هاشیموتو؛ علت، علائم و تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو چیست؟ هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که غده تیروئيد را مورد حمله قرار می‌دهد و موجب بروز اختلال در کارکرد آن می‌شود. در این مطلب از مجله سلامت و درمان دکتردکتر به معرفی کامل تیروئیدیت هاشیموتو می‌پردازیم.

تیروئیدیت هاشیموتو چیست؟

تیروئیدیت هاشیموتو نوعی التهاب مزمن غده تیروئید است که بر اثر یک بیماری خودایمنی به وجود می‌آید. منظور از بیماری خودایمنی این است که بدن علیه خودش وارد عمل شده و علیه سلول‌های خودی پادتن‌های مختلف می‌سازد.

تیروئیدیت هاشیموتو نخستین بیماری خودایمنی شناخته شده است که در سال ۱۹۱۲ توسط شخصی به نام هاکارو هاشیموتو در آلمان کشف شد. این بیماری سیر نسبتا کندی دارد؛ یعنی به کندی در غده تیروئید پیشرفت می‌کند و به تدریج باعث تخریب در بافت تیروئید و موجب افت سطح هورمون تیروئید در خون می‌شود.

بیشتر بخوانید: تیروئید چیست؟ معرفی کامل بیماری تیروئید و انواع آن

علت تیروئیدیت هاشیموتو چیست؟

هنوز علت دقیقی برای توجیه ابتلا به هاشیموتو یافت نشده است به طوری که برخی پزشکان معتقدند که یک ویروس یا باکتری باعث ابتلای فرد به این بیماری می‌شود و برخی دیگر عوامل ژنتیکی را مسبب ابتلا به این بیماری می‌دانند.
تیروئیدیت هاشیموتو بیشتر در زنان میانسال شایع است، اما ممکن است مردان، زنان و کودکان را در هر سنی گرفتار کند.

شیوع تیروئیدیت هاشیموتو در زنان

علائم و نشانه‌های تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو در بیشتر مواقع موجب بروز کم‌کاری تیروئید می‌شود. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میکزودم
  • افزایش وزن
  • افسردگی
  • حساسیت بیش از حد و غیر طبیعی نسبت به گرما و سرما
  • پوست خشک و رنگ پریده
  • احساس خواب‌رفتگی اندام‌ها و کوفتگی
  • احساس وحشت ناگهانی
  • برادیکاردی (کند شدن ضربان قلب) و گاهی تاکیکاردی (تند شدن ضربان قلب)
  • افزایش کلسترول خون و کاهش قند خون
  • افزایش میزان خونریزی عادت ماهیانه یا طولانی شدن مدت زمان آن
  • ضعف ماهیچه‌ها یا گرفتگی ماهیچه‌ها
  • ضعیف شدن حافظه
  • نازایی
  • ریزش موها
  • میگرن

از نظر معاینات و علائم بالینی بر اثر بیماری تیروئیدیت هاشیموتو غدهٔ تیروئید ممکن است سفت، بزرگ و لوبوله شود. البته ممکن است این تغییرات چندان محسوس نباشد و خود شخص به راحتی متوجه آنها نشود ولی پزشک متخصص غدد با معاینه به این موضوع پی خواهد برد.

علت افزایش سایز غده تیروئید در این بیماری ممکن است به علت نفوذ لنفوسیت‌ها و فیبروز بافتی باشد (اشاره کردیم که هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است) و دلیل آن هایپرتروفی یا بزرگ شدن بافت‌های تیروئید نباشد.

بیشتر بخوانید: سرطان تیروئید؛ علت، علائم، تشخیص و درمان سرطان تیروئید

تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو

افزایش سطح پادتن‌های ضد پراکسیداز تیروئید یا تیروگلوبولین در سرم نشان‌دهنده‌ی وجود تیروئیدیت هاشیموتو است زیرا موجب تخریب تدریجی فولیکول‌های غده‌ی تیروئید می‌شوند.

اگر شما یا یکی از اطرافیان شما با بیماری‌های خودایمنی مثل تیروئیدیت هاشیموتو درگیر هستید؛ در صورت تمایل تجربه خود را ازین بیماری با ما و سایر خوانندگان این مقاله در بخش نظرها که در پایین همین مطلب قرار دارد به اشتراک بگذارید.

آیا ممکن است تیروئیدیت هاشیموتو به درستی تشخیص داده نشود؟

تیروئیدیت هاشیموتو خود را با علائم متنوعی نشان می‌دهد و نشانه اختصاصی ندارد به همین دلیل بیشتر اوقات در مراحل اولیه با بیماری‌هایی دیگر اشتباه گرفته می‌شود، از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افسردگی
  • سایکلوتایمیا
  • سندرم پیش از قاعدگی
  • کوفتگی مزمن (CFS)
  • فیبرومیالژیا و گاه اختلال اضطرابی (ED)

عوارض بیماری هاشیموتو

  • گواتر: بزرگ شدن غده تیروئید، اصطلاحا گواتر نامیده می‌شود. کم‌کاری تیروئید یکی از علل اصلی ایجاد گواتر است که هاشیموتو اغلب خود را با کم‌کاری تیروئید نشان می‌دهد. بنابراین انتظار می‌رود که یکی از عوارض هاشیموتو گواتر باشد. گواتر موجب بروز مشکلاتی در تنفس فرد شده و بلع غذا را مشکل می‌کند.
  • مشکلات قلبی: به علت افزایش مقدار کلسترول بد (LDL)، در اثر بیماری تیروئیدیت هاشیموتو، برخی مشکلات قلبی ایجاد می‌شوند. کم‌کاری تیروئید موجب افزایش اندازه قلب (هایپرتروفی قلب) و به دنبال آن ناتوانی در عملکرد قلب می‌شود که عارضه‌ای بسیار خطرناک و جدی است.
  • مشکلات روانی: افسردگی یکی از علائم ابتدایی بیماری هاشیموتو است که در اوایل بیماری خود را نشان می‌دهد و هرچه از زمان ابتلا به بیماری بگذرد، شرایط افسردگی وخیم‌تر می‌شود. بیماری هاشیموتو، می‌تواند باعث کاهش میل جنسی در زنان و مردان شود و همین موضوع نیز برای فرد مشکلات روانی خاص خود را به همراه دارد. همچنین این بیماری می‌تواند عملکرد ذهنی را کند کرده و فرد را تا حدود زیادی دچار فراموشی کند.
  • نقص نوزاد هنگام تولد: نوزادانی که از مادران مبتلا به هاشیموتو متولد می‌شوند، بیشتر در معرض خطر نواقص مختلف در هنگام تولد هستند. این مشکلات بیشتر متوجه مشکلات فکری و رشد بدنی است که اغلب خود را در دوران کودکی نشان می‌دهند. همچنین در بین این نوزادان، کودکان لب شکری بیشتر دیده شده است. بنابراین برای جلوگیری از تولد چنین نوزادانی اگر قصد بارداری دارید، حتما آزمایش تیروئید را انجام داده و از سلامت خود مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: گواتر؛ علت، علائم، تشخیص و درمان گواتر

درمان تیروئیدیت هاشیموتو

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، تیروئيدیت هاشیموتو اغلب خود را با کم‌کاری تیروئید نشان می‌دهد. فرد می‌تواند با مصرف داروهای هورمونی، مانند لووتیروکسین یا عصارهٔ خشک‌کرده تیروئید که برای کم‌کاری تیرو‌ئید استفاده می‌شود تا حد زیادی علائم بیماری را کنترل کند.

لووتیروکسین، درمان تیروئیدیت هاشیموتو

 توجه داشته باشید که تعیین مقدار داروی مصرفی یا به عبارتی تعیین دوز دارو به شدت بیماری و وزن بیمار بستگی دارد و توسط پزشک تعیین می‌شود. ولی معمولاً مصرف یک قرص لووتیروکسین در روز سطح تیروکسین خون را در حالت عادی نگه می‌دارد. البته بیماران مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو اغلب لازم است تا پایان زندگی خود از این دارو استفاده کنند.

تداخل‌های دارویی در درمان تیروئیدیت هاشیموتو

برخی داروها، مکمل‌ها و غذاها، بر جذب لووتیروکسین اثر می‌گذارند. اگر در رژیم غذایی‌تان زیاد از فراورده‌های سویا استفاده می‌کنید و یا رژیم‌های غذایی غنی از فیبر دارید مثلا گیاه‌خواری می‌کنید یا یکی از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

داروها و مکمل‌هایی که در جذب لووتیروکسین خلل وارد می‌کنند، عبارتند از:

  • مکمل آهن
  • مکمل کلسیم
  • سوکرالفیت (داروی اولسر یا زخم)
  • هیدروکسید آلومینیوم (داروی ضد اسید معده)
  • سدیم پلی استیرن سولفات (برای جلوگیری از افزایش مقدار پتاسیم خون)
  • کلستیرامین (دارویی برای پایین آوردن کلسترول خون)

[display-posts tag=”Goiter, Hypothyroidism, Hyperthyroidism,Thyroid-Cancer, Neural-Thyroid, effect-thyroid-hearing, Thyroid-herbal-treatment, hyperparathyroidism” excerpt_length=”25″ title=”راهنمای انواع بیماری‌های غده تیروئید” wrapper_class=”rd-dp-tags” posts_per_page=”1000″ order=”ASC”]

سوال‌های خود در مورد تیروئیدیت هاشیموتو و سایر بیماری‌های خودایمنی را در بخش نظرهای همین مطلب از ما بپرسید. پزشکان و کارشناسان دکتردکتر آماده پاسخ‌گویی به شما عزیزان هستند.

منابع:

webmd

mayoclinic

en.wikipedia

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
459 نظرات
  1. Mana می گوید

    سلام ببخشید در هاشیماتو که بدن به تیرویید حمله میکنه وبه مرور تخریبش میکنه یعنی در نهایت غده ی تیرویی. تخریب میشه وباید برداشته بشه یا منظور از تخریب اینکه از لحاظ هورمونی دیگه کارایی نداره میخوام بدونم همه کسایی که هاشیماتو هستن وکم کاری دارن سال های سال، در نهایت دیر یا زود مجبور میشن جراحی کنن؟مثلا من ۱۱ ساله کم کاری دارم وتازا فهمیدم از نوع هاشیماتو هست ترسیدم که مبادا در سالهای ایندهخطر داشته باشه ودر نهایت نیاز به جراحی باشه به دلیل تخریب غده توسط بدن

  2. Mana می گوید

    سلام وقتتون بخیر بنده ۱۱ سال کمکاری تیرویید دارم ودارو مصرف میکنم ویادمه حدودا ۹ سال پیش انتی تی پی او منفی بود ولی بعد از اون تست ندادم انتی تی پی او رو .وراجع بهش چیزی هم نمیدونستم تا اینکه جدیدا از پزشکم پرسیدم که چی هست گفت هاشیموتو هستس دیگه گفتم که سال ها قبل نرمال بود گفت میتونه نرمال هم باشه مگه همچین چیزی میشه واینکه همیشه دستی تیروییدم رو بررسی کردن گفتن که مشکلی نداره واین اخری هم ازشون گفتم معاینه کنید گفتن تیروییدت اصلا بزرگ نییت وگره نداره به خاطر همین تا به حال واسم سونو هم ننوشتن ممنون میشم بگید تو هاشیموتو میشه انتی بادی منفی باشه واینکه همه کسانی که هاشیموتو دارن به مرور تیروییدشون ورم میکنه یا ندولار میشه ومجبور به برداشتن میشن؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      آنتی تی پی او ممکن است در یک برهه زمانی زیاد باشد. بعدا نرمال شود
      خیر اصولا نیازی به خارج کردن تیرویید نیست

  3. پروانه نعمتی می گوید

    سلام من اخیرا متوجه شدم که به هاشیماتو مبتلا هستم. میخواستم بدونم همین که زیر نظر متخصص غدد باشم کافیه؟ یا باید مثلا تحت نظر متخصص ایمونولوژی یا روماتولوژی هم باشم.
    Anti tpo:215
    Tsh اول ۷.۹ بود با مصرف لووتیروکسین ۵۰ رسید به ۲.۱
    T3 ,T4هر دو در رنج نرمال

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      خداروشکر که به سرعت ازمایشتون نرمال شده
      زیر نظر فوق تخصص غدد باشین کافیه عزیزم

  4. ریحانه می گوید

    سلام و عرض ادب
    آنتی TPO من 20.5 هست و هورمون های T4,T3 , TSH , free T4 در رنج نرمال هستند و در سونوگرافی تیروئید من التهاب تیروئید منجر به کوچک شدن یکی از لوب ها دیده میشود.همچنین شبه ندول هایی به سایز 2 الی 3 میلی متر هم در پارانشیم تیروئیدم دیده شده است.
    آیا من مبتلا به هاشیموتو هستم ؟ و برای کنترل علائم آن چه کاری انجام دهم که پیشرفت نکند و در همین حالت بماند یا بهتر شود.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      با شرح حالی که فرمودین نمیتوان تشخیص هاشیماتو گذاشت
      جهت پیگیری دقیق به فوق تخصص غدد مراجعه کنید

  5. الهام افکاری می گوید

    ممنون از اطلاعات مفیدی که در تختیار ما گذاشتید. من تجربه خودم رو درباره بیماری تیروئیدم رو در اختیار شما می گذام. من بیشتر از 15 سال هست که کم کاری تیروئید دارم و همچنین چند سال پیش با چک کردن انتی بادی های تیروئید متوجه شدم هاشیماتو دارم. با تغییر رژیم غذایی مثل حذف گلوتن و غذاهای سرخ شده و روغن های ترانس و افزایش مصرف سبزیجات بعد از یک سال هاشیماتو علائمش کاملا طبیعی شد حالا هم سه ساله تقریبا گلوتن از تغذیه من حذف شده مگه هوس کنم کمی مصرف می کنم در حال حاضر هم مصرف لوتیروکسین نصف شده و در معاینه وآزمایش های بعدی که باید انجام بدم حدس زده میشه که قرص رو قطع کنم. البته هنوز معلوم نیست. واقعا گلوتن برای همه بیماریهای تیروئیدی ضرر داره پیشنهاد می کنم تجربه کنید.

  6. سیما هادی می گوید

    سلام و عرض ادب
    من خانمی هستم با ۵۱سال سن
    آزمایش T3/t4/TSHنرمال هست
    FSH-CLIA بالاهست۹۹
    TPOباعدد ۴۹۰
    دکتر داخلی رفتم برایم تجویز کرده اووکسین ۱۰۰
    هرروز قبل از صبحانه نصف قرص
    چربی پ قند هم کمی بالاست
    که قرص چربی هم داده
    میخواستم نظر شما را هم بدانم
    ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر با مصرف دارو ، tsh نرمال شده که طبق دستور پزشکتان مصرف دارو و پیگیری ها را انجام بدین
      اما اگر از ابتدا tsh نرمال هست بهتره جهت پیگیری دقیق به فوق تخصص غدد مراجعه کنید

  7. شهروز می گوید

    سلام من 33 سالمه تا به امروز مشکلی نداشتم بابت هیچی ولی رفتم دکتر برای افزایش فشار بعد آزمایش دیدم A.TPO شده بالای 1000 و TSH:5.98 و PTH:66, در حالیکه تا همین پارسال کلا آزمایشات تیروئیدم نرمال بوده این آزمایش ولی نشون داده اینا رو، من الان هاشیموتو مبتلا شدم یا که چی؟ نگرانی داره مشکلی پیش نمیاد ممنون میشم جواب بدید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      خیر نگرانی نداره و شیوعش در کشور زیاده
      اگر anti tpo بالاست به نفع هاشیماتو می باشد
      باید لزوم شروع یا عدم شروع داروی لووتیروکسین زیر نظر فوق تخصص غدد یا متخصص داخلی انجام شود

  8. رکسان می گوید

    کسی که مبتلا به سندروم اهلر دانلوس باشه احتمال ابتلاش به هاشیموتو بسیار بالاس یعنی تقریبا همشدن میتونن برای این سندروم بررسی بشن منتهی این علائمی که نوشتین علائم این سندروم هست که نقص ژنتسکی در تولید نوعی پروتیین در یدن به حساب میاد

  9. فرهادیان می گوید

    باسلام
    من دو ماهی هست لوتیروکسین ۱۰۰ پنج روز در هفته مصرف می کنم (پنجشنبه و جمعه مصرف نمی خورم) دیروز ازمایش دادم tsh=1.8 و t4=1.07 ولی anti tpo=768 شده
    تریگلیسرید ۳۱۴
    اسید اوریک ۷.۹
    ایا خطرناک هست؟
    ایا لوتیروکسین رو به همین شکل ادامه بدم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عدد tsh در رنج نرمال هست و میزان لووتیروکسین کفایت میکنه
      اما برای بالابودن تری گلیسرید باید با توجه به سن و bmi شما تصمیم گیری شه، به متخصص داخلی مراجعه کنید

  10. فائزه می گوید

    سلام وقت بخیر آزمایش دادم ..
    T4:8
    T3:2.02
    Tsh:1.65
    Anti tpo:396
    دکتر برام ۴ روز در هفته لووتروکسین تجویز کرده.به نظر شما خوبه؟؟بیماری هاشیموتو مطرحه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر با مصرف لووتیروکسین عدد tsh در رنج نرمال هست مصرف رو ادامه بدین
      اما اگر بدون مصرف دارو ، عددtsh در رنج‌نرمال هست و قصد بارداری ندارین یا باردار نیستین میشه لووتیروکسین شروع نکرد ولی فالوآپ کرد
      بهتره جهت تصمیم گیری دقیق به متخصص داخلی یا به فوق تخصص غدد مراجعه کنید

  11. ابوطالب نصیری می گوید

    درود و فراوان
    مرد 39 ساله
    بیماری هاشیموتو کنسلر داشتم و بد خیم بود
    جراحی توتال تیروئید کردم
    یک دوره ید درمانی کردم
    دوباره اسکن ید رفتم و خوشبختانه چیزی از باقیمانده تیروئید نداشتم
    یه مشکلی هست، همه چی نرماله ولی Anti TG بنده هنوز بالاست؟
    Anti tg 119 با کیت 5 تا 100
    و دائم احسال گز گز در دست چپ دارم
    البته یه مکمل کلسیم 250 بعد از شام مصرف می کنم
    شنبه تا سه شنبه دوز 200 لوتیروکسین و چهارشنبه تا جمعه دوز 100 مصرف میکنم
    خواهش میکنم در خصوص عدد بالای Anti TG راهنماییم کنید.
    سپاس گزارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      جهت فالوآپ جراحی کانسر تیروگلوبولین یا همان tg هم باید چک شود
      جهت پیگیری دقیق به فوق تخصص غدد مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر