جوش صورت و آکنه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آکنه و جوش صورت شایع‌ترین مشکل مزمن پوستی هستند و از سنین نوجوانی تا بزرگسالی روی پوست صورت نمایان می‌شوند. عوامل متنوعی می‌تواند علت جوش صورت باشد. انواع آکنه و جوش به‌دلایل مختلفی به‌وجود می‌آیند و برای درمان و جلوگیری از عوارض آن‌‌ها باید حتماً به متخصص پوست مراجعه کنید.

در صورت درمان به‌موقع و مناسب، عوارض آکنه مانند لک‌های قهوه‌ای به‌وجود نمی‌آیند.  اگرچه، جوش روی صورت بیماری خطرناکی نیست ولی به لحاظ اثری که بر زیبایی ظاهری می‌گذارد، از نظر تشخیص و درمان به‌موقع اهمیت بسیار بالایی دارد.

در این مقاله، درباره جوش و آکنه، درمان جوش صورت با روش‌های مختلف از جمله مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، شستشوی صورت، عوارض جوش‌ها مانند جای جوش و لک‌های قهوه‌ای می‌خوانید. در مطلب پیش رو از موارد متنوع دیگری نظیر نقش عدم دستکاری جوش‌ها در رفع آن‌ها، انواع جوش و آکنه نظیر آکنه التهابی و غیرالتهابی و… هم صحبت کرده‌ایم. مطالعه مطلب به حدود ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر سوالی درباره جوش و آکنه دارید، در پایان این مقاله بپرسید تا پزشک در رسیدن به پاسخ به شما کمک کند.

آکنه یا جوش صورت چیست؟

بیماری آکنه نوعی وضعیت پوستی است و هنگامی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده پوست پر می‌شوند. این روند سبب ایجاد جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید یا آکنه می‌شود.

اگرچه آکنه در همه سنین دیده می‌شود، اما بیشتر در بین جوانان شایع است. درمان‌های موثر مختلفی برای آکنه در دسترس است، اما گاهی‌اوقات، آکنه ماندگار هم می‌شود.

آکنه می‌تواند باعث پریشانی عاطفی و ایجاد زخم در پوست شود. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، خطر ابتلا به چنین مشکلاتی کاهش پیدا می‌کند.

فرق آکنه با جوش

واضح‌ترین تمایز بین التهاب آکنه و جوش صورت ریشه در ماهیت این دو دارد. جوش‌ها نشانه یک بیماری هستند، در حالی‌که آکنه خود نوعی بیماری است.

افراد با پوست مستعد آکنه، جوش‌ها را به عنوان بخشی از یک بیماری تجربه می‌کنند. در مقابل، افرادی که گاه‌به‌گاه جوش می‌زنند، لزوماً پوست مستعد آکنه ندارند.

انواع آکنه یا جوش صورت

تمام انواع آکنه در سطح پوست پخش نمی‌شوند. منافذ مسدودشده باعث ایجاد آکنه می‌شوند. این عارضه پوستی می‌تواند به‌خاطر عوامل زیر به‌وجود بیاید:

  • باکتری‌ها
  • هورمون‌ها
  • تولید بیش از حد چربی
  • سلول‌های مرده پوست
  • موهایی که داخل گوشت فرو می‌‎‌‌‌‌روند

بروز آکنه معمولاً با نوسانات هورمونی در طی سال‌های نوجوانی همراه است؛ اما افراد بزرگ‌تر نیز می‌توانند آکنه بزرگسالان یا آکنه روزاسه را تجربه کنند. 

شناسایی نوع آکنه‌، کلیدی برای درمان موفق است. احتمال دارد که آکنه غیرالتهابی یا التهابی باشد. انواع مختلف آکنه در این دو دسته عبارت‌اند از:

  • جوش‌های سرسیاه
  • جوش‌های سرسفید
  • جوش معمولی
  • چرک
  • گره‌ها (ندول‌ها)
  • کیست

شاید چند نوع آکنه به طور هم‌زمان روی پوست وجود داشته باشند. در چنین حالتی، مراجعه به متخصص پوست واجب می‌شود.

آکنه غیرالتهابی

آکنه غیرالتهابی شامل جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سرسفید است. این موارد معمولاً تورم ایجاد نمی‌کنند و نسبتاً به درمان‌های بدون نسخه (OTC) هم پاسخ می‌دهند. به طور کلی، سالیسیلیک اسید برای درمان آکنه در بازار موجود است.

این دارو فقط در آکنه‌های غیرالتهابی نتایج مطلوبی به‌همراه می‌آورد و به‌طور طبیعی:

  • پوست را لایه‌برداری می‌کند.
  • سلول‌های مرده پوست یعنی عامل ایجاد جوش‌های سرسیاه و را از بین می‌برد.

استفاده از آن در صورت تجویز پزشک مانعی ندارد.

جوش‌های سرسیاه (جوش‌های زیرپوستی باز)

جوش‌های سرسیاه در صورت مسدودشدن منافذ، توسط ترکیبی از چربی و سلول‌های مرده پوست به‌وجود می‌آیند. بالا و روی منافذ با وجود مسدودشدن بقیه قسمت‌ها باز می‌ماند. این وضعیت منجر به مشخص‌شدن رنگ سیاه در سطح جوش می‌شود.

جوش‌های سرسفید (جوش‌های زیرپوستی بسته)

جوش‌های سرسفید هم در صورت مسدودشدن منافذ توسط چربی و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند. برخلاف جوش‌های سرسیاه، قسمت بالای منافذ آن‌ها بسته می‌شود و به نظر می‌رسد که برجستگی کوچکی از پوست بیرون زده است.

درمان جوش سرسفید دشوار‌تر است، چون منافذ پوست از قبل بسته شده‌اند. محصولات حاوی سالیسیلیک اسید می‌توانند برای درمان جوش سرسفید مفید باشند. رتینوئیدهای موضعی بدون نیاز به نسخه هم نتیجه مطلوبی برای این موارد دارند. 

آکنه التهابی
تصویر آکنه و زیر آن در پوست

آکنه‌های التهابی

جوش‌های قرمز و متورم  جوش‌های التهابی نامیده می‌شوند. اگرچه چربی و سلول‌های مرده پوست در ایجاد آکنه‌های التهابی نقش دارند، اما باکتری‌ها هم می‌توانند در مسدودشدن منافذ پوست اثر بگذارند.

باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت در زیر سطح پوست  می‌شوند و لکه‌های آکنه‌ای دردناک به‌وجود می‌آورند که از بین بردن آن‌ها سخت است.

محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید به کاهش تورم و خلاص‌شدن از باکتری‌های موجود در پوست کمک می‌کنند و می‌توانند چربی اضافی را از بین ببرند.

شاید پزشک برای درمان آکنه‌های التهابی از آنتی‌بیوتیک خوراکی یا موضعی به همراه بنزوئیل پراکسید استفاده کند. رتیوئیدهای موضعی هم نقش مهمی در مبارزه با جوش‌های نوک‌تیز و جوش‌های التهابی دارند.

 

کورک (جوش نوک‌تیز)

کورک‌ها هنگامی رخ می‌دهند که دیواره‌های اطراف منافذ پوست به‌شدت ملتهب شوند. این روند منجر به ایجاد منافذ سخت و مسدود می‌شود. پوست اطراف این منافذ پوست معمولاً صورتی است.

جوش‌های چرکی

در هنگام خراب‌شدن دیواره‌های اطراف منافذ پوستی، جوش‌های چرکی شکل می‌گیرند. برخلاف کورک‌ها، جوش‌های چرکی با چرک پر می‌شوند. این برجستگی‌ها از روی پوست بیرون می‌زنند و معمولاً قرمز هستند. جوش‌های چرکی سرهای زرد یا سفید در بخش بالایی خود دارند.

ندول‌ها (گره‌ها)

 برخلاف جوش‌های چرکی و کورک‌ها، ندول‌ها در عمق و زیر پوست قرار دارند. از آنجا که گره‌ها بسیار عمیق هستند، به طور معمول نمی‌توانید آن‌ها را در خانه درمان کنید. داروهای تجویزی برای کمک به رفع این مشکلات ضروری است.

معمولاً پزشک یا متخصص پوست داروی خوراکی ایزوترتینوئین را برای شما تجویز می‌کند. این ماده از نوعی ویتامین A ساخته می‌شود و به مدت ۴ تا ۶ ماه، روزانه قابل مصرف است. داروی مذکور با کاهش اندازه غده چربی در داخل منافذ می‌تواند گره‌ها را درمان و از به‌وجودآمدن مجدد آن‌ها پیشگیری کند.

کیست‌ها

کیست‌ها در صورت مسدودشدن منافذ توسط ترکیبی از باکتری‌ها، چربی و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند. لمس این برجستگی‌های قرمز یا سفید بزرگ اغلب دردناک است.

کیست بزرگ‌ترین شکل آکنه است و تشکیل آن معمولاً در نتیجه عفونت شدید رخ می‌دهد. این نوع آکنه‌ها بیشتر در معرض اسکار (جای زخم) قرار دارند. معمولاً داروی تجویزی ایزوترتینوئین برای درمان کیست استفاده می‌شود.

در موارد شدید، متخصص پوست کیست را با جراحی خارج می‌کند. آکنه تناسلی یا هر نقطه دیگری از بدن باید تحت کنترل و درمان باشد تا از بروز عوارض بعدی درباره آن جلوگیری شود.

علائم جوش صورت یا آکنه

علائم آکنه بسته به شدت شرایط متفاوت است:

  • جوش‌های سرسفید (منافذ بسته)
  • جوش‌های سرسیاه (منافذ باز)
  • جوش چرکی، جوش‌های نوک‌تیزی پر از چرک
  • برجستگی‌های کوچک قرمز و لطیف (سوزنک)
  • توده‌های بزرگ، جامد و دردناک زیر پوست (ندول‌ها)
  • توده‌های دردناک و پر از چرک در زیر پوست (ضایعات کیستیک)

آکنه معمولاً در صورت، پیشانی، سینه، بالای کمر و شانه‌ها ظاهر می‌شود.

علت جوش صورت و آکنه

علت ایجاد جوش صورت

از عوامل اصلی بروز جوش صورت و آکنه باید به این موارد اشاره کنیم:

  • تولید بیش از حد چربی (چربی پوست)
  • باکتری‌ها
  • التهاب

فولیکول‌های مو که توسط چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شده‌اند هم می‌توانند باعث بروز جوش و آکنه شوند.

چربی پوستی

آکنه به طور معمول در صورت، پیشانی، قفسه سینه، قسمت فوقانی پشت و شانه‌ها ظاهر می‌شود. این نواحی از پوست بیشترین غدد چربی را دارند. فولیکول‌های مو به غدد چربی متصل هستند.

فولیکول‌های مو

دیواره فولیکول می‌تواند برجسته شود و جوش سرسفید یا آکنه قارچی ایجاد کند. شاید هم دوشاخه و تیره شود و جوش سرسیاه به‌وجود بیاورد. منافذ مملو از باکتری و چربی پوست با قرار گرفتن در معرض هوا قهوه‌ای و سیاه می‌شوند.

باکتری

برخی جوش‌ها لکه‌های قرمز برجسته با یک مرکز سفید هستند که در صورت التهاب یا آلوده شدن فولیکول‌های مو به باکتری ایجاد می‌شوند.

التهاب

انسداد و التهاب در عمق فولیکول‌های مو، توده‌هایی شبیه کیست در زیر سطح پوست ایجاد می‌کند. منافذ دیگر پوست که منافذ غدد عرق هستند، معمولاً در ایجاد آکنه نقش ندارند.

التهاب آکنه

علت زیادشدن جوش صورت

آکنه زمانی ایجاد می‌شود که سبوم (یعنی ماده‌ای روغنی که مو و پوست را چرب می‌کند) و سلول‌های مرده پوست فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند. باکتری‌ها هم می‌توانند التهاب و عفونت را تحریک و در نتیجه آکنه شدیدتری ایجاد کنند.

علت جوش صورت در سن بالا

سالمندانی که افسردگی، اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض خطر وخیم‌شدن جوش‌ها و آکنه‌ها هستند. از دست دادن عزیزان، زوال شناختی، و ناتوانی در زندگی مستقل برخی از دلایلی است که باعث بروز آکنه پیری و جوش در بزرگسالان مسن می‌شود.

در واقع، جوش‌ صورت به‌طور مستقیم نتیجه استرس نیست، اما اگر پوست در معرض جوش‌زدن باشد و فرد استرس شدیدی هم تجربه کند، وضعیت جوش‌هایش بدتر می‌شود.

علت جوش صورت در نوجوانان

نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ دچار آکنه می‌شوند. اگر والدین فردی در دوران نوجوانی آکنه داشته‌اند، احتمال ابتلای او به آکنه هم بیشتر می‌شود. در بیشتر افراد، آکنه در پایان نوجوانی از بین می‌رود.

علت جوش صورت در خانم‌ها

آکنه هورمونی نوعی مشکل پوستی است که به‌خاطر نوسانات هورمونی در زنان ایجاد می‌شود. نوسانات استروژن، پروژسترون و تستوسترون می‌تواند روی پوست جوش‌هایی به‌وجود بیاورد. به طور معمول، این نوسانات بیشتر در طول دوره‌های قاعدگی، بارداری و یائسگی رخ می‌دهند.

علت جوش ریز صورت

هنگامی که فولیکول مو با غبار، چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شود، آکنه ریز در هر جایی از صورت و بدن به‌وجود می‌آید. غده چربی برای حفظ رطوبت پوست سبوم (روغن) تولید می‌کند. زمانی که فولیکول مسدود می‌شود، چربی جایی برای گریز و خروج ندارد و تجمع آن می‌تواند به کابوسی برای پوست تبدیل شود.

علت جوش صورت در نوزاد

آکنه در نوزادان هم به‌وجود می‌آید. علت این موضوع ریشه در وجود هورمون‌هایی دارد که پیش از تولد نوزاد موجودند. هورمون‌های شیر مادر (شیر سینه) بر هورمون‌های کودک تأثیر می‌گذارند و می‌توانند منجر به بروز آکنه شوند. آکنه نوزاد موقتی است و اغلب بدون هیچ‌گونه درمان دارویی برطرف می‌شود. 

علت جوش صورت در بارداری

در بارداری، هورمون‌های تولید مثل بیشتری به نام آندروژن تولید می‌شوند. وقتی سطح این هورمون‌ها افزایش پیدا می‌کنند، میزان چربی تولیدشده در پوست هم بیشتر می‌شود. چربی بیشتر به معنای بسته‌شدن منافذ است. جوش‌ها احتمالاً روی صورت، گردن، سینه یا پشت بدن ظاهر می‌شوند. 

ارتباط کبد و جوش صورت

اختلال در عملکرد کبد می‌تواند باعث بروز آکنه و جوش صورت شود. هنگامی که کبد به‌درستی عمل نکند و نتواند سموم را دفع کند، آن‌ها در بدن انباشته می‌شوند. این تجمع منجر به ایجاد جوش و بثورات پوستی می‌شود. چنین آکنه‌ای می‌تواند در هر سنی رخ بدهد و نشان‌دهنده کاهش عملکرد مطلوب کبد است.

عوامل افزایش‌دهنده بروز آکنه

برخی عوامل ممکن است باعث ایجاد آکنه یا بدتر شدن آن شوند:

تغییرات هورمونی آندروژن‌ها هورمون‌هایی هستند که در دختران و پسران در دوران بلوغ افزایش می‌یابند و باعث بزرگ‌شدن غدد چربی و ایجاد چربی بیشتر می‌شوند. تغییرات هورمونی در دوران میانسالی، به ویژه در زنان هم می‌تواند منجر به ایجاد آکنه شود.
مصرف داروهای خاص می‌توان به داروهای حاوی کورتیکواستروئید، تستوسترون یا لیتیوم اشاره کرد.
رژیم غذاییمصرف برخی غذاها، از جمله غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند نان، نان‌شیرینی و چیپس، ممکن است باعث بدتر شدن آکنه شود. برای بررسی اینکه آیا افراد مبتلا به آکنه باید از محدودیت‌های غذایی خاص بهره‌مند شوند یا خیر، مطالعه بیشتر لازم است.
استرس استرس باعث ایجاد آکنه نمی‌شود، اما اگر قبلاً آکنه داشته باشید، استرس می‌تواند آن را بدتر کند.

با کنترل محرک‌ها می‌توانید پوستتان را از بروز آکنه دور نگه دارید.

تشخیص جوش صورت

 معمولاً معاینه فیزیکی راه اصلی و گام نخست تشخیص جوش صورت و آکنه است. در برخی موارد هم نیاز به انجام آزمایش‌های میکروبیولوژیک وجود دارد. 

این آزمایش‌ها برای شناسایی عامل ایجاد مشکل، باکتری‌ها و عوامل عفونت‌زا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به‌طور کلی، متخصص پوست با نگاه به نقاط گوناگون مانند صورت، قفسه سینه یا پشت بدن می‌تواند به تشخیص درباره علت و نوع جوش‌ها برسد. 

درمان جوش صورت یا آکنه

اگر چندین هفته محصولات بدون نسخه آکنه را امتحان کرده‌اید و کمکی نکرده‌اند، در مورد داروهای تجویزشده از پزشک خود سوال کنید. یک متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند تا:

  • آکنه خود را کنترل کنید.
  • از ایجاد زخم یا آسیبی دیگر به پوست خود جلوگیری کنید.
  • جای زخم‌ها کمتر دیده شود.

داروهای آکنه با کاهش تولید چربی و تورم یا درمان عفونت باکتریایی اثر می‌گذارند. داروهای موضعی و خوراکی اغلب به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند. گزینه‌های درمانی برای زنان باردار به دلیل خطر عوارض جانبی محدود است. 

درمان خانگی جوش صورت

می‌توانید با استفاده از محصولات بدون نسخه و راه‌کارهای خانگی از بروز انواع آکنه ​​جلوگیری و آن‌ها را کنترل کنید:

  • از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. 
  • مناطق مستعد آکنه را با پاک‌کننده‌ای ملایم بشویید.
  • از اصطکاک یا فشار بر روی پوست خودداری کنید. 
  • محصولات درمانی آکنه بدون نسخه را امتحان کنید تا چربی اضافی خشک شود.

پوست خود را بشناسید و با انجام آنچه اوضاعش را بهتر می‌کند، با صبر و حوصله در مسیر درمان جوش قدم بردارید.

درمان دارویی جوش صورت

قرص‌های آنتی‌بیوتیک (آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی) معمولاً همراه با یک درمان موضعی برای درمان آکنه شدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بیشتر موارد، دسته‌ای از آنتی بیوتیک‌ها به نام تتراسایکلین‌ها تجویز می‌شوند. البته افراد باردار یا شیرده نباید از این داروها استفاده کنند.

در مصرف محصولات پوستی دقت کنید. سازمان غذا و دارو (FDA) هشدار می‌دهد که برخی از لوسیون‌های آکنه، پاک‌کننده‌ها و سایر محصولات پوستی بدون نسخه می‌توانند واکنش پوستی جدی ایجاد کنند. این نوع واکنش کاملاً نادر است؛ بنابراین آن را با قرمزی، تحریک یا خارش معمولی اشتباه نگیرید.

همیشه با دیدن واکنش‌های غیرعادی پوستی به پزشک مراجعه کنید. گاهی‌اوقات، پای وضعیتی خطرناک به‌میان است و با مراجعه به‌موقع به پزشک می‌توانید سلامتتان را حفظ کنید.

پیشگیری از آکنه یا جوش صورت

پیشگیری از آکنه دشوار است. اما می‌توانید مراحلی را در خانه انجام دهید تا از بروز آکنه پس از درمان جلوگیری کنید. این مراحل شامل موارد زیر است:

  • صورت خود را دو بار در روز با یک پاک‌کننده بدون چربی بشویید.
  • از کرم آکنه بدون نیاز نسخه برای از بین‌بردن چربی اضافی استفاده کنید.
  • پاک کردن آرایش و تمیز‌کردن پوست به طور کامل قبل از خواب را جدی بگیرید.
  • رژیم غذایی سالم با حداقل قندهای فرآوری‌شده داشته باشید.
  • از مواد آرایشی حاوی چربی استفاده نکنید.
  • دوش گرفتن بعد از ورزش را فراموش نکنید.

کاهش استرس برای پیشگیری از وخیم‌ترشدن وضعیت آکنه‌های موجود هم از سوی پزشکان توصیه می‌شود.

جوش صورت و رژیم غذایی

برای بهبود جوش صورت و پیشگیری از بروز آن می‌توانید از مواد غذایی زیر در رژیم خود بهره ببرید:

  • میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، زردآلو و سیب‌زمینی شیرین
  • ماهی قزل‌آلا، ماهی خال‌مخالی و دیگر انواع ماهی‌های چرب
  • اسفناج و سایر سبزیجات سبز تیره و برگ‌دار
  • لوبیا، نخود و عدس
  • دانه کدو تنبل
  • نان گندم کامل
  • برنج قهوه‌ای
  • گوجه‌فرنگی
  • بوقلمون
  • بلوبری
  • آجیل

بدن هر کس متفاوت است و برخی افراد با خوردن غذاهای خاصی متوجه می‌شوند که آکنه بیشتری روی پوستشان ایجاد می‌شود. توجه به حساسیت‌های پوستی در انتخاب رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد.

رژیم غذایی و کنترل جوش صورت

عوارض جوش صورت

افرادی که دارای پوستی تیره هستند، بیشتر عوارض آکنه را تجربه می‌کنند. از عوارض جوش صورت و آکنه باید به باقی‌ماندن جای آن‌ها روی پوست و تغییراتی اشاره کنیم که به‌مدت طولانی یا شاید همیشگی روی صورت و نواحی دیگر ایجاد می‌شوند. 

جای جوش یا اسکار آکنه

از عوارض جوش صورت و آکنه باید به ایجاد زخم‌هایی اشاره کنیم که به‌شکل حفره‌های ریز روی صورت ایجاد می‌شوند و آن را گود می‌کنند. جای زخم‌های عمیق یا کلوئیدها هم صافی پوست و زیبایی‌اش را تهدید می‌کنند. زمانی که آکنه اسکار ایجاد می‌کند، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

لک قهوه‌ای

 با از بین‌رفتن آکنه، امکان دارد که لکه‌هایی قهوه‌ای روی سطح پوست باقی بمانند. پوست آسیب‌دیده نسبت به قبل بیشتر در معرض بروز بیماری‌هایی مانند تیره‌شدن پوست(هایپرپیگمانته) یا روشن‌شدن (هایپوپیگمانته) بخش‌هایی از آن قرار می‌گیرد.

باورهای اشتباه درباره جوش‌ها

جوش صورت و آکنه نتیجه استرس نیستند. وجود اضطراب و فشار روحی باعث تشدید وخامت آکنه‌ها و جوش‌ها می‌شود. از باورهای اشتباه دیگر درباره جوش صورت باید به موارد زیر هم اشاره کنیم:

شستن زیاد پوست مانع از جوش‌زدن می‌شودچنین باوری اشتباه است و برعکس، پوست را ملتهب و مستعد جوش‌زدن می‌کند.
جوش خودبه‌خود از بین می‌رودبرای رفع جوش‌ها باید علت ایجادشان را شناسایی کنید و اقدامات لازم را انجام بدهید.
آفتاب‌گرفتن باعث از بین‌رفتن جوش می‌شوداین کار نه‌تنها جوش‌ها را از بین نمی‌برد، بلکه سرطان‌زا هم هست.
نباید جوش‌ها را تخلیه کنیداگر دست‌هایتان کاملاً تمیز باشد و بعد از حمام به‌آرامی اقدام به تخلیه چرک جوش صورت کنید، ایرادی ندارد. البته نباید آن‌ها را زیاد فشار بدهید و زخم ایجاد کنید.

مواد آرایشی هم لزوماً آکنه را بدتر نمی‌کنند؛ به خصوص اگر از وسایل آرایشی بدون روغن استفاده می‌کنید که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند (مواد غیر دارویی) و مرتباً هم آرایش خود را پاک می‌کنید.

علت جوش صورت
عکس آکنه صورت

برای درمان آکنه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر آکنه ادامه پیدا کند یا شدیدتر شود، ممکن است بخواهید برای کشف علت جوش صورت با متخصص پوست درمان پزشکی خود را ادامه بدهید. بسیاری از علائم جوش صورت با کشف ریشه مشکل به‌راحتی کنترل می‌شوند.

انواع آکنه از جمله آکنه غیرالتهابی و التهابی یا جوش‌های سرسیاه، جوش‌های چرکی و…، درمان‌های مخصوص به خود را دارند. متخصص پوست به شما کمک می‌کند که با شناسایی علت بروز جوش‌های سرسفید، انواع آکنه یا هر ناهنجاری دیگری در مسیر درمان جوش صورت به‌درستی حرکت کنید.

رعایت نکاتی مانند رژیم غذایی سالم یا مصرف درست داروهای موضعی به شما کمک می‌کند که از عوارض آکنه مانند جای جوش یا لک‌ها دور بمانید. گاهی برای پیشگیری از جوش صورت به مصرف داروهای هورمونی نیاز است. گاهی هم شستشوی صورت با پاک‌کننده‌ای مناسب کافی خواهد بود.

سوالات متداول آکنه

علت به وجود آمدن آکنه چیست؟

آکنه نوعی بیماری شایع پوستی است که با مسدودشدن فولیکول های مو زیر پوست ایجاد می‌شود. سبوم یعنی روغن طبیعی بدن هم منافذ آن را مسدود می‌کند و باعث ایجاد جوش می‌شود.

آکنه روزاسه چیست؟

به آکنه‌ای که در دوران بزرگسالی روی پوست به‌وجود می‌آید، آکنه روزاسه گفته می‌شود. این نوع جوش با قرارگرفتن در معرض نور خورشید و استرس بیشتر و شدیدتر می‌شود.

از بین‌بردن یک‌روزه جوش صورت ممکن است؟

خیر، با هیچ روشی نمی‌توانید در طول یک روز به از بین‌رفتن جوش‌های روی صورت کمک کنید. از اقدامات خودسرانه و بی‌پایه علمی در این زمینه پرهیز کنید.

بهترین راه از بین‌بردن جوش صورت چیست؟

بهترین راه وجود ندارد. باید ببینید که عامل ایجاد جوش و آکنه چه بوده است و با در نظرگرفتن ریشه مشکل در پی انتخاب راه مناسب باشید.

از چه دسته‌ای از داروها برای رفع جوش صورت و آکنه استفاده می‌شود؟

معمولاً از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان مشکلات جوش صورت استفاده می‌شود. پزشک متخصص پوست باید این داروها را تجویز کند.

منابع:

msdmanuals.com

mayoclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سوزان می گوید

    سلام خانم آنش زر خواهش میکمم یه راهی به هم بگین من بالای بینیم جوش سرسیاه و جوش صورتی سفید داره ولی گونه هام دوسه تا دارن چیکار کنم اینارو از بین ببرم علتش چیه کلیندا مایسین هم زدم خوب نشد چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام از اسكراب هم استفاده كنيد
      در صورتي كه بهتر نشديد لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر