آیا شبکه‌های اجتماعی شما را منزوی می‌کند؟

  • 1397-10-20
  • 0

آیا شبکه‌های اجتماعی شما را افسرده می‌کند؟ درست مثل اینه که ب‍‍پرسید، آیا خوردن چربی باعث اضافه وزن می‌شود؟ 

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حد اعتدال مضر که هیچ، حتی مفید است؛ اما مانند هر رژیم غذایی نامناسب که ارزش غذایی ندارند، استفاده بیش از حد از این این نوع شبکه‌ها برای سلامتی مضر خواهد بود.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که محدود کردن استفاده از رسانه‌‌‌‌‌های اجتماعی به 30 دقیقه در روز باعث رفاه و آرامش قابل توجهی در زندگی افراد می شود. طبق تحقیقات گسترده‌ای که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفته و در شماره 2018 نشریه روانشناسی اجتماعی بالینی چاپ شده است، دانش‌آموزانی که استفاده از فیس‌بوک، اسنپچت و اینستاگرام را به 30 دقیقه در روز به مدت 3 هفته کاهش دادند در مقایسه با دانش‌آموزانی که هیچ تغییری در رژیم رسانه‌های اجتماعی خود نداده‌اند، به میزان قابل توجهی کاهش اضطراب و افسردگی را تجربه کردند.

محققان می‌گویند:

وقتی دانش آموزان زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی خود را کنترل کردند، به میزان قابل ملاحظه‌ای اضطراب و ترس از تنهایی را کاهش دادند. یکی از این دانش‌آموزان شرکت کننده در این تحقیق می‌گوید: از زمانی که استفاده از رسانه های اجتماعی را کم و محدود کردم، احساس خوشحالی دارم و می‌توانم روی درس‌های مدرسه تمرکز کنم و کارها و مطالب مورد علاقه‌ خودم را اتجام بدهم نه اینکه تمام مدت علاقمندی‌های دیگران را دنبال کنم.

از این تحقیق نتیجه می‌گیریم که تا چه میزان، نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زندگی ما تاثیر دارد. هرچه زمان بیشتری را به حضور در این شبکه ها اختصاص دهیم بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب و ترس از تنها ماندن می‌مانیم، پس باید نگاه اجمالی‌تری در مورد افراد مجازی داشته و از دنبال کردن صفحات شخص و پیگیری جزئیات اتفاقات در شبکه های چون اینستاگرام، تویتر و فیسبوک پرهیز کنیم. توجه داشته باشیم که چگونه و تا چه میزان از این صفحات استفاده می‌کنید.

افسردگی شبکه‌های اجتماعی

خیلی مهم است که از خودمان صادقانه بپرسیم چرا فیسبوک، اینستاگرام، تویتر و اسنپ چت را دنبال می‌کنیم؟ ما با دنبال کردن صفحات اجتماعی چه چیز را می‌خواهیم جایگزین کنیم؟ آیا فعالیت‌هایی مانند دیدن دوستان و اقوام، خواندن کتاب، پیاده‌روی در طبیعت، شرکت در رویدادهای اجتماعی، نوشتن و گوش کردن موسیقی جایگزین‌های مناسب‌تری نیستند؟ آگاه باشد که ما برای غرق نشدن در این شبکه‌های اجتماعی گزینه های بسیار سالم‌ و هیجان انگیزتری داریم.

باید این موضوع را درنظر بگیریم که همه‌ی شبکه‌ها یکسان نیستند. برای مثال پست‌های فیس بوک بسیار حالت «شوآف» گونه دارند و تمام مدت برتری شخصی افراد را به رخ میکشند، اینستاگرام به واسطه آپلود عکس‌های متنوع کمی خلاقانه‌تر است. البته، بسیاری از عکس‌هایی که در این شبکه اجتماعی گذاشته می‌شود غیر واقعی و اغراق شده است. برنامه‌های دوستیابی متعددی نیز هستند که باعث فروپاشی بنیان خانواده‌ها می‌شوند. پس رسانه‌های اجتماعی را با دقت انتخاب کنید، آنچه که در مورد یک رسانه اجتماعی در وهله اول مهم است ایجاد یک رابطه درست اجتماعی بین کاربران و جامعه است. در ابتدای استفاده از این نوع شبکه‌ها به خود یادآوری کنید که قبل از استفاده از آنها چه کسی بوده‌اید و اصل خود را فراموش نکنیدتا تحت تاثیر زرق و برقشان قرار نگیرید.

محققان همچنین خاطر نشان می‌کنند روند درمان استرسِ دانشگاه برای دانش‌آموزانی که عضوء شبکه های اجتماعی نیستند بسیار سریع‌تر  است. طی یک نظرسنجی که در سال 2017 از حدود 48 هزار دانش‌آموز عضو شبکه‌های اجتماعی انجام شد، 64٪  احساس تنهایی شدید و عدم اعتماد به نفس را بیان کرده‌اند. اگر برای شما هم عضو بودن در شبکه‌های اجتماعی، آرامش و اعتماد به نفس را به ارمغان نمی‌‌آورد کم کم باید به فکر ترکشان باشید.

در انتها محققان یک رابطه علمی روشن و مشخص بین استفاده کمتر از رسانه و شبکه‌های اجتماعی و بهبود تنهایی و افسردگی را متذکر شده‌اند. پس حیرت انگیز نیست اگر بگوییم کاهش استفاده از این شبکه‌ها به برقراری رابطه با دیگران کمک شایانی می‌کند و باعث می‌شود کمتر احساس تنهایی و افسردگی داشته باشیم.

منبع:

harvard

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «آیا شبکه‌های اجتماعی شما را منزوی می‌کند؟»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر