رژیم غذایی درمان بزرگی پروستات؛ بایدها و نبایدهای خوراکی

درمان بزرگی پروستات می‌تواند از ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی در خانه تا دارو و جراحی متغیر باشد. کاهش مصرف گوشت قرمز و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات در خیلی از موارد کمک کننده است. توجه کنید که در صورت وجود هر گونه علامتی حتما به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. در این مقاله از مجله دکتردکتر به توضیح رژیم غذایی مناسب برای درمان بزرگی پروستات می‌پردازیم.

چه غذاهایی برای درمان بزرگ شدن پروستات مفید هستند؟

غده پروستات یک غده کوچک گردویی شکل است که در مردان پشت مثانه قرار دارد. در طول فعالیت جنسی، غده پروستات وظیفه تولید مایع منی را به عهده دارد؛ مایعی غنی از مواد مغذی که اسپرم را در طول انزال حمل می‌کند. با افزایش سن برخی از مردان غده پروستات بزرگ شده و وضعیتی با عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH ایجاد می‌شود.

رژیم غذایی و بزرگی پروستات

غده پروستات توسط هورمون‌های قوی به نام هورمون‌های جنسی از جمله تستوسترون کنترل می‌شود. در غده پروستات، تستوسترون به هورمون دیگری به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌شود. سطوح بالای DHT باعث بزرگ شدن سلول‌های پروستات می‌شود.

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها به دلیل تأثیر آنها بر تستوسترون و سایر هورمون‌ها بر سلامت پروستات اثر می‌گذارند. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی که عمدتاً از گوشت یا محصولات لبنی تشکیل شده باشد می‌تواند خطر بزرگ شدن پروستات و سرطان را افزایش دهد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که فرد سبزیجات کافی را در رژیم غذایی خود وارد نکند.

مواد غذایی مفید برای پروستات

تصور می‌شود رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم از پروستات محافظت می‌کند.

غذاهای خاصی که برای پروستات مفید هستند عبارتند از:

  • ماهی قزل آلا: ماهی سالمون سرشار از چربی‌های سالم حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که به پیشگیری و کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. سایر ماهی‌های آب سرد مانند ساردین و قزل آلا نیز سرشار از این نوع چربی‌ها هستند.
  • گوجه فرنگی: گوجه فرنگی مملو از لیکوپن است؛ یک آنتی اکسیدان قوی که برای سلول‌های غده پروستات مفید است. پختن گوجه فرنگی مانند سس گوجه فرنگی یا سوپ، به آزاد شدن لیکوپن کمک کرده و آن را به راحتی در دسترس بدن قرار می‌دهد.
  • توت‌ها: توت فرنگی، زغال اخته، تمشک و شاه توت منابع عالی آنتی اکسیدان هستند که به حذف رادیکال‌های آزاد از بدن کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی واکنش‌هایی هستند که در بدن رخ می‌دهند و می‌توانند در طول زمان باعث آسیب و ایجاد بیماری شوند.
  • بروکلی: کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی، از جمله بوک چوی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم حاوی ماده شیمیایی به نام سولفورافان هستند. این ماده سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و به سلامت پروستات کمک می‌کند.
  • آجیل: آجیل سرشار از روی است که یک ماده معدنی کمیاب است. روی در غلظت‌های بالایی در پروستات یافت شده و به تعادل تستوسترون و DHT کمک می‌کند. علاوه بر آجیل، صدف‌ها و حبوبات نیز سرشار از روی هستند.
  • مرکبات: پرتقال، لیمو، لیموترش و گریپ فروت همگی سرشار از ویتامین C هستند که به محافظت از غده پروستات کمک می‌کند.
  • پیاز و سیر: یک مطالعه نشان داد که مردان مبتلا به BPH نسبت به مردان بدون BPH کمتر سیر و پیاز مصرف می‌کنند. تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است، اما پیاز و سیر افزودنی‌های سالمی به اکثر رژیم‌ها هستند.

همچنین، برخی از مطالعات از منابع معتبر روی درمان‌ با عصاره‌های گیاهی، مانند عصاره نوعی درخت خرما به نام نخل اره‌ای و ادویه‌هایی مثل زردچوبه نشان داده است که تأثیر مثبتی بر اندازه پروستات و جریان ادرار دارد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

علائم بزرگی پروستات

غذاهای مضر برای بزرگی پروستات

یک رژیم غذایی سالم برای پروستات چیزی بیش از خوردن غذاهای خوب است. در واقع پرهیز از انواع دیگر غذاهایی که برای پروستات مفید نیستند، بسیار مهم است.

برخی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • گوشت قرمز: تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی بدون گوشت قرمز به بهبود سلامت پروستات کمک می‌کند. در واقع اعتقاد بر این است که مصرف روزانه گوشت خطر بزرگ شدن پروستات را تا سه برابر افزایش می‌دهد.
  • لبنیات: مانند گوشت، مصرف منظم لبنیات با افزایش خطر BPH مرتبط است. قطع یا کاهش کره، پنیر و شیر به کاهش علائم BPH کمک می‌کند.
  • کافئین: کافئین به عنوان یک ادرار آور عمل می‌کند؛ به این معنی که میزان، دفعات و فوریت ادرار را افزایش می‌دهد. کاهش مصرف قهوه، چای، نوشابه و شکلات ممکن است علائم ادراری BPH را بهبود بخشد.
  • الکل: الکل نیز می‌تواند تولید ادرار را تحریک کند. مردان مبتلا به BPH ممکن است متوجه شوند که علائم آنها با ترک الکل بهبود می‌یابد.
  • سدیم: مصرف زیاد نمک علائم دستگاه ادراری مرتبط با BPH را افزایش می‌دهد. پیروی از یک رژیم غذایی کم سدیم با حذف نمک از وعده‌های غذایی و پرهیز از غذاهای فرآوری شده می‌تواند برای برخی از مردان مفید باشد.

علائم بزرگ شدن پروستات

بزرگ شدن پروستات یا BPH نسبتاً شایع است. در سال 2010 بیش از 14 میلیون مرد در ایالات متحده علائم BPH را تجربه کردند.

علائم BPH عبارتند از:

  1. افزایش تکرر ادرار و فوریت
  2. مشکل در شروع ادرار
  3. جریان ضعیف ادرار یا چکیدن در انتهای ادرار
  4. قطع شدن ادرار
  5. تکرر ادرار در شب
  6. بی اختیاری
  7. درد بعد از انزال
  8. ادرار دردناک
  9. احتباس ادرار یا ناتوانی در دفع ادرار

این علائم زمانی رخ می‌دهند که بزرگ شدن غده پروستات مجرای ادرار را مسدود کند. این انسداد دفع ادرار را دشوار یا حتی غیرممکن می‌کند. درمان BPH به شدت علائم بستگی دارد. گاهی اوقات با تغییرات اساسی در سبک زندگی بهبود می‌یابد. با این حال، داروها یا روش‌های جراحی نیز وجود دارد که می‌تواند در کاهش اندازه پروستات یا علائم مرتبط با BPH موثر باشد.

غربالگری سرطان پروستات

راه‌هایی برای بهبود علائم بزرگی پروستات

اگرچه تغییرات رژیم غذایی در مدیریت برخی از علائم BPH بسیار مؤثر است، اما سایر تغییرات اساسی در شیوه زندگی نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

برخی از استراتژی‌هایی که علائم BPH را کاهش می‌دهند عبارتند از:

  1. مدیریت استرس
  2. ترک سیگار
  3. اجتناب از مصرف مایعات در عصر برای کاهش ادرار شبانه
  4. تخلیه کامل مثانه هنگام ادرار
  5. انجام تمرینات کف لگن
  6. عدم استفاده از داروهایی که علائم را بدتر می‌کنند، مانند آنتی‌هیستامین‌ها، دیورتیک‌ها و داروهای ضد احتقان
  7. محدود کردن مصرف مایعات به 2 لیتر در روز

اگر این تغییرات در شیوه زندگی در بهبود وضعیت پروستات موثر نباشد، ممکن است پزشک دارو درمانی یا جراحی را توصیه کند.

سخن آخر

علاوه بر ورزش منظم و رژیم غذایی سالم، حتماً برای غربالگری منظم پروستات با پزشک خود صحبت کنید. تشخیص زودهنگام کلیدی است؛ بنابراین عوامل خطر و علائم بالقوه را در ذهن داشته باشید و به طور منظم وضعیت خود را با پزشک در میان بگذارید. غربالگری سرطان پروستات ساده و فقط شامل ویزیت مطب، معاینه فیزیکی و آزمایش خون است و در صورت تشخیص زودهنگام اغلب به راحتی قابل درمان است. شما می‌توانید با استفاده از امکان نوبت دهی آنلاین هر چه سریع‌تر نوبت پزشک متخصص اورولوژی را ثبت کنید.

 

منابع

www.medicalnewstoday.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. مبینا می گوید

    سلام همسرم پروستات دارن دوتا دکتر بردیم گفتن عمل باید بشه یک دکتر بردیم گفت با قرص رفع میشه اما همسرم جدیدا خیلی درد داره و این درد ها زود به رود میگیرن باید چیکار کنیم عمل کنیم یانه ؟؟؟
    بعد احتمالا خوب شدنش هست یانه؟اخه شنیدم میگن ناتوانی جنسی میگیرن و نازا میشن درسته؟؟؟؟؟

  2. امین پاپی می گوید

    مفیدوقابل استفاده بودممنون تشکرازیاریتان

  3. Rozgare B madari می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من 31 سالمه و متاسفانه تمام علائم Bph به غیر از دومورد که تکرر ادرار در شب و بی اختیاری ، را دارم و خودم حس میکنم بزرگتر شده غده و هنگام ادرار بقدری اذیت میشم وبه لرزه میفتم که همین باعث شده سعی در حبس کردن ادرار در طول روز که بلکه کمتر اذیت بشم متاسفانه حدود بیش از یکسال هست که این مشکل رو دارم درضمن ناگفته نمونه که بنده متادون مصرف میکنم و حس میکنم از حدود بیش از یکسال پیش که فقط یکبار مجبورأ بجای متادون قرص B2 استفاده کردم و قافل ازاینکه تداخل دارویی دارن باهم در ضمن بدلایلی … دوساله بقدری گرفتار نامیدی شدید شدم که نه سرکار میرم نه …
    به همین دلایل به پزشک مراجعه نکردم ؟ ازتون خواهش میکنم و ممنون میشم اگر دارویی ، راهی،.. رو پیشنهاد بدین تا ازین دغدغه راحت شم چون به پزشک مراجعه نمیتونم بکنم امیدوارم زندگیتون پر از امید و روزهای خوب باشه ،🌷

  4. عرفان می گوید

    سلام درود
    مدت ۲ ساله هست که یبوست مزمن دارم بخاطر داروهایی که برای دیسک کمرم مصرف میکنم و همین یبوست منجر به هموروئید شد و …
    بابت یبوست پیش دکتر کلورکتال رفتم برام بیوفیدبک لگن درنظر گرفتن هنوز نرفتم بیو فیدبکو که نتیجه اونو ببینم ولی همیشه بعد از انزال یک درد کمی میگره ناحیه بین مقعد و بیضه رو خواستم ببینم به هموروئید و … ربط داره یا میتونه پروستاتیت باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      صرفا همین درد به نفع پروستاتیت نیست
      اپا اگر بالای ۴۵ الی ۵۰ سال هستین از نظر پروستات هم چکاپ بدین

  5. نسیم می گوید

    سلام .دخترم ۲۳ماهشه ۲هفته پیش تب شدید داشت و دل دردتقریبا ۱روز کامل و دهنش هم آفت داشت و دونه ها ی ریز قرمز رو بدنش بود که روز بعدش بیشتر و بیشتر شد و سرش حالت آبدار بود خارش کمی داشت دکتر بردم گفت آبله مرغانه ….و بعد خواهر زادم به همین بیماری دچار شد و بردنشدکتر گفتن بیماری پوستیه ویروسیه که جدیدن میگیرن .الان من نمیدونم دخترم آبله مرغان گرفته که خیالم راحت باشه یا بیماری پوستی بوده …..

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چون ضایعات رو ندیدم نمیتونم نظر بدم
      بیماری دست پا دهان احتمالا منظور پزشک خواهرزادتون بوده که در ناحیه دیگه بدن نمیزنه
      میتونین ازمایش ab igm,igg واریسلا بدین تا مشخص شه آبله مرغان بوده یا خیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر