آسیب دیدگی دنبالچه

آسیب دیدگی دنبالچه ، آسیبی است که موجب ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه‌ دنبالچه می‌شود. این آسیب‌دیدگی، درد دنبالچه یا coccydynia نامیده می‌شود.

دنبالچه، انتهایی‌ترین بخش ستون فقرات انسان در زیر استخوان خاجی قرار دارد. آسیب‌دیدگی ممکن است علائمی مثل کبودی، دررفتگی یا شکستگی دنبالچه را به دنبال داشته باشد. بیشتر آسیب‌ها و دردهای دنبالچه گرچه در مدتی طولانی ترمیم شده، معمولا با رعایت احتیاط و نکات مرتبط با درمان، مدیریت می‌شوند.

دنبالچه، ساختاری استخوانی و مثلثی‌شکل در انتها ستون فقرات است. دنبالچه از سه تا پنج بخش استخوانی تشکیل می‌شود که از طریق مفاصل و رباط‌ها به هم متصل می‌شوند.

بیشتر دردها و آسیب‌های دنبالچه در زنان شایع است چرا که لگن خاصره در زنان، عریض‌تر است و دنبالچه بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

دلایل درد دنبالچه

  • بیشتر آسیب‌های دنبالچه بر اثر برخورد و ضربه شدید به آن ایجاد می‌شوند.
  • سقوط روی دنبالچه در حالت نشسته، به خصوص در هنگام برخورد با جسم سخت، رایج‌ترین دلیل آسیب دیدگی دنبالچه است.
  • وارد شدن ضربه مستقیم به دنبالچه مثلا در حین ورزش، می‌تواند آسیب دیدگی دنبالچه را به دنبال داشته باشد.
  • در زمان زایمان، امکان شکستگی و آسیب در دنبالچه وجود دارد.
  • فشار زیاد و سایش بیش‌ازحد دنبالچه، در ورزش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری یا قایق‌رانی، ممکن است به دنبالچه آسیب بزند.
  • گاهی اوقات، دلیل آسیب رسیدن به دنبالچه، ناشناخته است.
  • از کم رواج‌ترین دلایل آسیب رسیدن به دنبالچه می‌توان به استخوان‌رُست یا رشد استخوان زائد روی استخوان طبیعی، فشردگی ریشه‌های عصبی، آسیب در سایر قسمت‌های ستون فقرات، عفونت موضعی و تومور اشاره کرد.

درد استخوان لگن

علائم آسیب ‌دیدگی دنبالچه

  • دردهای موضعی شدید یا حساسیت به درد در ناحیه دنبالچه
  • اگر آسیب بعد از سانحه باشد، ممکن است کبودی در اطراف دنبالچه مشاهده شود.
  • درد معمولا در زمان نشستن به مدت طولانی، بدتر می‌شود یا در صورت فشار مستقیم به دنبالچه، درد افزایش پیدا می‌کند.
  • اجابت مزاج، سخت و دردناک می‌شود.
  • بعضی از زنان در موقع برقراری رابطه جنسی، درد را تجربه می‌کنند.

چه زمانی به درمان دارویی نیاز است؟

اگر نشانه‌ها و علائم آسیب دیدگی دنبالچه را مشاهده می‌کنید، یا در ناحیه دنبالچه احساس ناراحتی بی‌دلیل دارید با پزشک تماس بگیرید. باید به پزشک اطلاع دهید که این درد بر اثر سانحه و ضربه شدید ایجاد شده است یا دلایل جدی‌تر و دیگری دارد.

آسیب‌های ناحیه دنبالچه معمولا به ندرت به خدمات اورژانس پزشکی نیاز دارند. با وجود این، اگر در مورد علائم خود نگران هستید، می‌توانید با پزشک تماس بگیرید یا خود را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.

تست‌های تشخیص

دلایل آسیب دیدگی دنبالچه معمولا از طریق بررسی سوابق پزشکی و تست‌های فیزیکی صورت می‌گیرد. گاهی از عکسبرداری با اشعه ایکس برای پیدا کردن دلیل آسیب دیدگی و درد استفاده می‌شود.

ممکن است پزشک، تمام قسمت‌های ستون فقرات را بررسی کند. ممکن است تست‌های نورولوژیک یا عصب‌شناسی نیز انجام شود. معاینه رکتوم، یکی دیگر از تست‌هایی است که ممکن است مورد نیاز باشد.

برای انجام این معاینه، پزشک انگشت خود را وارد رکتوم می‌کند تا محل آسیب‌دیدگی را لمس کند. به این ترتیب، پزشک تشخیص می‌دهد که آیا دررفتگی یا شکستگی قابل احساس وجود دارد یا خیر. همچنین مشخص می‌کند که آیا فشار مستقیم باعث افزایش درد می‌شود یا خیر.

به ندرت پیش می‌‌آید که در صورت نامشخص بودن دلیل آسیب‌دیدگی، از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده شود. با این روش، پزشک متوجه می‌شود که آیا منبع درد و ناراحتی، استخوان دنبالچه است یا درد از جای دیگری از ستون فقرات به دنبالچه منتقل می‌شود.

برای تشخیص وجود هر نوع شکستگی یا دررفتگی از عکسبرداری با اشعه ایکس استفاده می‌شود. با وجود این، این روش عکسبرداری، همیشه نمی‌تواند آسیب‌دیدگی را آشکار کند.  بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند که عکسبرداری، هم در حالت نشسته هم در حالت ایستاده انجام شود. به این ترتیب، بهتر می‌توان وجود شکستگی یا دررفتگی را مشاهده کرد.

آسیب دیدگی دنبالچه

درمان آسیب دیدگی دنبالچه

راهکارهای متعددی برای درمان این عارضه وجود دارد. البته بهتر است حتما مشورت با پزشک را نیز برای انتخاب هر کدام از این راه های درمان در برنامه خود قرار دهید.

درمان‌های خانگی

آسیب‌دیدگی دنبالچه، معمولا بسیار دردناک است بنابراین، درمان‌های خانگی فقط برای کنترل درد و جلوگیری از آسیب‌های بعدی انجام می‌شود.

از نشستن برای مدت طولانی، خودداری کنید. موقع نشستن، سعی کنید که روی سطوح سخت ننشینید. سعی کنید وزنتان را روی دو طرف بدن پخش کنید و به مرکز بدن فشار وارد نکنید. کمی به جلو خم شوید تا وزن‌تان به جلو منتقل شود و فشار از روی دنبالچه برداشته شود.

در آسیب‌هایی که بر اثر سانحه ایجاد شده است، در ناحیه آسیب‌دیده از کمپرس یخ برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استفاده کنید. چهار بار در روز این کار را تکرار کنید. تا چند روز بعد از آسیب‌دیدگی، کمپرس یخ را انجام دهید.

درمان آسیب دیدگی دنبالچه

داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی مثلا آسپیرین و ایبوپروفن برای کاهش درد و بهبود توانایی حرکت، مصرف کنید. اگر بیماری‌های کلیوی یا سابقه‌ خونریزی گوارشی دارید یا دارهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، قبل از مصرف این داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در این شرایط، برای شما بهتر است که از داروهایی مثل استامینوفن استفاده کنید که به کاهش درد کمک می‌کند ولی التهاب را کاهش نمی‌دهد.

می‌توانید بالش‌ها و کوسن‌های مخصوص بخرید و روی آن بنشینید. این بالش‌های مخصوص، سوراخی در مرکز دارند که از تماس دنبالچه با سطح زیرین، جلوگیری می‌کند و بین آنها فاصله می‌اندازد.

غذاهای سرشار از فیبر بخورید تا مانع از یبوست شود و درد دنالچه را موقع اجابت مزاج، کمتر کند.

درمان‌های دارویی

علاوه بر درمان‌های خانگی، پزشک با استفاده از داروهای دیگر می‌تواند درد را کاهش دهد. به ندرت، عمل جراحی برای درمان آسیب دیدگی دنبالچه نیاز است. با تجویز پزشک می‌توانید مسکن‌های قوی‌تری مصرف کنید. داروهای مسهل برای پیشگیری از یبوست ممکن است برایتان تجویز شود به خصوص اگر یبوست مزمن داشته باشید. همچنین تزریق بی‌حس‌کننده‌های موضعی در ناحیه دنبالچه گاهی برای کاهش دردهای ممتد، تجویز می‌شود. خارج کردن دنبالچه از طریق عمل جراحی نیز یکی از راهکارها است که معمولا به ندرت تجویز می شود.

پیگیری بعد از آسیب دیدگی دنبالچه

بسته به میزان آسیب دیدگی، باید دستورات پزشک را بعد از آسیب دیدگی دنبال کنید و درمان را پیگیری کنید. روند پیشرفت و بهبود آسیب‌دیدگی باید زیر نظر پزشک طی شود. بیشتر افراد وقتی از درمان‌های خانگی نتیجه می‌گیرند، آسیب‌دیدگی خود را نزد پزشک متخصص پیگیری نمی‌کنند.

افرادی که درد مزمن دنبالچه دارند و کسانی که درمان‌های دارویی پاسخگو نیست، معمولا به پیگیری‌های بعدی بیشتری نیاز دارند. گاهی برای کشف علت درد و درمان آن، ممکن است فرد به پزشکان و متخصصان دیگر ارجاع داده شود.

پیشگیری از آسیب دیدگی دنبالچه

بیشتر آسیب دیدگی‌های دنبالچه بر اثر سانحه و اتفاقی ایجاد می‌شوند مثلا سرخوردن روی یخ. به همین دلیل نمی‌توان کاملا از آن پیشگیری کرد. فقط همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کنید. در هنگام انجام ورزش‌های مختلف، تجهیزات ایمنی و لباس‌های مناسب را بپوشید تا از آسیب دیدگی‌های شدید پیشگیری کنید.

نتیجه‌گیری

کشف علت آسیب دیدگی دنبالچه به فاکتورهای مختلف بستگی دارد:

  • دلیل اصلی مشکل (ممکن است بر اثر سقوط یا ضربه شدید، تومور یا عفونت باشد)
  • شدت آسیب دیدگی، اگر آسیب دیدگی دنبالچه بر اثر سانحه باشد، معمولا علایمی مثل کبودی، شکستگی و دررفتگی دارد.
  • میزان اثرگذاری درمان‌های خانگی
  • توانایی طبیعی بدن در ترمیم و بهبودی

بیشتر موارد آسیب دیدگی دنبالچه که بر اثر سانحه است. درنتیجه، در عرض چند هفته بعد از سانحه با درمان‌های دارویی صحیح، بهبود پیدا می‌کند.

تعداد کمی از افراد، باوجود درمان‌های دارویی صحیح، از ناراحتی مزمن رنج می‌برند. این مشکل دائمی، معمولا باعث ناتوانی و ناامیدی فرد می‌شود. البته موارد آن بسیار محدود است و معمولا درد، دلیل دیگری دارد که باید در ستون فقرات جست‌وجو شود.

منبع:

webmd

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص ارتوپد روی دکمه زیر کلیک کنید.

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص ارتوپد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش و پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
188 نظرات
  1. متین می گوید

    سلام من با دنبالیچه خوردم زمین
    الان اشکالی نداره حرکات فیزیکی داشته باشم؟

  2. متین می گوید

    سلام من هفته پیش تو باشگاه خوردم زمین با دنبالیچه
    الان فعلا حرکات فیزیکی نداشته باشم؟؟

  3. AAA می گوید

    سلام من بر اثر ضربه مدت زیادی است که در قسمت دنبالچه احساس ناراحتی میکنم (فقط وقت هایی که دراز نشست میریم) میتونم با یه دشک دراز نشست تمو برم و مشکلی برام پیش نیاد میخواستم بدونیم اشکالی نداره؟ نیازی نیست به پزشک مراجعه کنم؟

  4. رعنا نوری می گوید

    سلام من خانم 23ساله یه پسر دارم از زمان تولدش کمر درد گرفتم حالا 3سال شده ازهمون اول خیلی دردش شدید بود حالا عکس گرفتم معلوم شد دنبالچه ام برعکس چیزی است که باید باشد خیلی رنج میبرم ازاین حالم یه دکتر سنتی هست میخاد از مقعد جا بندازه نمیدانم لطفاً راهنمایی بفرمایید ممنون ‌

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      جا انداختن مقعد دیگر چه داستان ساختگی است؟
      لطفا به به متخصص ارتوپدی مراجعه کن
      شما جوان هستین و با حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی اغلب درمان صورت می گیرد

  5. پگاه می گوید

    دنبالچم ترک برداشته وقتی میخوابم چطور باید بخوابم ؟صاف یا رو به پهلو ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.