مصرف صبحانه کلیدی برای کاهش وزن نیست!

  • 1397-12-06
  • 0

 

شاید شنیده باشید که صبحانه مهمترین وعده برای داشتن وزن مناسب است. تحقیقات جدید بیان می‌کند که این موضوع واقعیت ندارد!

خوردن یک صبحانه کامل سبب نمی‌شود که فرد در بقیه روز کمتر غذا بخورد. یافته‌ها نشان داده کسانی که صبحانه می‌خورند، در کل کالری بیشتری را مصرف می‌کنند. فلاویا سیکاتینی، رییس بخش عضلانی-اسکلتی دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا و نویسنده همکار در این مطالعه می‌گوید که برای کاهش وزن لازم نیست رژیمتان را تغییر دهید تا شامل صبحانه شود؛ بلکه کاری کنید که برای شما مناسب‌تر است. شواهد نشان می‌دهد که خوردن صبحانه با دریافت کالری اضافه و افزایش وزن همراه است.

او همچنین بیان کرد نمی‌توان صبحانه خوردن را برای همه تجویز کرد. برخی صبحانه را دوست دارند و برخی نه. نتایج این مطالعه کاملا علمی به صورت دقیق منتشر شده است و به همین علت می‌تواند بر روی آن استناد کرد.

انواع-صبحانه

تیم اسپکتور، نویسنده سرمقاله ضمیمه مجله، تایید کرد که خوردن یا نخوردن صبحانه به ترجیحات شخص برمی‌گردد. اسپکتور که خودش اهل صبحانه است، می‌گوید که هرکس ژن‌ها، سوخت و ساز منحصربه‌فرد و میکروب‌های معده مختلفی دارد که به غذاهای متفاوت واکنش نشان می‌دهند. دستورالعمل‌های استاندارد، حقیقت مطلق نیستند و خودتان باید آزمایش کنید تا بدانید چه چیزی برای بدنتان بهتر است.

مطالعات قبلی نشان داده بود که خوردن صبحانه به وزن سالم‌تر منجر می‌شود. اما سیکاتینی و اسپکتور دریافتند که بیشر مطالعات قبلی مبتنی برمشاهدات بوده است. اسپکتور اشاره کرد که بخشی از مطالعه متعصبانه و اشتباه بوده است.

مطالعه علمی برای بررسی تاثیر صبحانه بر روی کاهش وزن

برای مطالعه جدید، محققان به بررسی 13 آزمایش کنترل شده اتفاقی پرداختند که در سه دهه اخیر انجام شده بود. اکثر آزمایشات در آمریکا و انگلستان انجام گرفته بودند. شرکت‌کنندگان آزمایش وزن‌های متفاوتی داشتند. برخی به‌طور مرتب صبحانه می‌خوردند درحالیکه بقیه این کار را نمی‌کردند. مطالعات، افراد را بین یک روز تا 16 هفته بررسی کرده بودند.

افرادی که صبحانه می‌خوردند، در طول روز 260 کالری بیشتر مصرف می‌کردند. پژوهش نشان داد کسانی که وعده صبحانه را حذف کرده بودند، نسبت به افرادی که صبحانه می‌خوردند، یک پوند (454 گرم) وزن کمتری داشتند.

لاغری-با-صبحانه

این بررسی، تفاوتی در میزان سوخت‌وساز بدن کسانی که صبحانه می‌خوردند و کسانی که نمی‌خوردند را پیدا نکرد. اگرچه در مطالعاتی که در بررسی آمده، کیفیت‌های متفاوت و تناقضاتی وجود دارد، نویسندگان گفتند که به نظر می‌رسد که خوردن صبحانه استراتژی مناسبی برای کاهش وزن نیست.

به گفته سیکاتینی، پیام اصلی این است که اگر کسی دوست دارد صبحانه بخورد، اشکالی ندارد. اما هیچ شواهدی مبنی بر اینکه مردم باید به تغییر الگوی غذایی و مصرف صبحانه به‌منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، تشویق شوند وجود ندارد.

رژیم‌شناس معتبر، دانا وایت، از دانشگاه گوینی‌پیاک در هامدن معتقد است که این مطالعه شاید به کسانی که ضد صبحانه هستند اطمینان دهد که مصرف نکردن صبحانه به کاهش وزن آسیب نمی‌زند؛ اما اگر در هنگام صبح احساس گرسنگی دارید لازم نیست آن را نادیده بگیرید.

وایت می‌گوید که مصرف نکردن صبحانه برای افرادی که صبح ورزش می‌کنند سخت‌تر است اما همانند دیگر ساعات روز، تنها زمانی غذا بخورید که گرسنه هستید و میزان متعادلی را مصرف کنید.

در نتیجه در حالی‌که شاید نخوردن صبحانه به رژیم آسیب نزند؛ اما نادیده گرفتن وعده صبحانه هم هیچ کمکی به رژیم نمی‌کند.

منبع:

Webmd

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «مصرف صبحانه کلیدی برای کاهش وزن نیست!»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

آخرین آموزش‌های ویروس کرونا

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر