معرفی انواع مختلف بیماری پسوریازیس و علت بروز آن

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که چرخه زندگی سلول های پوست از حالت طبیعی خارج می شود و به سرعت شروع به تقسیم سلولی می کنند.این مسئله باعث می شود که سلول ها به سرعت در سطح پوست تولید شوند همچنین سلول های پوستی اضافی، در اندازه ها و تکه های قرمز هستند که خارش دارند و گاهی هم دردناک هستند.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن است که در حال رفت و امد است یعنی گاهی هست و گاهی نیست. هدف اصلی درمان این است که سرعت رشد سلول های پوست را کاهش دهد.

البته هیچ درمان قطعی و منحصر به فردی برای پسوریازیس تا به الان شاخته نشده است، اما شما می توانید علائم را مدیریت کنید و تا حدودی از شکل گیری ان پیشگیری کنید.شیوه صحیح زندگی، استفاده از مرطوب کننده ها، ترک سیگار و مدیریت استرس، ممکن است تا حدودی کمک کننده باشند.

تکه ها پسوریازیس می توانند در چندین نقطه از پوست مثل سر رشد کنند و حالتی مثل شوره سر را به وجود آورند و یا می توانند شامل نقاطی وسیع تر بر روی دیگر قسمت های پوست باشند. انواع پسوریازیس اغلب به مدت چند هفته یا چند ماه فرسوده می شوند و در نهایت از بین می روند و بعد از یک یا دو روز پوست به حالت اولیه باز می گردد. اما همان طور که گفته شد تحت شرایط گوناگون، پسوریازیس در حالت رفت و امد است.

انواع پسوریازیس شامل:

پسوریازیس پلاک:

شایع ترین شکل پسوریازیس، پسوریازیس پلاک است که باعث ایجاد ضایعات پوستی خشک،قرمز در اندازه های وسیع می شود. پلاک ممکن است به همراه خارش یا درد باشد. آنها می توانند در هر جایی از بدن رخ دهند،از جمله اندام تناسلی و بافت نرم داخل دهان رخ دهند.

پسوریازیس ناخن:

پسوریازیس می تواند ناخن ها را تحت تاثیر قرار دهد، سبب ایجاد آسیب، رشد ناخن های غیر طبیعی و تغییر رنگ ناخن می شود. ناخن های پسوریاتیک ممکن است از بستر ناخن جدا شوند. در موارد شدید تر ممکن است موجب فرو رفتن ناخن شود.

پسوریازیس گوتتا:

این نوع از پسوریازیس در درجه اول بر نوجوانان و کودکان تاثیر می گذارد. این معمولا توسط یک عفونت باکتریایی ماننداسترپتوکوک که موجب گلو دردمی شود نیز ایجاد می شود. این نوع از بیماری با ضایعات کوچک، قطره ای شکل و بر روی تنه، دست ها، پاها و پوست سر خود را نشان می دهد.

پسوریازیس معکوس:

این نوع از پسوریازیس عمدتا پوست زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه ها و اطراف ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد. پسوریازیس معکوس باعث ایجاد لکه های صاف قرمز و کمی بر آمده می شود که اصطکاک و عرق وضعیت ان ها را بدتر می کند. عفونت های قارچی ممکن است.

پسوریازیس خلفی:

این نوع غیر معمول پسوریازیس می تواند در تکه های گسترده یا در ناحیه های کوچکتر بر روی دستها، پاها یا نوک انگشتان رخ دهد.

پسوریازیس اریتودرمیک:

پسوریازیس اریترومتری، می تواند تمام بدن شما را با لکه های قرمزی پوست و ایجاد پوسته پوسته شدن همراه کند که می تواند با خارش و یا با سوزش همراه باشد.

پسوریازیس آرتریت:

آرتروز پسوریازیس علاوه بر ایجاد التهاب و پوسته پوسته شدن، می تواند مفاصل را هم متورم و دردناک کند که نمونه ای از آرتریت می باشد. گاهی علائم مفصلی اولین یا تنها تظاهرات پسوریازیس است.علائم آن از خفیف تا شدید متغیر است، و آرتریت پسوریاتیک می تواند بر هر نوع مفصلی تاثیر بگذارد.

اگر چه این نوع بیماری معمولا به عنوان یکی دیگر از انواع آرتریت فلج کننده نیست، اما می تواند باعث سفتی و آسیب های مفصلی پیشرونده شود که در برخی از موارد جدی تر ممکن است منجر به تغییر شکل دائمی مفصل شود.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد:

اگر فکر می کنید که ممکن است پسوریازیس داشته باشید، حتما به پزشک مراجعه کنید.همچنین اگر پسوریازیس این مشکلات را برای شما به همراه دارد:

باعث ناراحتی و درد می شود

انجام وظایف معمول را دشوار می کند

ظاهر پوست شما را نا مطلوب کرده و دچار ریزش مو شده اید.

منجر به مشکلات معمول مانند درد، تورم یا عدم توانایی برای انجام وظایف روزانه شده است.

در صورتی که علائم و نشانه های شما رو به وخامت است یا درمان نتیجه بخش نبوده، از مشاوره های پزشکی حتما راهنمایی و کمک بگیرید. ممکن است به داروهای مختلف یا ترکیبی از درمانهای لازم برای مدیریت پسوریازیس نیاز داشته باشید.

 دلایل پسوریازیس:

علت پسوریازیس به طور کامل مشخص نشده است، اما به نظر می رسد که در ارتباط با سیستم ایمنی بدن به همراه سلول های T و دیگر گلبول های سفید خون، به نام نوتروفیل ها، در بدن شما مرتبط است.

سلول های T به طور معمول از بدن عبور می کنند تا از سیستم ایمنی بدن در برابر مواد خارجی مانند ویروس ها یا باکتری ها دفاع کنند.  سلول های T به اشتباه به سلول های پوست سالم حمله می کنند، و ان ها را الوده می کنند.

سلول های بیش از حد فعالT، باعث افزایش تولید سلول های پوست، سلول های T بیشتر و سایر سلول های سفید خون، به خصوص نوتروفیل ها می شوند. این  عوامل باعث قرمزی پوست  و ضایعات پوستی می شوند. رگ های خونی هم در مناطق آسیب دیده پسوریازیس باعث ایجاد قرمزی در این ضایعات پوستی می شوند.

این فرآیند تبدیل به یک چرخه مداوم می شود که در آن سلول های پوستی جدید به سرعت در حال حرکت به سمت لایه ی خارجی پوست هستند، این اتفاق ممکن است در طی روز ها یا هفته ها به طول انجامد.

این چرخه تا جایی ادامه می یابد که این چرخه متوقف شود.درست است که باعث ایجاد اختلال در عملکرد سلول های T در افراد مبتلا به پسوریازیس نمی شود. محققان بر این باورند که هر دو عامل، یعنی ژنتیک و عوامل محیطی نقش بسیار مهمی در این بیماری دارند.

عامل اصلی پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس معمولا به دلیل یک اتفاقی است که شما ممکن است قادر به شناسایی و اجتناب از آن نباشید، این مسئله به ناگاه شروع می شود و رو به وخامت می رود. عواملي که ممکن است باعث پسوريازيس شوند متعدد هستند، اما رعایت ان ها قطعا در جلوگیری از ان بی تاثیر نیست. این عوامل عبارتند از:

عفونت هایی مانند گلودرد و یا عفونت های پوستی

آسیب به پوست مثل نیش حشرات یا آفتاب سوختگی شدید

استرس

سیگار کشیدن

مصرف زیاد الکل

کمبود ویتامین D

 بعضی از داروها،از جمله لیتیوم که برای اختلالات دوقطبی تجویز می شود، داروهای ضد فشار خون،داروهای ضد بارداری، داروهای ضد مالاریا و غیره ..

 عوامل خطر زا

هر کسی می تواند در عوامل پسوریازیس باشد، اما این عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند:

سابقه خانوادگی

این یکی از مهمترین عوامل خطر است. داشتن یک والد پسوریازیس خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد و داشتن دو والد پسوریازیس خطر بیشتری را به همراه دارد.

عفونت های ویروسی و باکتریایی

افراد مبتلا به HIV بیشتر احتمال دارد که پسوریازیس را توسعه دهند تا افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند. کودکان و نوجوانان با عفونت های تکراری، به ویژه گلودرد، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.

استرس

از آنجا که تنش می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد، سطوح استرس بالا ممکن است خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد.

چاقی

وزن بیش از حد خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و استفاده از دخانیات نه تنها خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد، بلکه می تواند شدت بیماری را هم افزایش دهد. سیگار کشیدن نیز ممکن است در ابتدای توسعه بیماری نقش داشته باشد.

پسوریازیس سبب چه بیماری هایی می تواند باشد؟

اگر پسوریازیس دارید، در معرض خطر بیشتر بیماری های خاص هستید. این بیماری ها شامل:

اختلالات چشم مانند بیماری ملتحمه، بلفاریت در افراد مبتلا به پسوریازیس رایج هستند.

چاقی افراد مبتلا به پسوریازیس، به ویژه افرادی که دارای بیماری های همراه با چاقی هم هستند.با این حال هنوز روشن نیست که این بیماریها چگونه با هم ارتباط دارند.

دیابت نوع 2: خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر است.

 فشار خون بالا: فشار خون بالا برای افراد مبتلا به پسوریازیس بالاتر است.

بیماری قلب و عروقی: برای افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی دو برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری است. پسوریازیس و بعضی از درمان هایی که صورت می گیرند، باعث افزایش ضربان قلب، سکته مغزی، کلسترول بالا و آترواسکلروز می شوند.

سندرم متابولیک: این سندرم که شامل: فشار خون بالا، افزایش سطح انسولین و سطوح کلسترول غیر طبیعی است، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

سایر  بیمار های خود ایمنی مانند بیماری:اسکلروزیس(ام اس) و بیماری های التهابی روده به نام بیماری کرون بیشتر به افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند حمله می کنند.

بیماری پارکینسون: این بیماری مزمن عصبی بیشتر در افراد مبتلا به پسوریازیس اتفاق می افتد.

بیماری کلیوی: پسوریازیس متوسط ​​تا شدید بیماری کلیوی را با خطر بیشتری تهدید می کند.

مشکلات عاطفی: پسوریازیس همچنین می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. پسوریازیس با کمبود اعتماد به نفس و افسردگی همراه است.

با تمام مشکلات و موارد نام برده در صورت داشتن هر یک از این علائم در اولین فرصت با یک متخصص پوست مشورت کنید.

برگرفته از سایت: healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مظفر زندی می گوید

    سلام صبح بیدار شدم اساس خاش زیر پستان راست وروی شکم کردم زیر پیراهن بالا زدم دیدم لکه های گلی پراکنده آرزوی کلی راست تا ناف ظاهر شده کمی ادکلن زدم خارش دیگر نکرد ولی لکه مانده دیشب بامیه زوبین. فرنی با مربی گل دیگر هیچ علت چه میتوان باشه آیا گزش حشراته یا قلابی بودن مربا یا بامیه وزولوبیا یا علتی دیگر سالمه بازنشسته قبلا ورزشکار هیچ مریضی ندارم فعلا ساکن اردبیلم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.