آیا معده شما هم فلج می شود؟

فلج معده یا گاستروپارزی یک بیماری است که حرکت طبیعی خود به خود عضلات (تحرک) در معده شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور معمول، انقباضات عضلانی قوی مواد غذایی را از طریق دستگاه گوارش خود هدایت می کنند؛ اما اگر گاستروپراس داشته باشید، تحرک معده تان آهسته می شود یا کار نمی کند و مانع از هضم و انتقال مواد غذایی به روده کوچک می شود.

 فلج معده یا گاستروپارزی چیست؟

فلج معده یا گاستروپارزی یک بیماری است که حرکت طبیعی خود به خود عضلات (تحرک) در معده شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور معمول، انقباضات عضلانی قوی مواد غذایی را از طریق دستگاه گوارش خود هدایت می کنند؛ اما اگر گاستروپراس داشته باشید، تحرک معده تان آهسته می شود یا کار نمی کند و مانع از هضم و انتقال مواد غذایی به روده کوچک می شود.

در طول هضم مواد غذایی، انقباضات معده کمک می کند که مواد غذایی که به طور جزئی هضم شوند، سپس از معده به روده کوچک انتقال یابد. در افراد مبتلا به گاستروپارزی، غذا از طریق معده آهسته تر از حد معمول حرکت می کند و تخلیه معده کند تر صورت می گیرد. فلج معده منجر به بروز علائمی از قبیل تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، نفخ، درد و ناراحتی شکم، سوزش معده می شود. این علائم می تواند خفیف باشد یا شدید باشد.

 

چه چیزی باعث فلج معده می شود؟

علت دقیق فلج معده شناخته نشده است. تصور می شود که فلج معده به خاطر مشکلات اعصاب (آسیب به عصب واگ) و عضلاتی باشد که کنترل تخلیه معده را بر عهده دارند. اگر این اعصاب آسیب ببینند، عضلات به درستی کار نمی کنند و حرکت مواد غذایی با سرعت مناسب انجام نمی شود.

در بسیاری از موارد علت ابتلا به فلج معده ناشناخته است. درمان ناقص دیابت نوع 1 یا دو در ایجاد فلج معده موثر است. اعصاب معده می تواند با سطوح بالای گلوگز خون آسیب ببیند. اگر مبتلا به دیابت هستید مهم است که سطح قند خون شما تحت کنترل باشد.

همچنین گاستروپارزی یا فلج معده می تواند در نتیجه برخی از عوارض مانند جراحی معده یا مصرف برخی داروها مسکن و ضد افسردگی اتفاق بیافتد.

 

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به فلج معده هستند؟

بیماران دیابتی بیشتر از سایرین در معرض گاستروپارزی هستند زیرا قند خون بالا سبب آسیب به عصب واگ می  شود.

سایر مواردی که باعث تشدید فلج معده می شود شامل موارد زیر است:

  • عفونت های ویروسی
  • برخی از سرطانها
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری های خود ایمنی
  • اختلالات تیروئید

 

علائم فلج معده یا  گاستروپارزی

بسیاری از افراد مبتلا به  گاستروپارزی علائم و علائم قابل توجهی ندارند. علائم و نشانه های شاخص  فلج معده عبارتند از:

 

فلج معده چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک بعد از معاینه فیزیکی و اطلاع از سابقه پزشکی شما، به منظور جلوگیری از تشخیص اشتباه و بررسی دقیق تر برخی از آزمایشات را انجام دهد. تست ها و روش هایی که می توانند مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

  • آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی
  • روش های تصویربرداری رادیولوژیک: این روش شامل استفاده از سی تی اسکن، MRI و سونوگرافی می باشد
  • مانومتری معده: این آزمون فعالیت الکتریکی و حرکت عضلات صاف معده و روده کوچک را ارزیابی می کند. برای انجام این کار، یک لوله نازک از طریق دهان و به معده منتقل می شود.
  • Electrogastrography: با استفاده از الکترودهای پوست، Electrogastrography اندازه گیری فعالیت الکتریکی معده است.
  • قرص هوشمند: یک کپسول بی سیم برای تست گوارشی مصرف می شود. در طی آزمایش، تغییرات pH، دما و فشار ثبت می شود به عنوان قرص عبور از طریق روده.
  • مسکن Scintigraphic معده: حجم معده قبل و بعد از غذا با استفاده از مواد رادیواکتیو اندازه گیری می شود. حضور بیش از 10 درصد مواد غذایی باقی مانده در داخل معده 4 ساعت بعد از یک وعده غذایی، به معیارهای گاستاپرازیز پاسخ می دهد.
  •  سونوگرافی اولتراسوند : از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از اندام شما استفاده می کند.
  • آزمایش خون: آزمایش خون می تواند برای دیابت و سایر شرایط را بررسی کند.گاستروپارزی

چگونه گاستروپارزی درمان می شود؟

درمان خاصی برای گاستروپارزی وجود ندارد. درمان  ها بیشتر برای رفع عامل ایجاد كننده است و یا جهت رفع علائم است. ممكن است پزشك از شما بخواهد مصرف برخی از داروهایتان را قطع كنید. اگرفلج معده شما توسط یک بیماری مانند دیابت ایجاد شود، اولین گام این است که کنترل این وضعیت را بهبود ببخشید. پس از آن، پزشک ممکن است داروها، تغییرات رژیم غذایی و حتی جراحی را در برخی موارد توصیه کند.

 

عوارض جانبی فلج معده

گاستروپارزی یا فلج معده می تواند چندین عارضه را ایجاد کند، از جمله:

  • کم آبی شدید بدن استفراغ ادامه دار می تواند باعث کم آبی شود.
  • سوء تغذیه
  • تهوع و استفراغ
  •  تغییر غیر قابل پیش بینی قند خون

گرچه گاستروپارزی باعث ایجاد دیابت نمی شود، تغییرات مکرر در میزان و میزان انتقال مواد غذایی به روده کوچک می تواند منجر به تغییرات نامطلوب در میزان قند خون شود. این تغییرات در قند خون سبب بدتر شدن دیابت می شود. به نوبه خود، کنترل ضعیف قند خون سبب ضعف گوارش می شود.

 

راهکارهای مراقبت

گاستروپارزی معمولا قابل درمان نیست اما تغییراتی در رژیم غذایی و درمان های پزشکی می تواند علائم آن را کنترل کند. توصیه های زیر را رعایت کنید:

  • به جای سه وعده غذا در روز، سعی کنید، وعده های غذایی کوچکتر را انتخاب کنید تا معده راحت تر بتواند آنها را تخلیه کند.
  • سعی کنید غذاهای نرم و مایع که راحت تر هضم می شوند را مصرف کنید.
  • قبل از بلعیدن غذا آن را خوب بجوید.
  • نوشیدنی های گازدار در وعده های غذایی مصرف نکنید.
  • غذاهای با فیبر بالا که راحت تر هضم می شوند را جایگزین غذاهای پرچرب یا موادی که دیر هضم می شوند کنید.
  • الکل مصرف نشود.
  • بهتر است غذاهای آب پز و رقیق مصرف کنید.
  • آب و مایعات بیشتری مصرف کنید.
  •  افراد دیابتی قند خون خود کنترل کنند.

 

برگرفته از:

تشخیص فلج معده

فلج معده چیست؟

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. مهسا رحمانی می گوید

    سلام، مثل همیشه عالی و ساده بود ممنون از مقاله خوبتون. فقط یه سوال داشتم، تو یه پورتاژ از یه رسانه ای (فکر کنم اقتصاد آفرین بود اگه اشتباه نکنم!) نوشته بود اگه فلج معده بشید غذای هضم نشده هم بالا میارید، خواستم از یه سایت پزشکی هم چک کنم ببینم این حرف درسته؟

  2. مسلم بیگ محمدی می گوید

    گاستروپارزی دارم غذا پر حجم یا غذاهای سنگین بیچارم میکنه که بصورت تهوع عمدی موقتا تسکین زیادی پیدا میکنم شروع بیماری از روزی آغاز شد که مواد کیسه صفرا وارد معده شد و به دیواره معده در یک نقطعه ای صدمه وارد کرده که اسید معده این نقطه را تحت تاثیر قرار میدهد داروهایی چون متوکلوپرامید کارایی ندارند فقط میترسم که زخم معده باشد و در نهایت این تبدیل به سرطان معده و مرگ برایم بشود امیدوارم کمکم کنید شماره تماس من ۰۹۱۲۸۶۱۱۲۲۳ میباشد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      حجم وعده های غذایی را کم و تعداد وعده ها را بیشتر کنید

      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص داخلی استفاده کنید.

  3. مریم می گوید

    سلام….حدود پنج شیش روزه من هر چی میخورم تو معده ام میمونه و بعد اسهال میشم…..هی آروغ میزنم…… چند وقت پیش سوزش و پری معدهدداشتم دکتر داروی کلیدنیوم داد با امپرازول که اثری ندشتن….. خیلی قبل تر هم سابقه ترش کردن داشتم به خاطر کمبود ویتامینd…کلسیم آهن که اون خوب شده…..الان داروی دومپریدون برای تخلیه استفاده میکنم 70%اثر داره…. به نظر شما چیکار کنم؟؟؟؟ به استفاده از کلیدینیوم سی ادامه بدم؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.