بیماری آنفولانزا در کودکان و نوزادان

تب، آبریزش بینی، سرفه، تنفس سریع، کبودی یا خاکستری شدن پوست، کم‌شدن خورد و خوراک، کم شدن ادرار، استفراغ شدید، خستگی و پرخاشگری از جمله علائم ابتلای کودکان و نوزادن به آنفولانزا است. کودکان زیر 5 سال و به‌ویژه زیر 2 سال بسیار مستعد ابتلا به بیماری‌های واگیردار و ویروسی مثل آنفولانزا هستند و معمولا ابتلای به آن در فصول سرد سال بیشتر هم می‌شود. البته با رعایت نکات پیشگیری از آنفولانزا و تزریق واکسن آن، می‌توان بدن کودکان و نوزادان را نسبت به این بیماری ایمن کرد؛ این واکسن از 6 ماهگی قابل تزریق است البته باید با پزشک متخصص در این زمینه هماهنگ باشید.

در ادامه این مطلب از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر با ما همراه باشید تا به‌اتفاق هم، همه چیز را درباره آنفولانزا کودکان مورد بررسی قرار دهیم. مطالعه این مطلب، 8 دقیقه طول خواهد کشید.

اگر درباره آنفولانزا کودکان و نوزادان سوالی دارید، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در قسمت نظرات بپرسید تا مشاور سلامتی دکتردکتر به آن پاسخ دهد.

آنفولانزا کودکان

آنفولانزا بیماری عفونی- ویروسی است که توسط ویروسی به‌همین نام، بدن میزبان را درگیر می‌کند. این بیماری هر سال در موقع پاییز و زمستان شیوع پیدا کرده و تمامی سنین از جمله کودکان و نوزادان را درگیر می‌کند. علتش هم این است که بدن یک کودک نسبت به افراد بزرگسال، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارد و همین باعث می‌شود که راحت‌تر به این بیماری مبتلا شود.

تب از علائم آنفولانزا در کودکان
تب از علائم آنفولانزا در کودکان

علائم آنفولانزا در کودکان و نوزادان

علائم آنفولانزا در کودکان و نوزادان در بیشتر موارد شبیه به‌هم است. البته مورد آخر نشانه‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، بیشتر مختص به آنفولانزا در کودکان شیرخوار است. نشانه‌هایی همچون:

  • بروز مشکلات تنفسی یا تند نفس کشیدن
  • خستگی و تمایل بیش‌از حد به خواب
  • عدم توانایی و البته تمایل نسبت به غذا خوردن
  • بی‌قراری
  • دهیدراته شدن بدن
  • کبودی پوست
  • تب
  • بثوات پوستی
  • کم شدن میزان ادرار
  • گریه بی‌امان
  • عدم‌تمایل به خوردن شیر مادر

تب آنفولانزا در کودکان بسیار سخت است و طاقتشان را کم می‌کند. برای همین در زمان مریضی در بیشتر اوقات گریه می‌کنند و تمایل به خوردن چیزی ندارند.

علت آنفولانزا در کودکان و نوزادان

انتقال آنفولانزا چه به افراد بزرگسال و چه خردسال آسان است؛ کافیست قطرات حاوی ویروس که ناشی از عطسه و سرفه باشند در هوا پخش شوند. البته از مهم‌ترین دلایلی که باعث ابتلای کودکان به آنفولانزا می‌شود، تماس با سطوح آلوده، افراد ناقل یا خوردن خوراکی با دست‌های آلوده است. ویروس آنفولانزا برای 3 تا 5 روز روی سطوح مختلف و حتی مواد غذایی زنده می‌ماند و همین باعث می‌شود که ریسک ابتلا کودک به آنفولانزا بعد از آلوده شدن محیط هنوز هم وجود داشته باشد. آنفولانزا نوزادان هم معمولا به‌واسطه ارتباط مستقیم افراد ناقل یا بیمار با نوزاد اتفاق می‌افتد. آنفولانزا نوزاد یک ماهه ممکن است منجر به مرگ کودک شود.

پیشگیری از آنفولانزا در کودکان و نوزادان

ضدعفونی کردن سطوح آلوده، استفاده از ماسک، دوری از کودکان و نوزادان در هنگام مریضی، مراجعه به پزشک، تزریق واکسن آنفولانزا از 6 ماهگی به‌بعد تحت نظر دکتر اطفال تهران و دیگر شهرهای ایران و همچنین تقویت سیستم ایمنی، بهترین راه‌های پیشگیری از آنفولانزا در کودکان و نوزادان هستند.

واکسن آنفولانزا کودکان

بهترین و البته رایج‌ترین واکسن برای کودکان از نوع غیرفعال آن است. ویروس‌های وارد شده، قدرت ایجاد بیماری در بدن ندارند اما باعث فعال شدن پاسخ ایمنی در بدن شده و باعث ترشح آنتی‌بادی‌های اختصاصی برعلیه ویروس آنفلوانزا می‌شوند.

پزشکان توصیه می‌کنند که تزریق واکسن آنفولانزا برای کودکانی که بیماری‌هایی مثل دیابت، کم‌خونی، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریه و کلیه دارند و سیستم ایمنی‌شان ضعیف است، حتما باید سالی یک بار واکسن آنفولانزا بزنند. نیاز است که به این نکته توجه داشته باشید که هر چه بدن کودک سالم‌تر باشد، تاثیر واکسن بیشتر خواهد بود.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا کودکان از 10 شهریور تا 10 آبان است و بهترین نوع واکسن، واکسن‌های غیر فعال و واکسن‌های نوترکیب هستند.

واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر 3 سال در قسمت کناری عضله ران یا بازو تزریق می‌شود. واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر 5 سال در بازو تزریق می‌شود.

واکسن آنفولانزا برای کودکان چند ظرفیتی، واكســن اینفلــوواک تتــرا است که طبق تحقیقات بالینی صورت گرفته روی آن برای کودکان بالای 3 سال مناسب است.

واکسن انفولانزا کودکان

عوارض آنفولانزا در کودکان

حال بدی که هر کاری برای بهبودش انجام می‌دهید اما انگار که نه انگار؛ این بهترین توصیف برای عوارض آنفولانزا است. بروز حالاتی مثل شکم‌درد، استفراغ و اسهال، تب و تحریک‌پذیری و کج‌خلقی بدترین عوارض آنفولانزا برای کودکان و نوزادان والبته والدینشان است. البته اگر در صورت ابتلا، هر چه سریع‌تر در روند بهبود و درمان قرار نگیرد، همان تب لا باعث تشنج ناشی از تب خواهد شد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهترین راه برای تشخیص آنفولانزا در نوزادان و کودکان، همین توجه به علائم است. با مشاهده اولین نشانه‌های بیماری در دلبندتان، هر چه سریع‌تر به دکتر عفونی در شیراز یا شهر خودتان مراجعه کنید اما حتما در این میان با دکتر اطفال هم هماهنگ باشید. هر چه زودتر روند کنترل علائم و درمان بیماری آغاز شود، زودتر بهبودی حاصل خواهد شد.

درمان آنفولانزا در کودکان و نوزادان

اولین و مهم‌ترین نکته برای درمان آنفولانزا کودکان، مراجعه به دکتر است. بعد از آن وظیفه شما، راحت نگه داشتن شرایط کودک، سازگاری با او و شرایط سختش، متعادل نگه داشتن دمای اتاق (21 درجه سانتی‌گراد)، هیدراته نگه داشتن بدن کودک و نوزاد و خوراندن مواد غذایی مقوی به او است.

جدول لیست داروهای آنفولانزا کودکان

در ادامه در جدول بهترین داروها برای درمان آنفولانزا در کودکان، بهترین قرص‌ها را معرفی می‌کنیم:

موترین داروها برای کودکان بالای شش ماه
استامینوفن
تیلنول
تمپرا
پانادول
ایبوپروفن
ادویل
قطره بینی نمکی
اسپری بینی نمکی
امپول انفولانزای کودکان

نکته! داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه نباید به کودکان کمتر از 3 سال داده شود. همچنین به یادتان باشد که آنفولانزا را نمی‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد.

آنفولانزای کودکان چقدر طول می‌کشد؟

کودکان بعد از 2 روز از ابتلا، نشانه‌های ابتلا به بیماری را بروز می‌دهند و معمولا بعد از یک هفته، در مسیر بهبودی قرار خواهند گرفت.

سوالات متداول آنفولانزای کودکان و نوزادان

علائم آنفولانزا در کودکان حدود دو روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شده و معمولاً 5 تا 7 روز طول خواهد کشید.

کودکانی که به بیماری‌هایی همچون دیابت، کم خونی، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریه و کلیه مبتلا هستند و سیستم ایمنی‌شان ضعیف است، نسبت به آنفولانزا حساس‌تر هستند.

آنفولانزا نوزادان در بیشتر اوقات تشخیص داده نمی‌شود زیرا در بیشتر اوقات علائمش با دیگر بیماری‌ها یکسان است. آنفولانزا در نوزادان زیر ۶ ماه با علائمی مثل بی‌حالی، بی‌اشتهایی و گردش خون ضعیف همراه می‌شود.

کوریزان یکی از بهترین شربت‌ها برای درمان آنفولانزا است و منجر به درمان سریع آنفولانزا در کودکان می‌شود.

منابع:

caringforkids.cps.ca

 webmd

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر