فشار خون ریوی و راه‌های تشخیص و درمان آن را بهتر بشناسیم

پرفشاری شریان ریوی (PAH) یک نوع از فشار خون بالا است. در این مقاله راه‌های تشخیص فشار خون ریوی و درمان آنرا را بهتر می‌شناسیم.

پرفشاری خون ریوی یا PAH، افزایش فشار خون در شریان ریوی قلب است. این شریان‌ها خون را از قلب به ریه‌ها منتقل می‌کنند تا اکسیژن را بردارند. از علائم پرفشاری خون ریوی می‌توان به تنگی نفس و خستگی در طول فعالیت جسمانی اشاره کرد.

فشار خون شریانی ریوی

پرفشاری شریان ریوی (PAH) یک نوع نادر از فشار خون بالا است. در اثر این بیماری فشار خون در شریان‌های ریوی افزایش پیدا می‌کند. در اثر تنگ شدن شریان‌های ریوی عبور خون از قلب به ریه‌ها مشکل می‌شود. هنگامی که انقباض قلب رخ می‌دهد، قلب باید برای جبران خون‌رسانی به بدن سخت‌تر کار کند. این باعث می‌شود فشار خون در شریان ریوی و در قلب به طور چشمگیری افزایش یابد. همانطور که وضعیت بدتر می‌شود و فشار خون بالاتر می‌رود، ممکن است شروع نشانه‌ها و علائم فشار خون ریوی را تجربه کنید.

پرفشاری خون ریوی یک نوع فشار خون بالا است که روی شریان‌ها در ریه‌ها و سمت راست قلب تأثیر می‌گذارد. با شدید شدن بیماری، علائم فشار خون ریوی می‌توانند تمام فعالیت‌های بدنی را محدود کنند. پرفشاری خون ریوی یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که در طول زمان بدتر می‌شود، اما خوشبختانه با درمان می‌توان علائم فشار خون ریوی را کاهش داد و به زندگی عادی برگشت. در این مقاله با راه‌های تشخیص فشار خون ریوی و درمان آن، بیشتر آشنا می‌شویم. تشخیص فشار خون ریوی

علائم فشار خون ریوی

قبل از آسیب و تنگ شدن شریان‌های ریوی، ممکن است ماه‌ها، حتی سال‌ها طول بکشد تا فشار قابل توجه شروع به خود نمایی با علائم فشار خون ریوی بکند. به همین علت، چندین سال قبل از شروع علائم فشار خون ریوی PAH ممکن است این بیماری پیشرفت کند. علائم فشار خون ریوی یا PAH بلافاصله قابل شناسایی نیست؛ به عبارت دیگر، بسیاری از علائم فشار خون ریوی با سایر بیماری‌ها مشترک است. این باعث می‌شود تشخیص فشار خون ریوی مشکل‌تر باشد.

تشخیص فشار خون ریوی

تشخیص فشار خون ریوی در مراحل اولیه بسیار دشوار است، زیرا در معاینه فیزیکی معمول اغلب تشخیص داده نمی‌شود. علائم و نشانه‌های فشار خون ریوی مشابه با بیماری‌های قلبی و ریه است.

برای تشخیص فشار خون ریوی، پزشک ممکن است سابقه پزشکی و خانوادگی بیمار را بررسی کند، علائم و نشانه‌های بیماری را در حین معاینات پزشکی بررسی کند. پزشکان ممکن است چندین آزمایش برای تشخیص فشار خون ریوی انجام دهند تا شدت بیماری را تعیین و علت بیماری را تشخیص دهند. آزمایشات تکمیلی برای تشخیص فشار خون ریوی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

اکوکاردیوگرام امواج صوتی می‌توانند تصاویر متحرک از ضربان قلب را ایجاد کنند. یک اکوکاردیوگرام می‌تواند به پزشک کمک کند تا اندازه و عملکرد بطن راست و ضخامت دیواره سمت راست بطن را بررسی کند. یک اکوکاردیوگرام همچنین می‌تواند نشان دهنده عملکرد دریچه‌ها قلب نیز باشد. پزشکان همچنین ممکن است برای اندازه گیری فشار در شریان ریوی از این تست استفاده کنند.

تست استرس یا ورزش. در بعضی موارد، پزشک برای تکمیل و تشخیص فشار خون ریوی، تست ورزش یا استرس را توصیه کند تا تعیین کند که قلب و ریه‌ها تحت تأثیر استرس چگونه کار می‌کنند.تشخیص فشار خون ریوی

اشعه ایکس قفسه سینه اشعه ایکس قفسه سینه می‌تواند تصاویری از قلب، ریه‌ها و قفسه سینه شما را نشان دهد. این آزمایش می‌تواند بزرگ شدن بطن راست قلب یا شریان ریوی را نشان دهد که می‌تواند در فشار خون بالا ریه ایجاد شود. این آزمایش همچنین می‌تواند برای شناسایی شرایط دیگری که ممکن است موجب فشار خون بالا شود، استفاده شود.

الکتروکاردیوگرام (ECG). این آزمایش غیر تهاجمی الگوی های الکتریکی قلب شما را نشان می‌دهد و می‌تواند ریتم های غیر طبیعی را تشخیص دهد.

کاتتریزاسیون قلب راست. پس از اینکه شما یک اکوکاردیوگرام گرفتید، اگر پزشک شما تشخیص فشار خون ریوی بدهد، احتمالاً کاتتریزاسیون قلب راست را برای تائید تشخیص فشار خون ریوی باید انجام دهید. این آزمایش اغلب برای تائید داشتن فشار خون ریوی و شدت بیماری انجام می‌شود.

کاتتریزاسیون قلب راست، اجازه می‌دهد تا پزشک شما به طور مستقیم فشار در آرتریت‌های ریوی و بطن راست را اندازه گیری کند. همچنین برای دیدن تأثیر داروهای مختلف بر فشارخون ریوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزمایش خون پزشک ممکن است برای تعیین روند درمان و تشخیص فشار خون ریوی، تست خون را برای بررسی برخی از مواد درخواست دهد که ممکن است فشار خون ریوی یا عوارض آن را نشان دهد. پزشک شما ممکن است آزمایش های بیشتری برای بررسی وضعیت ریه‌ها و شریان‌های ریوی شما و تعیین علت بیماری شما درخواست دهد، از جمله:

  •  (CT) اسکن. پزشکان ممکن است از این آزمون برای اندازه گیری اندازه و عملکرد قلب استفاده کنند و لخته شدن خون در شریان ریه بررسی می‌کنند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). این آزمون برای بررسی عملکرد بطن راست و جریان خون در رگ‌های ریه استفاده شود.
  • تست عملکرد ریه این تست غیر تهاجمی میزان چربی موجود در ریه‌ها و جریان هوا در داخل و خارج ریه را اندازه گیری می‌کند.

معرفی تخصص و بهترین دکتر قلب و عروق

درمان فشار خون ریوی

پرفشاری خون ریوی نمی‌تواند درمان شود، اما پزشکان می‌توانند به شما در مدیریت وضعیت کمک کنند. درمان ممکن است علائم شما را بهبود ببخشد و پیشرفت فشار خون ریوی را کند کند. برای پیدا کردن مناسب‌ترین درمان برای فشارخون ریوی زمان طولانی لازم است. درمان اغلب پیچیده است و نیاز به مراقبت‌های پیگیری گسترده دارد. بعد از تشخیص فشار خون ریوی، پزشک ممکن است برای درمان این بیماری روش‌های متفاوتی را امتحان کند که شامل مصرف داروهای مخصوص بیماری و در موارد شدیدتر جراحی قلب است.

با دکتر خود صحبت کنید

دکتر شما می‌تواند به شما در تشخیص فشار خون ریوی کمک کند. دکتر از شما می‌خواهد که یک سری آزمایشات برای از بین بردن بعضی از علائم نادرست‌های کاذب را انجام دهید. منتظر نشوید که علائم فشار خون ریوی را تجربه کنید. هرچه قدر بیشتر صبر کنید، جدی‌تر علائم فشار خون ریوی را تجربه خواهید کرد. فشار خون ریوی می‌تواند شما را از انجام تمام فعالیت‌های بدنی محدود کند.

علائم اضافی با پیشرفت بیماری بیشتر می‌شود. اگر شما هر کدام از این علائم فشار خون ریوی را تجربه کرده‌اید یا مشکوک هستید، قرار ملاقات را برای دیدن دکتر خود تنظیم کنید. شما می‌توانید با استفاده از لیست پزشکان و متخصص‌های قلب و عروق کشور در سامانه نوبت دهی دکتر دکتر، پزشک متخصص خود را انتخاب کنید.تشخیص فشار خون ریوی

افراد در معرض خطر

خطر ابتلا به پرفشاری خون ریوی ممکن است در افراد زیر بیشتر باشد:

  • داشتن فشار خون بالا
  • داشتن اضافه وزن
  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری
  • مصرف مواد مخدر غیر قانونی مثل کوکائین

عوارض جانبی بیماری فشار خون ریوی

پرفشاری خون ریوی ممکن است عوارضی برای فرد مبتلا داشته باشد، از جمله:

  • بزرگ شدن سمت راست قلب و نارسایی قلب
  • لخته شدن خون.
  • ضربان نا منظم قلب (آریتمی)
  • خون ریزی. پرفشاری خون ریوی ممکن است منجر به خونریزی در ریه‌ها و سرفه کردن خون (هموپاتی) شود.

منابع:

mayoclinic

webmd

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سونیا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ۲۸ سالمه مبتلا به اسکلرودرمی و عارضه فشار شریان ریه ۴۰_۴۵هستم
    بوزنتان تادافیل دلیتیازم مصرف میکنم
    نوع اول هستم یعنی هیچ مشکلی توی فعالیت و استراحت حس نمیکنم
    آیا میتونم باردار بشم؟تحت نظر باشم و میدونم که بوزنتان و تادافیل باید حذف بشن برای بارداری
    و اینکه اصلا راهی هست که فشار پایین بیاد؟با دارو ها
    یا فقط کنترل میشه و بیشتر نمیشه!

  2. مهناز می گوید

    عالی و قابل فهم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.