شایع ترین بیماری های کیسه صفرا را بهتر بشناسیم

اختلالات سیستم صفراوی و بیماری های کیسه صفرا  هر ساله میلیون ها نفر را مبتلا می کند. شایع ترین بیماری های کیسه صفرا عبارتند از سنگ کیسه صفرا، سنگ مجراي اصلی صفراوی یا کلدوك، التهاب کیسه صفرا (کله سیستیت).

کیسه صفرا و عملکرد آن

کیسه صفرا برای بقای انسان به طور کامل ضروری نیست. کیسه صفرا یک عضو از سیستم صفراوی انسان است که در تولید، نگهداری و انتقال صفرا نقش دارد. صفرا یک مایع قهوه ای مایل به زرد است که توسط کبد تولید می شود و برای تخریب و هضم غذاهای چرب در روده کوچک استفاده می شود. کیسه صفرا در زیر لوب چهارم کبد و چسبیده به آن در طرف راست و بالاي شکم قرار گرفته است. یک لوله باریک به نام مجراي سیستیک، کیسه صفرا را به مجراي اصلی کبد وصل می کند. صفرا که در کبد ساخته شده و در هضم غذا نقش مهمی به عهده دارد توسط مجراي اصلی صفرا یا کلدوك، وارد قسمت اول روده باریک می شود.

کیسه صفرا یک مخزن ذخیره براي صفرا نیست. صفرا مرتباً در کبد ساخته می شود. پس از خوردن غذا، کیسه صفرا منقبض شده و صفرا را در داخل روده تخلیه می کند. این انقباض در اثر تحریک هورمونی توسط هورمون کله سیستوکینین است. ترکیب اصلی صفرا را کلسترول، بیلی روبین و نمک هاي صفراوي تشکیل می دهند. تعدادی از مشکلات و بیماری ها وجود دارد که می تواند بر کیسه صفرا تاثیر بگذارد. این مقاله به بررسی انواع بیماری های کیسه صفرا، نحوه تشخیص آنها، گزینه های درمان و نکات پیشگیری می پردازد.

 

انواع بیماری های کیسه صفرا

انواع مختلفی از بیماری های کیسه صفرا وجود دارد. برخی از مشکلات مرتبط با کیسه صفرا عبارتند از سنگ کیسه صفرا، سنگ مجراي اصلی صفراوي یا کلدوك، التهاب کیسه صفرا (کله سیستیت) و سایر بیماري ها.

سنگ صفراوی

صفرا حاوي کلسترول و مواد دیگر است، در صورتی که غلظت کلسترول در صفرا بالا برود و یا غلظت بعضی مواد دیگر در صفرا پایین بیاید، کلسترول ممکن است به صورت بلورهاي جامد در آید و هسته اولیه یک سنگ صفراوی را تشکیل دهد. این هسته می تواند به تدریج در طول زمان بزرگ شود و به سنگهاي درشتی تبدیل گردد ولی اغلب سنگ هاي صفراوي کوچکتر هستند که با این حال اشکالات بیشتري نیز حتی ایجاد می کنند.

افراد بسیاري دچار سنگ کیسه صفرا می شوند. تا مدتها این سنگ ها مزاحمت هایی ایجاد می کنند و علایمی دارند که بیماران با ناراحتی هاي معده و روده اشتباه می گیرند و نه تنها به درمان نمی پردازند، بلکه دارو و درمان هاي بی مورد نیز دریافت می کنند. در حالی که بیمار بی خبر است و یا تصور می کند که نیازي به درمان جراحی وجود ندارد، یکی از سنگهاي موجود در کیسه صفرا ممکن است در حین انقباضات عادي آن به دهانه کیسه رانده شود و در مجراي کیسه گیر کند، این حالت سبب می شود کیسه صفرا براي تخلیه خود انقباضات شدیدتري پیدا کند که معمولاً بسیار دردناك است. این درد معمولاً در ناحیه بالا و راست شکم و بالای ناف احساس می شود و گاهی به پشت و یا شانه راست نیز سرایت می کند.

عوامل متعددی در خطر ابتلا به سنگ های صفراوی نقش دارند از جمله:

  • اضافه وزن
  • داشتن دیابت
  • سن 60 سال یا بالاتر
  • مصرف داروهایی که حاوی استروژن هستند
  • داشتن سابقه خانوادگی سنگ های صفراوی
  • جنسیت: زنان احتمال ابتلای بیشتری دارند
  • داشتن سیروز یا سایر بیماری های کبدی

بیماری های کیسه صفرا

Cholecystitis کله سیستیت حاد

Cholecystitis عبارت است از التهاب حاد کیسه صفرا که در 90 درصد موارد علت آن سنگ صفرا است. شایع ترین نوع بیماری کیسه صفرا است. کله سیستیت حاد معمولاً با انسداد دهانه کیسه صفرا و در نتیجه اتساع آن، تغییرات ایسکمیک و شیمیایی در جدار کیسه صفرا و در بعضی بیماران همراه با رشد باکتري در صفرا یا جدار آن ایجاد می شود. کوله سیستیت حاد به طور کلی توسط سنگ های صفراوی ایجاد می شود؛ اما ممکن است نتیجه تومورها یا بیماری های مختلف باشد. ممکن است با درد در سمت راست بالا یا قسمت بالای قسمت شکم همراه باشد. درد پس از وعده غذا به وجود می آید و درد های از نوع تیز تا درد های خسته کننده ای است که می تواند به شانه راست شما برسد هستند. کوله سیستیت حاد همچنین می تواند باعث شود: تب، حالت تهوع، استفراغ، زردی شود.

کله سیستیت مزمن

التهاب مزمن مخاط کیسه صفرا به علت سنگ یا عوامل دیگر بروز می کند و ضمن تغییرات مخاطی، افزایش ضخامت جدار کیسه صفرا نیز عارض می شود. پس از چندین حمله کوله سیستیت حاد، کیسه صفرا توانایی خود را برای ذخیره و انتقال صفرا را از دست می دهد. درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ ممکن است رخ دهد. جراحی اغلب درمان مورد نیاز برای کوله سیستیت مزمن است.

سنگ مجاری صفراوی

سنگ های کیسه صفرا وقتی تشکیل می شوند که مایع ذخیره شده در کیسه صفرا تبدیل به شکل قطعاتی از مواد جامد شبیه سنگ سخت شده (می گردد. در حالت طبیعی این مایع که صفرا نامیده می شود و برای کمک به بدن جهت هضم چربیها استفاده می شود. سنگ مجاری صفراوی می توانند جریان طبیعی صفرا را زمانی که در هر یک از مجراهای حمل کننده صفرا از کبد به روده قرار می گیرندمسدود کنند. این مجاری شامل مجاری کبدی است که صفرا را از کبد خارج می کنند، مجرای کیسه ای که صفرا را به کیسه صفرا می برد و از آن خارج می کند شبیه یک کوچه بن بست که ورود و خروج یک مسیر است  و مجرای مشترک صفراوی که صفرا را از مجرای کیسه ای و مجاری کبدی به روده کوچک می برد  شبیه یک سه راهی که در آن دو راه به یک راه بزرگتر ختم می شوند.

علائم سنگ مجاری صفراوی عبارتند از:

  • درد شدید در بالایی شکم
  • تب
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • زردی
  • مدفوع رنگ پریده یا خاکستری

بیماری کیسه صفرا Acalculous

 

کوله سیستیت حاد بدون سنگ از جمله تشخیص های افتراقی بیماران بدحال دچار درد شکم می باشد کوله سیستیت بدون سنگ عارضه ای با مرگ و میر بالا و ناشایع است که به عنوان یک بیماری ثانویه در شرایطی نظیر ترومای شدید و سوختگی وسیع رخ می دهد. تشخیص این بیماری مشکل بوده و احتمال آن براساس شک بالینی و معاینات فیزیکی مطرح شده و به کمک سونوگرافی و سی تی اسکن به تایید می رسد.

علائم آن  شبیه به کوله سیستیت حاد با سنگ های صفراوی است. برخی از عوامل خطر برای این بیماری عبارتند از:

  • آسیب فیزیکی شدید
  • جراحی قلب
  • جراحی شکم
  • سوختگی شدید
  • عفونت جریان خون
  • دریافت غذا به صورت داخل وریدی (IV)
  • بیماری های باکتریایی و ویروسی قابل توجه

سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا بیماری نسبتا نادر است. انواع مختلف سرطان کیسه صفرا وجود دارد. این بیماری ها می توانند درمان شوند اما اغلب آنها تا اواخر پیشرفت بیماری تشخیص داده نمی شوند. سنگ های صفراوی فاکتور خطر مشترک برای سرطان کیسه صفرا هستند. سرطان کیسه صفرا می تواند از دیواره های داخلی کیسه صفرا به لایه های بیرونی و سپس به کبد، گره های لنفاوی و سایر اندام ها گسترش یابد. علائم سرطان کیسه صفرا ممکن است شبیه به کوله سیستیت حاد باشد.

بیماری های کیسه صفرا

پولیپ های کیسه صفرا

پولیپ های کیسه صفرا ضایعات هستند که در داخل کیسه صفرا رخ می دهند. آنها معمولا خوش خیم هستند و هیچ نشانه ای ندارند. با این حال، اغلب توصیه می شود که کیسه صفرا برای پولیپ های بزرگتر از 1 سانتیمتر برداشته شود. خطر ابتلا به سرطان با پولیپ کیسه صفرا افزایش پیدا می کند.

آبسه کیسه صفرا

عفونت کیسه صفرا، ی بیماری جدی و کشنده ای است که در اثر سنگ کیسه صفرا به وجود می آید. در اکثر مواقع، عفونت به دلیل انسداد یکی از مجاری که وظیفه انتقال صفرا از کیسه صفرا به روده را دارد، ایجاد می شود. باکتری های موجود در صفرا ممکن است موجب گانگرن، پارگی، آبسه یا عفونت جریان خون شوند. تشخیص نشانه های عفونت در کیسه صفرا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا در صورت بروز عفونت، درمان باید به سرعت آغاز شود. علائم ممکن است شامل درد سمت راست بالا در شکم همراه با تب و لرز.

تشخیص بیماری های کیسه صفرا

بعد از معاینات اولیه فیزیکی جهت تشخیص دقیق تر از رادیوگرافی، سونوگرافی، اسکن کبدو آزمـایش خـون استفاده می شود. در ابتدا درمان طبی شامل تسـکین درد درد و تهـوع بیـمار، مـایع درمـانی و تجویز سرم مناسب با وضعیت بیمار و آنتی بیوتیک می باشد.

 

درمان  بیماری های کیسه صفرا

در ابتدا درمان طبی شامل تسـکین درد و تهـوع بیـماراست. پس از اقدامات فوق برداشتن کیسه صفرا درمان انتخـابی سنگ کیسه صفرا و کله سیستیت حاد می باشد. برداشتن کیسه صفرا با لاپاراسکوپ و یا جـراحی باز انجام می شود.

 جلوگیری از بیماری های کیسه صفرا

  • براي کم کردن خطر ابتلاي به سنگ صفراوي نکات زیر را رعایت کنید
  • از خوردن غذاهاي چرب و حاوي کلسترول زیاد بپرهیزید
  • وزن ایده ال داشته باشید
  • تحرك کافی داشته باشد.
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم که کم چربی و فیبر زیاد
  • سبزیجات و میوه جات بیشتري میل کنید
  • از استعمال الکل و دخانیات پرهیز کنید.

بر گرفته از:

با بیماری های کیسه صفرا آشنا شویم

سنگ های کیسه صفرا به چه دلیلی تشکیل می شوند؟

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
173 نظرات
  1. Aroozdar می گوید

    سلام مامانم دل درد داره هفته قبل ازش سونوگرافي كردن نوشته كبد داراي ابعاد طبيعي و اكوي افزايش يافته گريد سه ميباشد و پارانيشم كبد sub optimal است در حد قابل بررسي ضايعه فضاگير در ان ديده نشد.
    كيسه صفرا داراي ابعاد و ضخامت جداري طبيعي و فاقد سنگ ضايعه فضاگير واضح ميباشد .
    قطر وريد و پورت و مجاري صفراوي داخل و خارج كبدي طبيعي ميباشد.
    پانكراس و پاراآئورت به علت پر گازي شكم غير قابل بررسي ميباشد.
    طحال داراي ابعاد طبيعي و اكوي نرمال ميباشد.
    كليه ها داراي ابعاد طبيعي و اكوي نرمال ميباشد.
    سنگ ضايعه كيستيك و يا هيدرونفروز در كليه ها رويت نشد.
    مثانه داراي شكل و ضخامت جداري طبيعي ميباشد .
    رحم و تخمدان با نماي اتروفيك رويت شد.
    مايع ازاد در شكم لگن رويت نشد.
    تصوير يك defect به ديامترmm 27 حاوي ساك هرني با محتواي لوپ روده در ناحيهumbilical رويت ميشود.
    لطف ميكنين خواب بدين چون هنوزم دلش درد مينكه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای کبد باید ازمایش انزیم کبدی شامل ast, alt بدهد
      منتها یک فتق نافی دارند که میتواند منجر به درد شدید و اقدام فوری نیاز داشته باشد
      اگر درد شدید یا همراه تب و استفراغ و..هست به اورژانس بیمارستان
      در غیر اینصورت به متخصص جراحی مراجعه کنید

  2. Aroozdar می گوید

    سلام وقت بخیر مامانم دل درد داره سونوگرافی که انجام داد نوشته کیسه صفرا سنگ نداره ولی فضای درگیر واضح میباشد . خطرناکه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جواب سونو رو ب دقت تایپ کنید

  3. سعید می گوید

    سلام وقت بخیر
    کیسه صفرای پولیپ 5م م داره لازمه برداشته بشه

  4. مهدی سرخوش می گوید

    سلام
    من تقریبا 7الی 16عدد سنگ درکیسه صفرا دارم امکانش هست دفع بشه بدون جراحی؟

  5. یلدا می گوید

    سلام مادرم سونوگرافی شکم و لگن انجام دادن و در جواب نوشته شده که قطر CBC به ۱۴م.م رسیده و مجاری صفراوی داخل کبدی متسع میباشند که به نفع انسداد در انتهای کلدوک میباشد هر چند توسط سونوگرافی عامل انسدادی واضحی دیده نمیشود. در ازمایش هم سطح ALT و AST و الکالین فسفات از حد نرمال بالاتره. ممکنه سرطان باشه؟

  6. داود می گوید

    با سلام.
    من حدود شش ماهه که پهلو و قسمتی از پشم زیر دنده ها درد میکرد.ده روز پیش شب که خوابیدم درد شدید زیر دنده ها از پشت و پهلو اندازه کف دست احساس کردم و حتی نمیتونستم پهلو به پهلو شم .بسیار درد شدید بود .صبح بعد از بیدار شدن و گذشت زمان ۴ ساعت روی صندلی نشسته بودم که یهو درد شدید همون نقطه روگرفت و نتونستم راست شم زنگ زدم ۱۱۵ منو بردن اوژانس کلی مورفین و پتدین زدن و ساعت ۶ عصر کمی آروم شد ده روزه درد با منه سی تی دادم عکس گرفتم سونو و ازمایش خون و نوار قلب دادم همه چی نرماله.درد هم از داخله از بیرون نیست.الان باید چیکار کنم دقیفا .حتی متاکاربامول دوطرف عضله تزریق کردم اثر نداشت.تورو خدا راهنماییم کنید

  7. متین می گوید

    سلام من مدتیه که خارش پوست داشتم و شبها بین ساعت ۳ تا ۳ و نیم بیدار میشدم که دکتر برام سونو نوشت که توی جوابش نوشته مجاری صفراوی نرمال اما کیسه صفرا دارای ضخامت نسبی. و همچنین آخرش نوشته که کیسه صفرا حاوی لجن لومینال و چند سنگ کوچک. اما پزشک من بعد از دیدن جواب سونو به من گفتن مجاری صفرا با لجن گرفته شده که محل خطرناکیه. من ترسیدم و متن سونو رو ترجمه کردم که بالا گفتم.خواستم بدونم نظر شما چیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید جواب اصلی رو ببینم
      پیشنهاد جراحی بهتون دادن؟
      ازمایش آنزیم کبدی و بیلی روبین چک کردین؟

  8. ناصر می گوید

    سلام وقت بخیر من ۲۳ سالمه رفتم پیش پزشک سونو گرافی دادم ولی گفتن طبیعیه اما جواب آزمایش صفرا رو ۲.۹ هست میخواستم ببینم صفرای من در چه حدیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      منظورتون عدد بیلی روبین توتال هست؟

  9. امیر حسین می گوید

    سلام وقت بخیر میشه بفرمایید آزمایش آنزیم کبدی برای چه چیزی تجویز میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای بررسی التهاب کبد و صفرا

  10. ندا ابراهیمی می گوید

    سلام سنگرافی دادم توش این نوشته کیسه صفرا دارای ضخامت جداری طبیعی بوده فاقد سنگ اسلاژ وتوده دیده شد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      طبیعیه

  11. ناهید می گوید

    سلام.وقت خیر.مشکل گوارشی دراز مدت داشتم که اغلب با کم خوری و قرص های سرپایی باش کنار میومدم..ولی الان که سنم بالاتر رفته (41سال)با کم غذا خوردن دچار ضعف و بیحالی میشم و بیشتر که میخورم نفخ و کلافگی و گاهی حالت تهوع و بیقراری بعد از غذا اذیتم میکنه تو این دو سال اخیر دوبار به متخصص گوارش مراجعه کردم و تشخیص عفونت معده دادن و درمان گرفتم ..با توجه به بینتیجه بودن بار اول …دفعه دوم بعد از درد شدید توی سمت چپ که به شونه ام میزد رفتم دکتر…بعد از نوار قلب که گفتن مشکلی نداره رفتم متخصص گوارش و بعد آزمایش تشخیص چربی خون و زیاد بودن انزیم کبدی و بعد اندوسکوپی تشخیص عفونت دادن.حالا من دوره دارو آنتی بیوتیک رو تموم کردم و امروز که تازه یک روز از تموم شدنشون گذشته دوباره نفخ و کلافگی دارم بعد از غذا!!!…غذا هم ده قاشق برنج بوده یا دیروز سبزیجات آبپز!..من متوجه نمیشم دقیقا مشکل چیه!..چرا درد قفسه سینه و سمت چپ پایینتر از قلب دارم…ممکنه پانکراسم درگیر شده باشه؟…

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      داروهای عفونت ۱۰ الی ۱۴ روزش
      اما پنتو یا امپرازول برای ۲ ماه تجویز میشه

  12. آنا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من خانمی 24 ساله هستم سمت راست بدنم که سمت راست بدنمه چند وقته متورم شده و گاهی اوقات درد میگیره سونوگرافی کبد و کیسه صفرا دادم گفت سونوگرافی سالمه ممکنه مشکل از دبواره کیسه صفرا باشه
    نزدبک یک ماهه دل درد مبگیرم و این هفته حالت تهوو هم زیاد میگیرم میشه بگین مشکلم چیه🤔

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر در سونو کیسه صفرا خوب بوده که مشکل از دیوارش نیس
      باید معاینه شین شاید مشکل گوارشی و معده باشه
      به فوق” تخصص گوارش مراجعه کنید

  13. حمیدرضا می گوید

    سلام ضخامت دیواره کیسه صفرا تو سونوگرافی نوشته ۵میلیمتر افزایش یافته دلیلش چیه؟؟؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      کل دیواره یا قسمتی از آن؟
      علایم و شرح حال بیمار؟ سنگ صفرا ؟

  14. الهه می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من مادرم معده درد داشت که رفتیم دکتر گفتن ام ار ای انجام بدیم جوابش این بود کلدوک دیلاته و به قطر حداکثر ۱۳ میلیمتر بوده در ناحیه دیستال از کالیبر ان کاسته شده است
    بعد دکتر گفتن که سونوگرافی انجام بشه اونم تقریبا همین بود بعد دکتر فرمودن ercpانجام بشه
    ازمایش هم انجام دادیم که مشکلی نداشت
    Ercpلازمه انجام بشه ؟
    ایا خطرناکه ؟ و احتمال چه مشکلی هست؟
    خیلی ممنونم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله لازمه
      ممکن سنگ در مجرا باشه

  15. مهرفرد می گوید

    سلام وقت بخیر خانم دکتر من چندین بار سونوگرافی شکم انجام دادم و گفتند یک سنگ صفرا به قطر 20 mm دارم . بعد از عمل 7 تا سنگ از صفرا خارج کردند . میخواستم بدونم علتش چی میتونه باشه .
    ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمالا سنگ ریزه ها کنار هم چسبیده بودن و در سونو شبیه یک سنگ بزرگ دیده شدن

  16. زهره حیدری می گوید

    لطفاپاسخ سوال منوبدیدبسیارنگرانم سنم 58ساله دارا ی پولیپ جدارکیسه صفرابقطر4مبلبمترهستم کمی درددرناحیه سمت راست زیردیافراگم یک کمی پایین ترحس میکنم دکترجراح میگه بابدکیسه صفراروخارج کنم لطف کنیدراهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نگرانی ندارد حتی اگر جراحی بخاد عمل نگران کننده ای نیست
      ازمایش آنزیم کبدی بدین و سونوگرافیتون رو با یک جراح دیگه هم درمیون بزارین

  17. نازنین می گوید

    سلام تو رو خدا جواب منم بدید
    مامانم 5 ساله کیسه صفراشو دراوردن ولی سنگ در مجرای صفرا بود که دستگاهش چون نبود گفتن بعدا اگه اذیتت کرد میتونی بری تهران برات سنگ رو خرد کنن.
    الان دو ساله که مامانم یهو 20 کیلو وزن کم کرد و بیحال شد شدید و البته اینکه چند بار توی این دو سال این حالت بهش دست داده و کلا هم بیحاله اصلا انرژی نداره من میترسم که مجرای صفراش عفونت کرده باشه چون بعضی شبا هم لرز میکنه. اشتها داره گاهی وقتا یعنی خیلی کم همون قسمت درد میاد. ولی ازمایش خون که داد عفونت توی بدن نبود همون فک کنم سی بی سی.
    الان تو رو خدا بهم بگید چطور بشه مجارش عفونت میکنه خدایی نکرده، علائمش چیه؟ ممکنه بی علامت باشه و عفونت کنه ما متوجه نشیم و کار به جاهای خطرناکی بکشه؟
    تو رو خدا جوابمو بدید از استرس دارم میمیرم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام با توجه به شرح حال بررسی دقزق تر و آزمایشات کاملتری نیازه، ممکن مسئله دیگری بجز سنگ باشه

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

      1. گل‌بی بی ریگی می گوید

        سلام خانوم دکتر من کیسه صفرا سنگ ده میلی دارم به نظرتون چکار کنم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          اگه درد مکرر، شواهد عفونت و التهاب و تورم کیسه صفرا ندارین
          جراحی لازم نیست و با دارو میشه کنترل کرد

  18. محمد می گوید

    سلام پسرم ۵ سالشه چند تا سنگ با ابعاد ۲ تا ۷ میل داره درد و التهاب هم نداره آیا نیاز به جراحی داره و اینکه اگر درمان نشه تبدیل به بیماری های بد میشه یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید بررسی دقیق توسط فوق تخصص گوارش اطفال صورت گیرد

  19. شريف می گوید

    سلام.مادر من ۴۴ سالشونه و داخل ازمايششون الكالين فسفاتازشون بالا بود كه ما mrcp و سونو انجام داديم ك سالم بود، ama هم در ازمايش مثبت بود،ببخشيد با اينكه mrcp كاملا سالم هست بازم احتمال بيماري هاي خود ايمني هست؟؟؟و اينكه بدون دارو الكالين فسفاتاز مادرم از سه سال پيش٣٠٠ تا پايين اومده و خداروشكر كبد و صفرا در mrcp سالم بوده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه ama مثبته بله البته افزایش ast,alt,alkp میدهد

  20. آرزو می گوید

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من سنگ صفرا دارم دکتر گفته باید جراحی بشید ضخامت کیسه صفرا افزایش یافته دکتر گفته بود رژیم رو رعایت کنین ضخامت کم بشه ولی رفتم سونو گرافی کم نشده بود ،آیا با لاپاروسکوپی میتونه برداره یا عمل باز میکنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به هر دوروش بنظر میشه

  21. حسینی می گوید

    به خاطر کهیر سونوی کبد و کیسه صفرا دادم نوشته صفرا حالت کلابه داره .میشه بگید یعنی چی .خوبه یا بده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جواب سونو قسمت مربوط به صفرا و کبد رو دقیق تایپ کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.