از اهمیت رابطه کاهش وزن و قلب سالم چه می دانید؟

  • 1396-10-26
  • 0

کم تحرکی و اضافه وزن بعنوان عوامل خطرساز در بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش مهمی ایفا می کنند. رابطه کاهش وزن و قلب سالم اگرچه اهمیت بسیار زیادی دارد, اما امروزه اکثر انسان ها درگیر زندگی ماشینی شده اند که اگر احتیاط های لازم از قبیل دوری کردن از کم تحرکی و عدم استفاده از رژیم های غذایی ناسالم را رعایت نکنند, ممکن است سلامت قلب را به خطر بیندازند.

رابطه کاهش وزن و قلب سالم:

بطور کلی می توان در نظر داشت که رابطه کاهش وزن و قلب سالم بدین شکل است که اگر شاخص توده بدنی (BMI) در محدوده طبیعی قرار بگیرد هم مستقیم و هم غیر مستقیم بر سلامت قلب تاثیر مثبت می گذارد.

کاهش بافت چربی و عملکرد بهتر قلب: کاهش بافت چربی باعث می شود که حرکت ریه ها آزادانه و اکسیژن بیشتری در هر بار تنفس در اختیار بدن قرار گیرد و قلب هم انبساط و تپش موثرتری داشته باشد و خون با اکسیژن بیشتری را در سراسر بدن توزیع کند.

کاهش بافت چربی و کم شدن عوامل بیماری زای قلبی: اضافه وزن و چاقی به طور قابل ملاحظه ای خطر بروز چربی خون و فشار خون بالا و کنترل نشده و دیابت را افزایش می دهند. فلذا برنامه ی منظم برای کاهش ورن باعث کنترل شدن سایر عوامل بیماری زای قلبی هم می شود.

کاهش وزن و بهتر شدن ریتم و ضربان قلب: هنگامی که با اصول مشخصی کاهش وزن پیدا می کنید, ریتم قلب نسبت به زمان چاقی بهتر می شود و شانس بروز بیماری های اختلال ریتم و تپش قلب را کم می کند. اگر شما مبتلا به بیماری های آریتمی هستید و پزشکتان مکرر با گرفتن نوار قلب وضعیت شما را کنترل می کند, گرفتن یک رژیم غذایی مطلوب و کاهش وزن با برنامه می تواند به سیر بهبودی شما کمک شایان توجهی کند.

روش های کاهش وزن:

اخیرا مشخص شده است که کاهش وزن در افراد بزرگسال که سابقه چاقی داشته اند حتی اگر موقتی هم باشد و بعد از چندین ماه دوباره چاق شوند, از همان دوره ی کوتاه مدت کاهش وزن هم سود می برند. کاملا مشخص است که کاهش وزن و رعایت رژیم غذایی مناسب بر بهبود عملکرد همه سیستم های بدن و افزایش طول عمر نقش دارد. حالا که تصمیم گرفته اید که چاقی را ترک کنید و با کاهش وزن به سلامتی خود نمایید, چه روش هایی به شما برای کاهش وزن کمک خواهند کرد؟

یک هدف واقع بینانه مشخص کنید: هدف گذاری برای کاهش وزن به شما انگیزه بالایی می دهد که به عنوان مثال تا تاریخ مشخصی به وزن مطلوبی برسید. البته مهم این است که هدف واقع بینانه باشد و به علت تغییرهای شدید در زندگی تان, به قلب و سایر ارگان های بدن تان آسیبی وارد نکنید.

تغییر در سبک زندگی و پایبندی به آن: تغییر در سبک زندگی و به خصوص نحوه و میزان انرژی غذایی در روز های متمادی و هفته و ماهها مشخص باشد و شما خود را به یک رژیم سالم غذایی وفق دهید. به شما قویا توصیه می شود که رژیم های خودسرانه نگیرید. رژیم غذایی سالم را از متخصصین تغذیه دریافت کنید تا خود را در معرض آسیب های خودسرانه قرار ندهید.

فعالیت های ورزشی بعنوان دریچه ای به سوی سلامتی: روزانه فعالیت ورزش مناسب در حدود 30 دقیقه در سه بخش ده دقیقه ای می تواند کمک غیر قابل انکاری برای رسیدن به وزن ایده آل و قلب سالم و بدن و روانی شاد بکند. ورزش کردن بر اساس یک برنامه معین و منظم در هر روز را فراموش نکنید.

مشورت با پزشک: اگر قصد دارید به وزن ایده آل برسید و سلامت قلب یکی از اولویت های شما برای این هدف گذاری است بهتر است که با پزشک مشورت کنید تا بهترین راهکار برای شما در اختیارتان قرار بگیرد. شاید رعایت رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی برای شما کاقی باشد یا شاید پزشک صلاح بداند برای شما درمان های دارویی یا گاهی جراحی برای کاهش وزن پیشنهاد دهد.

آنچه مشخص و واضح است, این است که رابطه کاهش وزن و قلب سالم, باعث بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر می گردد فلذا غلبه کردن بر چاقی و رسیدن به وزن ایده آل باید یکی از اهداف ما برای داشتن یک زندگی سالم باشد.

مجله سلامت Every Day Health

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «از اهمیت رابطه کاهش وزن و قلب سالم چه می دانید؟»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر