انتخاب شوینده پوست از آنچه فکر می‌کنید مهم‌تر است!

خلاصه این مقاله را بشنوید

مراقبت از پوست امر بسیار مهمی است، مخصوصا پوست صورت که شادابی و لطافتش خواست هرکسی است. یکی از اولین محصولاتی که سلامت ظاهری این بخش از بدن را تامین می‌کند، استفاده از بهترین شوینده‌ پوست است که اتفاقا تا دلتان بخواهد، انواع مختلفی دارند.

اما حقیقتی وجود دارد که بیشتر شرکت‌های تولید این محصولات به شما نمی‌گویند؛ این که هر شوینده‌ای بنا به پوست شما عملکردی متفاوت خواهد داشت! برای همین مراجعه به دکتر پوست مو زیبایی به شما کمک خواهد کرد که متناسب با شرایط و نوع پوست صورتتان، بهترین محصول را خریداری کنید.

اما ما در این مطلب از مجله دکتردکتر قصد داریم تا درباره بهترین انواع شوینده‌های پوستی برایتان بگوییم؛ با ما همراه باشید.

شوینده‌ پوست صورت چیست؟

صورت دارای لطیف‌ترین پوست نسبت به سایر نقاط بدن است. گرایش شما برای زیبایی و جوان نگه‌داشتن پوست صورتتان، انتخاب بهترین شوینده پوست صورت را حائز اهمیت کرده است.

داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی پر شده است از صابون‌ها و شوینده‌های پوست صورت که با استفاده از افزودنی‌های گیاهی، ویتامین‌ها و مواد مغذی که قدرت چشمگیری در جلوگیری از چین و چروک‌های پوست صورت به خصوص اطراف چشم و دور لب دارند، نقش مهمی را در سلامت پوست صورت دارند اما شوینده صورت چیست؟

شوینده‌های پوستی محصول مراقبت پوستی هستند که بدون این که به پوست آسیب برساند، سلول‌های مرده، چربی اضافه، آرایش و آلودگی‌های سطحی را از روی پوست پاک می‌کند. همچنن یک شوینده پوست باید دارای خواص آبرسانی، پیشگیری کننده از آکنه و ضد پیری داشته باشد.

شوینده پوستی منافذ را پاک کرده و از آکنه صورت تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. ساده که بگوییم؛ این روزها استفاده از شوینده‌های پوستی عضو جدانشدنی از روتین روزانه مراقبت از پوست و سلامت آن است.

انواع شوینده های پوستی

چرا باید از شوینده‌های پوست صورت مناسب استفاده کنیم؟

بیایید با هم صادق باشیم؛ بین تبلیغات و واقعیت‌های پزشکی فاصله زیادی وجود دارد. ویتامین‌ها، مواد مغذی و افزودنی‌های گیاهی موجود در صابون و شوینده‌ها قابل جذب شدن از طریق پوست نیستند و قرار نیست که شوینده برای شما معجزه کند اما همانطور که تا اینجا اشاره کردیم، تکمیل کننده سلامت پوست است مخصوصا که از نوع مناسب آن باشد.

مثلا تصور کنید که برخلاف طبیعت پوستتان، از پاک کننده‌ای مخالف آن مثل شوینده‌های مناسب پوست‌های چرب استفاده کنید. در این شرایط، به خوبی مواد آرایشی از پوست پاک می‌شود اما باقی‌مانده این ترکیب روی پوست صورت می‌تواند باعث انسداد منافذ پوست شود.

یا مثلا اگر شوینده بیش از حد خشک و قوی باشد، باعث خشکی و کشیدگی و حساس شدن و آزردگی پوست می‌شود و پس از آن باید از مرطوب‌کننده‌های قوی استفاده کنیم.

انواع شوینده‌های پوستی

اتواع مختلفی از شوینده‌های پوستی وجود دارد ولی ما بهترین‌های آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

 میسلار واتر

میسلار واتر محلولی  چرب است که  آلودگی و آرایش صورت را جذب کرده و بعد از می‌توانید با آب صورت خود را نشویید. این شوینده روغنی برای پوست‌های خشک و حساس مناسب است.

پودر

شوینده‌های پودری در واقع خشک هستند اما بعد از مخلوط شدن با آب همچون کرم می‌شوند. این نوع از شوینده‌های صورت یک نوع لایه‌بردار ملایم هم هستند و می‌توانید هر روز از آن‌ها استفاده کنید. این نوع از شوینده برای پوست‌های نرمال تا چرب بسیار مناسب است.

ژل

ژل شستشوی صورت معمولاً برای پاک‌کنندگی عمیق صورت، باز کردن منافذ مسدودشده، از بین بردن چربی اضافه و باکتری‌کشی مناسب هستند. ژل شستشو دارای خاصیت ضدعفونی‌ است و برای فردی با پوست مختلط تا چرب توصیه می‌شود.

بایدها و نبایدهای شوینده های پوستی

شوینده‌های کرمی

شوینده‌های کرمی غلیظ، کرمی و دارای ترکیبات آبرسان هستند. این شوینده‌ها بدون از بین بردن چربی‌های طبیعی پوست صورت را تمیز می‌کنند. این شوینده‌ها مناسب برای پوست خشک و حساس هستند.

فوم شستشو

فوم شستشو بسیار سبک است و مانند شوینده‌های ژلی، چربی اضافه روی پوست‌ را از بین می‌برند. فوم شستشو برای انواع پوست مختلط تا چرب تاثیرگزاری بیشتری دارند.

شوینده‌های روغنی

برخلاف تصور عموم، استفاده از یک شوینده روغنی راهی مناسب برای پاک کردن آلودگی‌های مسدودکننده منافذ پوست است. شوینده‌های روغنی پوست را خشک نمی‌کنند و برای بیشترین انواع پوست مناسب هستند.

برای خرید انواع مختلف شوینده‌های پوستی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

صابون مناسب پوست صورت

بهترین شوینده پوست صورت، صابونی است که متناسب و سازگار با نوع پوست شما باشد. ویتامین‌ها و مواد گیاهی قابل جذب از طریق پوست که در تبلیغات اعلام می‌شود، اصلا معیار صحیحی برای انتخاب بهترین شوینده پوست صورت نیست.

در کلام آخر به شما توصیه می‌گردد، اگر برای حفظ سلامت و زیبایی پوست خود به دنبال مناسب‌ترین شوینده و صابون هستید، به پزشک پوست و زیبایی مراجعه کنید و از وی راهنمایی بگیرید.

صابون مناسب برای شستن پوست صورت شما، بیش از این‌که به مواد و افزودنی‌ها بستگی داشته باشد، به نوع پوست شما و سازگاری صابون و پوست ارتباط دارد.

اگر شما بعد از اینکه صورت خود را می‌شوید، دوباره بعد از چند ساعت احساس می‌کنید پوستتان چرب و براق شده، نوع پوست شما چرب است. اگر شما بلافاصله بعد از استحمام مشاهده کنید که پوستتان به خارش افتاده و پوسته پوسته شده پس نوع پوستتان خشک است.

صابون مناسب برای پوست چرب

پوست اگر دارای چربی سطحی کافی باشد، از خطر خشکی و خارش دور خواهد بود. در این‌صورت شما می‌توانید حداقل روزی دوبار از صابون‌های مخصوص پوست چرب برای شستشوی صورت استفاده کنید.

اگر شما پوست چرب دارید و مکررا جوش‌های پراکنده روی صورتتان ایحاد می‌شود، به شما توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید. بر حسب صلاحدید پزشک و معاینه پوست شما، شاید صابون های مناسب برای پوست چرب با خواص ضد آکنه و آنتی‌باکتریال برای شما تجویز شود.

اگر از جانب پزشکتان به شما صابون مناسب برای پوست چرب انتخاب شد، دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید. گاهی استفاده بیش از حد از صابون‌ها، باعث می‌شود لایه محافظ پوست از بین برود و خشکی و خارش در پویت شما ایجاد گردد.

برای اینکه صابون سازگار با پوست شما اثرات مفیدش را روی پوستتان نشان دهد گاهی نیاز به صبر و حوصله خرج دادن است، پس مرتبا برای پیدا کردن یک صابون جدید، پرشک خود را عوض نکنید.

هر صابونی که توسط پزشکتان برای شما تجویز شده است اگر درست مصرف شود، می‌تواند بهترین شوینده پوست صورت برای شما باشد.

شوینده پوستی مناسب پوست چرب

صابون مناسب برای پوست خشک

اگر جنس پوستتان خشک است، شما در معرض بروز خشکی و خارش پوست صورت به خصوص اطراف لب و روی گونه‌ها هستید.

صابون‌های دارای گلیسیرین برای پوست‌های خشک مناسب است بدین دلیل که رساندن چربی به سطح پوست، با افزایش رطوبت پوست وجلوگیری از خشکی و خارش جلوگیری می‌کند.

اگر پوست خشک دارید، بیش از پیش در انتخاب شوینده مناسب پوست صورت دقت فرمایید. اگر به دنبال خودسرانه تجربه‌کردن هر آنچه در تبلیغات می‌بینید و می‌شنوید، بروید، زودتر از افرادی که پوست چرب دارند، پوستتان تخریب و دچار پیری می‌شود.

با پوست چرب، بهتر است که بیش از یکبار در روز صورتتان را نشویید، شستشوی مکرر، شدت خشکی پوستتان را بیشتر می‌کند.

صابون‌های معطر یا قلیایی؟

صابون‌های قلیایی و معطر منجر به برداشته شدن لایه چربی سطح خارجی پوست می‌شوند فلذا اگر پوست صورت شما چرب است چندان مانعی ندارد که روزانه دو تا سه بار از این صابون‌ها استفاده کنید.

اگر پوست خشکی دارید، استفاده بیش از دو بار در روز از این صابون‌ها به شما توصیه نمی‌شود چون خشکی پوست را تشدید می‌کند و احیانا اگر استفاده کردید، به شما توصیه می‌شود که بلافاصله مرطوب کننده روی پوست خود بمالید تا رطوبت سطح پوست حفظ شود و لطافت پوستتان ار بین نرود.

اگر شما به تشخیص پزشک، پوست آسیب‌پذیر دارید یا اخیرا مبتلا به بیماری پوستی بوده‌اید یا تحت لیزر پوست صورت قرار گرفته‌اید، به شما توصیه می‌کنیم از صابون‌های معطر و قلیایی استفاده نکنید و ژل‌های شستشو یا صابون‌های ملایم و کرم‌دار که مواد شیمیایی و حساسیت‌زای کمتری دارند را استفاده کنید.

طرز استفاده از شوینده‌های پوستی

بر اساس یک باور غلط، هنوز هم برخی برای استفاده از شوینده صورت، بدون این که کار دیگری انجام دهند، یک راست به سراغ مرحله آخر می‌روند! با این کار، منافذ پاک نمی‌شوند و احتمالا به شوینده بیشتری برای شستشو نیاز دارید.

اما اگر طبق دستورالعمل زیر پیش بروید، پوسستان تمیز شده و نتیجه مورد نظر را کسب خواهید کرد:

  1. ابتدا آرایش چشم‌های خود را با یک پاک کننده یا میسلار واتر و پد آرایشی مخصوص پاک کنید.
  2. بعد از آن اگر مواد آرایشی زیادی روی صورتتان هست، با میسلار واتر، دستمال پاک کننده آرایش یا روغن‌های مخصوص پوستی، پوست صورت را پاک کنید.
  3. بعد از آن پوست صورتتان را خیس کرده و بعد مقداری شوینده مخصوص را به آن بزنید و به صورت دَوَرانی صورت را بشویید. در این مرحله می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص شستشوی صورت نیز استفاده کنید.
  4. بعد از آن صورت خود را با آب ولرم متمایل سرد بشویید و دیگر مراحل روتین پوستی خود را انجام دهید.

پوستی صاف با استفاده از شوینده پوستی مناسب

به این نکته‌های مهم درباره شوینده‌های صورت دقت کنید

بهترین پیشنهاد برای خرید شوینده‌های پوستی را باید از دکتر پوست و مو و زیبایی خود دریافت کنید که با دریافت نوبت دکتر از پلتفرم دکتردکتر، بسیار ساده‌تر از آنچه که فکر می‌کنید شده است. اما، نکته‌های مهمی در اینباره وجود دارد که درادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شوینده‌های حاوی سولفات نخرید؛
  • شوینده‌ را براساس نوع پوست انتخاب کنید؛
  • شوینده‌های داخلی احتمالا بیشتر با پوست شما سازگار هستند؛
  • شوینده صورت ساده و بدون عطر و موادافزودنی سنگین بخرید؛
  • محصولات مراقبتی پوستی که الکل زیادی دارند را نخرید؛
  • حتما به عوامل حساسیت‌زا در مواد تشکیلدهنده آن دقت کنید.

در انتها از شما می‌پرسیم؛ شما برای استفاده از شوینده‌های صورت به چه مواردی توجه می‌کنید؟ لطفا تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منبع:

Very Well Health

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.