نشانه‌ها و علائم هپاتیت C

یکی از بیماری های کبد هپاتیت است که آسیب جدی به کبد می زند. هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که سبب التهاب کبدی می شود و گاهی اوقات باعث آسیب جدی کبد می شود. ویروس هپاتیت C از طریق خون آلوده گسترش می یابد. از نشانه ها و علائم هپاتیت C می توان به زردي (زرد شدن سفيدي چشم و پوست)، خستگی مفرط، درد مفاصل، دل درد، خارش پوست،  درد عضلاني و  تيره شدن ادرار اشاره کرد.

هپاتيت C چيست؟

كبد بزرگترين عضو موجود در بـدن، وظـايفي چـون دفع سموم، ذخيره انرژي، مبارزه با عفونتها و توقف از خونريزي را بر عهده دارد. التهاب و تخريب بافت كبد به علت عوامل ويروسي، دارويي، چاقي، چربي، الكل، سموم و يا تهاجم سيستم ايمني بـدن(اتوايميـون) را هپاتيت مي گويند كه شـايعترين نـوع آن در ايـران هپاتيت ويروسي است. هپاتيت B وC شـايعترين انـواع هپاتيـت ويروسـي مي باشند.

عفونت ویروس هپاتیت C عفونت کبدی ناشی از ویروس هپاتیت C است (همچنین به عنوان HCV نامیده می شود). تشخیص عفونت هپاتیت C در بدن برای سیستم ایمنی بدن دشوار است و عفونت با هپاتیت C معمولا مزمن می شود. عفونت مزمن با هپاتیت C به کبد آسیب می رساند و می تواند باعث سیروز کبد شود. هنگامی که ویروس وارد بدن می شود، معمولا نشانه ها و علائم هپاتیت C در بدن بروز نمی دهد، بنابراین  افراد تازه آلوده شده به ویروس بدون اطلاع باعث انتقال آن به دیگران می شوند.

اگر شما مشکوک به آلوده شدن به این ویروس هستید و یا علائم هپاتیتC را در خود تشخیص دادید  و نگران اشاعه این بیماری در بین آشنایان و خانواده خود هستید نگران نباشید، این بیماری اگر به موقع شناسایی و تشخیص داده شود قابل پیشگیری است. اگرچه هپاتيت درمان دارد ولي پيشگيري از آن در اولويت قرار دارد. این بیماری به درمان های ویروسی جواب می دهد.

ویروس هپاتیت C

هپاتیت به معنای التهاب کبد است. هپاتیت C یکی از چندین ویروس است که می تواند هپاتیت ویروسی ایجاد کند. این التهاب ارتباطی با دیگر ویروس های ایجاد کننده هپاتیت مشترک (مثلا هپاتیت A یا هپاتیت B) ندارد. هپاتیت C عضو خانواده ویروسهای Flaviviridae است. سایر اعضای خانواده این ویروس شامل ویروس هایی است که باعث بیماری تب زرد و تب دنگی می شوند.

عفونت هپاتیت C در کبد باعث پاسخ سیستم ایمنی بدن به آن می شود که منجر به التهاب می شود. تعداد کمی از افراد علائم هپاتیت  C مانند ادرار تیره یا مدفوع رنگی  را در عفونت حاد یا زودرس نشان می دهند. هپاتیت مزمن C معمولا تا چندین دهه از آلوده شدن به آن علائم خاصی ایجاد نمی کند، از هپاتیت C به عنوان اژدهای در خواب یاد می شود. در طول چندین سال یا چند دهه، التهاب مزمن ممکن است باعث مرگ سلول های کبدی و زخم فیبروز شود. زخم های گسترده در کبد سیروز نامیده می شود. این حالت به تدریج عملکرد حیاتی کبد را مختل می کند وکبد بیشتر مستعد به سرطان کبد می شود. نوشیدن الکل باعث آسیب کبدی به هپاتیت C می شود. عفونت HIV همزمان باعث پیشرفت بیماری سیروز می شود.

نشانه ها و علائم هپاتیت C

هپاتيت C اغلب بدون علامـت اسـت و اكثـرا بـه صورت اتفاقي طي آزمايشات معمولي و يـا اهـداي خون، تشخيص داده مي شود. بالا بودن آنزيم هاي كبدي مي تواند اولين علامـت بيماري باشد.  حدودا 75٪ از افراد در هنگام ابتلا به عفونت هیچ علامتی و علادم هپاتیت C را ندارند. از شایع ترین نشانه ها و علائم هپاتیت C افراد مبتلا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • درد عضلانی
  • تب
  • درد مفاصل
  • درد شکمی در سمت راست
  • تیره شدن ادرار
  • خارش پوست
  • کاهش وزن
  • تورم در پا و شکم

هر عفونت مزمن هپاتیت C با یک مرحله حاد شروع می شود. هپاتیت C حاد معمولا تشخیص داده نمی شود زیرا به ندرت علایم ایجاد می کند. تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا  علائم هپاتیت C مانند ادرار تیره، زرد شدن چشم و پوست یا مدفوع رنگی را در عفونت حاد یا زودرس نشان می دهند. با گذشت زمان، افراد مبتلا به عفونت مزمن HCV ممکن است نشانه هایی از التهاب کبدی را نشان دهند. افراد آلوده ممکن است به راحتی خسته شوند یا از علائم غیر اختصاصی شکایت کنند. علائم حاد یک یا سه ماه پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند و دو هفته تا سه ماه ادامه می یابد.

علل

عفونت هپاتیت C توسط ویروس هپاتیت C ایجاد می شود. زمانی که خون آلوده به ویروس وارد جریان خون یک فرد غیر عفونی شود عفونت گسترش می یابد. در سطح جهانی، HCV در چندین فرم متمایز وجود دارد که به عنوان ژنوتیپ شناخته می شود. شایع ترین نوع ژنوتیپ HCV در آمریکای شمالی و اروپا نوع 1 است. نوع 2 همچنین در ایالات متحده و اروپا رخ می دهد، اما کمتر از نوع معمولی است. هر دو نوع 1 و نوع 2 نیز در سراسر جهان گسترش یافته اند، هرچند دیگر ژنوتیپ ها اکثریت عفونت را در خاورمیانه، آسیا و آفریقا ایجاد می کنند.

چگونه به هپاتيت C مبتلا مي شويم؟

  • تماس با خون آلوده
  • اسـتفاده از سـوزنهاي مـشترك در معتـادان تزريقي
  • از طريق انتقال خون آلوده و يا عـضو اهـدايي آلوده
  • بي بند و باري جنسي

بيماري هپاتيت C از راههاي زير سرايت نمي كند:

  • تماسهاي معمول مانند دسـت دادن، بغـل كـردن، بوسيدن واستفاده از وسايل زندگي مانند قاشـق و بشقاب
  • شيردهي، مگر در صورت وجـود زخـم و خـراش و خونريزي از لثه
  • تماسهاي جنسي داخل خانواده بـه نـدرت سـبب انتقال ويروس مي شود
  • همچنين انتقال ويروس از مادر آلوده بـه نـوزاد در زمان زايمان در موارد نادر ديده شده است.

چه مدت طول می کشد تا پس از آلوده شدن با ویروس علائم هپاتیت C ظاهر شود؟

سخت است که به طور خاص بگوییم، زیرا اکثر افراد مبتلا به هپاتیت C در طول عفونت زودرس علائم ندارند. کسانی که علائم اولیه را پس از ابتلا به عفونت (6 تا 10 هفته) ایجاد می کنند، علائم گوارشی خفیف را تجربه می کنند.

تشخیص بیماری هپاتیت C

بعد از بروز علائم هپاتیت C در فرد یا در هنگام مراجعه به پزشک امکان دارد که در اثر آزمایش خون تشخیص داده شود که فرد به ویروس هپاتیت C آلوده شده است. از جمله آزمون های تشخیصی برای این بیماری می توان به موارد  تشخیص زیر اشاره کرد:

گرفتن شرح حال و انجام معاينه دقيق پزشك

آزمايش خون جهت بررسي وجود آنتي بادي ضد ويروس در صورت شك به هپاتيت C

در صورت مثبـت بـودن نتيجـه ايـن آزمـايش، آزمايش بررسي ژنتيكي ويروس

در صورت مثبت بودن آزمايـشات فـوق ممكـن است پزشك بيوپسي(نمونه گيري) از كبد انجـام دهد.

تشخیص علائم هپاتیت C

درمان

بعد از بروز علائم هپاتیت C و مراجعه به پزشک، اگر تشخیص داده شود که فرد به این ویروس مبتلا شده یکی از روش های زیر بسته به شدت و مرحله بیماری مورد استفاده قرار می دهند:

داروهای ضد ویروسی

عفونت هپاتیت C با داروهای ضد ویروسی می توان از بدن پاک کرد. هدف درمان این است که ویروس هپاتیت C در بدن شما حداقل 12 هفته پس از اتمام درمان، تشخیص داده نشود. اخیرا پژوهشگران پیشرفت قابل توجهی در درمان هپاتیت C با استفاده از داروهای جدید ضد ویروسی پیدا کرده اند. به عنوان نتیجه، افراد نتایج بهتر، عوارض جانبی کمتر و زمان درمان کمتر را تجربه می کنند. انتخاب داروها و طول درمان بستگی به ژنوتیپ هپاتیت C، وجود آسیب های موجود کبد، سایر شرایط پزشکی و درمان های قبلی دارد. با توجه به سرعت تحقیق، توصیه های مربوط به داروها و رژیم های درمان به سرعت در حال تغییر است؛ بنابراین بهترین است که در مورد گزینه های درمان خود را با یک متخصص صحبت کنید.

پیوند کبد

اگر عوارض جدی را از عفونت مزمن هپاتیت C ایجاد کرده باشید، پیوند کبدی ممکن است یک گزینه باشد. در طی پیوند کبد، جراح کبد آسیب دیده را برداشته و آن را با یک کبد سالم جایگزین می کند. در اکثر موارد پیوند کبدی به تنهایی هپاتیت C را درمان نمی کند. احتمال دارد که این عفونت مجددا بازگشت یابد و درمان با داروهای ضد ویروسی برای جلوگیری از آسیب به کبد پیوند داده شده ادامه می یابد. مطالعات متعدد نشان داده است که رژیم های جدید ضد ویروسی مستقیم مستقیم در درمان پس از پیوند هپاتیت C موثر هستند.

واکسیناسیون

اگر چه واکسن برای هپاتیت C وجود ندارد، پزشک شما احتمالا توصیه می کند که واکسن ها را در برابر ویروس های هپاتیت A و B دریافت کنید. اینها ویروس های جداگانه هستند که همچنین می توانند آسیب کبدی را ایجاد کرده و دوره هپاتیت مزمن C را پیچیده تر کنند.

افراد در خطر ابتلا به بیماری هپاتیت C

اگر شما یکی از کارها و موارد زیر را قبلا انجام داده اید، خطر ابتلا به هپاتیت در شما C افزایش می یابد:

  • کارمند بیمارستان یا مراقبت های پزشکی
  • تزریق مواد مخدر
  • خال کوبی در جاهای نا امن
  • دریافت خون یا پیوند عضو قبل از سال 1992
  • دریافت کننده فاکتورهای لخته شدن قبل از سال 1987
  • درمان های همودیالیز برای مدت زمان طولانی
  • در محیط های پر خطر از قبیل زندان بودن

عوارض جانبی

از شاخص ترین عوارض این بیماری سرطان کبد و سیروز کبدی است. در موارد حاد تر باعث نارسایی کبد می شود که احتمال مرگ را بالا می برد.

چگونه با آن كنار بياييم؟

هپاتيت C بسيار آرام پيشرفت مـي كنـد و ممكـن است چند دهه بدون علامت باشد و بيمار مي توانـد سالها زندگي طبيعي داشته باشد. هپاتيت C قابل درمان و كنتـرل اسـت و در صـورت بروز علائم درمان مي تواند كمك كننده باشد. در صورت رعايت نكات بهداشتي، مي توان از ابتلاي اعضاي خانواده به هپاتيت C جلوگيري كرد.

راه های پيشگيری از هپاتيت C چيست؟

هپاتيت C واكسن ندارد اما مي توان با اقداماتي از ابتلا به آن پيشگيري نمود:

  • عدم استفاده از سوزن تزريقي مشترك
  • استفاده از دستكش پلاستيكي جهت پرسـنل شاغل در مراكز بهداشتي-درماني
  • اطمينان از تميز بودن وسـايل در صورت تاتوكردن يــا خــالكوبي، درمان بـا طـب سوزني
  • پرهيز از بي بند و باري جنسي
  • استفاده از لوازم شخصي خصوصا در آرايشگاهها مي تواند در جلوگيري از هپاتيت C موثر باشد.

بر گرفته از

علائم و نشانه های هپاتیت C را بهتر بشناسیم

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
67 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام ازمایش من دارای هپاتیت ث بوده ولی هیچکدوم از راههای انتقال که نوشته شده من انجام ندادم نه تزریق نه بی بند و باری نه خالکوبی برای حجامت هم جلو خودمون تیغ رو از بسته بندی خارج کرد بعدش انداخت تو کاسه ای که خون جمع شده بود و دفع کرد

  2. Miss h می گوید

    سلام وقتتون بخیر من پارسال باردار بودم توی چکاپ ازمایشم معلوم شد هیپاتیتم مثبت شد ولی چون باردار بودم دکتر عفونی گفت باید بعد از زایمانت بیای درمان بشی نوع Cدارم . و دخترم الان 14ماهشه دیروز باز ازمایش دادم امروز همسرم رفت دارو خانه قرص سووداک 3بسته اورد ک 90عدد بود قرص ها دکترم گف باید 3ماه استفاده کنی باز ازمایش بدی . امشب یدونش رو خوردم خواستم بدونم وقتی قرص رو میخورم تا چند ساعت نمیتونم به دخترم شیر بدم ؟؟؟ممنون میشم جواب بدید . و اینکه همسرم هم ازمایش بده ؟؟که ایا از من هیپاتیت گرفته باشه یا نه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله هم همسر و هم فرزندانتون باید ازمایش بدن
      در مورد شیردهی پزشک معالجتون باید نظر بدهند

  3. نیلماه می گوید

    سلام و درود بیکران
    من برای دریافت کارت سلامت اقدام کردم که در مرکز بهداشت دوبار ازم خونگیری کردند و گفتند هپاتیت سی که دی اکتیو هست.
    و من خودم به آزمایشگاه خصوصی رفتم و تست دادم anti HCV-Ab(4th generation) جواب را non active زده.
    ولی مرکز بهداشت همچنان من را میخواد برای آزمایشات دیگه بفرسته.
    مگه جواب من منفی نیست پس چرا این همه استرس به آدم وارد می کنند؟
    در صورت مثبت شدن درمان قطعی هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      در مرکز بهداشت با کیت فوری براتون تست گرفتن؟

  4. ابوالفضل می گوید

    سلام من آزمایش دادم هپاتیت نوع c زیاد سر در نمیارم از این بیماری هیچ علایمی هم ندارم بنظر شما دیر خودم درمان کنم چی میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      هپاتیت c, نیاز به درمان دارویی دارد و با دارو کاملا برطرف میشود
      اما در صورت عدم درمان هم خطر انتقال به سایرین دارد و هم به طور بی سر و صدا و بی علامت کبد رو تحت تاثیر قرار میدهد و آسیب جدی وارد میکند
      باید درمان را زیر نظر فوق تخصص گوارش انجام دهید

  5. ح پ می گوید

    من بیماری هپاتیت cگرفتم و درمان شدم ولی بعد مدتی که آزمایش دادیم باز در خونم بود و دکترم مراجعه کردم گفت بله این ویروس همیشه در خون شما هست و ما فقط پیشگیری و جلوگیری از بدت شدن آن انجام دادیم خواتم ببینم واسه همیشه در خون فرد مبتلا این علائم هست آیا آزمایش قبل از ازدواج هم تشخیص این بیماری وجود دارد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خود ویروس با درمان دارویی ضد ویروسی از بین میده
      اما آنتی بادی بر علیه اون در بدن باقی می ماند

  6. کریمی اسا می گوید

    باسلام شوهرمن نزدیک ۴۵ روزپیش توبیمارستان بعد۲۰روزبستری شدن که اول عفونت ریه بعدشدسیروزکبدوهپاتیت سی..فوت شدن ایامن هم که یکساله همسرایشون بودم مبتلاشدم یانه…الان دوروزه که خستگی بیحالی ودرددل وپاوکمردارم البته ناگفته نماندپریودنشدم نزدیک ۷۵ روزه.وتمام این دردهامث دردپریودی هست ایاحامله هستم یاویروس توبدن من هم هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر پریود نشدین حتما تست خون bhcg بدهید
      اما با توجه به سابقه هپاتیت c همسرتان لازمه حتما ازمایش جهت بررسی هپاتیت بدهید

  7. میراس می گوید

    سلام چند روز پیش ازمایش دادم برای کاشت مو بعد خواب ازمایشم مثبت شد hvc مثبت شده دکتر می گه که از طریق خون به خون بوده هر چی فکر می کنم نمی دنم کی و کجا انجام شده حالا باید چکار کنم ممنون می شم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ابتدا باید ازمایش های تکمیلی انجام شود
      جهت بررسس به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  8. محمد می گوید

    سلام
    من برای انتقال خودن دوبار آزمایش دادم که هر دوبار جواب هپاتیت C مثبت شده گفتن فرستادیم تهران و احتمال داره اشتباه شده باشه میشه لطفا راهنماییم کنید چی کار باید بکنم
    میدونم خودم برم آزمایش بدم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نگران نباشید
      بله در ازمایشگاه معتبر میتونین بدین
      و اگر مثبت هم شد درمان دارویی دارد

  9. زهرا می گوید

    با سلام اگر شخصی مبتلا به هپاتیت cبشه و بعد چندماه یا بعد ی سال متوجه بشه ،در این صورت بیماریش درمان میشه و ویروس به طور کامل از بدنش خارج میشه؟ یا چون دیر فهمیده نمیشه درمانش کرد؟ در کل بعد چه مدت از ورود ویروس هپاتیت C به بدن بیماری قابل درمان هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله درمان میشه
      در هر زمانی میشه ویروس رو درمان کرد اما هرچه زودتر درمان انجام شه بهتره ، چون طولانی شدن وجود ویروس سبب آسیب به کبد می شود

      1. زهرا می گوید

        ببخشید دوتا سوال داشتم :۱)طولانی شدن وجود ویروس منظورتون چه مدت هست؟ ینی به محض مشاهده علایم درمان رو شروع کنه خوب میشه؟
        ۲) امکانش هست بدن شخص درگیر باشه با ویروس در صورتی که هیچ علایمی نداشته باشه؟ اون موقع نمیشه درمانش کرد؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          طولانی شدن اغلب منظور چند ساله هست طوری که آسیب کبدی شدید و سیروز ایجاد شده باشد

  10. سام می گوید

    سلام خواهشا جواب بدید خیلی استرس دارم
    من تابستون به مدت ۳ ماه گلو درد بدن درد عرق سرد داشتم بعد ۴۵ روز علائم هپاتبت سی تست دادم منفی شد , بعد سه ماه تست کیته خانگی ایدز هپاتیت بی دادم منفی شد , بعد خوب شدم الان تو فصل بهمن دوباره بدن درد عرق سرد کردم باهم همون علائم تابستون که داشتم ایا ممکنه هپاتیت یا ایدز بوده باشه؟ پیشنهاد شما چبه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      نگران نباشین
      ولی باید چکاپ کامل بدین
      جهت بررسی به متخصص” داخلی مراجعه کنید

  11. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید میخواستم بدونم اگر شخصی که خون دماغ شده و خونش آلوده اس موقع خون دماغ شدن خونش روی شیر روشویی بریزه و شخص بیمار با دستش آب بریزه رو شیر ولی شیر ضدعفونی نشه و بعد یک نفر دیگه برای شستن دستش از اون شیر آب استفاده کنه امکان انتقال بیماری هایی مثل هپاتیت ها و ایدز وجود داره؟ممنون میشم راهنماییم کنید تا نگرانیم برطرف بشه.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر زخم و جراحت روی پوستش نباشه خیر

  12. نگار می گوید

    سلام ببخشید شاید سوالم خنده دار باشه ولی بدجور ذهنم رو درگیر کرده ممنون میشم سوالم ثبت بشه و راهنمایی کنید تا از نگرانی خلاص بشم، اگر لباسهامون و لباس زیرمون روی بند رخت پهن شدن در اثر بارش برف و بارون خیس بشن باعث انتقال بیماری مثل انواع هپاتیت ها و ایدز میشن؟ آخه ی جا خوندم باران و برف حامل ویروسها هستن نگران شدم.با تشکر.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام خیر همچین چیزی نیست

  13. کاربر1 می گوید

    سلام،وقتتون بخیر
    برای معاینات پزشکی جهت استخدام، آزمایش ایدز و هپاتیت انجام دادم. متاسفانه نتیجه HBs Antibody مثبت شده و عدد 14،7 رو نشون داده. دکتر پزشکی قانونی از من پرسید که واکسن هپاتیت زدم یا نه؟ واقعا نمیدونم که واکسیناسیون انجام دادم یا نه.
    لطفا راهنمایی کنید، این مثبت بودن معنیش چیه و من برای پیگیری بیشتر باید چیکار کنم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ازمایش hbs ag هم چک شده بود؟
      متولد چه سالی هستین؟

  14. لیلا می گوید

    سلام ببخشید میخواستم بدونم هپاتیت Cاز طریق غذای آلوده به خون، منتقل میشه؟ کلا از طریق خوردن غذا و خوراکی آلوده به خون هپاتیت C منتقل میشه؟ یا ویروس توسط اسید معده از بین میره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر از طریق غذا منتقل نمیشه

  15. farzin می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    من ازمایش هپاتیت c دادم منفی شده رفتم اهدا خون گفتن خون شما رو تست کردیم بار اول و دوم هپاتیت c مثبت شده ولی بار سوم منفی شده این یعنی چی؟ برای بار دوم ازمایشگاه تخصصی ازمایش دادم منفی شد
    دیگه ازم خون نگرفتن
    همچین چیزی مگه میشه؟ ازمایش تخصصی دیگه ای هم داره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ممکن آنتی بادی به طور کاذب مثبت بشه

  16. ناشناس می گوید

    تکلیف عصبی هم دارم مدت بیست سال است دوا می خرم تکرا تول ۲۰۰ میلی گرام

  17. یدالله می گوید

    من تازه خبر شدم هپاتیت دارم و خراش بدنم زیاد است در دستم هایم و پایم در تمام بدن خراش میکنه میشه بگوین کدام نوع هپاتیت است این حوله میشه بدنم کوچک کوچک بعد اوره خراش میکنه

  18. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر شرمنده میگم خانوم دکتر من احتمالن تازه هیپاتید گرفتم cایا درمان داره معلوم نیست خوب بشم یانه چندوقت میکشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله درمان ضد ویروسی داره ، پاسخ به درمان در افراد مختلف متفاوته ولی حدودا چند ماهه هست،به فوق” تخصص گوارش مراجعه کنید

  19. ناشناس می گوید

    سلام آیا بدون دادن آزمایش هم میشه متوجه شد مبتلا هستی یا نه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به طور کلی خیر و فقط در موارد شدید و آسیب شدید کبدی علامت دار میشه

  20. حمید می گوید

    سلام خانوم دکتر
    من جدیدا آذمایش خون دادم و
    alkalin phosphatase من 412 شده امکان داره به هپاتیت c مبتلا شده باشم؟
    خواهشا جواب بدین خیلی نگرانم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      این ازمایش برای بررسی هپاتیت سی نیست

  21. امیدوار می گوید

    سلام و وقت خوش من مدتی هست مفاصلم دردناک شده بود و رفتم دکتر و آزمایش دادم و alt و کلسترولم یه مقدار کمی بالا بودن و دکتر بهم گفت بخاطر استرس و افسردگیم مفاصلم درد میکنه و بهم داروی ضد افسردگی داد ولی وقتی سرچ کردم که چرا یکی از آنزیم های کبدی و کلسترولم بالاست اکثر سایت ها نوشته بودن که ممکنه از هپاتیت یا سیروز کبدی باشه و منم چندین سال قبل یکبار تو شلوغی شب عید تو آرایشگاه تتوی ابرو انجام دادم و الان نگرانم که نکنه وسایلشون آلوده بوده و این بالا بودن alt ناشی از ابتلا به هپاتیت باشه ولی دکتر گفت نگران نباش و دیگه آزمایش دیگه ای برام ننوشت و میخواستم بدونم اگه خودم بخوام برم تست بدم که خیالم راحت بشه باید دقیقا چه آزمایشی بدم که بفهمم هپاتیت یا سیروز کبدی ندارم ؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      مجدد آزمایش ast,alt,alkp,bill t,d و hiv test, hbs ag, hbs ab,hcv ab بدین
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  22. مهیار می گوید

    اگر تیغ صورت فرد آلوده رو خون بیاره با دسمال خون روی تیغ پاک بشه ولی بازم تیغ به بدن یه فرد دیگ بر خورد کنه و خون بیاد احتمال انتقال وجوود داره؟ با این ک خون روی تیغ پاک شده ولی زد عفونی نشده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله

  23. T-khosravani می گوید

    شخصی چندین سال هست دچار هپاتیت cشده وفقط یک دوره داروی سووداک استفاده کرد و دیگه دنبال درمان نرفت الان بعد از چند سال به ناگاه کاهش وزن شدید پیدا کردن و احساس خستگی دا ن همیشه ایشون در چه دوره ای از بیماری به سر میبرن ؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اصلا معلوم نیست باید بررسی دقیق بشن

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  24. هیچکس می گوید

    درمان هپاتیت سی ولی مثبت بودن ازمایش

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      سوالتون واضح نیست

  25. علی بیت سیاح می گوید

    من قبل ۳ سال ازمایش خون دادم وازمایشگاه به من گفت که هپاتیت cداری

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      الان هپاتیت سی درمان دارویی داره و درمان میشه

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  26. Aria می گوید

    سلام ببخشید اگه تو جواب آزمایش anti HCV ما non reactive باشه یعنی هپاتیت سی نداریم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله يعني مبتلا نيستيد

  27. سمیرا می گوید

    سلام تو رو خدا جواب بدید ،من برای معاینه داخلی به دکتر رفتم و دکتر از اسپکلوم فلزی استفاده کرد و میئن نیستم که ضد عفونی شده باده امکان ابتلا هپاتیت و حتی ایدز چقدر وجود داره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام حتما استريل بوده نگران نباشيد

      1. مریم می گوید

        سلام خانم دکتر
        من با بیمارhcvمثبت نیدل شدم
        و تست آنتی بادی هم دادم بعد یه ماه ، منفی شد
        بنظرتون قابل اعتماد هست یا باید است RNAهم بدم؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          ازمایش تکمیلی بدین
          به متخصص” عفونی مراجعه کنید

  28. مریم می گوید

    سلام ازمایش هپاتیت من توی چکاب کامل
    Result0.31
    negative0.9
    Equivocal 0.9_1.1
    positive 1.1
    شده میشه جواب این چیه میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نرماله جوابتون

  29. ایمان می گوید

    سلام من تازه متوجه شدم به هپاتیتc
    خیلی ترس دارم وتوخانواده ابراز نکردم ودارم خود خوری میکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد بگيد بهشون
      بهتره اول با متخصص عفوني مشورت كنيد تا راهنماييتون كنن

  30. ناشناس می گوید

    آیا بیماری هپاتیت Cبه ریه هم نفوذمیکند اصلا آیا به هم ربط دارد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نه به ريه نفوذ نميكنه
      اما منحر به سيروز كبدي ميشه كه اون ميتونه منحر به ادم ريه شود

  31. س. وصفی می گوید

    سلام، نسبت به مقاله های مربوط که خیلی تخصصی نوشته شده بود، خیلی راحت وروان با زبانی ساده وقابل فهم بود
    ممنون

    1. کوثر مهدی زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنونیم از حسن نظرتون

    2. مجی می گوید

      سلام وقت بخیر
      جواب ازمایش من
      Anti hcv nonreactive (0.054)

      نرمالشم به این ترتیبه
      و از 0.08تا 0.5 هم نامفهوم زده
      و از 0.5 بیشتر هم ریی اکتیو زده

      و این ازمایشم رو بعد از هفت هفته از موقعی ایی که من فک میکنم با ویروس برخورد کردم گرفتم ایا قابل اطمینان هسش یا خیر ؟
      ممنون

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        بله تا حدود خیلی زیاد
        اما ازمایش رو ۱۲ هفته بعد از تماس تکرار کنین و انزیم کبدی هم چک شه

      2. Elnaz می گوید

        سلام وقت بخیر
        شوهر من مدتی هست دچار خارش بدن شده واین خارش ب جوش های بزرگ وخونی تبدیل میشه،این میتونه ب سیروز کبدی ربط داشته باشه یا هپاتیت c؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          باید ازمایش کبد و هورمونی بدین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر