توصیه های کلیدی درباره تاثیر ورزش در بیماری دیابت

  • 1396-11-28
  • 0

راهکارهایی از قبیل اصلاح رژیم غذایی و ورزش در بیماری دیابت که به کاهش قند خون و بیشتر شدن انسولین در بدن کمک می کنند، به همان اندازه ای که داروهای کاهش دهنده قند خون در روند بهبودی دیابت اثر دارند، نقش کمک درمانی خارق العاده ای ایفا می کنند.

اگر شما مبتلا به دیابت شده اید و درمان دارویی با قرص های ضد قند و یا درمان با انسولین برای شما شروع شده است، شما در مسیر درست درمانی قرار گرفته اید. اما یک نکته کلیدی در خصوص لزوم یا عدم لزوم ورزش در بیماری دیابت باید شفاف سازی شود.

آیا بعد از ابتلا یه بیماری دیابت و شروغ درمان، سبک زندگی تان را اصلاح کرده اید یا اینکه مثل دوران قبل از صبح تا شب زندگی تان سرشار است از عادت های غذایی و کم تحرکی های غلط و اشتباه که سلامت سوز هستند.

تاثیرات مثبت ورزش در بیماری دیابت چه هستند؟

دوست عزیز، لابد شنیده اید که بیمار دیابتی باید احتیاط کند و ورزش نکند، مبادا وضعیت سطح قند خون از کنترل خارج شود و از این قبیل جملات که پایه و اساس ندارند. یک لحظه توقف کنید. از همین الان این گمان های باطل را از ذهن خود پاک کنید.

شما باید با کم تحرکی و افسرده وار زندگی کردن برای همیشه خداحافظی کنید و ایمان داشته باشید که ورزش در بیماری دیابتی، نقش شفا دهنده دارد. از جمله اثرات مثبت ورزش در بیماری دیابت عبارتند از:

  • کاهش سطح گلوکز و انسولین خون
  • بهبود پاسخ ترشح انسولین به محرکهای خوراکی گلوکز
  • بهبود حساسیت محیطی و کبدی نسبت به انسولین
  • افزایش سطح سلامت بدن
  • بهبود وضع چربی خون و کاهش فشار خون
  • بهبود وضعیت روانی

ورزش کردن طبق یک برنامه منظم روزانه علی رغم افزایش حساسیت بدن به انسولین، به تنظیم شدن قند و چربی و فشار خون کمک کرده و توده چربی بدنی را کاهش می دهد فلذا اجرای تمرینات ورزش در بیماران دیابتی نه تنها ممانعتی ندارد بلکه قویا نیز توصیه می شود، منتهی در خاطر داشته باشید که باید توصیه های زیر را جدی بگیرید.

توصیه اول: زمان های استاندارد و غیراستاندارد ورزش کردن 

به شما توصیه می شود وقتی گرسنه هستید و مدت طولانی غذا نخورده اید، اصلا به سراغ ورزش نروید. یک تا سه ساعت بعد از غذا خوردن زمان مناسبی برای ورزش کردن است.

اگر مبتلا به دیابت هستید تا زمانی که تحت درمان و نظر پزشک برای اقدامات درمانی قرار نگرفته اید، ورزش نکنید.

اگر قند خون بالا و کنترل شده نیست، ورزش، قند شما را نه تنها تنظیم نمی کند بلکه بالاتر می برد و همچنین اگر قند خونتان بصورت غیر طبیعی پایین است، ورزش قند خون شما را پایین تر می آورد؛ بنابراین بهترین زمان ورزش، زمانی است که داروهایتان را مرتب و منظم مصرق کرده اید و از قند خون طبیعی برخوردارید.

لازم است که برای همیشه بخاطر بسپارید، قبل از ورزش کردن باید قند خون را چک کنید. اگر قند خون در محدوده نرمال نیست، ترجیحا فعلا ورزش نکنید.

اگر قند صبح ناشتای شما بالاتر از 250 است و یا اینکه طی روزهای اخیر، مشخص شده است که در ادرار شما کتون وجود دارد، لطفا فعلا ورزش نکنید. بیش از هر چیز، فعلا نیاز است به پزشک مراجعه کنید تا در داروهای شما یک بازنگری احتمالی شود.

توصیه دوم: حواستان به افت قند خون باشد

اگر قند خون شما با داروهای ضد دیابت در محدوده نرمال قرار گرفته است، ممکن است وقتی ورزش می کنید یا تا فاصله ده ساعت بعد از ورزش، سطح قند خون شما موقتا افت کند. به شما توصیه می کنیم که در حین ورزش، چند عدد شکلات و خوراکی همراه داشته باشید تا اگر نیاز شد مصرف کنید.

اگر برای اولین بار قرار است ورزش کنید و این رویه را ادامه دهید، لطفا با پزشکتان مشورت کنید، شاید پزشک با دانستن اینکه شما تمایل به ورزش کردن داشته باشید، صلاح بداند که دستورات خاصی برای مصرف داروها به شما بگوید.

به شما توصیه می کنیم، ورزش طولانی مدت انجام ندهید. احیانا اگر قصد کرده اید که بیش از یکساعت فعالیت ورزشی داته باشید، لطفا در قبل، حین و بلافاصله بعد از ورزش کردن قند خون را چک کنید. با این احتیاط، شما از افت ناگهانی قند خون در امان خواهید بود.

توصیه سوم: انتخاب ورزش مناسب

پیاده روی، آهسته دویدن، شنا کردن و ورزش های هوازی در فواصل زمانی کوتاه و با رعایت اصول کلیدی ورزش در بیماران دیابتی شاید بهترین ورزش در بیماری دیابت باشند.

اگر دچار اختلال حسی و عصبی در پاهایتان هستید بدین شکل که اگر ضربه ای به پای شما وارد شود شما گاهی متوجه نمی شوید و احساس درد نمی کنید، این حالت اختلال عصبی دیابتی شناخته می شود. اگر شما چنین وضعیتی دارید پیاده روی طولانی اصلا به شما توصیه نمی شود چون ممکن است باعث آسیب رسیدن به پاهایتان شود.

 توصیه می کنیم که لطفا از انجام هر گونه ورزشی که فشار زیادی به بدن بیاورد از قبیل وزنه برداری و ورزش های رزمی اکیدا خودداری کنید.

در گام نخست جهت درمان مناسب تحت نظر پزشک قرار بگیرید، سپس از او برای ورزش کردن راهنمایی بخواهید. به شما توصیه می کنیم با 30 دقیقه ورزش روزانه در 3 دوره 10 دقیقه ای هم به بهبودی وضعیت بیماری دیابت کمک کنید هم شادی و سرزندگی را به خود هدیه دهید.

مجله سلامت Every Day Health

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «توصیه های کلیدی درباره تاثیر ورزش در بیماری دیابت»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر