گرفتگی عروق و هر آن‌چه باید در مورد تشخیص و درمان آن بدانید

گرفتگی عروق به افزایش چربی‌ها، کلسترول و سایر مواد داخل و خارج دیواره شریانی (پلاک) اشاره دارد که می‌تواند جریان خون را محدود کند.

گرفتگی عروق می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود، ازجمله حمله قلبی، سکته مغزی، یا حتی مرگ شود. علائم گرفتگی عروق بستگی به محل گرفتگی و نوع عروق درگیر شده در اثر گرفتگی دارد.

گرفتگی عروق چیست؟

گرفتگی عروق یا آترواسکلروز که به آن تصلب شرابین نیز می‌گویند، بیماری است که در آن، در داخل شریان‌ها پلاک تشکیل می‌شود. شریان‌ها سرخرگ‌های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را به قلب و سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کنند. پلاک‌ها، از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد موجود در خون تشکیل شده‌اند. با گذشت زمان، این پلاک‌ها سفت شده و باعث تنگ شدن شریان‌ها می‌شود. در نتیجه جریان خون غنی از اکسیژن، به اندام‌ها و سایر قسمت‌های بدن محدود می‌گردد. گرفتگی می‌تواند به مشکلات جدی ازجمله حمله قلبی، سکته، یا حتی مرگ منجر شود.تشخیص گرفتگی عروق

عوامل تشدید کننده گرفتگی عروق

علت دقیق گرفتگی عروق مشخص نیست. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که این بیماری یک بیماری تدریجی و پیچیده است که در هر سنی امکان رخ دادن دارد. عادت‌ها و شرایط خاصی مانند فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، بیماری دیابت، اضافه وزن یا چاقی، عدم فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و رژیم غذایی نامناسب و سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی می‌توانند شرایط ابتلا به گرفتگی عرق را افزایش دهند.

برخی از افراد مبتلا به گرفتگی عروق هیچ نشانه‌ای و علائم این بیماری را ندارند تا زمانی که در آنها حمله قلبی یا سکته مغزی رخ دهد. درمان اصلی برای آترواسکلروز یا گرفتگی عروق، تغییر سبک زندگی است. همچنین ممکن است به داروها و روش‌های پزشکی نیاز داشته باشید. تشخیص این بیماری و پیگیری روند درمانی می‌تواند روند زندگی شما را به حالت نرمال بگرداند.

معرفی تخصص و بهترین دکتر قلب و عروق

افراد در معرض ابتلا به گرفتگی عروق

بسیاری از عوامل شما را در معرض ابتلا به آترواسکلروز قرار می‌دهند. برخی از خطرات را می‌توان پیشگیری کرد، در حالی که برخی دیگر را نمی‌توان پیشگیری کرد. مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شوند عبارت‌اند از:

سابقه خانوادگی

اگر در خانواده شما کسی سابقه ابتلا به آترواسکلروز را داشته باشد، ممکن است شما در معرض خطر ابتلا شدن به آن باشید. این وضعیت و همچنین سایر مشکلات مربوط به قلب ممکن است ژنتیکی باشند.

عدم تحرک و ورزش

ورزش منظم برای قلب شما مفید است. ورزش منظم ماهیچه قلب شما را قوی نگه می‌دارد. یک زندگی بدون تحرک باعث افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، ازجمله بیماری‌های قلبی می‌شود.

فشار خون بالا

فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی شما آسیب برساند و آنها را در بعضی مناطق ضعیف کند. کلسترول و سایر مواد موجود در خون می‌تواند انعطاف پذیری شریان‌ها را در طول زمان کاهش دهد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می‌تواند به عروق خونی و قلب شما آسیب برساند.

دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، مستعد به ابتلا بیماری قلبی عروقی هستند.

تشخیص گرفتگی عروق

تشخیص گرفتگی عروق

برای تشخیص گرفتگی عروق ابتدا در طی یک معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است علائم شریان‌های تنگ، بزرگ و سخت را پیدا کند، ازجمله:

  • پالس ضعیف یا غیرواقعی زیر سطح تنگی شرایین
  • کاهش فشار خون در اندام تحتانی

با توجه به نتایج معاینات فیزیکی، پزشک متخصص قلب و عروق شما ممکن است یک یا چند آزمایش را برای پیشبرد تشخیص این بیماری تجویز کند، ازجمله:

آزمایش خون- یکی از روش‌ها و آزمایشات تشخیص گرفتگی عروق تعیین سطح کلسترول و قند خون است که با استفاده از آزمایش خون میزان آنها مشخص می‌شود. این آزمایش در حالت ناشتا از فرد گرفته می‌شود.

سونوگرافی داپلر. پزشک شما ممکن است از یک دستگاه اولتراسوند خاص (سونوگرافی داپلر) برای اندازه گیری فشار خون در نقاط مختلف در امتداد بازو یا پا استفاده کنید. این اندازه گیری ها می‌تواند به شما کمک کند تا درجه انسداد و همچنین سرعت جریان خون در شریان‌ها را اندازه گیری کنید. این روش یک روش امن در تشخیص گرفتگی عروق محسوب می‌شود.

تشخیص گرفتگی عروق

شاخص مچ پا. این تست یک روش تشخیص گرفتگی عروق در رگ‌های پا است. دکتر شما ممکن است فشار خون را در مچ پا با فشار خون در بازوی شما را مقایسه کند. اختلاف غیر طبیعی بین این دو، ممکن است در اثر بیماری عروقی محیطی باشد که معمولاً توسط آترواسکلروز ایجاد می‌شود.

الکتروکاردیوگرام (ECG). یک روش تشخیص این بیماری استفاده از الکتروکاردیوگرام است که در آن سیگنال‌های الکتریکی در حالی که از قلب شما عبور می‌کند، ثبت می‌شود. یک اکوکاردیوگرافی اغلب می‌تواند شواهدی از حمله قلبی قبلی را نشان دهد. اگر علائم و نشانه‌های شما اغلب در طول ورزش رخ می‌دهد، پزشک ممکن است از شما بخواهد بر روی یک تردمیل راه بروید یا در طی یک ECG دوچرخه ثابت برانید.

تست استرس. تست استرس یا ورزش یک روش تشخیص مطمئن برای اختلالات قلبی است، این روش برای جمع آوری اطلاعات در مورد چگونگی عملکرد قلب در فعالیت‌های بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.تشخیص گرفتگی عروق

از آنجا که ورزش باعث می‌شود قلب شما سخت‌تر و سریع‌تر از آن در طول فعالیت‌های روزانه انجام شود، یک آزمون استرس ورزشی می‌تواند مشکلات در قلب شما را نشان دهد که ممکن است در حالت عادی غیر قابل توجه باشد.

کاتتریزاسیون قلبی و آنژیوگرافی-روش دیگر تشخیص گرفتگی عروق آنژیوگرافی است، در طی این آزمایش عروق گرفته شده و تنگ شده یا مسدود شده مشخص می‌شوند.

ممکن است سایر تست های تصویربرداری پزشک شما ممکن است از سونوگرافی، یک توموگرافی کامپیوتری (CT) یا آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA) برای تشخیص این بیماری استفاده شود.

درمان گرفتگی عروق

بعد از تشخیص گرفتگی عروق و محل آن می‌توان درمان مرتبط با آن را شروع کرد. تغییرات شیوه زندگی مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش، اغلب مناسب ترین درمان برای آترواسکلروز است. گاهی اوقات نیز ممکن است توصیه‌های پزشکی یا جراحی توصیه شود. برخی از درمان‌های رایج برای این بیماری عبارت است از:

مصرف دارو. داروهای مختلف می‌توانند اثرات آترواسکلروز را کند و یا حتی معکوس کنند. پزشک معالج شما با بررسی و تشخیص گرفتگی عروق دارویی مرتبط با بیماری شما را تجویز می‌کند تا علائم این بیماری را کاهش دهد. مصرف این داروها میزان کلسترول و چربی خون را کاهش می‌دهد یا اگر مبتلا به بیماری قلبی دیگری باشید مرتبط با آن دارو برای شما تجویز می‌شود.

جراحی قلب. گاهی اوقات بعد از تشخیص گرفتگی عروق برای درمان آترواسکلروز، درمان تهاجمی بیشتری لازم است. اگر علائم شدید یا انسداد داشته باشید که بقای سلول‌های عضلانی یا قلب را تهدید می‌کند، ممکن است شما یک نامزد برای یکی از روش‌های جراحی قلب باشید.تشخیص گرفتگی عروق

عوارض جانبی گرفتگی عروق

عوارض گرفتگی عروق بستگی به آن دارد که کدام شریان مسدود شده باشد؛ مثلاً:

  • بیماری عروق کرونر هنگامی که آترواسکلروز شریان‌های نزدیک به قلب شما را مختل می‌کند، ممکن است بیماری قلبی عروقی ایجاد کند که می‌تواند باعث درد قفسه سینه (آنژین)، حمله قلبی یا نارسایی قلبی شود.
  • بیماری شریانی کاروتید. هنگامی که آترواسکلروز سرخرگ‌های نزدیک مغز شما را مختل می‌کند، ممکن است بیماری شریانی کاروتید ایجاد کند که می‌تواند منجر به حملات ایسکمیک گذرا (TIA) یا سکته مغزی شود.
  • بیماری شریانی محیطی. هنگامی که آترواسکلروز سرخرگ‌های شما را در سینه‌ها یا پاها تنگ می‌کند، ممکن است مشکلات گردش خون در ناحیه دست و پا شما به نام بیماری‌های قلبی محیطی ایجاد شود. این باعث می‌شود که شما کمتر به گرما و سرما حساس باشید و خطر بروز سوختگی یا یخ زده را افزایش می‌دهد. در موارد نادر، گردش خون ضعیف در سینه‌ها یا پاها ممکن است باعث مرگ بافتی شود.
  • بیماری مزمن کلیوی. آترواسکلروز می‌تواند سبب مسدود شدن شریان‌های کلیه شود که باعث جلوگیری از رسیدن اکسیژن خون به آنها شود. با گذشت زمان، این می‌تواند عملکرد کلیه را تحت تأثیر قرار دهد و باعث نارسایی کلیوی شود.

جلوگیری از گرفتگی عروق

تغيير شيوه زندگی و تغذيه سالم در پيشگيري از بيماري آترواسکلروز یا این بیماری توصيه می‌شود و همچنين شما می‌توانید با رعایت موارد زیر از ابتلا به آن جلوگيري کنید.

  • ترک سیگار
  • خوردن غذاهای سالم
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن سالم

منابع:

healthstatus

 mayoclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مریم می گوید

    چند روزی است که درد و سوزش در قفسه سینه دارم البته چند سالی هست که از ناراحتی معده و مشکل گوارش رنج میبرم این دو سه روز است که معده ام سفت میشود و باد گلو دارم .ممنون میشوم اگر راهنمایی بفرمائید.??

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.