سوالات رایج درباره چربی دور شکم

  • 1398-08-25
  • 0
چربی دور شکم

چربی دور شکم یکی از دغدغه‌های اصلی انسان دنیای امروز است. جمع شدن چربي اضافه دور شکم از تجمع چربي اطراف ران‌ها و پهلو خطرناک‌تر است. چربي اطراف شکم می‌تواند با بیماری‌های جسمی مختلفی مانند بيماري قلبي، سکته و ديابت نوع دوم ارتباط داشته باشد.

در این زمینه معمولا برای بیماران سوالات زیادی وجود دارد که دکتر امیر بهرامی احمدی، متخصص دیابت و متابولیسم (دکتر شوگر) تلاش می‌کند به برخی از آن‌ها در این مقاله پاسخ دهد:

دکتر امیر بهرامی احمدی

آيا مصرف مواد غذايي چرب مانند کره، پنير و گوشت‌هاي چرب، علت اصلي تجمع چربي دور شکم است؟

مصرف مواد غذايي پرچرب باعث افزايش کالري اضافه و در نهایت افزايش اندازه چربي شکم مي‌شود. در کنار این موارد ژنتيک، برنامه غذايي، سن و شيوه زندگي نيز نقش مهمي دارند. بنابراين شما باید مصرف چربي‌هاي اشباع شده را کاهش دهيد و از ميوه و سبزيجات تازه استفاده کنيد.

چه نوع چربي‌هايي باعث افزايش وزن مي‌شود و چربي‌ها را از قسمت ديگر بدن به شکم منتقل مي‌کند؟

چربي‌هاي ترانس، ميزان چربي را در دور شکم افزايش مي‎دهد و هم‌چنين بافت‌هاي چربي را از قسمت‌هاي ديگر بدن به شکم منتقل مي‌کند. چربي‌هاي ترانس در مواد غذايي مانند مارگارين، شيريني، کيک، غذاهاي سرخ‌ شدني و… وجود دارد.

مصرف چه موادي را براي کاهش چربي شکم پیشنهاد می‌کنید؟

باید بدانید که در کنار ورزش کردن، نوشيدن چاي سبز بسيار مفيد می‌باشد. همچنین ماده‌اي به نام کاتکينز در چاي سبز، بدن را به سوزاندن کالري تشويق مي‌کند، در نتيجه چربي دور شکم آب مي‌شود.

به چه علت مصرف غذاهای آماده (فست فودها) به افزايش چربي در دور شکم منجر مي‌شود؟

باید بدانید که بيشتر غذاهای آماده سرشار از چربي و کالري است که مصرف آن باعث بالا رفتن وزن و افزايش چربي مي‌شود.

چربی دور شکم

آيا براي کاهش چربی دور شکم، بايد برنامه غذايي سرشار از فيبر داشت؟

براي کم کردن چربي اطراف شکم، غلات سبوس دار را به برنامه غذايي خود اضافه کنيد.

آيا سوزاندن چربي شکم نسبت به چربي قسمت‌هاي ديگر بدن سخت‌تر است؟

خير. هنگام کم کردن وزن، به احتمال زياد از ميزان چربي شکم نيز کاسته مي‌شود. کاهش وزن با در پيش گرفتن برنامه متعادل، باعث آب شدن چربي بدن از جمله چربي دور شکم خواهد شد. بهترين راه براي کاهش چربي دور شکم، تغذیه سالم و ورزش منظم است.

آيا ورزش‌هايي مانند دراز نشست، چربي دور شکم را کاهش مي‌دهد؟

اگر چه اين نوع ورزش‌هاي شکمي، عضله شکم را قوي می‌کند و در سوزاندن چربي کل بدن نيز موثر است اما اين‌گونه نيست که مشخصاً چربي اطراف شکم را بسوزاند. در واقع ورزش‌هاي شکمي، چربي شکمی را به طور چشم گير کاهش نمي‌دهد. تنها راه حل، ورزش کردن و تغذیه سالم است. ورزش‌هاي هوازي مانند دو، شنا، دوچرخه‌سواري، تنيس و… يکي از بهترين روش‌هاي کاهش چربي بدن است.

چربی شکم

بهترين راه حل براي کاهش چربي اطراف شکم چيست؟

برنامه غذايي با کالري کنترل شده سرشار از ميوه، سبزيجات، غلات سبوس دار، لبنيات کم چرب، لوبيا، مغز، دانه، گوشت کم چرب، ماهي، تخم مرغ در کاهش يافتن چربي موثر است. دکتر شوگر اتخاذ برنامه غذايي خود را با روزي نیم ساعت الی یک ساعت فعاليت ورزشي به شما توصيه مي‌کند.

برای مطالعه‌ی بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله «۱۲ دلیل اصلی چاقی شکمی» دکتر شوگر را در مجله دکتردکتر بخوانید.

دکتر امیر بهرامی احمدی

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین‌های پرسش و پاسخ

برچسب‌های داغ

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر