آیا گرما برای قلب مضر است؟

هنگامی که درجه حرارت در فضای باز افزایش می یابد قلب شما باید سریعتر حرکت کند و کار سختی را برای پمپ کردن خون به سطح پوست برای کمک به عرق کردن برای خنک شدن بدن انجام دهید. اگر بدن شما به اندازه کافی خنک نشود، فشار روی قلب بیشتر می شود و احتمال آسیب به اندام ها بیشتر می شود. کسانی که بیماری قلبی دارند، تاثیر گرما بر قلب آنان بیشتر از سایر افراد است.

تاثیر گرما بر قلب

هنگامی که هوا گرم است شما برای خنک تر شدن عرق می کنید، اما این بدان معنی است که شما آب بیشتر را از دست می دهید. عرق کردن بیش از حد می تواند فشار خون شما را کاهش دهد و ضربان قلب شما را بالاتر ببرد. هر کسی می تواند تاثیرات گرما بر روی خود را تجربه کند. افراد مبتلا به بیماری های قلبی  و سایر بیماری های قلبی عروقی در معرض خطر بیشتری از تاثیر گرما بر قلب قرار دارند. اگر بیماری قلبی دارید، قلب شما ممکن است قادر به سخت کار کردن در حرارت بالا برای حفظ دمای بدن نباشد. اگر کودک یا فرزند دارید که دارای بیماری قلبی است، سعی کنید از قرار گرفتن فرزند خود در دمای بسیار بالا و نور مستقیم آفتاب جلوگیری کنید. با این حال، اگر مشکل قلبی دارید، گرما شدید ممکن است بار اضافی را روی قلب و گردش خون شما قرار دهد، بنابراین برای حفظ سلامتی و مراقبت از خود کوشا باشید. ما در این مقاله به بررسی تاثیر گرما برقلب می پردازیم.

چگونه بدن انسان به محیط گرم واکنش نشان می دهد؟

بدن سالم دمای داخلی خود را در حدود 37 درجه سانتی گراد نگه می دارد. تغییرات، معمولا کمتر از 1 درجه سانتی گراد، بر حسب سطح فعالیت بدنی یا حالت احساسی رخ می دهد. تغییر دمای بدن بیش از 1 درجه سانتیگراد فقط در طول بیماری رخ می دهد یا زمانی که شرایط محیطی بیشتر از توانایی بدن برای مقابله با گرمای شدید باشد.

همانطور که محیط گرم می شود، بدن نیز تمایل به گرم شدن دارد. ترموستات داخل بدن، با پمپ کردن خون بیشتر به پوست و افزایش تولید عرق، دمای بدن را ثابت نگه می دارد. می توان تاثیر گرما بر قلب را در افزایش ضربان آن برای افزایش خونرسانی به پوست جهت عرق کردن بیشتر و کاهش دمای بدن دید. افزایش دمای بدن باعث بیماری های گرما می شود.

 

تاثیر گرما بر قلب و  وضعیت بدن

هنگامی که درجه حرارت هوا یا رطوبت بالاتر از محدوده برای راحتی می شود، مشکلات زیادی می تواند بوجود آیند. اولین اثرات مربوط به احساس شماست. قرار گرفتن در معرض گرما بیشتر می تواند باعث مشکلات سلامتی شود و بر عملکرد انسان تاثیر بگذارد. گرما می تواند باعث بیماری های جدی شود. بیماری های گرما می تواند کشنده باشد. در روزهای بسیار گرم، گاهی سیستم های کنترل دمای بدن شما نمی توانند خوب کار کنند و دمای بدن شما به شدت بالا می رود. این باعث می شود که شما بیشتر در معرض خطر بیماری های جدی گرما، از جمله خستگی گرما و سکته در اثر گرما باشید.

هیپوتالاموس که در مغز قرار دارد مسول کنترل دمای بدن و درک دمای هوای اطراف است و براساس آن به نواحی متفاوت بدن پیام رسانی می کند. به طور خلاصه در فصل تابستان و گرمای بیش از حد فعالیت قلب افزایش می یابد. افزایش کار کرد قلب باعث افزایش فشار خون نیز می گردد که در دماهای بالا این افزایش خطرناک است. همانطور که می دانید کار قلب پمپاژ خون به تمام نقاط بدن است و بر اساس شرایط بدنی کیفیت این خونرسانی متفاوت است. در فصول گرم سال و افزایش دما محیطی، قلب و پوست وظیفه سنگینی برای خنک تر کردن بدن و حفظ دمای ایده ال بدن دارند، قلب برای خونرسانی بیشتر به پوست و عرق کردن مجبور به افزایش ضربان خواهد بود. در این مقاله سعی کرده ایم جزئیات بیشتری را درباره تاثیر گرما بر قلب انسان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

با افزایش دما یا گرما، ممکن است این حالت ها را داشته باشید:

  • افزایش تحریک پذیری.
  • از دست دادن آگاهی و توانایی انجام وظایف ذهنی.
  • از دست دادن توانایی انجام وظایف ماهرانه یا کار سنگین.
  • تهوع
  • سردرد
  • گرفتگی عضلات
  • احساس ضعف
  • سرگیجه
  • خستگی.
  • تشنگی
  • عرق کردن شدید
  • دمای بدن بالا
  • فشار خون بالا

بیماری های مرتبط با گرما

گرما نیاز به کمک فوری و مراقبت های پزشکی دارد. درمان با تاخیر ممکن است منجر به مرگ شود. قرار گرفتن در معرض گرما باعث بیماری های زیر می شود:

  • ادم حرارتی تورم است که به طور کلی در میان افرادی که به کار در شرایط داغ نمی آیند، رخ می دهد.
  • بثورات گرما، لکه های قرمز کوچک بر روی پوست است که باعث ایجاد احساس خستگی می شود. لکه ها نتیجه التهاب ناشی از ایجاد کانال های غدد عرق هستند.
  • گرفتگی های شدید و درد شدید در عضلات  که ممکن است به تنهایی رخ دهد یا همراه با هم به دلیل عدم تعادل نمک ناشی از عدم جایگزینی نمک از دست رفته با عرق است.
  • خستگی حرارتی ناشی از از دست رفتن آب بدن و نمک از طریق عرق بیش از حد است.
  • انسداد گرما سرگیجه ناشی از گرما و خستگی ناشی از موقت جریان خون ناکافی مغز است در حالی که فرد ایستاده است. این حالت ناشی از از دست دادن مایعات بدن از طریق عرق کردن و کاهش فشار خون به دلیل جمع آوری خون در پاها است.

تاثیر گرما بر قلب بیماران قلبی

بیشترین تاثیر گرما بر قلب، افزایش کارآن و افزایش ضربان قلب برای خونرسانی درست به مناطق بدن است. حل اگر فردی به بیماری های قلبی مبتلا باشد این حالت باعث افزایش خطر برای سلامتی او می گردد. با افزایش یافتن کار قلب، خطر و احتمال سکته قلبی برای افرادی که سابقه ی مشکلات قلبی دارند، بسیار بالا خواهد رفت. در زیر به تاثیر گرما بر قلب بیماران قلبی پرداختیم.

آنژین صدری

اگر بیماری قلبی عروقی دارید، ممکن است شما شروع به تجربه ی آنژین صدری یا درد سینه گستسه در حین هوای گرم شدید، زیرا آب و هوای گرم حجم کار قلب را افزایش می دهد و تقاضای اکسیژن را افزایش می دهد، به ویژه هنگامی در حال فعالیت جسمی هستید.

نارسایی قلبی

اگر به نارسایی قلبی مبتلا هستید، بیشتر باید مراقب خود باشید – قلب شما خونرسانی خوبی را انجام نمی دهد. جهت جلوگیری از عود بیماری تان مواظب باشید که دمای بدن شما بیش از حد افزایش پیدا نکند.

سکته گرم

سکته حرارتي مهم ترين نوع بيماري گرمايي است. از دست دادن بیش از حد مایع بدن می تواند دمای بدن داخلی را افزایش دهد که می تواند باعث تهدید سلامتی شود. علائم سکته گرم عبارتند از عرق کردن، سرد شدن پوست، سرگیجه، خستگی، گرفتگی عضلات، خارش خفیف، ادم (تورم) در مچ پا، نفخ کم یا سریع، حالت تهوع و استفراغ. اگر مشکوک هستید که شما یا شخص دیگری سکته گرمایی داشته باشید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تاثیر گرما بر قلب

چه کسانی در معرض خطر هستند

افراد سالخورده و کودکان بسیار کوچک که در تنظیم درجه حرارت دچار مشکل می شوند و بنابراین قرار گرفتن در محیط های گرم باعث می شود که ریسک خط در آنها افزایش یابد. همچنین افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند با توجه به تاثیر گرما بر قلب، باید بیشتر از سایر زمان ها به فکر سلامتی خود باشند و از تردد های بی مورد در ساعات گرم روز برای جلوگیری از بروز مشکلات خود داری کنند.

اقدامات لازم برای کاهش تاثیر گرما بر قلب

در ایام گرم سال و تابستان هر چقدر بتوانیم دمای بدن خود را در محدوده ایده ال نگه داریم، کمک بزرگی به قلب کردیم. با رعایت موارد گفته شده در زیر جهت خنکاهش تاثیر گرما بر قلب و کاهش فعالیت قلبی می توانیم خطر بیماری های مرتبط با گرما را در خود کاهش دهیم.

  • نوشیدن مقدار زیاد آب یا سایر نوشیدنی های قلیایی
  • از نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار اجتناب کنید. نوشیدنی های مبتنی بر کافئین می تواند باعث از دست رفتن مایع بیشتری از بدن شما شود.
  • خوردن غذاهای سرد، به خصوص سالاد و میوه با محتوای آب زیاد.
  • ماندن در منزل یا جاهای خنک
  • لباس های خنک بپوشید.
  • از تردد های بی مورد در ساعات گرم روز بپرهیزید.
  • اگر شما باید در گرما بیرون بروید، در سایه راه بروید، کرم ضد آفتاب بزنید و کلاه بگذارید
  • اجتناب از فعالیت های بدنی شدید زیر نور آفتاب
  • اجتناب از ورزش در ساعات گرم روز
  • دوش آب سرد بگیرید

 

بر گرفته از:

آیا گرما برای قلب خطرناک است؟

تاثیر گرما بر سلامت قلب و سلامتی بدن چیست؟

 

 

 

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. leila می گوید

    سلام خسته نباشید
    دریچه میترال قلبم کمی گشاد دارو مصرف نمیکنم ولی تو فصل گرما خیییلیییی اذیت میشم حالت تهوع صبح ها اوق میزنم تپش قلب میگیرم نفسم بند میاد اشتها ندارم نمیتونم غذا بخورم وزن کم میکنم کلا حال بمونیم بد همش لطفا راهنمایی کنید

  2. سیمین می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    با آب گرم حموم کردم احساس میکنم به قلبم خیلی فشار میاد .خیلی میترسم
    تورو خدا راهنماییم کنید دلیلش چیه؟باید چیکار کنم؟

  3. غزل می گوید

    سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم از اونجایی که با گرم شدن امکان بالا رفتن ضربان قلب هست،آیا میتوان با بالا رفتن دمای بدن نگران بالا رفتن ضربان قلب شد؟
    راهی هست که از روی دمای بدن بشه تعادل ضربان و تنفس کودکان و نوزادان را در خواب چک کرد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در رنج دمای طبیعی بدن افزایش رخ نمیده مگر تب یا گرمازدگی

  4. هستى می گوید

    سلام دكتر. خسته نباشيد،
    ازديروزقسمت بالاي قفسه سينه جاي جناغ درد خفيف دارم، موقع خم شدن بدتر ميشه. مداوم نيست. همين قسمت سمت چپ پشتمم دردگرفته و يه حالت گرفتگي و بسته شدن داره، از معده هست ياقلب؟؟ ٣٠سال دارم وسابقه بيماري ندارم. خيلي ميترسم…

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست گرامی با توجه به سن کم و عدم سابقه بیماری به نظر می رسد که مشکل شما مربوط به معده باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.