ورزش های هوازی: راهکاری مناسب برای افزایش استقامت قلب و عروقی

  • 1396-11-01
  • 0

تست استقامت قلب و عروقی به این معناست که شما بعنوان فردی که ورزش می کنید, بدنتان برای تحمل کردن فشار فیزیکی در ورزش چه میزان توانایی و انرژی دارد. آیا شما قادر به ورزش کردن در طول چند دقیقه, چند ساعت یا چند روز هستید؟ به این ترتیب استقامت قلب و عروقی در شما با سایرین فرق می کند. 

برای استقامت قلب و عروقی بالا, شما نیاز دارید که اولا سیستم قلب و عروقی تان عملکرد مناسب برای پخش و توزیع کردن خون در سرتاسر بدن داشته باشد و ثانیا سیستم تنفسی و ریه های قوی داشته باشید, تا اینکه بتوانید انرژی و اکسیژن را برای عضلات تمام قسمت های بدن تامین کنید.

ورزش هوازی و افزایش استقامت قلب و عروقی

ورزش های هوازی که اصطلاحا با نام ورزش های آیروبیک هم شناخته می شود, ورزش هایی هستند که بدن شما در حین انجام دادن آن تمرین های ورزشی, انرژی مورد نیازش را از اکسیژن کسب می کند.

شما اگر با برنامه منظم و مداوم, تمرین های آیروبیک را در منزل یا باشگاه انجام دهید, کمک شایان توجهی در افزایش استقامت قلب و عروقی تان خواهید کرد فلذا بطور موثری می توانید از بیماری های قلبی پیشگیری کنید.

برنامه های ورزشی استقامت قلب و عروقی

ورزش های هوازی بر اساس مدت زمان ورزش کردن, شدت حرکات و فعالیت ورزشی به انواع متعددی تقسیم می شوند. باید بدانیم هر کدام از انواع حرکات و تمرین های ورزش آیروبیک برای قسمت های خاصی از بدن سازگار است.

تمرینات ورزشی طولانی مدت و آهسته داشته باشید

این نوع ورزش هوازی از مرسوم ترین ورزش ها و تست های استقامت قلب و عروقی است. دویدن طولانی (دوی ماراتون) و همچنین دوچرخه سواری در مسافت های طولانی از انواع بیشتر شناخته شده این دسته از ورزش های هوازی است.

شما اگر به تازگی ورزش های آیروبیک را شروع کرده اید, تمرینات ورزش آهسته و مدت دار برای سطح مقدماتی مناسب است.

قویا به شما توصیه می شود, اگر مبتلا به بیماری های قلبی, تنفسی و ریوی, بیماری های غدد و سوخت و ساز مثل دیابت هستید حتما قبل از شروع تمرینات, با پزشکتان مشورت کنید.

تمرینات ورزشی سرعتی و پرشتاب را با احتیاط انجام دهید

این تمرینات ورزش های هوازی بدین صورت است که شما در مدت کوتاهتری که معمولا تا سی دقیقه است با شدت زیاد حرکات ورزشی را با شدت زیادی انجام می دهید. این تمرینات برای بیماران قلبی که سابقه انسداد سرخرگ کرونر داشته اند یا درد های مککر قفسه سینه به نفع بیماری قلبی داشته اند مناسب نیست.

 تمرینات ورزشی همراه با مکث چه هستند؟

قسمتی از ورزش های آیروبیک بدین شکل است که شما تمرین های کوتاه, مکرر و شدید انجام می دهید که تا پنچ دقیقه طول می کشد ودر بین تمرین ها فاصله هایی برای استراحت کردن وجود دارد.

تست هایی از قبیل تست دویدن دوازده دقیقه ای, تست تردمیل, تست پیاده روی برای سنجش استقامت قلب و عروقی استفاده می شوند تا نحوه عملکرد قلب و ریه در تامین اکسیژن و انرژی بدن را در حین ورزش بررسی کنند.

مجددا به شما توصیه می گردد که اگر در سنین میانسالی به ورزش آیروبیک روی آورده اید و یا اگر مبتلا به بیماری های قلبی, تنفسی و ریوی, بیماری های غدد و سوخت و ساز مثل دیابت هستید حتما قبل از شروع حرکات ورزشی هوازی, با پزشک مشورت کنید.

Mayo Clinic Database

دیتابیس اطلاعات پزشکی Health Guidance

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «ورزش های هوازی: راهکاری مناسب برای افزایش استقامت قلب و عروقی»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر