‌کنید و هم بعد از آن.» وقتی از این وسایل کمکی استفاده می‌کنید، به معنی این نیست که سوپرمن شده‌اید و هر کاری را بدون محدودیت می‌توانید انجام دهید. زیاده‌روی کردن و بیش از ظرفیت و محدودیت‌های بدن فعالیت انجام دادن، می‌تواند باعث عود مجدد درد در قسمت پایینی کمر شود. دکتر شاپیرو می‌گوید «شما باید یاد بفهمید چه محدودیت‌هایی دارید و نباید از این محدودیت‌ها عبور کنید. شاید بتوانید یک جعبه پر از کتاب را بلند کنید، اما پارو کردن برف ممکن است باعث ایجاد درد شود. محدودیت‌های فیزیکی ممکن است با قوی‌تر کردن عضلات و انجام تمرین‌های مناسب، تغییر پیدا کنند.»

منبع:

USNews

این مقاله در پاسخ به سوال یکی از کاربران در بخش پرسش‌وپاسخ، منتشر شده است. شما هم اگر نیاز به مقاله‌ای در موضوعات پزشکی دارید، سوال خود را از بخش مشاوره پزشکی برای ما ارسال کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *