راهکارها و روش های پیشگیری از چربی خون بالا

بالا بودن میزان چربی خون زمینه ساز بروز انواع بیماری های قلبی به خصوص گرفتگی رگ تغذیه کننده قلب می باشد. اگرچه درمان چربی های دارویی خون بالا بخوبی می تواند میزان کلسترول خون را تنظیم کند، اما کاملا طبیعی است پیشگیری از چربی خون بالا راهکاری مطمئن تر و موفق تر به حساب می آید.

امروزه اختلال چربی خون بالا در صدر شایع ترین بیماری های سراسر جهان قرار دارد. این مشکل از زمانی آغاز شد که سبک صحیح زندگی کردن، تحرک و پویایی و آرامش و آسایش فکری از زندگی روزمره رخت بربست و رفت.

گام به گام برای پیشگیری از چربی خون بالا

لازم است بدانید که وقتی میزان چربی موجود در خون بیش از حد طبیعی شود، اثرات مخربش را ایجاد می کند حتی زمانی که درمان با داروهای ضد چربی خون هم شروع کرده باشید.

دوست گرامی، شاید هیچگاه نیازی به هیچ درمان دارویی پیدا نکنید، اگر فقط و فقط چندین توصیه کلیدی برای پیشگیری از چربی خون بالا را در زندگی روزمره تان جدی بگیرید.

گام اول: حذف چربی های مضر و بها دادن به چربی مفید

طبیعی است که چربی های ترانس که سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش و چربی خوب (HDL) را کاهش دهد، یک دشمن قسم خورده برای سلامتی قلبتان هستند. شیرینی ها و کیک های قنادی سرشار از چربی ترانس است.

به شما توصیه می شود در هنگام خرید، به قسمت مواد تشکیل دهنده خوراکی ها توجه کنید، اگر نوشته شده که دارای چربی ترانس است، لطفا سریعا از کنار آن خوراکی رد شوید و یک جایگزین مناسب بدون چربی ترانس خریداری کنید.

چربی موجود در روغن زیتون، کانولا، کنجد و بادام زمینی به عنوان چربی مفید قلمداد می شوند. درست است، این چربی های مناسب و دوست قلب هستند. به شما توصیه می کنیم که این روغن ها را جایگزین سایر چربی و روغن ها نمایید.

دوست عزیز، لازم است بدانید که مواد غذایی مختلف، دارای سطوح متفاوتی از کلسترول هستند. از زرده تخم مرغ، گوشت های قرمز و لبنیات پرچرب تا حد ممکن دوری کنید. باید بخاطر داشته باشید مصرف بیشتر از 250 تا 300 میلی گرم کلسترول برای سلامت قلب، یک خطر جدی محسوب می شود.

گام دوم: میوه و سبزیجات را در سبد غذایی تان جدی بگیرید.

میوه ها و سبزیجات تازه، در پیشگیری از چربی خون بالا و کاهش کلسترول کاری می کنند کارستان! بدین صورت که قویا توصیه می شود در کنار وعده های اصلی غذایی حتما سبزیجات مصرف نمایید و روزانه در چند نوبت میوه بخورید.

گام سوم: گوشت سفید برای شما مناسب تر است.

اگر قرار باشد بیش از اندازه از گوشت قرمز مصرف داشته باشید، با سلاح خوردنی هایی از قبیل کباب کوبیده و بریان و غیره به جنگ با سلامتی قلب می روید.

راه حل ساده است، شما باید گوشت قرمز را در حد مجاز که توسط متخصص تغذیه تعیین می گردد مصرف نمایید و از سوی دیگر گوشت سفید به خصوص غذاهای دریایی از قبیل ماهی و میگو را ماهیانه چندین و چند نوبت داشته باشید.

گام چهارم: با کم تحرکی و تنبلی خداحافظی نمایید.

کم تحرکی و تنبلی مادر بسیاری از مرض های امروزی است. فرصت این فرا رسیده است که بلند شوید، اراده کنید و هر روز خود را موظف به تمرین و فعالیت های ورزشی نمایید.

شما اگر روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش به صورت 3 دوره 10 تا 20 دقیقه ای داشته باشید، یک گام بسیار موثر در پیشگیری از چربی خون بالا برداشته اید.

روزانه پیاده روی تند داشته باشید. دوچرخه سواری کنید. شنا کردن بسیار مفید است. برای اینکه بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید توصیه آنست که به یک گروه ورزشی بپیوندید و از ورزش کردن خود لذت ببرید.

گام پنجم: وزن خود را در محدوده طبیعی قرار دهید.

لازم است بدانید که چاقی یک عامل مساعد کننده برای بالا رفتن سطح کلسترول خون به حساب می آید.

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن و رسیدن به یک وزن ایده آل تحت نظر یک متخصص تغذیه یا پزشک، به شما در پیشگیری از چربی خون بالا کمک شایان توجهی می کند.

گام ششم: لطفا در اسرع وقت سیگار کشیدن را ترک کنید.

سیگار کشیدن در بالا رفتن میزان کلسترول خون و بروز بیماری های قلبی نقش قابل توجهی دارد.

اگر سیگار می‌کشید، لطفا سیگار را ترک نمایید. ترک سیگار کمک به افزایش سطح کلسترول مفید HDL می کند.

مزایای ترک سیگار عبارتند از:

– تنها 20 دقیقه بعد از ترک، فشار خون شما کاهش می یابد.

– بعد از 24 ساعت، ریسک حمله قلبی کاهش می یابد.

– بعد از یک سال، ریسک بیماری قلبی به نصف زمانی می رسد که سیگاری بودید.

– بعد از 15 سال، ریسک بیماری قلبی در شما با فردی که هیچگاه سیگاری نبوده است برابری می کند.

دوست عزیز، پیشگیری از چربی خون بالا به عنوان راهکار پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری ها قلبی و عروقی است. شما می توانید با اعمال تغییراتی در زندگی روزمره و اصلاح سبک زندگی، از خطر بروز بیماری چربی خون بالا برای همیشه در امان بمانید.

برگرفته از: مجله پزشکی و سلامت Health Communities

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Ahad می گوید

    سلام
    مطالب خوب و آموزنده بود . متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.