آزمایش اکو قلب یا اکوکاردیوگرام چگونه انجام می‌شود

اکو کاردیوگرام (echo) از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از قلب استفاده می‌کند. کاربرد آمازش اکو قلب برای تشخیص ناراحتی‌های قلبی است.

آزمایش اکو قلب به نام اکوکاردیوگرافی یا سونوگرافی تشخیصی قلبی نیز معروف است. اکو کاردیوگرام از امواج صوتی برای تولید تصاویری از قلب استفاده می‌کند. این آزمایش رایج اجازه می‌دهد تا دکتر، قلب و پمپاژ خون را مشاهده کند. پزشک می‌تواند از تصاویر یک اکو کاردیوگرام برای شناسایی بیماری‌های قلبی استفاده کند. بسته به نوع اطلاعاتی که پزشک نیاز دارد، شما ممکن است یکی از انواع مختلفی از اکو کاردیوگرام را داشته باشید. کاربرد اکو قلب بسته به نوع آن فرق می‌کند.

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی یک آزمون است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر زنده از قلب استفاده می‌کند. اکو قلب اجازه می‌دهد تا پزشک بر چگونگی کار قلب و دریچه‌های آن نظارت داشته باشد. تصاویر اکو قلب می‌توانند به پزشکان در تشخیص موارد زیر کمک کننده باشد:

  • لخته شدن خون در قلب
  • مایع در کیسه اطراف قلب
  • مشکلات مربوط به آئورت

اکو کاردیوگرام در تعیین سلامت عضله قلب، به ویژه پس از حمله قلبی، کلیدی است. همچنین می‌تواند نقایص قلبی را در نوزادان نشان دهد. انجام اکو کاردیوگرام بدون درد است.

اکو قلب

چه نیازی به انجام اکو قلب هست

پزشک شما ممکن است به دلایل مختلف یک اکو کاردیوگرام را تجویز کند. به عنوان مثال، اگر ضربان قلب نامنظم داشته باشید، پزشک ممکن است بخواهد دریچه‌های قلب یا اتاق‌های قلب یا توانایی قلب برای پمپ خون را بررسی کند. آنها همچنین ممکن است اکو قلب را در صورتی که نشانه‌هایی از مشکلات قلب مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس را نشان دهید، تجویز کنند.

پزشک شما ممکن است از آزمایش اکو قلب برای بررسی ساختار قلب استفاده کند و چگونگی عملکرد قلب شما را بررسی کند. از کاربردهای اکو قلب که می‌تواند برای تشخیص بهتر پزشک کمک کننده باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه و شکل قلب و اندازه، ضخامت و حرکت دیوارهای قلب
  • چگونگی کارکرد قلب
  • قدرت پمپ قلب
  • کارکرد دریچه‌های قلب
  • اگر خون از طریق دریچه‌های قلب پخش شود (رگوریتم).
  • اگر دریچه‌های قلب بیش از حد باریک (تنگ) باشد.
  • اگر تومور یا رشد عفونی اطراف دریچه‌های قلب شما وجود دارد.
  • مشکل با پوشش بیرونی قلب شما (پریکارد)
  • مشکلات عروق خونی قلب
  • لخته‌های خون در قلب
  • حفره‌های غیر طبیعی بین اتاق قلب

معرفی تخصص و بهترین دکتر قلب و عروق

انواع اکو قلب

اکوکاردیوگرافی ترانزیستوری: این آزمایش اکو، رایج‌ترین نوع اکوکاردیوگرافی است، این نوع اکو قلب بی‌درد و بی‌خطر است. یک دستگاه مبدل روی قفسه سینه شما روی قلب قرار می‌گیرد. این مبدل امواج فراصوتی را از طریق قفسه سینه به سمت قلب شما می‌فرستد. یک رایانه امواج صوتی را به عنوان بازتابی به مبدل تغییر می‌دهد. این تصاویر زنده در یک مانیتور نشان داده می‌شود.

اکو قلب

اکوکاردیوگرافی transesophageal: اگر یک اکو کاردیوگرام transthoracic تصاویر قطعی تولید نکند، پزشک ممکن است یک echocardiogram transesophageal را توصیه کند. در این روش، دکتر یک مبدل بسیار کوچک‌تر را از طریق یک لوله نازک و انعطاف پذیر در دهان شما هدایت می‌کند. این لوله از طریق مری شما هدایت می‌شود. با مبدل در پشت قلب، دکتر شما می‌تواند هر گونه مشکل را بهتر ببیند.

اکو کاردیوگرام استرس: اکو کاردیوگرام استرس با استفاده از اکوکاردیوگرافی transthoracic سنتی استفاده می‌شود. با این حال، این روش پس از اینکه شما ورزش کردید یا دارو مصرف کردید تا ضربان قلب سریعتر شود، انجام می‌شود. این کار اجازه می‌دهد تا دکتر چگونگی کارکرد قلب تحت استرس را ارزیابی کند.

اکوکاردیوگرافی سه بعدی: یک اکو کاردیوگرام سه بعدی (3-D) با استفاده از هر دو echocardiography transesophageal یا transthoracic تصاویر سه بعدی از قلب را ایجاد می‌کند. نتیجه، شامل تصاویر متعدد از زوایای مختلف است. این روش قبل از عمل جراحی قلب استفاده می‌شود. همچنین برای تشخیص مشکلات قلبی مثل سوفل قلب در نوزادان و کودکان نیز کاربرد دارد.

اکوکاردیوگرافی جنینی: اکوکاردیوگرافی جنینی در مادران باردار در دوران بارداری 18 تا 22 ماهگی حاملگی استفاده می‌شود. این مبدل روی شکم زن قرار می‌گیرد تا مشکلات قلبی در جنین بررسی شود.

خطرات اکو قلب

اکو کاردیوگرام بسیار امن است. بر خلاف سایر تکنیک‌های تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، اکو کاردیوگرام از تابش استفاده نمی‌کند. اکو کاردیوگرام transthoracic بدون خطر است. هنگامی که الکترود ها از پوست شما حذف می‌شوند احتمال ناراحتی کمی وجود دارد. حادثه نادر  این است که لوله‌‌ مورد استفده در echocardiogram transesophageal، احتمالا باعث تحریک مری شود. شایع‌ترین عوارض جانبی، گلو درد است. دارو یا ورزش در اکو کاردیوگرام استرس نیز می‌تواند موقتاً ضربان قلب نامنظم را ایجاد کند.

اکو قلب

چگونه می‌توان برای اکو کاردیوگرام آماده شد

اکو کاردیوگرام transthoracic نیاز به آماده سازی خاص ندارد. با این حال، اگر شما یک echocardiogram transesophageal را تجربه کنید، پزشک دستورالعمل منع و اجتناب از آب و مواد غذایی را برای چند ساعت قبل از آزمایش به شما می‌دهد. این کار برای جلوگیری از استفراغ در طول آزمون است.

پس از یک اکو کاردیوگرام

دکتر شما نتایج پس از آزمون بررسی خواهد کرد. نتایج ممکن است ناهنجاری‌هایی مانند:

  • آسیب به عضله قلب
  • نقص قلب
  • اندازه قلب
  • قدرت پمپاژ
  • مشکلات دریچه قلب را نشان دهد. اگر پزشک در مورد نتایج شما نگران باشد، شما را به متخصص قلب معرفی می‌کند.

در طول اکو قلب چه اتفاقی می‌افتد؟

تست های اکو قلب توسط تکنسین‌های مخصوص آموزش دیده انجام می‌شود. شما ممکن است آزمایش خود را در دفتر دکتر، اتاق اورژانس، اتاق عمل، یک کلینیک بیمارستان یا یک اتاق بیمارستان انجام دهید. آزمون حدود یک ساعت طول می‌کشد. شما روی یک میز قرار می‌گیرید و تکنسین روی دیوار قفسه سینه شما، الکترودهای کوچک الکتریکی قرار می‌دهد.

الکترودها سیم‌هایی هستند که به دستگاه الکتروکاردیوگرافی وصل می‌شوند. الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) ضربان قلب شما را پیگیری می‌کند. تکنسین ممکن است از شما بخواهد تا مدت کوتاهی نفس عمیق بکشید تا تصاویر بهتر دریافت کند. پروب (مبدل) در سراسر قفسه سینه شما منتقل می‌شود. Probe امواج صوتی تولید می‌کند که از قلب شما بیرون می‌آید و نتیجه را به پروب باز می‌گرداند. امواج صوتی ارسالی به تصاویر تبدیل شده و در یک مانیتور تصویری نمایش داده می‌شوند. تصاویر روی مانیتور ویدئویی ضبط می‌شوند تا پزشک بتواند بعداً به آنها نگاه کند.

پس از انام اکو، تکنسین به شما کمک می‌کند ژل را از قفسه سینه خود پاک کنید. دکتر شما بعد از نگاه کردن به تصاویر اکو قلب و بحث در مورد تصاویر، در مورد مشکل احتمالی با شما صحبت می‌کند.

منابع:

healthline

heart
سوالات پزشکی و مشاوره رایگان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
37 نظرات
  1. سهیل می گوید

    وقت بخیر دکتر ببخشید من احساس تنگی نفس داشتمو ضربان قلبم بالا بود اکو گرفتم گفتن جوابش خوبه مشکلی نیس شما میگی نیم ساعت تا ۱ ساعت میگذره ازمایش اکو نمیدونم چجوری بوده که اینا کلا تو ۱۵ دیقه ازمایشو گرفتن بخاطر همین شک داشتم خاستم از شما بپرسم ممنون میشم جوابمو بدین

  2. محمود می گوید

    سلام اگر بخواهیم صبح اکوی قلب انجام بدهیم و ساعت کاری بیشتر متخصصین قلب بعد از ظهر است
    به کجا مراجعه کنیم؟
    برای عمل بینی می خواهم اکو قلب انجام بدهم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به کلینیک یا درمانگاه بیمارستان ها مراجعه کنید

  3. حامد بهرامی می گوید

    تشکرازشمابسیار عالی بود ومفید .

  4. جواداسدی می گوید

    سلام مدت 5سال قفسه سینم وشکمم با دمیکنه دردمیکنه وسرگیجه دارم هنگام راه رفتن چشام سیاه میشه گوشام گیپ میشن همه ا زمایشات کلی دادم میگن مال قلبه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شرح حالتون به متخصص” قلب مراجعه کنید

  5. سارا می گوید

    سلام
    من تپش قلب شدید میگیرم مواقع مثل از پله بالا رفتن حتی اروم یا حالت عادی راه رفتن و اینا بد پشت کمرم ناحیه قلبم و زیر سینه ی سمت چپ و گاهی مستقیم قلبم درد میکنه و خیلی کلافه میشم…

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایمتون نیاز به بررسی داره
      به متخصص” قلب مراجعه کنید

  6. یاسمن می گوید

    سلام
    درد در زیر سینه ی سمت چپ خانما نشانه چیه و ب کجا باید مراجع بشه ؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شرح حال بیشتر لازمه

      1. کوثر می گوید

        سلام خانم دکتر وقت بخیر
        حدود دو هفته قلبم درد ميکنه و سرگيجه و حالت تهوع و احساس سنگینی و بی حسی دست و درد به بازو و شانه هام میزنه و پایین کتفم و تنگی نفس شدید دارم که به زور نفسم بالا میاد و استرس و اضطراب دارم و درد قفسه سینه علتش چیه ؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          از نظر قلبی باید بررسی شین
          به متخصص” قلب مراجعه کنید

  7. زینب می گوید

    سلام دکتر
    من مادرم معده درد داره و همزمان هم به پهلوها ش میزنه وهم به کتف سمت چپش وضربان قلبش هم نامنظم میشه
    فشارش هم بالا میره مشکل اصلیش چیه؟ قلبه یا معده
    به کدوم دکتر مراجعه کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اول باید به متخصص” قلب مراجعه کنید

  8. نفس می گوید

    سلام من یه مواقع تپش قلب و سنگینی در قسمت قفسه سینه و پشتم دارم که بیشتر به حالت فشار که به استوخونام وارد میشه و سمته چپه بدنم سست میشه باید چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نوارقلب و اکو لازمه
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  9. حسین می گوید

    سلام.موقع فعالیت تپش قلب زیاد دارم و بعدش سرگیجه پیدا میکنم که مجبورم بشینم اکو باید انجام بدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله حتما بايد اكو انجام بديد و تا اون زمان نبايد ورزش كنيد

    2. Zahra می گوید

      سلام من الان یه خانم 24ساله هستم که چند سال قلبم درد می‌کنه .چند سال پیش ناراحتی شدید داشتم زمانی که ناراحت بشم قلبم درد میومد .اما الان یه دوسه سالی میشه که خود به خود بدون ناراحتی نشستم تو خونه یا مشغول کار باشم یهو نفسم میگیره قلبم تپشش شدید میشه .باید تند تند نفس عمیق بکشم یکی سینه ام رو فشار بدم تا ول کنه .بعضی وقتا هم یهویی خود سینه ی چپم داغ می‌کنه دوباره تبشش زیاد میشه درد می‌کنه.بعضی وقتا هم انگاری مثل یه سیخ عمیق تو سینه میشینه که خیلی درد داره همزمان باهاش تپش قلبم زیاد میشه .باید شونه ام رو با قلبم ماساژ بدم تا کم کم ول کنه .بهم میگن برو یه اکو بده .میترسم بدم چیزی معلوم نشه .اونوقت نفهمم این درد از کجاست .یه بار پارسال یه اکو انجام دادم گفت یکی از رگهای قلبت گرفته ..فک نکنم دکتر خوب بود .دیگه نرفتم
      چه کاری کنم تا دقیق معلوم بشه درد از کجاست ؟

  10. سعیده می گوید

    سلام قفسه بدنم درد دارد بعد از نیم ساعت خسته میشم وتنگی نفسم پیدا مکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سي تي اسكن ريه بديد و تست كرونا هم بديد

  11. الهام می گوید

    سلام وقت بخیر
    آیا اکو گرفتگی قلب رو نشون میده؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام خير
      بايد تست ورزش بديد يا اسكن قلب
      و براي بررسي دقيقتر آنژيوگرافي

  12. Raha می گوید

    سلام من ۱۸ سالمه چند ماه میشه که علایمی مثل تنگی نفس درد دست چپ و تپش قلب ناگهانی دارم و نقاط مختلف بدنم یهو تیر میکشه و همه ی این علایم دایمی نیستن و فقط واسه چند ساعته ممکنه ناشی از بیماری قلبی باشه؟؟چند روزه دنده های راستمم درد میکنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لطفا اكو قلب و تست ورزش انجام بديدو

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  13. مونا می گوید

    سلام من ۱۸ سالمه چند ماه میشه که علایمی مثل تنگی نفس درد دست چپ و تپش قلب ناگهانی دارم و نقاط مختلف بدنم یهو تیر میکشه و همه ی این علایم دایمی نیستن و فقط واسه چند ساعته ممکنه ناشی از بیماری قلبی باشه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باتوجه به شرح حالتون و

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  14. حمید می گوید

    سلام آیا اکوقلب بیماریه پارانشان میدهد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام نه اكو قلب مربوط به قلب هست

  15. کامرانی می گوید

    سلام
    برای ازمایش اکو خانم ها تا چه اندازه باید لباسمان را در بیاوریم؟؟
    لطفا کامل توضیح دهید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام سمت چپ قفسه سينتون عزيزم

  16. حاجی محمد سمندر می گوید

    خوب ومفیدبود تشکر از زحمات شما

  17. M می گوید

    سلام وقتتون بخیر،تشکر از مطلب عالیتون،شاد و سلامت و پیروز باشید

  18. هلیا می گوید

    برای اکو قلب باید لباسمان را بکنیم
    ایا میتوانیم برای اکو قلب همراه ببریم داخل اتاق اکو ؟
    ایا میتوانیم مادرمونو ببریم داخل اتاق ؟
    اکو چجوری انجام میشود؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      لازم نیست لباس کامل دراورده شود
      مثل سونوگرافی انجام میشود
      بله میتوانید همراه ببرین

  19. ایلناز می گوید

    سلام و خسته نباشید. احتمال حساسیت به ژل مربوط به اکوی قلب هست؟ یا حساسیت به گیره هایی که به بدن وصل می شود؟ حساسیت به شکل تاول و قرمزی. چون پدر من بعد از اکو یک بخش از بدنش تاول های ریز قرمز بدون درد و خارش زده. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      احتمالش بعید است
      اگر تاول وجود دارد باید معاینه شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.