هر آنچه درباره امیکرون می‌دانیم؛ علائم و تفاوت با کرونا کووید19

کرونا ویروسی که این روزها برای همه به یک هم نشین دائمی تبدیل شده و نام آن بر سر زبان همه افراد جامعه هست. اما سویه امیکرون آن کمی ناآشناتر و غریبه تر به نظر می رسد و شاید احساس خطر بیشتری نسبت به گذشته، در افراد جامعه پدید آورده است. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا کرونا ویروس دائما در حال جهش و ایجاد سویه های جدید است؟ هدف این ویروس از این تغییرات چیست؟

سویه امیکرون کرونا چیست؟ آیا واکسیناسیونی که تا به امروز انجام شده در برابر آن کاری از پیش می برد؟ چه تفاوتی با سایر سویه های کرونا دارد و وظیفه ما برای مبارزه با آن چیست؟ با دکتردکتر در این مقاله همراه باشید تا به بررسی بیشتر و دقیق تر سویه امیکرون کرونا بپردازیم.

چرا ویروس کرونا دائما در حال ایجاد سویه های جدید است؟

ویروس کرونا یک ویروس حیوانی است که در حیوانات به 40 گونه دیده می شود که 7 مورد از آنها به انسان ها سرایت می کند. بنابراین می توان گفت که بیماری کرونا یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که اولین بار از راه تماس با حیوان، به انسان ها منتقل شد. ویروس ها موجودات هوشمندی هستند که برای ادامه حیات خود به دنبال راه هایی برای سازگاری بیشتر با محیط هستند تا بتوانند به راحتی به بدن میزبان خود یعنی بدن انسان ها منتقل شوند و با آن در تعامل باشند تا بتوانند به حیات بیماری زای خود ادامه دهند.

اولین بار ویروس سارس در سال 2009 شناسایی شد که با بروز ویروس کرونا در انسان در سال 2019، می توان به این نتیجه رسید که 10 سال طول کشید تا ویروس سارس توانست با تغییرات خود و ایجاد سویه های جدید، با بدن انسان سازگار شود و راه انتقال به بدن انسان را فرابگیرد. از زمانی که این ویروس راه ورود به بدن انسان را یاد گرفت، تمام تلاش خود را معطوف به مقابله با راهکارهای جلوگیری از سرایت عفونت به کار گرفت.

روش هایی که انسان ها، آنها را راهکاری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا می دانند مانند زدن ماسک، استفاده از محلول های ضدعفونی، استفاده از داروهای مناسب و تقویت سیستم ایمنی بدن، سدی در برابر انتقال بیشتر ویروس کروناست که این ویروس با ایجاد سویه های جدید سعی در بی نتیجه کردن آنها دارد.

یکی دیگر از دلایل ایجاد سویه های جدید در ویروس کرونا این است که ویروس تلاش می کند تا خود را با اندام های بیشتری در بدن انسان ها سازگار نماید تا بتواند به آنها دسترسی داشته باشد و ایجاد بیماری کند به طوری که در ابتدا، ویروس کرونا یک ویروس بیماری زا برای سیستم تنفسی انسان ها بود اما به مرور به دستگاه گوارش، کلیه ها، کبد، مغز و قلب راه پیدا کرد. این روند پیشرفت و فرار از سدهای دفاعی تا به حال در هیچ میکرو ارگانیسم دیگری دیده نشده است و ویروس کرونا پیشتاز این گونه از رفتار است.

جهش خودکشی ویروس کرونا چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

خبر خوب و امیدوار کننده برای همه این است که اگر ویروس با شرایطی مواجه شود که ادامه حیات برای خود را دشوار و ناممکن بداند و به بیان دیگر، بستر مناسب برای انتقال آن در میان انسان ها فراهم نباشد، ویروس شروع به جهش خودکشی می نماید به این معنا که با ایجاد تغییراتی در ژنوم خود، خود را از بین می برد.

اما اگر همچنان برخی از افراد در سطح جهان در برابر واکسیناسیون کرونا مقاومت نشان دهند و بستر مناسب برای زندگی ویروس وجود داشته باشد، این ویروس خود را به صورت خفیف تری درمی آورد تا بتواند به حیات بیماری زای خود ادامه دهد اما از بین نمی رود و درست مانند ویروس آنفلوآنزا به طور مداوم و استوار موجودیت خود را به اثبات می رساند. بنابراین واکسیناسیون عمومی، یک وظیفه انسانی برای همه انسان های سراسر جهان است.

سویه امیکرون ویروس کرونا چیست؟

سویه امیکرون، آخرین جهش شناخته شده از ویروس کرونا در سطح جهان است که هنوز اثرات، قدرت انتقال  و تفاوت های آن با سویه قبلی یعنی سویه دلتا در حال بررسی و پیگیری است. اولین موارد امیکرون درآفریقای جنوبی دیده شدند و برای اولین بار توسط این کشور به سازمان بهداشت جهانی با آمار 114 مورد گزارش شد.

پس از آن 19 مورد در بوتسوانا، 12 مورد در هلند و 5 مورد دیگر در استرالیا گزارش شدند. پس از همه این ها، کشور پرتغال 13 مورد از امیکرون را در یک باشگاه فوتبال تایید نمود که یکی از این موارد، یک بازیکن فوتبال بود که اخیرا به جنوب آفریقا سفر نموده بود.

دانشمندان طی بررسی های خود روی این سویه کرونا، دریافتند که امیکرون در کسانی که قبلا به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند نیز دیده می شود و همچنین پس از معرفی سویه جدید امیکرون، آمار عفونت در کشور آفریقای جنوبی از 2% به 9% افزایش یافته بود.

دانشمندان اعلام نمودند که Omicron حدود 50 جهش دارد که 30 جهش آن در پروتئین اسپایک رخ داده است و این پروتئین همان مولکولی است که باعث تهاجم ویروس کرونا به سلول های انسانی می شود. این مساله مهم ترین چیزی است که محققین را در مورد امیکرون نگران می سازد.

معمولا سویه های جدید برای اولین بار در بدن افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی و بیماری های خودایمنی هستند، دیده می شود زیرا سرکوب سیستم ایمنی باعث به وجود آمدن جهش های جدید در این ویروس می شود. به عنوان مثال کسانی که دچار بیماری HIV هستند، در صورت ابتلا به کرونا می توانند جهش های جدیدی از این ویروس را تولید نمایند.

علائم امیکرون چیست؟

پزشکان پس از بررسی نمونه های مبتلا به امیکرون اعلام نمودند که بیماران در این سویه جدید مانند گذشته شکایتی مبنی بر از دست دادن قدرت بویایی و چشایی ندارند و همچنین کاهش شدید سطح اکسیژن نیز در آنها گزارش نشده است واکثر بیماران مبتلا به این سویه زیر 40 سال سن دارند و حدود نیمی از آنها واکسینه نشده اند و خبر خوب اینکه تا کنون هیچ یک از موارد مبتلا به امیکرون در بیمارستان بستری نشده اند و همگی آنها به صورت سرپایی مداوا و پس از چند روز بهبود یافته اند.

امیکرون یا دلتا؟ کدامیک خطرناک تر است؟

با توجه به تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است همچنان دلتا خطرناک ترین و مسری ترین سویه ویروس کرونا است که می تواند افراد را به عفونت های بسیار فراگیرتری مبتلا سازد و در مقایسه ای که سازمان بهداشت جهانی بین سویه دلتا و سویه امیکرون انجام داده است میزان بیماری زایی امیکرون و قدرت سرایت آن نسبت به دلتا کمتر است و فعلا جای نگرانی وجود ندارد اما WHO همچنان به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید دارد و بازگشایی هایی سراسری مدارس، دانشگاه ها و سایر مکان های ممنوعه را به صلاح سلامت عمومی نمی داند.

آیا کسانی که واکسن زده اند، به امیکرون مبتلا می شوند؟

به عقیده محققان در سراسر جهان، واکسیناسیون تنها راه نجات از بیماری کرونا و همچنین سویه امیکرون و سویه دلتاست. آنها در همه کشورها تاکید می کنند که مردم باید علیه کووید19 واکسینه شوند و همچنین دوز یادآور یا همان دوز بوستر در اسرع وقت به همه جمعیت جامعه بالای 12 سال در همه کشورها تزریق شود.

یکی از پزشکان سازمان بهداشت جهانی در تایید این مساله می گوید: “همانگونه که برای جلوگیری از سوانح رانندگی، کمربند ایمنی را می بندید و فارغ از اینکه تصادف رخ می دهد یا خیر؟ به بستن آن اهتمام دارید، به زدن واکسن کرونا هم اهتمام ورزید تا در وقت مناسب بتوانید جان سالم به در ببرید.”

از همین رو تمام سازندگان واکسن در سراسر دنیا در تکاپوی بررسی واکسن های خود در برابر امیکرون پرداختند و شرکت های فایزر و مدرنا اعلام نمودند که می توانند واکسن های فعلی خود را ظرف 6 تا 8 هفته با سویه جدید، تطبیق دهند و اولین واکسن های ضد امیکرون را طی 100 روز آینده در دسترس عموم قرار دهند.

با توجه به تمام چیزی که در بالا گفته شد، واکسیناسیون همچنان اولویت اول است و خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا محسوب می شود. پس واکسن بزنید و اطرافیان خود را به زدن واکسن و دوزهای یادآور تشویق نمایید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر