سرکه سیب معجزه گیاهی برای پوست و مو و زیبایی

سرکه سیب یک ماده فوق‌العاده موثر در سلامت پوست و مو است که چندان استفاده از آن برای افراد ناخوشایند و آزارنده نیست.

سرکه سیب یکی از قوی‌ترین و بهترین پاک کننده‌ها و لایه بردارهای پوست است بنابراین شما می‌توانید بدون صرف هزینه‌ای هنگفت صاحب پوستی زیبا و سالم و بدون لک شوید. سرکه سیب سرشار از موادی به نام آلفا هیدروکسی اسید‌ها‌ قدرتمند است. این ماده قادر است سلول‌های مرده پوست را پاکسازی کرده و پوست را احیا کند.

سرکه سیب علاوه‌بر تاثیر بسیار مثبتی که بر پوست و مو افراد دارد خواص موثر دیگری بر سایر ارگان‌های بدن نیز دارد. مثلا مصرف آن تا حدی از بروز دیابت جلوگیری می‌کند، موجب کاهش دردهای عضلانی و دل درد و دل‌پیچه می‌شود و قرقره کردن سرکه سیب موجب تخفیف گلودرد و بهبود آن می‌شود. سرکه سیب دارای خاصیت سم‌زدایی نیز هست به طوری که عملکرد غدد لنفاوی را بهبود بخشیده و موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

لکه‌های پوستی

معمولا با افزایش سن برخی لکه‌های پوستی به تدریج روی پوست صورت افراد، پدیدار می‌شوند و بعد از استفاده از سرکه سیب کاملا برطرف می‌گردند. به همین منظور می‌توانید با یک پنبه، کمی سرکه سیب رقیق را روی پوست صورتتان و مستقیما روی لکه‌هایتان بمالید و بعد از  ۲۰ الی ۳۰ دقیقه که روی آن‌ها ماند، آن را بشویید. این کار را باید یک تا دو بار در روز انجام دهید.

لطفا برای مشاهده اثربخشی سرکه سیب عجله نداشته این فرایند کمی‌ زمان‌بر است ولی قطعا بعد از ۶ هفته تاثیر به سزای سرکه سیب را مشاهده خواهید کرد.

تاثیرات سرکه سیب بر آکنه و جوش

امروزه به دلیل تغذیه‌ی نامناسب و آلودگی‌های هوا میزان بروز آکنه و جوش در بین افراد افزایش یافته است به همین دلیل شرکت‌های تجاری بسیاری برای محصولات گران قیمت آرایشی بهداشتی خود که خواص ضدجوش و آکنه دارند، تبلیغات گسترده‌ای دارند.

بسیاری از این تبلیغات، صرفا برای بازاریابی بوده و ممکن است بعضی از این محصولات چندان کارایی نداشته باشند. ولی به دلیل تاثیر به سزایی که سلامت و صاف بودن پوست بر زیبایی و اعتماد به نفس افراد دارد برخی تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفته و هزینه گزافی را برای این مورد می‌پردازند.

به همه‌ی این دلایل بسیاری از متخصصان پوست و مو و زیبایی استفاده از سرکه‌ی سیب را برای از بین بردن جوش‌ها و آکنه‌ها پیشنهاد می‌کنند و این موضوع را در صفحه‌های خود به عنوان یک راهکار اعجاب انگیز مطرح می‌کنند.

معرفی تخصص و بهترین دکتر پوست و مو زیبایی
حتی شاید باور آن کمی سخت به نظر برسد ولی بسیاری از بازیگران‌ هالیوودی مانند اسکارلت جوهانسون و هیلاری داف از سرکه سیب به عنوان ضد جوش و پاک کننده صورت استفاده می‌کنند. سرکه طبیعی موجب باز کردن منافذ طبیعی پوست می‌شود. بنابراین از ایجاد شدن آکنه و جوش جلوگیری کرده و به پوست فرد اجازه می‌دهد تا بهتر تنفس کرده و درنتیجه سبب درمان جوش و اکنه می‌شود.

سرکه سیب حاوی ماده ای به نام اسید مالیک است که این ماده خواص ضد باکتری و ضد قارچ و ضد ویروسی دارد و بدین ترتیب از بروز عفونت و جوش‌های پوستی جلوگیری می‌کند. سرکه سیب چربی اضافی پوست را گرفته همچنین  PH پوست را تنظیم کرده و  به این شکل چربی پوستتان را متعادل می‌کند و نتیجه آن، حذف جوش و آکنه از پوست است.

خاصیت ضدپیری

با افزایش سن به تدریج آثار پیری و چین و چروک بر ظاهر فرد نمایان می‌شود. سرکه سیب به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها روند پیری را به تعویق انداخته و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

حذف رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد عامل اصلی ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان پوست هستند. سرکه سیب با حذف رادیکال‌های آزاد کمک شایانی به جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌کند.

سرکه سیب به عنوان تونر

می‌توانید از سرکه سیب به عنوان تونر استفاده کنید ولی باید قبل از استفاده با این هدف، آن را رقیق کنید سپس آن را روی پوستتان قرار دهید. زیرا سرکه سیب خاصیت اسیدی بسیار قوی داشته و اگر به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد ممکن است به پوستتان آسیب برساند.

بنابراین حتما برای استفاده از سرکه سیب بر روی پوست ابتدا به مقدار مساوی آب و سرکه سیب طبیعی را مخلوط کرده و در صورت تمایل ژل آلوئه ورا یا چای سبز نیز به آن اضافه کرده و ترکیب حاصل را برای پوست استفاده کنید.

می‌توانید به مرور زمان که پوست شما عادت کرد، به تدریج غلظت ترکیب را افزایش داده و اندکی به درصد سرکه سیب بیفزایید. حتما قبل از  هر بار استفاده، مخلوط را به خوبی تکان دهید تا آب و سرکه کاملا مخلوط شوند.

دقت کنید اگر بار اولتان است که از سرکه سیب استفاده می‌کنید، بهتر است مقدار کمی‌از مخلوطی که تهیه کرده‌اید را در قسمت کوچکی از پوستتان امتحان کنید تا بتوانید میزان واکنش پوستتان به سرکه سیب را برآورد کنید. اگر پوستتان حساسیتی نسبت به آن نشان نداد می‌توانید با پنبه‌ی نرمی‌ به آهستگی پوستتان را پاک کرده و با آب نسبتا گرم صورتتان را بشویید. می‌توانید مدت زمان باقی ماندن محلول روی پوستتان را در دفعه‌های بعدی اندکی افزایش دهید.

برای استفاده از این محلول و نیز دیگر موادی که برای پوستتان، (مخصوصا پوست صورت استفاده می‌کنید) توصیه می‌شود که شب‌ها مورد استفاده قرار گیرند تا از وارد آمدن مضرات اشعه ماورابنفش خورشید به پوستتان جلوگیری کنید.

حذف شوره‌ سر

یکی از موتد موثر در درمان شوره سر، سرکه‌ سیب است. زیرا شستن سر با سرکه‌ سیب می‌تواند باعث تغییر PH پوست سر شده و در نتیجه موجب توقف رشد مخمرها که عامل اصلی شوره سر هستند، شده و به این ترتیب به وجود شوره در پوست سر خاتمه بدهد. همچنین این ماده  می‌تواند شما را از شر چربی و خارش سر نیز خلاص کند.

برای این منظور می‌توانید یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و موهای خود را با آن شست و شو دهید. و بعد از آن، یک‌چهارم فنجان از سرکه‌ سیب را با یک‌چهارم فنجان آب ترکیب کرده و آن را روی پوست سرتان اسپری کنید و پس از یک ساعت آن را شست و شو دهید.

سرکه سیب

خاصیت لایه برداری

سرکه سیب دارای خاصیت لایه‌برداری بسیار بالایی است. سرکه سیب به علت خاصیت لایه برداری اش، موجب حساسیت پوست می‌شود بنابراین اگر روزها به محل‌های روباز می‌روید حتما از ضد آفتاب استفاده کرده و هر دو ساعت یکبار آن را تجدید کنید تا از آسیب‌های اشعه ماوراء بنفش به پوستتان جلوگیری کنید.

حذف زگیل‌

زگیل یک مشکل پوستی است که ظاهری ناخوشایند را برای پوست فرد ایجاد می‌کند. برای از بین بردن زگیل‌ها، می‌توانید از سرکه‌ سیب استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید یک گلوله‌ی پنبه را در سرکه‌ سیب خیسانده و یک شب تا صبح آن را روی محل زگیل بگذارید.

رفع خارش پوست

اگر علت خارش پوست، هر چیزی مثلا نیش پشه یا پیچک سمی‌ یا حساسیت به برگ یک گیاه خاص باشد، سرکه‌ سیب می‌تواند این آثار دردناک و آزاردهنده را به تدریج کاهش داده و در نهایت به کلی آن را از بین ببرد. برای این منظور تنها کافی است مقداری از این سرکه را روی محل خارش مالیده و منتظر بمانید که سرکه‌ سیب تاثیر خود را بگذارد.

منابع:

healthline

healthline

rd 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
55 نظرات
  1. مریم کریمی می گوید

    سلام من صورتم لک بارداری داره سرکه سیب ممکنه کمرنگشون کنه؟ مرسی

  2. جهانگیررضایی می گوید

    بادرود؛درطب قدیم ، عقیده براین بودکه دربهار خون انسان غلیظ ،میشودواین غلظت باعث امراض گوناگون ازجمله سکته ،مغزی وقلبی وآمبولی ،می گرددودرمانش با خوردن سرکه سیب درصبح ناشتاست …سرکه سیب هم ارزان است وهم همه جادر دسترس وخواص فراوان دیگری ازجمله بر پوست ومو وتقویت ، آنتی اکسیدان بدن می شودو….تابعد؛سپاس ازشما:جهانگیررضایی خبرنگارقدیمی مطبوعات وجرایدکشور و….

  3. فرشید مهدی می گوید

    ایا برای دمودکس خبه

  4. . می گوید

    سلام من سرکه سیب زدم ولی پوستم قرمز شد چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شستشو با آب خنک بدین
      از خیار ( خیار رو ورقه کنین و روی پوستتون قرار بدین) برای آبرسانی استفاده کنید

  5. ناشناس می گوید

    سلام آیا سرکه سیب برای پاک کردن تتو ابرو مناسبه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      خیر

  6. m می گوید

    سلام دکتر سرکه سیب برای لایه برداری و رفع چربی های زیرپوستی مفیده یا نه فقط از اسکراب استفاده بشه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اسکراب

  7. محمد می گوید

    سلام من از سرکه سیب استفاده کردم ولی پوستم قرمز شد یعنی حساسیت دارم به سرکه سیب

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام، بله

  8. ثریا می گوید

    سلام
    صورتم جوش های سر سیاه داره وکمی هم جوش های قرمز سرکه سیب بزنم خوب میشع؟الان ی هفته هست که دارم مصرف میکنم خوبع یا بد؟!ممنون میشم جواب بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام پوستتونو خشك ميكنه بهتره از اسكراب استفاده كنيد و بعدش مرطوب كننده صورت بزنيد

  9. ناشناس می گوید

    سلام پس این همه مطلب مفید که در مورد سرکه گذاشتید دروغه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      سوالاتی که پرسیده شدن توسط کاربران نشون دهنده مشکلات هورمونی، اگزما شدید و آکنه هست و درمان اساسی نیاز دارد
      سرکه به میزان اندک و بعنوان ماسک در پوست های سالم و بدون ایراد اساسی موردی ندارد

      1. ثریا می گوید

        سلام
        صورتم جوش های سر سیاه داره وکمی هم جوش های قرمز سرکه سیب بزنم خوب میشع؟الان ی هفته هست که دارم مصرف میکنم خوبع یا بد؟!ممنون میشم جواب بدین

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          اگه این جوش ها رو همزمان دارین سرکه سیب میتونه بدترش کنه

  10. عاتی می گوید

    سلام. گفتین سرکه و آب باعث باز شدن منافذ طبیعی پوست میشه، ولی یه جا خوندم که برای بستن منافذ باز پوست سرکه و آب رو به مقدار مساوی مخلوط کنین و با پنبه روی پوست بمالید.
    و اینکه الان هر کی هر سوالی در رابطه با استفاده از سرکه سیب پرسیده، شما دارید رد میکنید و میگید نه خوب نیس و استفاده نکن و حساسیت میاره و بدتر میکنه. اینجوری که نتیجش میشه این مطلب درباره سرکه سیب کلا منتفیه.?

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      سوالاتی که پرسیده شدن توسط کاربران نشون دهنده مشکلات هورمونی، اگزما شدید و آکنه هست و درمان اساسی نیاز دارد
      سرکه به میزان اندک و چند قطره بعنوان ماسک در پوست های سالم و بدون ایراد اساسی موردی ندارد

  11. مژگان مرادی می گوید

    سلام من صورتم لکه داره از بارداری مونده وداره خال هم در میاره سرکه سیب خوب برنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد به متخصص پوست مراجعه كنيد تا از تركيبات آزالائيك اسيد براتون كرم درست كنن
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید.

  12. محمد می گوید

    سلام
    سرکه سیب برای اگزمای آلرژیک خفیف خوبه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بيشتر تحريك كننده هست

      1. آرش می گوید

        سلام خوبی دکتر من صورتم بیشتر پیشانیم افتاب سوختگی داره آیا سرکه سیب خوبه برام استفاده کنم یا نه

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام، نه سركه سيب ميسوزونه پوستتونو
          بايد ضد آفتاب و مرطوب كننده پوست بزنيد

  13. افشین می گوید

    سلام دکتر پس نتیجه میکیریم که درست نیست استفاده کنیم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در برخی موارد ممکن است سبب التهاب و بدتر شدن علایم شود

    2. زیبا می گوید

      سلام من دستم خشکی درمیارهرخیلی میخاره چیکارش کنم الان چند سال??

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام پماد هيدروكورتيزون بزنيد همراه با پماد كلوتريمازول

      2. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        از کرم دکسپانتنول روزی دو بار موضعی استفاده کنید

  14. فاطمه رنجبر می گوید

    سلام دکتر سرکه سیب برای لک عاری از جای جوش و منافذ باز صورت هم تاثیری داره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام مقدار خيلي كم اگه در ماسك صورت استفاده شه اما زيادش پوستو ميسوزونه

  15. محمدعماد می گوید

    سلام خانم دکتر
    سرکه سیب رقیق شده برای پوسته سر برینم باعث ریزش مو نمیشه؟!

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام كار درستي نيست اين
      شامپو كتوكونازول بزنيد

  16. آوین می گوید

    سلام ببخشید من به خاطر بلوغ پوستم جوش سرسیاه و قرمز و زیر پوستی زده بنظرتون چیکار کنم؟و اینکه جای جوش هم دارم سرکه سیب خوبه یا باید کرم یا پماد خاصی بزنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام آکنه انواع مختلفی دارد و بر اساس شدت آن دارو تجویز می شود

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید.

  17. انیس می گوید

    سلام من روی گونه هام کلی منافظ باز ریز ریز دارم و در اثر نور خورشید دو سه تا خال یا بگم ککو مک ایجاد شده اگه از سرکه سیب استفاده کنم این مشکلات پوستی حل میشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اصلا همچين كاري نكنيد
      بايد به متخصص پوست بريد تا كرم مناسب براتون تحويز كنن

  18. میترا می گوید

    سلام من روی صورتم کمی لک های قهوه ای داره چیکارکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام كرم آزالادرم استفاده كنيد ( موضعي روش بزنيد)
      اگه بعد از يكماه بهتر نشد بريد ليزر كنيد

      1. ناشناس می گوید

        سلام وقتتون بخیر ببخشید پسر من همیشه باید از شامپوی ضد شوره استفاده کنه وگرنه شوره سرش زیاد میشه از مخلوط رقیق سرکه سیب استفاده کنه بعد از شستشو حمام تاثیر داره ک شوره سرشون خوب بشه

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          رقیق استفاده کنه
          البته ممکن آلرژی بده و بدتر شه

  19. سارا می گوید

    سلام من براثر اپلاسیون جوش های قرمز وکوچولویی روی پام زده میتونم برا رفع ایک مشکلم از سرکه سیب استفاده کنم

  20. بهنام می گوید

    سلام ..من ی سری لکه های تقریبا قرمز یا صورتی روی صورت پیدا شده درواقع قبلا خشکی پوست داشتم ولی با مرطوب کننده حل میشد(خارش نداره).. جدیدا با وازلینم دیگه خوب نمیشه سرکه سیب میزنم ولی بطرز وحشتناکی میسوزه ..خواسم بدونم چی دستور میدین

  21. مریم می گوید

    سلام مریم استم ببخشید صورتم خیلی جوش آکنه داره و من از سرکه سیب استفاده میکنم میشه بگید آیا خوبه یا بد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه جوش و آکنه دارین باید حتما ریشه یابی بشه عزیزم و درمان دارویی بشین
      سرکه سیب در صورت مصرف مکرر و زیاد ممکنه سبب آسیب به پوست و حساسیت بشه

  22. مهینا می گوید

    سلام من سرکه سیب یه هفته میشه به صورتم میزنم بدون رقیق کردن با آب اولش کمی میسوزه اما بعد از 2 دقیقه سوزشش قطع میشه اایا این کار بد هست و اینکه تاثیر سرکه رو بعد از چند هفته میبینم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله سركه سيل خاصيت اسيدي داره پوستتونو ملتهب ميكنه
      نبايد استفاده كنيد

  23. شاداب می گوید

    سلام ایا سرکه سیب برای رفع لکه های سفید قارچی موثراست ؟ اگر هست لطفا روش استفاده را بیان کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نه اصلا، بدتر باعث تحريك مخاط واژن و دهانه رحم ميشه

  24. آوا می گوید

    سلام ببخشید سرکه سیب برای رفع جای زخم هم موثره؟ اگر هست بعد از چه مدتی اثرشو میبینم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نه ربطي نداره عزيزم

    2. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر اثر ندارد و گاها سبب آسیب هم میشود

  25. فاطمه کاویانی می گوید

    آیا سرکه سیب بر لاغری تاثیر دارد؟
    بعد از چه مدت استفاده کردن اثر خود را نشان میدهد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در برخی موارد در کنار رژیم موثر بوده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.