زگیل تناسلی در بارداری و بررسی تاثیر آن بر جنین (تایید شده توسط دکتر زنان)

حتماً تا کنون بار‌ها نام بیماری زگیل تناسلی یا همان HPV راشنیده‌اید. این بیماری جزء شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که بسیاری از افراد حتی از ابتلا خود به این بیماری با خبر نیستند! زیرا HPV ویروسی قابل انتقال است که زنان و مردان هیچ یک مصون از ابتلا به این بیماری نیستند. زگیل تناسلی برای همه افراد ممکن است نگران‌کننده باشد. اما بسیاری از مادران باردار نگران ابتلا به زگیل تناسلی در بارداری هستند. اگر باردار هستید و نشانه‌هایی از ابتلا به زگیل تناسلی دارید، باید هر چه سریع‌تر به دکتر زنان مراجعه کنید. برای همین در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر، قصد داریم تا حقایقی را در خصوص ابتلا و درمان زگیل تناسلی در بارداری مورد بررسی قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

محتوای پزشکی این مطلب توسط دکتر مریم خرازی زاده، متخصص زنان و زایمان مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

دکتر مریم خرزای زاده متخصص زنان و زایمان

اگر سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد. 

زگیل تناسلی در بارداری چیست؟

زگیل تناسلی یا همان HPV نوعی بیماری مقاربتی است که از طریق یک عفونت به نام ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می‌آید و منجر به بیماری‌های جنسی می‌شود. اکثر زنانی که در سنین باروری قرار دارند، طی چند سال بعد از شروع فعالیت جنسی خود ممکن است به این ویروس آلوده شوند؛ زگیل تناسلی در باداری نیز یکی از این موارد ابتلا است. اما در بیشتر موارد ابتلا به این عفونت بدون علامت و گذرا خواهد بود.

البته میزان شیوع این بیماری جنسی در زنان جوان، در بالاترین حد قرار دارد. آمار نشلان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد افراد در دوره‌ای از زندگی خود به ویروس HPV مبتلا می‌شوند. زیرا بیش از ۱۵۰ نوع مختلف ویروس HPV وجود دارد. ویروس‌های HPV به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • کم خطر
    نوع کم خطر این ویروس نیز نوع ۶ و ۱۱ است که معمولاً عامل بروز زگیل‌های مخاطی و پوستی دستگاه تناسلی هستند. بسیاری از افرادی که مبتلا به این ویروس بدون عفونت هستند و درمان زگیل تناسلی آن‌ها به سادگی صورت می‌گیرد.
  • پرخطر
    از ویروس‌های پر خطر ویروس HPV می‌توان به نوع ۱۶ و ۱۸ آن اشاره کرد که ممکن است باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شوند. آگاهی درباره سرطان دهنه رحم برای هر بانویی لازم است؛ پیشنهاد می‌کنیم تا مطلبی تحت همین عنوان در مجله دکتردکتر مطالعه کنید.

 

زگیل تناسلی در مردان

ویروس HPV مختص خانم‌ها نیست و ممکن است یکی از عوامل عفونت در دستگاه تناسلی مردانه باشد. این بیماری در آقایان به عنوان زگیل تناسلی مردان شناخته می‌شود. ویروس‌های ایجاد کننده زگیل تناسلی در سلول‌های نازک و مسطحی به نام سلول‌های اپیتلیال زندگی می‌کنند که در سطح پوست واژن، مقعد، دهانه رحم و سر آلت تناسلی و همچنین در داخل دهان و گلو یافت می‌شوند.

زگیل تناسلی چه علائمی دارد؟

ابتلا به ویروس HPV ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. اما این امکان نیز وجود دارد که شما این ویروس را به صورت برجستگی‌هایی به رنگ گوشت بر روی پوست خود مشاهده کنید که رشد می‌کنند. اما برخی از افراد نیز ممکن است شاهد رشد خوشه‌ای این ویروس در اطراف ناحیه تناسلی خود به صورت گل کلم باشند.

زگیل‌ها معمولاً احساس نمی‌شوند، اما گاهی ممکن است با خارش یا سوزش همراه باشند، به خصوص اگر به جایی برخورد کرده و یا خراشیده شوند. زگیل تناسلی در زنان در نواحی واژن، ولو، دهانه رحم یا مقعد و در مردان در آلت تناسلی، بیضه یا مقعد می‌تواند رشد کند.

نکته اینجاست که که زگیل‌های تناسلی می‌توانند هفته‌ها یا ماه‌ها پس از رابطه جنسی با شریک آلوده ظاهر شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زگیل‌های تناسلی توصیه می‌کنیم که مقاله معرفی کامل بیماری زگیل تناسلی را از مجله دکتر دکتر بخوانید.

آیا با وجود زگیل تناسلی می‌توان باردار شد؟

اگر از هر طریقی انتقال زگیل تناسلی به شما انجام شد، آرامش خود را حفظ کنید. البته یکی از بزرگترین نگرانی‌های زنانی که در دوران بارداری به HPV مبتلا می‌شوند، امکان انتقال این عفونت و یا عوارض خطرناک آن به نوزادشان است. در این خصوص باید بدانید که در بیشتر موارد، ویروس HPV روی جنین در حال رشد تأثیری نخواهد داشت.

همچنین عفونت HPV که خود را به صورت زگیل تناسلی یا نتیجه غیر طبیعی درتست پاپ اسمیر نشان می‌دهد معمولاً تغییری در روند مراقبت‌ها و تست‌های بارداری ایجاد نمی‌کند. اما زنان بارداری که مبتلا به این ویروس هستند حتما باید این مساله را با پزشک متخصص زنان و زایمان خود در میان بگذارند.

اثرات زگیل تناسلی در بارداری

در دوران بارداری با توجه به تغییرات موجود در سطح هورمون‌ها، تعداد و اندازه زگیل‌های تناسلی نیز افزایش می‌یابد. همچنین افزایش میزان ترشحات واژن در دوران بارداری باعث فراهم آوردن محیطی گرم و مرطوب برای رشد زگیل‌های تناسلی می‌شود. گاهی رشد این ضایعات به قدری زیاد است که باعث پر شدن واژن یا پوشیده شدن ناحیه پرینه می‌شود و انجام زایمان طبیعی یا برش اپی زیاتومی را دشوار می‌سازد.

ابتلا زگیل تناسلی در بارداری یا هر دوره‌ی دیگری چندان متفاوت نیست. با این وجود مواردی وجود دارند که HPV می‌تواند در این شرایط عوارض متفاوتی ایجاد کند. در مجموع زنانی که در طول بارداری خود به این ویروس مبتلا می‌شوند، معمولاً بدون درمان خاصی این بیماری برطرف شده و از بین می‌رود و مشکل زیادی برایشان ایجاد نمی‌کند.

اما اگر اندازه زگیل بزرگتر از حد معمول باشد، این عارضه باعث ادرار دردناک و به همراه سوزش خواهد بود. در برخی مواقع نیز بزرگ بودن زگیل تناسلی ممکن است باعث خونریزی حین زایمان شود یا با کاهش کشسانی واژن زایمان را دشوار‌تر کند. در چنین شرایطی بهتر است از روش سزارین استفاده شود.

زگیل تناسلی در بارداری

 

آیا زگیل تناسلی در بارداری باعث سقط جنین می‌شود؟

تا امروز در هیچ یک از مطالعات و آزمایش‌های انجام شده ثابت نشده است که زگیل تناسلی در بارداری باعث سقط جنین می‌شود. بنابراین در صورت نداشتن علائم غیر عادی نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

درمان زگیل تناسلی در بارداری

تا کنون هیچ داروی خاصی برای درمان زگیل تناسلی در بارداری تجویز نشده است. از طرفی نیز بیشتر زنانی که در بارداری دچار این بیماری شده‌اند، نیازی به درمان نداشته‌اند. زیرا این بیماری پس از زایمان برطرف شده و یا قابل کنترل می‌شود. زگیل تناسلی در بارداری تنها در صورت بزرگ و آزاردهنده بودن نیاز به درمان خواهد داشت. در حالت کلی درمان زگیل تناسلی در بارداری به یکی از روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • سرما درمانی یا کرایوتراپی (منجمد کردن زگیل با نیتروژن مایع)
  • لیزر درمانی
  • استفاده از سوزن گرم شده (الکتروکوتراسیون)

برای آشنایی با روش تشخیص و درمان بیماری زگیل تناسلی می‌توانید در مجله دکتر دکتر همراه ما باشید.

آزمایش تشخیص زگیل تناسلی

 

تأثیر زگیل تناسلی بر جنین

ویروس‌های کم خطر HPV معمولاً بر روی جنین اثری نخواهند گذاشت، اما برخی از انواع ویروس HPV مانند نوع ۶ و ۱۱ ممکن است سبب ایجاد ضایعات خوش خیم و نادر در حنجره نوزاد شوند. عوارضی که این ضایعات بر روی حنجره نوزاد دارد ممکن است باعث خشن شدن صدای نوزاد و یا مشکلات تنفسی در او شود.

طبق تحقیقات انجام شده احتمال انتقال زگیل تناسلی در بارداری از مادر به جنین بسیار پایین است. هر چند حدود ۱۱ درصد از نوزادان تازه متولد شده از مادران با HPV مثبت، ممکن است به این ویروس مبتلا باشند. اما در حالت کلی تا کنون هیچ ارتباطی بین ابتلا به این بیماری جنسی در مادر باردار و خطر سقط جنین، زایمان زودرس یا سایر عوارض بارداری مشاهده نشده است.

آیا زگیل تناسلی در دوران شیردهی به نوزاد انتقال پیدا می‌کند؟

ابتلا به اچ پی وی دهانی یا زگیل تناسلی در بارداری یا بعد از آن نباید مانع شیردهی مادر به نوزاد شود. گرچه این ویروس می‌تواند از مادر به کودک در حین شیردهی منتقل شود، اما احتمال این نوع انتقال بسیار نادر است.

ابتلا به عفونت HPV در شیرخوارگی هیچ خطری برای نوزاد تازه متولد شده ندارد اما خود مادر پس از گذراندن دوران نقاهت پس از زایمان باید به دنبال بررسی بیشتر زگیل تناسلی و پیگیری درمان باشد.

عوارض زگیل تناسلی در بارداری بر جنین

همان طور که گفته شد زگیل تناسلی در بارداری تنها در برخی از موارد نادر بر روی جنین تأثیر می‌گذارد. در ادامه خطراتی را که ممکن است ابتلا به ویروس HPV برای جنین ایجاد کند را ذکر می‌کنیم:

  • در مواقع بسیار نادری ممکن است ابتلا به زگیل تناسلی در بارداری منجر به زایمان زودرس شود.
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن نوزادانی که مادر آن‌ها حین بارداری تحت تأثیر ویروس HPV قرار می‌گیرند.

 

پیشگیری از زگیل تناسلی

راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی و انتقال آن

زگیل تناسلی معمولاً از طریق تماس پوستی جنسی با فرد آلوده از طریق رابطه واژینال، مقعدی یا دهانی انتقال پیدا می‌کند؛ برای همین اچ پی وی دهانی نیز یکی از بیماری‌های جنسی در این دسته است. بنابراین، تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و دیگر بیماری‌های مقاربتی این است که با دهان یا آلت جنسی فرد مبتلا تماس بدون مراقبت نداشته باشید.

اما اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود رابطه جنسی حفاظت نشده برقرار می‌کنند؛ بنابراین داشتن رابطه جنسی ایمن در پیشگیری از زگیل تناسلی بسیار مهم است. استفاده از ابزار‌ های محافظتی مانند کاندوم یا محافظ‌های دهانی در هنگام رابطه جنسی به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مقاربتی کمک زیادی می‌کند. همچنین در صورت مشاهده زگیل روی آلت جنسی یا مقعد در بدن فرد، بهتر است از برقراری رابطه جنسی با او خودداری کنید؛ زیرا ویروس زگیل به سرعت منتقل می‌شود.

اگر به این ویروس دچار شوید شاید هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد تا زگیل‌ در بدن شما ظاهر شوند. پس از ظاهر شدن نیز تشخیص اینکه کجا و چه زمانی فرد مبتلا شده دشوار خواهد بود. بنابراین اگر هریک از زوجین به بیماری HPV مبتلا شوند، باید هر دو نفر آزمایش داده و شروع به درمان و جلوگیری از پیشرفت این بیماری کنند.

زگیل تناسلی در بارداری قابل درمان است

زگیل تناسلی شایع ترین بیماری مقاربتی است و تنها راه انتقال آن، برقراری رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی و تماس پوست به پوست در این نواحی است. این بیماری معمولا از راه‌های دیگری مانند استخر، توالت فرنگی و دیگر مکان‌های عمومی منتقل نمی‌شود. یکی از بزرگترین دغدغه زنان باردار، ابتلا به زگیل تناسلی در بارداری و تاثیر آن بر روی جنین است. از این رو در این مطلب از مجله دکتر دکتر به طور کامل به بررسی نکات مربوط به زگیل تناسلی در بارداری پرداختیم.

اگر شما هم دوران بارداری خود را سپری می‌کنید، برای اطمینان از عدم ابتلا به زگیل تناسلی در بارداری و درمان آن در صورت ابتلا می‌توانید برای دریافت نوبت آنلاین از سایت دکتردکتر اقدام نمایید.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر در این زمینه تجربه یا نظری دارید، با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ناهید احمدی می گوید

    سلام و وقت بخیر، ممنون از مقاله خوبتون.
    ببخشید من الان 4 ماهه باردار هستم و پزشکم احتمال میده زگیل تناسلی داشته باشم، خواستم بدونم این زگیل مشکلی برای بارداری ایجاد میکنه؟ یه مطلب در همین باره از تهران لب خوندم نوشته بود مشکل ساز نیست، خواستم بدونم درسته؟؟
    ممنون میشم منو از نگرانی در بیارید 🙏🙏❣️

  2. ناشناس می گوید

    عالی بود ممنون ازاطلاع رسانی خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر