کاشت مو و روش‌­های جایگزین آن

خلاصه این مقاله را بشنوید

کاشت مو از جمله تکنیک های جراحی است که در آن، ریشه‌های مو هرکدام تک به تک از ناحیه اهداکننده درآمده و به ناحیه در حال ریزش یا ریخته شده منتقل می‌شوند. تکنیک کاشت مو را بیشتر برای کسانی که دچار الگوی ریزش مو مردانه هستند، تجویز می‌کنند و انجام آن باید از سمت پزشک توصیه و تجویز شود.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که رویه کاشت مو چگونه است؟ آیا ریسک‌های این عمل جراحی را می‌دانید؟ آیا روش‌های جایگزینی وجود دارد؟ این سوالات و موارد دیگر را در ادامه پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

کاشت مو چیست؟

در سال‌های اخیر، روش‌های کاشت مو به قدری پیشرفته شده است که روش‌هایی همچون کشت موی FUT و FUE می‌‌توانند ریزش مو از هر دو ژن (زن و مرد) را به گونه‌ای ترمیم بخشند که هیچ‌کس متوجه نخواهد شد که شما روزی با مشکل ریزش مو مواجه بوده‌اید.

کاشت مو یک عمل جارحی (روش تهاجمی) است که از نواحی دیگر بدن، ریشه‌های مو را به نقاطی که دچار کچلی کامل شده‌اند یا در حال ریزش هستند، منتقل می‌کنند. اما علت ریزش مو چیست؟

کاشت مو پایدار

علت ریزش مو

اول از همه باید بدانیم که علل ریزش مو چیست؟ این سوال را درمورد شخص شما، تنها دکتر پوست و مو می‌تواند پاسخ دهد اما در ادامه به‌صورت کلی به بررسی عوامل مختلف این اتفاق می‌پردازیم. تقریبا از بین هر سه مرد، یک نفر از آقایان ریزش مو را با اندازه‌های مختلف در سنین حدود 30 سالگی تجربه می‌‌کند.  رشد مو از طریق فولیکولی (پیاز مو) است که در زیر پوست سر قرار دارد و یک تار مو معمولا بین سه تا پنج سال، قبل از ریختن آن، می‌‌تواند باقی بماند و تار جدید از همان فولیکول رشد کند. این چرخه در طول عمر فرد ادامه دارد.

ریزش مو در مردان زمانی اتفاق می‌‌افتد که شکل اصلاح شده­ تستوسترون، دی هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول‌های (پیازهای) مو حمله می‌‌کند. در نتیجه فولیکول تارهای کوتاه­تر و نازک­تری را ایجاد می‌­کند. همان‌طور که تارهای محکم مو می‌­ریزند و جایشان را به تارهای ضعیف‌تر می‌‌دهند. ریزش مو از فرق سر اتفاق می‌­افتد.  این دلیل ریزش موی مردان و زنان به ژنتیک بستگی دارد.

اگر ژن به گونه‌­ای باشد که در برابر DHT مقاومت کند، ریزش مو اتفاق نخواهد افتاد. اگر در برابر این حملات آسیب‌پذیر باشد، با مشکل روبه­‌ر‌و خواهد بود. فولیکول‌هایی که در قسمت پشت سر و اطراف سر قرار دارند در برابر حملات DHT معمولا از خود دفاع می‌کنند، به همین دلیل است که اغلب مردان در این قسمت‌ها ریزش مویی ندارند. ژن ریزش مو می‌‌تواند ار طرف مادر یا پدر باشد. ریزش مو در مردان تدریجی است، اگر با مشکل ریزش مو در سنین کم مواجه شدید این احتمال وجود دارد که درنهایت، به طاسی سر منجر شود.

ریزش مو در میان زنان نیز به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، تغییرات هورمونی، آندروژن،کم خونی، تیروئید و ژنتیک از جمله دلایل ریزش مو با الگوی مردانه در زنان است. ریزش مو زنان در هر سنی از بلوغ به بعد می‌‌تواند اتفاق بیفتد. اما مشاهده شده که این مشکل بیشتر از زمان یائسگی به بعد اتفاق می‌­افتد، به‌هرحال در این دوران هورمون‌های زنانه کاهش و هورمون‌های مردانه افزایش پیدا می‌کند. در ریزش موی خانم‌ها همچون ریزش مو در آقایان، هورمون‌های تستوسترون به هورمون‌های  هیدرو تستوسترون (DHT) تبدیل می‌­شود و در اثر این عمل فولیکول، تارهای نازک‌تری ایجاد می‌­کند.

روش‌های کاشت مو

دو روش عمده تکنیک کاشت مو وجود دارد :

  • استخراج فولیکول مو (FUE)
  • پیوند فولیکول مو (FUT)

فولیکول مو در قسمت‌های پشت و کناره‌های سر در برابر حملات DHT مقاومت می‌­کند و معمولاً تارهای موی قوی و سالم را ایجاد می‌‌کند. در حالی که  فولیکول‌هایی که در قسمت فرق سر قرار دارند در برابر DHT  آسیب پذیر هستند. این فولیکول‌هایی که سالم هستند از پشت و کناره‌های سر گرفته شده و در قسمت‌هایی که ریزش مو اتفاق افتاده است پیوند زده می‌­شود.

کاشت مو به روش FUE

این روش، یکی از روش‌های استاندارد کاشت مو است. در این روش، هر فولیکول با استفاده از ابزار مخصوص برش از کف سر برداشته می‌­شود. هر یک از این فولیکول‌ها، به برش‌های کوچکی در محل مورد نظر، وارد می‌‌شود. این عمل بدون بیهوشی و در حالت درازکشیده انجام می‌شود.

جراح در این نوع از عمل باید اطمینان حاصل کند که برش‌های داده شده در زاویه مناسبی باشد که تار مو بتواند به صورت طبیعی رشد کند. بعد از این فولیکول‌ها تار‌های قوی و سالمی در محل‌های طاسی ایجاد می‌‌کنند.

کاشت مو به روش FUT

در این روش به جای اینکه فولیکول‌های واحد از کف سر شخص گرفته شود، جراح کاشت مو، باریکه‌ای از فولیکول‌ها را از سر شخص خارج می‌­کند. این باریکه بعداً به فولیکول‌های واحد یا گروه‌های کوچکی از فولیکول تقسیم خواهد شدکه مانند روش FUE به سر شخص وارد می‌­شود. از این جهت، این روش با عنوان (برداشتن باریکه) یاد می‌­شود.

کاشت مو به روش artas

کاشت مو به روش ARTAS روشی رباتیک است که کمترین میزان تهاجم را دارد و معمولا برای قطع ریزش مو تجویز می‌شود. این روش مناسب خانم‌ها و آقایان است و از آن جایی که با ایجاد برش‌های دقیق روی فولیکول‌های کف سر، تاثیر می‌گذارد.

این روش درد ندارد و بدون ایجاد زخم، کاشت مو انجام می‌شود. ضمن این که تجربه نشان داده که کاشت مو به این روش، بیشترین میزان رضایت را در میان زیباجویان دارد.

 کاشت مو به روش میکروگرافت

در روش میکروگرافت ازتیغ جراحی استفاده نمی‌شود و هیچ اسکاری از خود به جای نمی‌گذارد. در کاشت مو با دستگاه میکروگرافت از دستگاه ایمپلنتر استفاده می‌شود و همین دقت کاشت را در سطخ سانتی‌متر مربع بالا می‌برد و همین تراکم چند برابری کاشت را باعث می‎‌شود.

کاشت مو به روش hrt

برای کسانی که بانک موی مناسبی ندارند، از روش HRT برای کاشت مو استفاده می شود. در این روش از گرافت‌های طبیعی برداشته شده از مو برای پیوند استفاده می‌شود.

کاشت مو به روش sut

تکنیک SUT کم تهاجم است و از روش‌های کاشت مو بدون عمل جراحی است بنابراین در کاشت مو به این روش، خبری از بی‌هوشی، درد، بخیه و خونریزی نیست. برای کاشت مو به روش تکنیک SUT، سوراخ‌هایی در بانک مو و محل پیوند ایجاد شده و انتقال انجام می‌شود. التیام جای زخم تکنیک SUT بین یک تا دو هفته است.

انتقال پیاز مو به محل کاشت

 کاشت مو به روش fit

اف آی تی شیوه‌ای از کاشت مو و جدیدترین روش است که مثل دیگر روش‌های که بالا به آنها اشاره کردیم، نیاز به برش و بخیه ندارد. درد کمی دارد و دوران نقاهتش کم است. همچنین بیتشرین میزان بازدهی را دارد.

 کاشت مو به روش dhi

کاشت مو مستقیم یا DHI، روشی است که در آن فولیکول‌های مو به صورت مجزا از ناحیه بانک مو یا اهدا برداشته شده و بعد در درون حفره‌های محل کاشت قرار می‌گیرد.

کاشت مو به روش sapphire fue

روش کاشت مو به روش sapphire fue همچون fue است اما شکاف‌هایی ظریف‌تر ایجاد می‌کند و در نهایت جای زخم و اسکار باقی نمی‌گذارد. نتیجه این روش کاشت مو پر تراکم است.

درصد موفقیت کاشت مو

کاشت مو روشی با درصد موفقیت بالا است اما گاهی حتی این روش هم در موارد نادری پاسخ لازم را نمی‌دهد. با این‌حال میزان موفقیت کشت مو بین 90 تا 95درصد است.

کاشت مو با سلول‌های بنیادی

روش کاشت مو با سلول‌های بنیادی شبیه به کاشت موی سنتی است. در این روش نمونه پوست محلی که فولیکول های مو از آن برداشته شده را جدا می کنند و پس از آزمایش، آن را تکثیر می کنند و سپس به محلی که قصد انجام کاشت مو روی آن را دارند، منتقل می‌کنند. این روش یکی از راه‌های کاشت مو بدون بانک مو است.

کاشت موی ثابت

کاشت موی ثابت که به آن کاشت مو پایدار هم می‌‌گویند، شبیه به روش FUT است و به صورت نواری از ناحیه ای که موهای سالم دارد، برداشته می شود و روی محل طاسی می‌کارد.

کاشت مو پی آر پی

روش PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت برای کاشت مو، روشی کم تهاجم است و در سه مرحله انجام می‌شود. در قدم اول از بیمار خون گرفته می‌شود و بعد خون فرد پردازش می شود. بعد از آن هم در آخر، خون پردازش شده به سر بیمار تزریق می‌شود.

روش های جایگزین کاشت مو

دیگر روش‌های کاشت مو

کاشت مو از بدن به سر، کاشت مو از ریش و کاشت مو از ناحیه تناسلی از دیگر راه‌های کاشت مو است که بیشتر تحت تاثیر بانک مو و میزان قناعت ناحیه مورد نظر برای پیوند مو است.
کاشت مو پشت سر، کاشت مو پیشانی و کاشت مو جلوی سر معمولا با تمامی این روش‌های انجام می‌شوند.

Hair plug چیست؟ 

از این روش در دهه ۸۰ استفاده می‌­شد که موهای مردان را شبیه موهای عروسک می‌‌کرد! دیگر از این روش استفاده نمی شود. اگر کسی از این روش استفاده کرده است می‌­توانند از روش‌های FUE و FUT  استفاده کند.

کاشت مو برای زنان

زنان کمی در مقایسه با مردان واجد شرایط عمل کاشت مو هستند. الگوی ریزش موی زنان به گونه‌ای است که نمی‌توان فولیکول‌های مناسبی از کف سر برداشت.

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو لازم است که از قرص‌های آنتی بیوتیک و مسکن‌های تجویزی پزشک استفاده کنید.

به یادد داشته باشید که باید تا مدت‌ها سطح سرتان را از تابش مستقیم آفتاب، گرد و غبار و هر عامل بیرونی مضر دیگری حفظ کنید.

توصیه می‌کنیم تا مدت‌ها از الکل و سیگار (مخصوصا تا سه روز بعد از عمل) استفاده نکنید.

در راستای مراقبت‌های هفته اول کاشت مو، بعد از سه روز بعد از هماهنگی با پزشک می‌توانید حمام کنید. در صرت ایجاد خارش، به هیچ عنوان سر خود را نخارانید و تا یک هفته سمت فعالیت‌های ورزشی نروید.

بعد ازمدتی موهای قبلی شما می‌ریزد که البته اتفاقی طبیعی است. توصیه می‌کنیم در این دوره ورزش‌های سنگین نکنید و سر خود را در معرض تابش آفتاب قرار ندهید.

سن متقاضیان کاشت مو

بهترین سن برای کشات مو بین سنین 27 تا 30 سالگی است. در سنین کمتر از این میزان معمولا مشکل کم مویی یا ریزش مو با استفاده از درمان‌های دارویی حل می‌شود.

چه افرادی نمی‌توانند کاشت مو انجام دهند؟

با این که افراد زیادی می توانند کاشت مو را انجام دهند، اما کسانی که دچار فقر فولیکولی هستند و بانک موی مناسبی ندارند، شرایط کاشت مو را ندارند.

آیا کاشت مو درد دارد؟

به هنگام این عمل، از داروی بی حسی یا بیهوشی استفاده می‌‌شود. در نتیجه به هنگام جراحی درد احساس نمی‌کنید. در دوران نقاهت کمی درد را احساس می‌کنید،  چون روش FUT با برداشتن باریکه‌های فولیکول همراه است و نسبت به روش FUE درد آورتر است. به هر حال هر نوع دردی با مسکن قابل درمان است.

مراحل کاشت مو

آیا در کاشت مو جای زخم یا بخیه باقی می‌‌ماند؟

در روش FUE، هیچ جای بخیه یا زخمی باقی نمی‌ماند، پس اگر می‌‌خواهید موهای خود را کوتاه کنید از این روش کاشت مو استفاده کنید. در روش FUT، جای بخیه در کف سر باقی می‌‌ماند اما می‌‌تواند در زیر مو پنهان شود.

کاشت مو چند ساعت طول می‌کشد؟

زمان پیوند بستگی به میزان جراحی و تعداد فولیکول‌هایی که می‌خواهید پیوند بخورند، دارد. اما معمولا  حدود ۸ ساعت  طول می‌‌کشد .در روش FUE، مدت درمان کوتاه تر است زیرا بخیه ای در کار نیست. اما در روش FUT حدود یک ماه طول می‌کشد تا درمان به صورت کامل صورت گیرد که در این دوران درد نسبت به FUE  بیشتر است. برای چند هفته کف سر قرمز است. مدت زمان جراحی به عواملی همچون تعداد گرافت‌ها بستگی دارد.

نتیجه این جراحی بعد از چه مدتی نمایان می‌شود؟

اولین نتایج بعد ازچهار ماه قابل رویت است. نتیجه کامل جراحی کاشت مو پس از یک سال آشکار می‌‌شود. این احتمال وجود دارد که فولیکول‌های پیوند زده شده به مرور زمان کم شود و  تارهای نازکی ایجاد کند. که در این صورت، می‌‌توان یک عمل کاشت موی دیگر انجام داد.

چند بار باید کاشت مو را تکرار کرد؟ 

به‌طور معمول یک بار کافی است اما گاهی اوقات برای پوشش بیشتر سر چند بار باید این عمل را تکرار کرد.

کاشت مو چند سال دوام دارد؟

چون موهای پیوند زده شده به همین شکلی رفتار خواهند کرد که تار‌های طبیعی مو رفتار می‌کنند، پس گارانتی وجود ندارد که نتیجه کاشت مو برای همیشه باشند. اما اثرات آن می‌‌تواند برای مدت زمان  طولانی باقی بماند.

چه افرادی می‌توانند عمل کاشت مو را انجام دهند؟

نکته واضح این است که مویی برای پیوند سر وجود داشته باشد. هر چه این میزان مو بیشتر باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت، اما برای گرفتن نتیجه خوب به تعداد کمی فولیکول احتیاج است. هر شخصی که ریزش موی گسترده‌ای داشته باشد برای کاشت مو مناسب نیست.

عوارض جانبی کاشت مو

FUE و FUT روش‌های بی‌خطری هستند اما هر عمل جراحی، سختی‌ها و ریسک‌های خودش را دارد.  ممکن است بعد از عمل کاشت مو، تورم، کبودی یا خونریزی به وجود بیاید.

موهای باقی‌مانده نیز امکان دارد که در اثر جراحی از بین برود (معمولاً دوباره رشد می‌‌کنند ولی همیشه این‌طور نیست).  کیست‌های کوچک می‌‌تواند شکل بگیرد ولی معمولاً زود از بین می‌­روند یا به راحتی قابل درمان هستند.

آیا جراحی کاشت مو می‌‌تواند شکست بخورد؟

بله این امکان وجود دارد که بدن فرد فولیکول‌های جدید را نپذیرد. در این صورت کاشت مو با شکست مواجه می‌‌شود. اما این مورد به ندرت اتفاق می‌‌افتد.

کاشت مو جلوی سر

روش‌های جایگزین کاشت مو

اگر کاشت مو برایتان روشی پر ریسک است یا تمایلی به انجام آن ندارید، روش‌های جایگزین را امتحان کنید. در روش‌های جایگزین کشات مو، دیگر خبری از روش‌های تهاجمی نیست و تنها با استفاده از محرک‌هیا بیرونی، پیاز مو تحریک می‌شود:

فیوکسیدیل

از این روش برای درمان ریزش مو استفاده می‌‌شود. به صورتی که این مایع را به کف سر زده و ماساژ می‌‌دهید. این مایع جریان خون اطراف فولیکول‌های آسیب دیده را افزایش می‌‌دهد و آنها را تشویق می‌‌کند که راه‌های قوی‌تری ایجاد کنند. این روش باعث بلندی تارهای مو نیز می‌‌شود.

فنیاستراید

فنیاستراید محرکی دارویی است که به‌صورت قرص مصرف می‌‌شود و مایع تولید هیدرو تستوسترون DHT  است. این دارو فرایند تولید تار‌های ضعیف توسط فولیکول را متوقف می‌کند. این قرص‌ها را تنها با نسخه پزشک می‌‌توانید استفاده کنید.

شامپوهای مخصوص ریزش مو

این شامپوها و لوسیون‌ها تاثیر بسزایی در ریزش مو ندارند و تنها برای مدتی تارهای مو را محکم‌تر می‌‌کنند.

مکمل‌های ریزش مو

این روش نیز مانند شامپو‌های ریزش مو تاثیر چندانی ندارد. با این وجود ممکن است منجر به کاهش ریزش مویی شود  که در اثر کاهش مواد معدنی بدن یا رژیم ایجاد شده است. در این شرایط باید با پزشک خود صحبت کنید. این روش می‌‌تواند به صورت موقتی منجر به ضخیم شدن مو شود.

رنگدانه پیشرفته تار مو ATP

یک روش نسبتا خوب است که شکل موی اصلاح شده را در کف سر تتو می‌‌کند و نتیجه آن طبیعی است. این روش می‌‌تواند برای افرادی که فولیکول‌های مناسبی برای استفاده از روش‌های کاشت مو ندارند، استفاده شود. این روش می‌‌تواند برای ابرو نیز استفاده شود. جوهر  مورد استفاده در این روش حدود ۶ سال باقی می‌‌ماند.

قبل از تصمیم به کاشت مو حتما نظر پزشک را بپرسید

کاشت مو راه‌حلی است که زیبایی و سلامت از دست رفته موهایتان را بازمی‌گرداند. اما حتما قبل از این‌که اقدام کنید، حتما به توصیه‌های پزشک خود گوش کنید. برای گرفتن مشاوره هم می‌توانید با استفاده از سایت نوبت دهی دکتردکتر وقت خود را آنلاین بگیرید.

در انتها اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، حتما با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منبع:

Telegraph

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.