7 توصیه اساسی برای داشتن کودکانی سالم

  • 1398-07-16
  • 0
7 توصیه اساسی برای داشتن کودکانی سالم

امروز 16 مهر ماه برابر با 8 اکتبر روز جهانی کودک است. مطمئنا سال‌های کودکی دوره‌ای مملو از فرصت‌های عالی و البته آسیب‌پذیری‌های زیاد است که در صورت عدم توجه والدین می‌تواند پیامدهای منفی زیادی داشته باشد. در این مقاله درباره  7 توصیه اساسی برای داشتن کودکانی سالم خواهیم پرداخت.

در مقاله «7 توصیه اساسی برای داشتن کودکانی سالم» خواهیم خواند:

مراقبت و پرورش سالم، تغذیه‌ی مناسب و محیط ایمن برای کودکان حیاتی است و می‌تواند در یادگیری، رشد و پیشرفت نقش مهمی ایفا کند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۶٫۳ میلیون کودک در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند. براساس آمارها، ۲۰۰ میلیون یا یک کودک از هر ۳ کودک، هیچ‌گاه به پتانسیل رشد کامل خود نمی‌رسد.

اگر کودکان نتوانند به خوبی رشد کنند و از پتانسیل‌های خود به خوبی بهره ببرند، نه تنها در طول زندگی خود با مشکلات سلامتی عدیده‌ای مواجه خواهند شد، بلکه منتهی به از دست رفتن نیروی کار بالقوه ارزشمندی برای کشورهای خود نیز می‌شوند. 

سال‌های کودکی دوره‌ای مملو از فرصت‌های عالی و البته آسیب‌پذیری‌های زیاد است که در صورت عدم توجه والدین می‌تواند پیامدهای منفی زیادی داشته باشد. مراقبت و پرورش سالم، تغذیه‌ی مناسب و محیط ایمن برای کودکان حیاتی است و می‌تواند در یادگیری، رشد و پیشرفت نقش مهمی ایفا کند. 

7  توصیه اساسی برای داشتن کودکانی سالم

انتخاب والدین برای فرزندان حتی قبل از تولد شروع می‌شود. والدین باید تمامی جوانب زندگی کودکان خود را به دقت تحت‌نظر داشته باشند از تغذیه مناسب تا آموزش و نظم و انضباط مناسب. انتخاب‌های والدین در دوران کودکی فرزندانشان، می‌تواند تاثیر شگرفی برای تمام عمر کودکان داشته باشد. این نوع تصمیم‌گیری‌ها نیاز به اندیشه و اطلاعات فراوانی دارند. آنچه در ادامه ذکر می‌کنیم، تنها چند نکته کلیدی برای سلامتی هرچه بیشتر فرزندان شما است. 

1-تاثیر شیردهی مناسب

تغذیه با شیر مادر بهترین روش برای پیوند مادر و فرزند است و مزایای سلامتی آن بر کسی پوشیده نیست. اما تغذیه با شیر مادر برای همه‌ی مادران خصوصا مادران شاغل مناسب نیست.

شیردهی نیاز به صرف زمان، مصرف مواد غذایی سالم و تغذیه مناسب دارد. مادرانی که به هر دلیلی نمی‌توانند جوانب مهم در شیردهی به نوزادان خود را رعایت کنند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنند تا بهترین راهکار را برای سلامتی خود و فرزندشان در پیش گیرند. 

2- تغذیه با مواد غذایی طبیعی

مواد غذایی فرآوری‌شده غالبا مملو از قند، سدیم، چربی‌های ناسالم و کالری اضافی هستند. سعی کنید تا جای ممکن از تغذیه کودکان خود با این دست وعده‌های غذایی صرف‌نظر کنید و به جای آن از مواد غذایی که ذکر کردیم بیشتر استفاده کنید.

  • میوه و سبزیجات تازه
  • غلات کامل (دانه‌های دارای سبوس و جوانه، ماکارونی، نان و جوی دو سَر از این دست غلات به حساب می‌آيند.)
  • بُرش‌های بدون چربی گوشت
  • ماهی تازه
  • مرغ
  • غذاهای سرشار از فیبر مانند لوبیا و سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم
7  توصیه اساسی برای داشتن کودکانی سالم

3-انواع ویتامین‌ها را در برنامه‌های غذایی کودکان خود بگنجانید

اکثر کودکان روزانه ویتامین‌های زیادی را در وعده‌های غذایی خود دریافت می‌کنند. مولتی ویتامین برای کودکان الزامی نیست.(به غیر از بچه ها ی زیر دو سال)  اما سعی کنید، به نحوی وعده‌های غذایی فرزندان خود را سرشار از ویتامین کنید. اگر می‌خواهید از مولتی ویتامین برای فرزندان خود استفاده می‌کنید، قبل از هر چیز با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

4-تغذیه کودکان با وعده‌های اصلی به‌همراه سبزیجات

حتما به یاد دارید که مادربزرگ‌ها اجازه نمی‌دادند بدون خوردن آخرین برگ کاهو یا ریحان از سر سفره بلند شوید، مادربزرگ‌ها‌ بهترین کار ممکن را برای سلامتی شما انجام داده بودند. با این حال، بهتر است قبل از عمل به توصیه مادربزرگ خود سعی کنید، بدانید کودک شما چه زمانی کاملا سیر شده و باید دست از خوردن غذا بکشد.

وقتی کودکی نمی‌خواهد به غذا خوردن ادامه بدهد، احتمالا به این دلیل نیست که می‌خواهد از خوردن سبزیجات خودداری کند، بلکه شاید سیر شده و میلی به غذای بیشتر ندارد. بنابراین وقتی عادات کودکانتان را به‌ درستی فهمیدید، سعی نکنید خوردن سبزیجات را برای آن‌ها اجباری کنید. واضح است که پرخوری می‌تواند منتهی به افزایش وزن در کودکان شود که در بزرگسالی  مشکلات سلامتی زیادی را به‌وجود می‌آورد.  

5-از تنبلی دست بردارید

بر اساس آمارها، چاقی طی ۳۰ سال گذشته در کودکان دو برابر و در بزرگسالان چهار برابر شده است. فعالیت بدنی برای کودکان ضروری است. در واقع، فعالیت‌های بدنی مختلف از ورزش تا بازی‌های جسمی، مرحله مهمی از سلامتی و تغذیه کودکان را تشکیل می‌دهد. کارشناسان توصیه می‌کنند کودکان در شبانه‌روز حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی مناسب داشته باشند. 

ورزش تیمی یا انفرادی راهکار عالی برای تشویق کودکان به فعالیت بدنی است. حتی خارج از محیط ورزشی و باشگاه، می‌توانید تا حد امکان فرزندان خود را تشویق به انجام بازی‌های جسمی مفرح کنید. حتی می‌توانید فعالیت‌های دورهمی و گروهی را با دیگر اعضای خانواده یا دوستانتان ترتیب بدهید. 

6-مراقب پوست فرزندان خود باشید

تابستان فصل ایده‌آل کودکان است، اما آفتاب سوزان برای کودکان ایده‌آل نیست. اشعه فرابنفش خورشید می‌تواند به پوست کودکان آسیب برساند و احتمال ابتلا به سرطان پوست را در سال‌های بزرگسالی افزایش دهد.

از قرار دادن کودکان زیر ۶ ماهه خود در معرض تابش مستقیم آفتاب کاملا خودداری کنید. اما اگر به هر دلیلی امکان امکان چشم‌پوشی از آفتاب را نداشتید، سعی کنید، از پمادها و کِرِم‌های ضدآفتاب مخصوص نوزادان استفاده کنید.

علاوه بر این، کودکان بالای شش ماه و همه‌ی کودکان باید از کِرم‌ها و پمادهای ضدآفتابی تا ۳۰ درصد بالاتر از حد عادی بزرگسالان بهره ببرند. اگر کودک شما به مدت ۲ تا ۳ ساعت در حال تعرق یا در آب باشد، سعی کنید دوباره از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

7-لبخندی زیبا برای کودکان خود به ارمغان بیاورید

سلامت خوب دهان و دندان ورای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها است. بر اساس آمارها، پوسیدگی دندان شایع‌ترین عارضه‌ی دوران کودکی است.

پوسیدگی دندان در صورتی که درمان نشود، می‌تواند منتهی به مشکلات عدیده‌ای در یادگیری و صحبت کردن شود. فلوراید تقریبا می‌تواند به طور کامل از پوسیدگی دندان در خردسالان جلوگیری کند.

سعی کنید با مشورت دندان‌پزشک، هر شش ماه کودکان خود را برای فلورایدتراپی به مطب دندان‌پزشکی ببرید. اگر آب آشامیدنی محل زندگی شما فاقد فلوراید است، سعی کنید با مشورت دندان‌پزشک روش‌های دیگری را برای دریافت فلوراید کافی فرزندان خود پیدا کنید. 

منبع: healthline

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین‌های پرسش و پاسخ

جدید‌ترین نظر‌های ثبت شده

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر