عادت های غلط در شستن صورت که لطافت پوست را از بین می برد

شستشوی صورت روزانه بارها و بارها انجام می شود، گاهی مدام از خشکی پوست صورت شکایت می کنید، اینکه لطافت پوست صورتتان مطلوب شما نیست از دغدغه های شما می شود، خوب که توجه می کنید متوجه می شوید که احتمالا عادت های غلط در شستن صورت دارید که تاثیر بدی روی پوست صورتتان گذاشته است.

پوست صورت بیش از سایر نواحی بدن از نظر ظاهری اهمیت دارد، اگر در اثر عدم مراقبت کافی و عادت های غلط در شستن صورت، بطور مکرر خشکی، ترک‌های سطحی و پیری زودرس به سراغ پوستتان بیاید، لطافت پوست از بین می رود و پوست شفاف شما تبدیل به پوست لکه دار می شود.

عادت های غلط در شستن صورت: اشتباهاتی که باید اصلاح شود.

مواد شوینده نامناسب

احتمالا برای شما پیش آمده است که وقتی از بعضی از صابون ها استفاده می کنید بلافاصله پوستتان احساس خشکی می کند و روی گونه ها و اطراف دهان خشکی و ترک های سطحی و گاهی سفیدک می زند. آیا این یک معماست؟ خیر. معلوم است که صابون، مناسب پوست شما نیست.

انتخاب یک صابون نامناسب برای پوست صورت، یکی از مهم ترین عادت های غلط در شستن صورت به حساب می آید.

ممکن است جنس پوست شما با سایر افراد خانواده فرق داشته باشد، پس قرار نیست که اگر صابونی را پدر، مادر، خواهر یا برادر شما از آن استفاده می کند و با پوستش سازگار است برای شما هم قطعا مفید باشد. خیر، اینگونه نیست.

اگر جنس پوست شما خشک باشد، انتخاب شوینده مناسب سخت تر از زمانی است که پوستتان چرب است. پوست خشک به علت داشتن چربی سطحی کمتر بیشتر در معرض صدمه دیدن است و انتخاب صابون مناسب اهمیت چندین برابر دارد.

صابون های قلیایی و معطر منجر به برداشته شدن لایه چربی سطح خارجی پوست می شوند فلذا اگر پوست صورت شما چرب است چندان مانعی ندارد که روزانه دو تا سه بار از این صابون ها استفاده کنید.

اگر شما به تشخیص پزشک، پوست آسیب پذیر دارید یا اخیرا مبتلا به بیماری پوستی بوده اید و یا تحت لیزر پوست صورت قرار گرفته اید، به شما توصیه می کنیم از صابون های معطر و قلیایی استفاده نکنید و ژل های شستشو یا صابون های ملایم و کرم دار که مواد شیمیایی و حساسیت زای کمتری دارند را استفاده کنید.

بهترین شوینده پوست صورت، صابونی است که متناسب و سازگار با نوع پوست شما باشد. ویتامین ها و مواد گیاهی قابل جذب از طریق پوست که در تبلیغات اعلام می گردد، اصلا معیار صحیحی برای انتخاب بهترین شوینده پوست صورت نیست.

به شما توصیه می گردد، اگر برای حفظ سلامت و زیبایی پوست خود به دنبال مناسب ترین  شوینده و صابون هستید، به پزشک پوست و زیبایی مراجعه کنید و از وی راهنمایی بگیرید.

شستشوی بیش از اندازه صورت در روز

اگر شما عادت دارید روزانه چندین نوبت، صورتتان را بشویید و فکر می کنید با این اقدام دارید به زیبایی و پاکیزگی پوستتان بها می دهید، سخت در اشتباهید.

اینکه مکررا صورت خود را بشویید و بعد از شستشو، هیچ کرم مرطوب کننده ای روی پوست نمالید، چربی پوست کمتر و کمتر می شود تا جایی که لکه و خشکی و ترک روی پوست ایجاد می شود. باید بدانید این اشتباه شما، یکی از عادت های غلط در شستن صورت به حساب می آید که اکثرا نسبت به آن بی توجهند.

اگر پوست خشکی دارید، استفاده بیش از دوبار در روز از صابون برای شستشوی صورت به شما توصیه نمی شود چون خشکی پوست را تشدید می کند و احیانا اگر استفاده کردید، به شما توصیه می شود که بلافاصله مرطوب کننده روی پوست خود بمالید تا رطوبت سطح پوست حفظ شود و لطافت پوستتان ار بین نرود.

پوست خود را با آب داغ یا خیلی گرم نشویید

شستشوی پوست صورت با آب داغ یا خیلی گرم شاید لذت بخش تر از شستن با آب سرد باشد, اما این را باید بدانید که این نوع شستشو مناسب پوستتان نیست.

حرارت زیاد آب قدرت بالایی در از بین بردن چربی روی پوست دارد، و این چندان خوب نیست، مقداری چربی روی سطح پوست صورت نه تنها بد نیست بلکه لازم است تا پوست بتواند شاد و شفاف بنظر بیاید.

توصیه می شود با آب ولرم، صورت خود را شستشو دهید تا پوستتان خشک و پوسته پوسته نشود و رطوبت پوست کاهش پیدا نکند.

عجولانه شستن صورت: خیلی ساده، خیلی فراموش شدنی

گاهی صورت را با صابون می شویید و چون عجله دارید سریع آب به صورت می زنید تا کف از صورتتان پاک شود و فکر می کنید که پوست صورت را آب کشیده اید.

صورت را چندین نوبت آب بکشید طوری که مواد شیمیایی صابون در خط اطراف بینی، خطوط بالای پلک و لابه لای موهای ریش و سبیل یا ابرو و مژه ها نماند. ماندن مواد شیمیایی روی پوست صورت برای ساعت ها بسیار آسیب زننده می باشد و پوست شما را دچار واکنش و خشکی می کند.

خشک کردن پوست به روش اشتباه

اگر چه پیش پا افتاده و ساده است ولی یکی از عادت های غلط در شستن صورت به شمار می رود. گاهی با چنان قدرت و حرصی، حوله را ممکن است روی پوست صورت بکشید که سلولهای سطح پوست را تخریب نمایید.

توصیه می شود، چند ضربه آهسته با حوله روی پوست بزنید تا خیسی صورت برطرف شود.

نادیده گرفتن مرطوب کننده ها

گاهی قدرت محافظت کننده کرم های مرطوب کننده مناسب جنس پوست صورتتان را اگر نادیده بگیرید، هر چقدر هم که در شستشوی صورت رعایت کنید ولی باز هم مقدار خشکی پوست را آزار می دهد.

به شما توصیه می شود که بعد از شستن پوست صورت و خشک کردن مناسب، وقتی هنوز مقداری نم روی پوست صورتتان است، کرم مرطوب کننده را بر پوست صورت بزنید تا از خشکی پوست در امان بمانید.

دوست عزیز، آشنایی با عادت های غلط در شستن صورت که احتمالا روزانه بارها و بارها تکرارش می کنید و رعایت کردن اصول صحیح، در لطافت و زیبایی پوست شما بسیار موثر است. با پوست صورتتان به درستی برخورد کنید تا شفافیت و جوانی پوست را در ظاهر خود نظاره گر باشید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. علی ۲۹ ساله می گوید

    سلام چن ماه میشه پوست صورتم پوسته پوسته خشک میشه یه کم هم قرمز شده پوستم شما چه پیشنهادی واسه من دارید

  2. سارا می گوید

    سلام..من با تجویز دکتر یه صابونی رو میزنم (صابون viergo) و بعد از صابون بلافاصله مرطوب کننده میزنم …من تو دوران بلوغ هستم و پزشک این صابون رو بهم داده و پوستم هم چرب هست…بنظرتون خویه یا بگم ژل شستشو بده؟؟؟؟

  3. فاطمه می گوید

    سلام
    من صورتم به ندرت جوش میزنه مگه تغذیه ام جوری باشه که جوش بزنم. اخیرا یه ژل شوینده گرفتم ..سرایی ساخت فرانسه. هیالورونیک وسرامید داره ولی همون موقع لستفاده صورتم دچار سوزش میشه. میشه بفرمایید علتش چی میتونه باشه

  4. محمد غیاثی می گوید

    سلام من‌ پوستم چربه ولی هروقت از صابون‌استفاده میکنم اطراف دهانم خشک‌می‌شود چه صابونی رو به من پیشنهاد میکنید؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بجای صابون از شوینده پوست چرب مثلا از برند لایسل یا برند فارابن یا اویدرم استفاده کنید

  5. سارا رضایی می گوید

    ولی بعضی ها معتقدهستن که پوست صورت رو نباید هرروز با مواد شوینده شست و یعنی باید صورت خیلی خیلی چرب شده باشه بعدچندروز شستش که پوست خشک نشه اگه پوست خشک بشه دربرابر افتاب زودترمی سوزه و اگه پست خشک بشه سیستامین پوست کم می شه وسلول مرده بازسازی نمی شه یعنی غذاهایی که انسان مصرف می کنه تبدیل به ماده ی چرب می شه درپوست که پوست رو بازسازی کنه اگه ازبین ببریمش خطرناکه بایدخیلی زیادبشه اضافیش رو شست ونبایدهرروز کرم پودرزد یا مرطوب کننده یا ضد افتاب استفاده کردچون جلوی تنفس پوست رو می گیره باید پوست استراحت کنه 😑

  6. مجيد نژند ۵۹ ساله از تالش می گوید

    سلام خسته نباشید صورت من خشک است وپیوسته می دهد وبا شدن شامپو سوزش وخارج می‌کند چکار کنم وچه چیزی را پوستم انجام بدهم تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      کرم آبرسان درمالیفت
      کرم مرطوب کننده پوست خشک درمالیفت
      بزنین

      1. مهدی باقری می گوید

        سلام من از صابون VELVEYاستفاده میگنم پوستم خشک خارش و مثل شیشه مانند میشه ؟

    2. Rrrr می گوید

      سلام خسته نباشی .میشه من مثلا صبح هاساعت۶صبح صورتم شستم ابرسان زدم بعد از ظهرهم ساعت ۴ این کارو انجام بدم شب موقع خواب هم این کارودوباره تکرار کنم ؟پوستم جوش داره از ابرسان ژوت سبز رنگه و ژل شست و شو ویتالایر استفاده میکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر