علائم دیابت نوع دو را بشناسید و کنترل اوضاع را به دست بگیرید

دیابت نوع دو یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غدد است که با پیشگیری، تشخیص به موقع و درمان در زمان مناسب، عوارض کمتری در پی خواهد داشت. هرچقدر، بیشتر با علائم دیابت نوع دو آشنا باشید، راه مدیریت اوضاع برایتان هموارتر می‌شود. در این بیماری پانکراس انسولین را به اندازه کافی و مورد نیاز بدن ترشح می‌کند اما عواملی در بدن وجود دارند که باعث می‌شوند انسولین اثر نکند و قند خون بالا برود. نتیجه این روند بروز مرض قند یا دیابت نوع دوم است. برای پیگیری این بیماری باید به متخصص کبد و گوارش مراجعه کنید. در این مقاله از علائم این نوع از دیابت می‌پردازیم.

علائم دیابت نوع دو چیست؟

علائم دیابت نوع دو به تدریج بروز می‌کنند؛ به شکلی که گاهی اوقات آن‌ علایم و زنگ خطرها را نادیده می‌گیرید یا با این بیماری مرتبط نمی‌دانید. در ادامه می‌خواهیم با طرح پرسش‌هایی مهم، شما را با نشانه‌های بروز این وضعیت آشنا کنیم. هرچه، زودتر علایم دیابت  تشخیص داده شود، عوارض کمتری را تجربه خواهید کرد و روند درمانتان بهتر پیش می‌رود. شایع‌ترین علائم دیابت نوع ۲ به این شرح‌اند:

  • تکرر ادرار
  • نوشیدن آب زیاد
  • احساس خستگی
  • اختلال در بینایی
  • کُندی ترمیم زخم‌ها و عفونت‌ها
  • احساس گرسنگی مداوم
  • احساس بی‌حسی و مور مور شدن در دست و پاها
  • کاهش میل جنسی

نشانه های دیابت نوع دو

۱. تکرر ادرار (پرادراری) دارید؟

اگر به تازگی، بیش از پیش جهت تخلیه ادرار به سرویس بهداشتی می‌روید  یا حجم ادرارتان نسبت به گذشته بیشتر شده، احتمالا دچار پرادراری شده‌اید. در بیماری دیابت نوع دو، قند خون بالا است و کلیه‌ها تلاش می‌کنند که مقداری از این قند خون اضافه در بدن را از راه ادرار خارج کنند.

وقتی کلیه‌های شما قند اضافی را خارج می‌کنند، آب بیشتری هم از بدن دفع می‌شود و در نتیجه، احساس می‌کنید که حجم ادرارتان بیشتر از گذشته شده است.

۲. به تازگی، آب زیادی می‌نوشید؟

در دیابت نوع دو، میزان تمایل به نوشیدن آب چندین برابر می‌شود. کلیه‌ها آب و قند اضافی را به شکل ادرار از بدن خارج می‌کنند و شما کمبود آب و احساس تشنگی خواهید کرد.

برای همین است که بیشتر آب می‌نوشید تا مقدار از دست‌رفته را جبران کنید. اگر احساس می‌کنید تعداد دفعات تخلیه ادرار و حجمش نسبت به قبل بیشتر شده و همزمان پُرنوشی هم پیدا کرده‌اید به پزشک مراجعه کنید تا ابتلا به دیابت را در شما بررسی کند.

۳. احساس خستگی می‌کنید؟

یکی از علائم دیابت نوع دو احساس خستگی زود به زود و بیش از حد است؛ به‌این صورت که حتی بعد از استراحت و خواب کافی، باز هم خسته‌اید. به این مورد از علائم ظاهری دیابت نوع دو هم دقت و توجه داشته باشید.

۴. بینایی‌تان دچار اختلال شده است؟

قند خون بالا در هنگام تخلیه‌شدن، مقدار قابل توجهی از آب بدن را هم خارج می‌کند. احتمال دارد به خاطر کم‌شدن مایع مرطوب‌کننده چشم، کمی توانایی بینایی‌تان کم شود.

۵. روند ترمیم زخم‌ها، بریدگی‌ها و عفونت‌ها طولانی شده است؟

اگر زخم، بریدگی یا عفونتی در بدن شما وجود دارد باید در محدوده زمانی مشخصی بهبود پیدا کند. چنانچه مدت زمان طولانی‌تر گذشت و هنوز زخم و بریدگی‌تان بسته نشد یا عفونت همچنان فعال ماند، زنگ هشدار دیابت نوع دو به صدا درمی‌آید.

بهتر است، این را بدانید که قند خون بالا قدرت سیستم دفاعی و توانایی بازسازی سلول‌های بدن را کاهش می‌دهد. برای همین، رفع عفونت در بیمار دیابتی، به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

۶. مدام احساس گرسنگی می‌کنید؟

احساس گرسنگی، افزایش اشتها و تمایل به پرخوری یکی از علائم دیابت نوع دو است. این را بدانید که افزایش اشتها و تمایل به پرخوری و پرنوشی در بیماری دیابت نوع دو، می‌تواند هم با افزایش وزن و هم کاهش آن به طور غیرطبیعی همراه باشد.

این علائم دیابت نوع 2 در زنان و مردان می‌تواند از نشانه‌های اولیه بروز بیماری باشد. پس آن را جدی بگیرید و پیگیری‌های لازم را در خصوصش انجام بدهید.

۷. احساس بی‌حسی و مور مور شدن در دست و پاها دارید؟

قند خون بالا بر سیستم اعصاب محیطی در انتهای اندام به خصوص نوک انگشتان دست‌ها و پاها اثر آسیب‌رسان دارد. در بیماری دیابت نوع دو، احساس گزگز و مور مور شدن در نوک انگشتان وجود دارد.

اگر قند خون همچنان بیشتر و بیشتر شود و درمان برای کنترل سطح قند خون شروع نشود، بی‌حسی انتهای دست و پا ایجاد می‌شود. امکان دارد که دست و پاهای فرد بیمار به اشیا اطراف برخورد کند، آسیب ببیند، زخم شود ولی هیچ احساس دردی نداشته باشد.

۸. میل جنسی‌تان کم شده است؟

بیماری دیابت نوع دو می‌تواند بر رگ‌های خونی و اعصاب اطراف ناحیه تناسلی اثرات منفی بگذارد. کم شدن میل جنسی هم یکی از علائم بیماری دیابت نوع دو است. باید به این علائم دیابت نوع 2 در مردان و زنان دقت کنید.

همیشه حواستان به علائم اولیه باشد و با مشاهده یک یا تعدادی از آنها، سعی کنید که وضعیت را پیگیری کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با این بیماری و کنترلش، بالابردن اطلاعات است.

علائم دیابت نوع دو در کودکان چیست؟

شیوع دیابت نوع دو در کودکان هم زیادتر از گذشته شده است. در درجه نخست باید ببینید که کودک مبتلا به دیابت نوع یک است یا دو و بعد امور درمانی را با راهنمایی پزشک پیگیری کنید.

همانطور که انتخاب سبک زندگی می‌تواند به بزرگسالان کمک کند تا دیابت نوع دو خود را مدیریت و حتی متوقف کنند، تغذیه خوب و فعالیت بدنی کودکان هم می‌تواند در این زمینه اثرگذاری مثبتی داشته باشد. نشانه‌های این وضعیت در کودکان هم مشابه بزرگسالان است.

کلید مدیریت اوضاع در آگاهی و کسب اطلاعات است

برای اینکه از سیر تا پیاز اوضاع از زمان بروز نشانه‌های دیابت تا درمان و کنترلش در موقعیت‌های مختلف را بدانید، نگاهی به اطلاعات جامع سفر شیرین داشته باشید. با سفر شیرین که کاری است از تیم داروسازی دکتر عبیدی، می‌توانید بی‌ترس و دلهره با دیابت نوع دوم رویارو شوید و نتایج خوبی بگیرید.

برای همراهی با سفر شیرین روی تصویر زیر بزنید:

سفر شیرین عبیدی

حواستان به علائم شروع دیابت نوع دو باشد

درباره علائم بیماری دیابت نوع دو صحبت کردیم. اگر نشانه‌ها را جدی بگیرید و سریع برای مدیریتشان اقدام کنید، عوارض چندانی شما را تحت تأثیر قرار نخواهند داد.

برای پیگیری وضعیت و مراجعه به بهترین متخصصان کبد و دستگاه گوارش هم می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین سایت دکتردکتر کمک بگیرید. درباره نشانه‌های این بیماری سوال و نکته مبهمی باقی مانده است؟ از ما بپرسید تا با هم به پاسخ برسیم.

منابع:

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
63 نظرات
  1. حسن اسماعیلی اسکندری می گوید

    از ۸مورد۳مورد احساس میکنم دارم
    تکرر ادرار و نوشیدن آب نه رو تشنگی میل به آب دارم از قبلاً
    کم شدن میل جنسی
    آیا دیابت دارم
    راهنماییم کنید
    باتشکر

  2. اسمعیل حق گو می گوید

    سلام
    من اخیر به دیابت نوع 2 مبتلا شدم وبه همین دلیل مجبور شدم یکی از انگشتای پام رو بدلیل عفونت شدید قطع کنم والان هم تحت نظر پزشک قرار دارم مدتی است که در محدوده انگشتان پا و دستم تاول‌های کوچک و بزرگ میزنه وبا اینکه دارو و انسولین مصرف ميکنم وقندم تحت کنترل است ولی دائماً روی دست و پام تاول میزنه دلیل این مسئله چیه و چکار باید انجام بدم. 09179350029
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.