آنفولانزا در بارداری؛ دستورالعمل‌های ویژه برای درمان مادر و جنین

تضعیف سیستم ایمنی بدن بانوان در دوران بارداری آنها را مستعد به ابتلا انواع بیماری‌ها از جمله آنفولانزا می‌کند. آنفولانزا در بارداری معمولا هم زمان با شروع فصل سرد سال بیبشتر می‌شود اما خبر خوب این است که تزریق واکسن آنفولانزا برای خانم‌های باردار هیچ ضرری برای آنها یا جنین‌شان ایجاد نمی‌کند هرچند که باید توسط پزشک و با هماهنگی و نظر دکتر زنان و دکتر عفونی انجام شود.

در ادامه این مطلب درباره آنفولانزا و تاثیر آن روی جنین و بانوان باردار را همه جانبه مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای مطالعه این مطلب، حدودا 5 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

اگر سوالی درباره آنفولانزا بارداری دارید، در همین صفحه و در بخش نظرات بپرسید تا مشاور سلامتی دکتردکتر به شما پاسخ دهد.

آنفولانزا در بارداری

آنفولانزا در بارداری همان نسخه آنفولانزا در افراد عادی است البته با شدت بیشتر و ریسک بالاتر. این بیماری در شرایطی به خانم‌های باردار منتقل می‌شود که بدون توجه به شرایط ویژه آنها، فرد بیمار یا ناقل بدون هیچ مراقبت ویژه‌ای، ویروس را با عطسه یا از طریق سطوح منتقل می‌کند، این در شرایطی است که بانوان باردار به‌دلیل پایین بودن سطح ایمنی، راحت‌تر از دیگران مبتلا می‌شوند. آنفولانزا برای زنان باردار از همه خطرناک‌تر است. در طول بارداری سیستم ایمنی بدن، قلب و ریه تغییراتی می‌کند که زنان را در طول حاملگی و 2 هفته بعد از زایمان، در معرض آنفولانزا آسیب‌پذیر می‌کند.

برای همین در همین ابتدا می‌گوییم که اگر حامله هستید و در شرایطی مشکوکی بوده‌اید و حالا احساس مریضی می‌کنید، هر چه زودتر به یک پزشک عفونی در تهران یا دیگر شهرها مراجعه کنید.

مراقب و درمان آنفولانزا در بارداری

علائم آنفولانزا در بارداری

علائم آنفولانزا در بارداری فرقی با افراد عادی ندارد و تنها تفائت آن، شدت بروز علائم و البته اثرات مخرب آنها است. در جد.ل علائم زیر، نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا در بارداری را مشاهده می‌کنید:

علائم ابتلا به آنفولانزا در بارداری

لرز
سرفه خشک
سردرد
کاهش اشتها
گرفتگی بینی
دردهای عضلانی
آبریزش بینی
گلو درد
شروع ناگهانی تب متوسط تا بالا
خستگی

کیا تو بارداری آنفولانزا گرفتن؟

احتمال ابتلا به ویروس آنفولانزا در خانم‌های بارداری که در بازه زمانی 1 سال تا 6 ماه گذشته واکسن آنفولانزا تزریق نکرده‌اند در مقایسه با کسانی که حامله هستند اما واکسن زده‌اند، بیشتر است. مطالعات در این رابطه نشان می‌دهند که واکسن آنفولانزا می‌تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را در خانم‌های باردار تا حدود 50 درصد کاهش دهد.

آنفولانزا در بارداری چقدر طول می‌کشد؟

آنفولانزا در بارداری همچون آنفولانزا در افراد عادی، از یک روز قبل از شروع علائم و تا 5 الی 7 روز پس از شروع احساس بیماری طول خواهد کشید. همچنین در این دوره، مادر ناقل است و می‌تواند این بیماری را به دیگران هم منتقل کند.

پیشگیری از آنفولانزا در بارداری

آیا آنفولانزا در بارداری خطرناک است؟

از آن‌جایی که در این دوره سیستم ایمنی ضعیف است و بدن مادر میزبان جنین هم هست، حتی یک سرماخوردگی ساده هم خطرناک است و باید برای درمان آن ضمن مراجعه به دکتر زنان در یزد یا دیگر شهرهای ایران، طبق نظر پزشک متخصص آن حوزه یعنی پزشک عفونی درمان آغاز شود.

باردارم آنفولانزا گرفتم، نکنه بچه‌م آسیب ببینه؟

آیا آنفولانزا برای جنین ضرر دارد؟

اگر باردار هستید، آنفولانزا گرفته‌اید و این سوال ذهنتان را درگیر کرده، باید در جواب بگوییم که اگر درمان آنفولانزا در بارداری را عقب بیاندازید، ابتلا به این بیماری می‌تواند روی جنین اثرات مخربی بگذارد. علائم آنفولانزا همچون تب می‌توانند باعث شوند که نقص لوله عصبی و مشکلات رشدی برای جنین پیش بیاد.

آیا تزریق واکسن آنفولانزا باعث ایمنی مادر در برابر این بیماری می‌شود؟

تحقیقات در زمینه آنفولانزا مادران، اهمیت واکسن آنفولانزا و داروهای ضد ویروسی را برای زنان باردار در مراحل مشکوک به آنفولانزا تایید می‌کند. افراد بالای 6 ماه باید هر سال واکسن آنفولانزا را دریافت کنند؛ به‌ویژه زنان باردار، جوانان، سالمندان و هر کسی که بیماری مزمنی دارد؛ باید اهمیت بیشتری به این واکسن بدهند. این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آنفولانزا قرار دارند. سعی می‌شود واکسن‌های جدید انواع متفاوتی از ویروس‌ها را در بربگیرد تا احتمال آلوده شدن مادر به ویروس آنفولانزا کاهش پیدا کند. واکسن صد در صد در مقابل بیماری موثر نیست؛ اما شدت آن را کم خواهد کرد.

همچنین که واکسن نه براثی مادر و نه برای فرزند او خطرناک نیست و برای همین می‌توانید به راحتی و طبق نظر پزشک واکسن را تزریق کنید.

تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری

تشخیص آنفولانزا در بارداری

برای تشخیص آنفولانزا در بارداری، پزشک از دو روش تست تشخیص سریع آنفولانزا و تشخیص سریع مولکولی استفاده می‌کند. پزشک نمونه را با یک سواب پنبه‌ای بلند از داخل بینی یا پشت گلو بر می‌دارد. این مدل از گرفتن آزمایش معمولا سریع و بدون درد است.

  • تشخیص سریع مولکولی؛ این آزمایش نتایج را بین 15 الی 20 دقیقه نشان می‌دهد.
  • تست تشخیص سریع آنفولانزا (RIDT این تست بین 10 الی 15 دقیقه نتایج را مشخص می‌کند.

درمان آنفولانزا در بارداری

برای درمان آنفولانزا در بارداری، پزشک معمولا دارویی ضد ویروسی تجویز می‌کند تا علائم را کنترل کند. اوسلتامیویر ضدویروسی خوراکی معمولا تجویز بسیاری از پزشکان برای این شرایط است. استامینوفن (Tylenol) هم به‌عنوان کاهش‌دهنده علائم آنفولانزا به‌ویژه تب و دکسترومتورفان یا شربت‌های ضدسرفه را هم برای بهبود علائم تنفسی تجویز می‌کنند.

برای درمان و مراقبت بیشتر از آنفولانزا در خانه هم باید حتما آب و مایعات زیادی بنوشید تا ویروس هرچه زودتر از بدنتان خارج شود.

پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا بارداری

برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا بارداری به کارت زیر توجه کنید:

  • واکسن آنفولانزا بزنید؛
  • دست‌هایتان را زود به زود بشویید؛
  • از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید؛
  • ماسک بزنید؛
  • سطوح آلوده را با مواد ضدعفونی کننده بشویید.

سوالات متداول آنفولانزا در بارداری

آیا آنفولانزا برای زن باردار خطرناک است؟

بله. در شرایطی که بدن مادر در پایین‌ترین سطح از لحاظ عملکرد سیستم ایمنی قرار دارد، ابتلا به این بیماری و البته عدم درمان به موقع آن باعث به خطر افتادن جان مادر و جنین او خواهد شد.

آنفولانزا در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

در صورت عدم‌کنترل روی آنفولانزا در بارداری، علائم بیماری همچون تب باعث نقص در جریان شکل گیری عصب‌های جنین و رشد او خواهند شد.

آیا واکسن باعث پیشگیری قطعی از آنفولانزا باردرای می‌شود؟

در این زمینه حتما با یک پزشک مشورت کنید. همچنین مراقبت‌‎های بهداشتی نیز بسیار مهم است. سعی کنید از پزشک خود سوالات مهم ذهنی‌تان را بپرسید و آن را اجرا کنید. علاوه بر واکسیناسیون، می‌توانید مصرف ویتامین‌ها، تغذیه درست و عادات سالم را افزایش دهید.

عوارض آنفولانزا در بارداری چیست؟

آنفولانزا در دوران بارداری ممکن است حتی موجب نقص مادرزادی مغز، ستون فقرات یا قلب شود. در نتیجه در درجه اول باید پیشگیری‌های لازم انجام شود و در صورتی که امکان مراقبت‌های شدید نیست، حتما واکسن مورد مصرف قرار گیرد.

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. کاربر مهمان می گوید

    سلام وقتتون بخیر،درهفته ی سیزدهم بارداری هستم یک هفته میشه که سرما خوردم تب داشتم رفتم دکتر داروی دیفین هیدرامین استامینوفن وآموکسی سیلین برام تجویزکردن ولی نتیجه ای ندیدم سه چهار روزه که سرفه دارم شدید به نظرتون چکارکنم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام تست كرونا بايد بديد يا pcr يا سرولوژي

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر