دیورتیکولیت و علل و علائم ابتلا به آن را بهتر بشناسیم

به التهاب دیورتیکول های جدار روده به خصوص روده بزرگ، دیورتیکولیت Diverticulitis گفته می شود. بیماری دیورتیکولیت بندرت در روده باریک مشاهده می شود.

وجود بيرون زدگي هاي کوچک کيسه مانند که به آن ديورتيکول می گویند، در ديواره روده بزرگ را ديورتيکوليت می گویند. وجود اين ديورتيکول ها ممکن است علامتي به همراه نداشته باشد. ديورتيکوليت يعني التهاب ديورتيکول ها در روده بزرگ، ديورتيکولیت مسري يا سرطاني نيست. در ۴۰%۳۰% افراد بالاي ۵۰ سال اين ديورتيکول ها وجود دارند. با گذشت هر دهه از زندگي به تعداد آنها افزوده مي شود. بیماری دیورتیکولیت اکنون یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در دنیای غرب است. این بیماری بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد.

تشکیلاتی به نام دیورتیکول، مولکول های کلیدی دیورتیکولیت هستند. Diverticula کیسه هایی هستند که در دستگاه گوارش اغلب در روده بزرگ (روده بزرگ) رخ می دهند، این کیسه ها در نقاط ضعیف دیواره روده به سمت خارج ایجاد می شوند. هنگامی که این کیسه ها ملتهب می شوند یا باکتری ها در آنها جمع می شوند و باعث عفونت می شوند، دیورتیکولیت نامیده می شوند. دیورتکتولیت اغلب نیاز به درمان دارد و می تواند به عوارض جدی برای سلامتی منجر شود. دیورتیکولیت خفیف را می توان با استراحت، تغییر در رژیم غذایی و آنتی بیوتیک ها درمان کرد. دیورتیکولیت شدید یا مزمن ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. در ادامه این مقاله به بررسی علائم و علت دیورتیکولیت می پردازیم.

پیشرفت بیماری دیورتیکولیت

اگر شما در یک قسمت از روده بزرگ خود دیورتیکول دارید، این حالت می تواند یک مشکل حاد یا کوتاه مدت را برای شما ایجاد کند. بر اساس یک مطالعه، در حدود 39 درصد از کسانی که یک قسمت روده درگیر دیورتیکول بوده است، این افراد یک حمله حاد دیورتیکولیت را در عرض پنج سال تجربه کرده اند.

علت دیورتیکولیت

مطالعه دیگر نشان داد که اولین حمله دیورتیکولیت معمولا بدترین حالت آن است. ممکن است این حالت به دلیل ایجاد بافت اسکار در دیورتیکول ها باشد. برای برخی از افراد، دیورتیکولیت می تواند به یک مشکل مزمن یا بلند مدت تبدیل شود. برای این افراد، شرایط می تواند بسیار جدی تر باشد. جراحی برای برداشتن بافت های دیورتیکول راه حل درمانی است.

علائم و  نشانه های دیورتیکولیت

علائم و نشانه های دیورتیکولیت عبارتند از:

  • درد شکمی که ممکن است چندین روز ثابت و مداوم باشد. سمت چپ پایین شکم سایت درد است. با این حال، گاهی اوقات، سمت راست شکم نیز محل احساس درد است.
  • تهوع و استفراغ.
  • تب.
  • حساسیت شکم
  • یبوست یا به ندرت، اسهال.

چه وقت باید به یک دکتر مراجعه کنم؟

هر زمان که درد شکمی و غیر قابل توضیح دارید، به ویژه اگر تب و یبوست یا اسهال دارید، به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید برای بررسی احتمالات و علت دیورتیکولیت به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید، شما می توانید از لیست پزشکان متخصص گوارش سامانه نوبت دهی دکتر دکتر در این زمینه کمک بگیرید و پزشک معالج خود را انتخاب کنید.علت دیورتیکولیت

چه کسی در خطر دیورتیکولیت است؟

عوامل خطر متعددی برای دیورتیکولیت وجود دارد، عوامل خطر اصلی افزایش سن است. هر چه بزرگتر می شوید، خطر ابتلا به این بیماری در شما بالاتر می رود.

چاقی مفرط و اضافه وزن زیاد احتمال بروز دیورتیکولیت را افزایش می دهد. مصرف دخانیات و سیگار کشیدن باعث افزایش خطر بروز دیورتیکولیت در افراد می شود. همچنین از موارد دیگری که خطر ابتلا به دیورتیکولیت را افزایش می دهد می توان به عدم تحرک و انجام ندادن ورزش، رژیم غذایی با چربی حیوانی بالا و فیبر کم و مصرف برخی داروهای خاص اشاره کرد.

به چه علت دیورتیکولیت رخ می دهد؟

پزشکان مطمن نیستند که یک چیز خاص علت دیورتیکولیت منجر باشد. آنها معتقدند که علت دیورتیکولیت انسداد مدفوع در روده و التهاب دیورتیکول ها و عفونت آنها باشد. با این حال، آنها فکر می کنند دلایل این انسداد می تواند از فرد به فرد متفاوت باشد. به نظر می رسد عوامل متعددی علت دیورتیکولیت باشد. نظرات پژوهشگران در مورد علت دیورتیکولیت در طول سال ها تغییر کرده است. به عنوان مثال، یبوست را به عنوان یکی از علل و علت دیورتیکولیت شناخته می شود.

دیورتیکول ها هنگامی تشکیل می شوند که بخش هایی از روده بزرگ ضعیف می شوند و بر اثر فشار بیرون زدگی های کیسه مانندی به اندازه تیله از دیواره روده بیرون می زند. در صورتی که این بیرون زدگی ها پاره شوند باعث عفونت و التهاب می شوند. عوامل زیادی علت دیورتیکولیت هستند که شامل موارد زیر می شوند:

رژیم کم فیبر: از فقدان فیبر رژیمی غذایی به عنوان یک علت دیورتیکولیت نام برده می شود؛ اما تحقیقات نتایج متناقضی با هم داشته است.

وراثت: علت دیورتیکولیت به نظر می رسد یک لینک ارثی داشته باشد. مطالعه ات انجام شده نشان داد که بیش از 50 درصد احتمال بالقوه بیماری دیورتیکولیت در افراد منبع ژنتیکی دارد.

چاقی: چاقی یک عامل خطرناک برای دیورتیکولیت است. تحقیقات نشان داده است که چاقی خطر ابتلا به دیورتیکولیت و خونریزی را افزایش می دهد، اما محققان دلیل اصلی این ارتباط را نمی دانند.

فقدان ورزش و تحرک جسمی: ​​تحقیقات نشان می دهد که ورزش باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری دیورتیکولیت می شود.

سیگار کشیدن: تحقیقات نشان می دهد که یکی از علت دیورتیکولیت سیگار کشیدن است.

مصرف برخی از داروها: یکی دیگر از عوامل و علت دیورتیکولیت مصرف برخی از دارو ها از جمله استفاده منظم از آسپیرین و دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) است که خطر ابتلا به دیورتیکولیت را افزایش دهد. استفاده از مواد مخدر و استروئید به نظر می رسد خطر پرفوراسيون را به همراه داشته باشد که عوارض جدی ديورتيکوليت است.

کمبود ویتامین D: یک مطالعه نشان داد افراد مبتلا به دیورتیکولیت پیچیده ممکن است سطح پایین ویتامین D خود را در مقایسه با افراد مبتلا به دیورتیکولوز بدون عارضه داشته باشند.

جنسیت: دیورتیکولیت به نظر می رسد در مردان نسبت به زنان کمی بیشتر است.

عوارض جانبی دیورتیکولیت

حدود 25 درصد از افراد مبتلا به دیورتیکولیت حاد، عوارض ایجاد می کنند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشکیل آبسه به علت تجمع چرک و عفونت در برآمدگی های تشکیل شده روی روده

انسداد روده بزرگ یا کوچک بر اثر پاره شدن دیورتیکول ها

تشکیل یک دهانه خارجی غیر عادی روی پوست (فیستول) در محل روده بزرگ یا بین روده بزرگ و مثانه

التهاب صفاق (پرده ی در برگیرنده ی اعضای داخلی بدن در حفره شکمی): این حالت بر اثر پاره شدن دیورتیکول ها و رها شدن عفونت در داخل حفره شکمی ایجاد می شود. التهاب پرده صفاق یک وضعیت اورژانسی است.
بر گرفته از:

healthline

mayoclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. ذبیح الله ابراهیمی می گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم، باتشکراززحمات شما،مطالب علمی وتخصصی، باادبیات گفتمان عمومی خیلی روان وباقابلیت درک عمومی و آسان ارائه شده است.خیلی خوبه.ذ

  2. علیرضا می گوید

    خیلی خوب

    1. مشاور سلامتی می گوید

      ???

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.