علائم حساسیت فصلی و جدیدترین روش‌های درمان قطعی

خلاصه این مقاله را بشنوید

بسیاری از افراد تجربه عطسه‌های مکرر و خارش بینی یک‌دفعه‌ای دارند. این علائم در فصل‌های گرم سال هم رخ می‌دهد و ربطی به سرماخوردگی ندارد. با مشاهده چنین عواملی، احتمال این‌ که فرد با علائم حساسیت‌ های فصلی روبرو شده باشد، بسیار زیاد است. آلرژی یا حساسیت فصلی در اثر واکنش سیستم بدن به آلرژن‌های موجود در هوا رخ می‌دهد. واکنش‌هایی که با التهاب و علائم خاص همراه بوده و فرد را آزار می‌دهد. این مطلب از مجله دکتردکتر به توضیح درباره آلرژی و حساسیت‌ های فصلی اختصاص دارد. همچنین راهکارهایی برای درمان حساسیت فصلی یا پیشگیری از حساسیت فصلی ارائه شده، اما برای درمان این عارضه باید به دکتر گوش حلق و بینی مراجعه کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن
روش‌‌های درمان حساسیت فصلی

حساسیت فصلی چیست و چه علائمی دارد؟

به مجموعه واکنش‌های سیستم ایمنی بدن نسبت به گرده گل و یا دیگر مواد موجود در محیط، حساسیت فصلی (Seasonal Allergy) یا آلرژی فصلی می‌گویند. از آن‌جایی که این حساسیت‌‌ها در یک فصل یا زمان خاصی از سال برای افراد رخ می‌دهد، به آن آلرژی فصلی گفته می‌شود.

این حساسیت‌ها خود را با علائمی مثل خارش گلو، ورم چشم، سوزش و آبریزش بینی، خارش چشم، گرفتگی بینی و سرفه‌های آلرژیک نشان می‌دهند. بیشتر افراد تجربه چنین علائمی را در یک بازه زمانی خاص از سال داشته و حساسیت‌های فصلی را تجربه کرده اند. اما دلیل بروز حساسیت فصلی چیست؟

در حالت طبیعی، این یک قانون است که سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و ویروس‌ها واکنش نشان دهد. اما گاهی اوقات این واکنش‌ها در برابر ماده‌ای به نام «آلرژن» رخ داده و باعث حساسیت می‌شود. آلرژن‌ها همان مواد بی‌خطر موجود در محیط زندگی ما هستند و سیستم ایمنی بدن این مواد حساسیت‌زا را در بیشتر اوقات خطرناک تلقی کرده و با آن‌ها مقابله می‌کند. نتیجه این واکنش، سوزش گلو، آبریزش بینی یا دیگر علائم حساسیت‌‌های فصلی هستند.

آلرژی

هیستامین چیست؟

معمولا افراد مبتلا به آلرژی یا حساسیت فصلی، از داروهای آنتی‌هیستامین استفاده می‌کنند. اما هیستامین چیست و چه نقشی در ایجاد آلرژی دارد؟ برخی از سلول‌های ایمنی بدن در زمان برخورد با آلرژن‌ها، ماده‌ای به نام هیستامین ترشح می‌کنند. ترشح این ماده، باعث افزایش نفوذپذیری مویرگ‌های خونی در برابر پروتئین و گلبول‌های سفید خون می‌شود.

بنابراین سیستم دفاعی بدن در مقابله با عوامل خارجی، عملکرد بهتری خواهد داشت. اما این تمام ماجرا نیست! ترشح هیستامین یک سری نتایج جانبی را به دنبال خواهد داشت. برای همین وقتی در قسمتی از بدن هیستامین آزاد شود، شاهد بروز علائم التهابی همچون قرمزی، خلط، تورم و خارش خواهیم بود. به همین دلیل است که افراد، از داروهای آنتی هیستامین برای درمان حساسیت فصلی و گرفتگی بینی خود استفاده می‌کنند.

شایع‌ترین علائم حساسیت فصلی یا آلرژی

در بخش‌های بالاتر به برخی از علائم حساسیت‌ فصلی اشاره کردیم، تشابه این علائم با تب یونجه و سرماخوردگی، باعث شده تا بسیاری از افراد در تشخیص آلرژی دچار مشکل شوند.

اما حساسیت فصلی علائم خاص خود را دارد که تفاوت این علائم با بیماری‌های مشابه را توضیح می‌دهیم. در واقع شناسایی این علائم می‌تواند کمک حال شما در درمان و پیشگیری از ابتلا به آلرژی‌های فصلی باشد. رایج‌ترین علائم مشاهده شده برای حساسیت فصلی، شامل موارد زیر است:

علائم حساسیت فصلی

تفاوت حساسیت فصلی با سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا

علاوه بر این موارد، یک سری علائم خاص همچون سردرد، سرفه کردن و خس خس سینه نیز در افراد مشاهده شده است. اما نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از علائم آلرژی فصلی با سرماخوردگی و بیماری‌های دیگری مثل آنفولانزا و کرونا مشترک هستند و همین موضوع، تشخیص را دشوار می‌کند. اگر در کنار علائم معرفی شده برای آلرژی، نشانه‌هایی از درد بدن، ضعف و خستگی و سردرد شدید داشتید، باید آن را سرماخوردگی دانست. اگر هم دردهای عضلانی، اسهال و استفراغ یا سرفه‌‌های خشک و ممتد را در کنار این علائم تجربه کردید، احتمالا به آنفولانزا مبتلا شده‌اید. بی‌حالی شدید، از دست دادن حس بویایی و چشایی و تب و لرز شدید هم نشان دهنده ابتلا به کرونا است. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع کامل از تفاوت سرماخوردگی، آنفلولانزا، کرونا و حساسیت فصلی، مقاله‌ای تحت همین عنوان را در دکتردکتر مطالعه کنید.

تفاوت دیگری که بین بیماری‌های دستگاه تنفسی مثل سرماخوردگی و آلرژی‌‌های فصلی وجود دارد، طورل دوره درمان و از بین رفتن علائم است. معمولا علائم سرماخوردگی پس از 7 الی 10 روز برطرف می‌شوند. اما حساسیت‌ های فصلی تا زمان درمان و یا رفع محرک‌ها، همچنان باقی می‌ماند؛ حتی گاهی علائم آلرژی تا چند ماه باقی بماند.

تفاوت علائم آلرژی فصلی با تب یونجه چیست؟

حساسیت‌ های فصلی معمولا در یک زمان مشخصی از سال برای فرد رخ داده و طی یک مدت زمان محدود برطرف می‌شوند. در بیشتر افراد این حساسیت در فصل بهار شروع شده و تا پاییز ادامه دارد. هرچند که احتمال درگیری با تب یونجه در هر چهار فصل سال وجود دارد. تب یونجه با التهاب بینی خود را نشان می‌دهد که ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت زا موجود در هوا است. موادی مانند گرد و خاک یا گرده گل و گیاهان که همواره در محیط اطراف ما وجود دارند.

عوامل حساسیت در فصل‌‌های مختلف سال

پس از آشنایی با علائم آلرژی، نوبت به شناسایی عوامل آن در فصل‌های مختلف سال است.

علائم حساسیت و آلرژی

1. آلرژی در فصل بهار

فصل بهار، موسم گرده افشانی گل و گیاهان در طبیعت است. به همین خاطر میزان آلرژن‌های موجود در هوای بهار، بیشتر از دیگر فصل‌های سال است. علاوه بر گل‌ها، گرده برخی درختان نیز در ایجاد آلرژی‌های تنفسی نقش دارند. صنوبر، توس، بید، سرو، بلوط اسب و توسکا از معروف‌ترین درختانی هستند که در فصل بهار گرده افشانی می‌کنند.

2. حساسیت در فصل تابستان

تابستان فصل برش یونجه است. به همین دلیل در این فصل از سال، میزان ابتلا به تب یونجه بیشتر از فصل‌های دیگر سال است. برخی از علف‌های هرز مانند علف تیموتی نیز، در ایجاد حساسیت‌ های فصلی نقش دارند.

3. حساسیت در پاییز

بیشتر آلرژی‌ های ایجاد شده در فصل پاییز، ناشی از گرده گل‌ها است. یک نمونه معروف از این گل‌ها، میخک است. گل میخک بیش از 40 گونه متفاوت دارد و از اصلی‌ترین عوامل در ایجاد علائم حساسیت فصلی پاییز محسوب می‌شود.

4. آلرژی در زمستان

اثرگذاری آلرژن‌ها در فصل زمستان کمتر می‌شود. برای همین میزان ابتلا به حساسیت فصلی در این فصل، نسبت به ماه‌های دیگر کمتر است. اما همچنان برخی آلرژن‌های داخلی مانند موی حیوانات، کپک، حشرات آلرژی‌زا، پوست حیوانات و گرد و غبار در محیط وجود دارند. پس شاید همین موارد، عاملی برای بروز حساسیت‌های فصلی شوند.

روش‌‌های درمان حساسیت فصلی

روش‌ های بسیار متفاوتی برای درمان حساسیت فصلی وجود دارد. برخی از این روش‌ها برگرفته از طب سنتی و یا درمان‌‌های خانگی هستند. ولی به‌هرحال سریع‌ ترین روش برای درمان حساسیت فصلی، استفاده از داروهای شیمیایی است که البته عوارض خاص خود را دارند.

پس تا جایی که امکان داشت از روش‌ های خانگی برای درمان حساسیت فصلی خود استفاده کنید. در صورتی که برخی از علائم آزار دهنده آلرژی مانند عطسه مکرر شما را اذیت کرد، به ناچار از راهکارهای دارویی استفاده کنید.

درمان دارویی حساسیت فصلی

در ادامه بهترین داروهای حساسیت فصلی و خارش و آلرژی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. مصرف آنتی هیستامین

اغلب پزشکان برای درمان حساسیت و آلرژی بیماران خود، قرص‌ های آنتی هیستامین تجویز می‌کنند. قرص‌های آنتی هیستامین انواع مختلفی دارد و با نام‌های قرص لوراتادین، آنتی‌هیستامین دکونژستانت، سیتریزین یا با عنوان قرص درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند.

درمان حساسیت فصلی با قرص اولین نجات دهنده‌های شیمیایی برای درمان آلرژی به حساب می‌آیند. صادقانه باید گفت که سریع‌ترین و راحت‌ ترین درمان حساسیت فصلی، استفاده از همین داروهای ضد حساسیت هستند.

2. آمپول بتامتازون

افرادی که به دنبال داروهای تزریقی هستند، باید از آمپول آلرژی فصلی تحت عنوان بتامتازون استفاده کنند. این آمپول واکنش‌های سیستم ایمنی بدن نسبت به التهاب را کاهش می‌دهد. پس نه تنها برای حساسیت‌های فصلی، بلکه برای درمان دیگر بیماری‌ها نیز کاربرد دارد. البته تزریق این آمپول ممکن است عوارضی همچون ناراحتی بدن، سرگیجه و سردرد داشته باشد.

3. داروهای بدون نسخه برای درمان احتقان بینی

برای درمان گرفتگی بینی در افراد مبتلا به حساسیت‌ های فصلی، باید از داروهای بدون نسخه استفاده کرد. سودافدرین، فنیل آفرین و اکسیمترازولین از رایج‌ترین داروهای موجود برای رفع گرفتگی بینی هستند. البته دو نمونه آخری به صورت اسپری بوده و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.

راهکارهای درمان خانگی آلرژی فصلی

روش‌های خانگی موثری برای درمان آلرژی فصلی وجود دارند که برای اثرگذاری نیاز به مداومت در مصرف دارند و البته کاملا بدون ضرر هستند. روش‌های درمان خانگی گاهی در قالب یک توصیه یا تشویق به مصرف ماده‌ای خوراکی هستند:

1. دخانیات مصرف نکنید

استعمال دخانیات باعث آسیب رسیدن به قلب و ریه انسان می‌شود. پس مصرف سیگار توسط فرد مبتلا به آلرژی‌‌های فصلی، می‌تواند این حساسیت را بیشتر کند. در نتیجه اگر به سلامت و آرامش خود اهمیت می‌دهید، استعمال دخانیات را برای مدتی هم که شده کنار بگذارید. ترک دخانیت همچنین یکی از راه‌های اصلی درمان سرفه نیز محسوب می‌شود.

2. عسل بخورید

عسل ماده‌ای شگفت‌انگیز برای درمان حساسیت فصلی است. سازوکار تولید عسل به این صورت است که بخش زیادی از گرده موجود در عسل، توسط زنبور و در هنگام آماده‌سازی از بین می‌رود. برای همین مصرف عسل می‌تواند بدن را در برابر دانه‌های گرده مقاوم کند.

البته گرده موجود در عسل از گل گرفته شده و با گرده گیاهان و درختان که عامل اصلی ایجاد آلرژی هستند، فرق دارد. ولی به‌هرحال خوردن عسل می‌تواند حساسیت بدن را نسبت به گرده کاهش دهد. البته قبل از مصرف عسل، مطمئن شوید که حساسیت شما مربوط به دُز پایین گرده نیست. لازم به ذکر است که میل کردن عسل به درمان گرفتگی صدا نیز کمک می‌کند.

عسل برای درمان آلرژی

3. پنجره‌های منزل را ببندید

بیشتر گل‌ها و گیاهان در فصل بهار گرده افشانی می‌کنند. باز بودن پنجره‌ها، به این آلرژن‌ها اجازه ورود و نفوذ به فضای داخلی منزل را می‌دهد. پس برای دوری از آلرژی‌ های فصلی، بهتر است که پنجره‌ها را ببندید.

4. کمتر در بیرون از خانه بمانید

میزان آلرژن‌های موجود در فضای باز، بیشتر از محیط داخلی منزل است. البته در داخل منزل نیز برخی آلرژن‌های داخلی وجود دارد. اما تاثیرگذاری آن‌ها به اندازه عوامل محرک خارجی همچون گرده درخت و دود نیست. پس برای کاهش احتمال ابتلا به حساسیت‌های فصلی، بهتر است زمان بیشتری را در منزل بمانید.

5. هنگام وزش باد خانه را ترک نکنید

وزش باد به پخش شدن آلرژن‌های موجود در هوا کمک می‌کند. پس اگر در هنگام وزش باد شدید به خارج از خانه بروید، در معرض گرده و عوامل تحریک‌پذیر خارجی قرار خواهید گرفت. بنابراین احتمال اینکه درگیر حساسیت‌های فصلی شوید، زیاد است.

6. میوه‌های آلرژی‌زا نخورید

مصرف بعضی میوه‌ها مانند خربزه، پرتقال، هلو، موز، سیب، هویج و طالبی باعث تشدید آلرژی و حساسیت فصلی می‌شود. مواد موجود در این میوه‌ها باعث خارش گلو، آبریزش بینی و عطسه در فرد مبتلا به آلرژی خواهد شد. دلیل چنین حساسیتی، به خاطر مشابه بودن پروتئین این میوه‌ها با پروتئین موجود در دانه گرده است. پس تا برطرف شدن کامل حساسیت فصلی، از خوردن چنین میوه‌هایی خودداری کنید.

7. سبزی و میوه بیشتری مصرف کنید

میوه و سبزیجات، سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها هستند که برای درمان حساسیت‌‌های فصلی استفاده می‌شوند. در واقع ویتامین C در اصل یک آنتی هیستامین طبیعی است که به بدن کمک می‌کند تا به مبارزه با آلرژن‌ها برود. پس با مصرف میوه و سبزی، بدن را از حساسیت فصلی و علائم آن دور نگه دارید.

8. محصولات پروبیوتیک بیشتری مصرف کنید

باکتری پروبیوتیک خاصیت ضد التهابی داشته و از میکروبیوم روده حفاظت می‌کند. برای همین خوردن خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک، می‌تواند درمانی برای حساسیت فصلی باشد. در دسترس‌ترین خوراکی حاوی پروبیوتیک، ماست است.

9. امگا 3 مصرف کنید

امگا 3 یک اسید چرب ضروری برای بدن با خاصیت ضد التهابی است. مصرف این ماده در تمامی سنین پیشنهاد شده و درمانی مناسب برای حساسیت فصلی به حساب می‌آید. میزان قابل توجهی از امگا 3 در برخی مواد غذایی همچون روغن آفتابگردان، ماهی، تخم‌مرغ، تخم‌کدو، فندق، گردو، و کنجد وجود دارد. پس مصرف هر کدام از این مواد غذایی، می‌تواند درمانی برای آلرژی فصلی شما باشد.

10. مایعات بیشتری مصرف کنید

حساسیت فصلی باعث افزایش مخاط موجود در بینی و عقب حلق می‌شود. مصرف زیاد آب در چنین شرایطی، می‌تواند این مخاط را رقیق کرده و دفع آن را راحت کند. البته مزیت دیگری که مصرف آب دارد، تقویت سیستم ایمنی بدن است که به درمان حساسیت فصلی کمک می‌کند.

درمان حساسیت فصلی در طب سنتی

طب سنتی برای درمان حساسیت فصلی و تسکین علائم آن، راه‌حل‌های تاثیرگذاری دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

درمان حساسیت

1. سیر

سیر با داشتن خواص آنتی بیوتیکی و آلسین، موثرترین دارو در طب سنتی برای کاهش التهاب است. مصرف سیر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و میکروب‌ها را از بین می‌برد. به همین خاطر است که متخصصان طب سنتی، مصرف سیر را برای درمان حساسیت‌ های فصلی پیشنهاد می‌کنند.

2. نمک

در طب سنتی از نمک برای گندزدایی استفاده می‌شود. برای همین می‌توان از این خاصیت نمک برای پاکسازی آلرژن یا گرد و غبار موجود در دهان و بینی استفاده کرد. پس یک محلول غلیظ از آب نمک درست کرده و روزی دو مرتبه آن را غرغره کنید. یا با استفاده از سرنگ‌های حباب‌دار، داخل بینی را با آن بشویید.

3- مصرف جوشانده گل بنفشه و شکر تیغال

خارش گلو، از رایج‌ترین علائم حساسیت فصلی است. گاهی این خارش به قدری زیاد است که فرد را کلافه می‌کند. طب سنتی برای درمان و رفع خارش گلو، جوشانده ترکیبی از شکر تیغال و گل بنفشه را پیشنهاد می‌کند. برای درست کردن این جوشانده باید 10 گرم از گل بنفشه و شکر تیغال را در دو لیوان آب ریخته و آن را بجوشانید. جوشاندن را تا زمانی ادامه دهید که حجم آب به یک لیوان برسد. سپس دمنوش را از صافی گذرانده و قبل از خواب میل کنید.

3. استفاده از روغن بنفشه

استفاده از روغن بنفشه، موجب کاهش و یا از بین رفتن کلی علائم آلرژی می‌شود. دو قطره از این روغن را باید داخل بینی بریزید. یا چند قطره از آن را بر روی شقیقه‌ها ریخته و برای چند دقیقه ماساژ دهید. معمولا از این روش برای درمان عطسه و رفع حساسیت‌های آن استفاده می‌شود.

راه‌های پیشگیری از حساسیت فصلی

با این که عوامل طبیعی مختلفی در ایجاد حساسیت فصلی تاثرگذار هستند اما با این حال می‌توان با رعایت چند نکته ساده از بروز آن جلوگیری کرد:

1. عامل اصلی حساسیت فصلی را شناسایی کنید

با خود مرور کنید که طی دو سه روز قبل به کجاها رفته و محیط مورد نظر چه ویژگی‌هایی داشته است. این کار به شما کمک می‌کند تا عامل اصلی آلرژی و حساسیت فصلی را شناسایی کنید. پس از معلوم شدن عامل حساسیت، باید از حضور در مکان‌هایی با چنین درختان و گیاهانی خودداری کنید. اگر هم چاره‌ای جز رفتن نبود، حتما از ماسک برای پیشگیری از حساسیت فصلی استفاده کنید.

2. در زمان مناسب منزل را ترک کنید

ساعت 5 تا 10 صبح، اوج زمان بالا آمدن و پخش گرده در محیط است. پس اگر برایتان مقدور است، در این ساعات از خانه خارج نشوید و کار خود را به بعدازظهر موکول کنید. چون دانه‌های گرده در بعدازظهر پایین می‌آیند و امکان بروز حساسیت‌های فصلی کمتر است. گاهی اوقات اخبار نیز در خصوص غلظت مواد آلاینده موجود در هوا هشدار می‌دهد. ماندن در خانه در چنین وضعیت‌های ناسالمی، بهترین کار ممکن است.

حساسیت و آلرژی

3. درمان دارویی حساسیت فصلی را جدی بگیرید

اغلب افراد از زمان و فصل بروز حساسیت خود مطلع هستند.برای همین توصیه می‌کنیم تا دو هفته قبل از شروع موعد مشخص، راه‌های پیشگیری از بروز حساسیت فصلی را جدی گرفته و دارو مصرف کنید. تزریق یک آمپول آلرژی قبل از موعد، برای یک فصل شما را از ابتلا به علائم حساسیتی خلاص می‌کند. قبل از مصرف هر دارویی، از عوارض آن مطلع شوید؛ زیرا بیشتر داروهای ضد حساسیت، خواب آور هستند.

4. رطوبت منزل را کاهش دهید

قارچ یکی از عوامل اصلی حساسیت است که بیشتر در محیط‌های مرطوب و گرم رشد می‌کند. وجود قارچ در محیط منزل، احتمال ابتلا به آلرژی‌‌های فصلی را افزایش می‌دهد. پس در روزهای بارانی که رطوبت هوا بیشتر است، دمای محیط را کنترل کنید تا قارچ‌ها فرصت رشد نداشته باشند.

5. به بهداشت فردی توجه کنید

چسبندگی دانه‌های گرده موجود در هوا بسیار زیاد است. این دانه‌ها بسیار ریز بوده و با چشم دیده نمی‌شوند. پس بدون اینکه متوجه آن‌ها شویم، روی مو و پوست بدن نشسته و به لباس می‌چسبند. همچنین بهتر است تا افرادی که علائم حساسیت فصلی دارند، نباید از لنز چشمی استفاده کنند زیرا نفوذ دانه‌های گرده به لایه های زیرین لنز، مشکل زا خواهد بود. البته رعایت بهداشت فردی، یک روش راحت برای پیشگیری از بروز حساسیت فصلی است. پس به طور مرتب دوش گرفته و لباس‌های خود را عوض کنید.

6. از لوازم معطر و غیر ضروری استفاده نکنید

عروسک و ابزارهای موجود در محیط، منبعی برای تجمع گرد و خاک یا مواد حساسیت‌زا هستند. برای همین در فصل‌هایی که سابقه ابتلا به حساسیت فصلی را دارید، از چنین وسایلی دوری کنید. یا استفاده از برخی مواد خوشبو کننده مانند عود و شمع را کنار بگذارید؛ رایحه اضافی پخش شده از چنین عطرهایی، محرک حساسیت فصلی هستند.

7. به نظافت منزل توجه کنید

بخش عمده‌ای از حساسیت گلو و مجاری تنفسی، ناشی از گرد و خاک موجود در محیط است. چون گرد و خاک باعث تشدید شدن حساسیت فصلی می‌شود. تمیز کردن مداوم و استفاده از دستگاه تهویه هوا در منزل، راهکاری جالب برای کاهش گرد و خاک موجود در محیط است. همچنین برای خشک کردن لباس‌های شسته شده، از محیط داخل منزل استفاده شود. پنجره‌ها را بسته نگه داشته و حدالامکان از فرش‌های پرزدار استفاده نکنید. البته شستشوی هفتگی ملحفه و روتختی نیز، در پیشگیری از بروز حساسیت فصلی موثر است.

نظافت منزل برای جلوگیری از آلرژی

8. از استرس اجتناب کنید

استرس علاوه بر اثرات مخربی که بر روح و روان افراد دارد، عاملی برای بروز حساسیت‌‌های فصلی است. برای کنترل این احساس مخرب، می‌توانید با انجام مدیتیشن و برخی فعالیت‌های ورزشی دیگر، استرستان را کم کنید. این کار باعث حفظ سلامتی بدن و کاهش علائم حساسیت فصلی می‌شود.

9. به الیاف تشک و بالش خود توجه کنید

برخی از تشک و بالش‌هایی که ما در هنگام خواب استفاده می‌کنیم، با پر طبیعی پرندگان پر شده است. این پرهای طبیعی به مرور زمان خرد شده و موجب حساسیت می‌شوند. پس اگر سابقه ابتلا به آلرژی‌ های فصلی را دارید، از تشک و بالشی استفاده کنید که با الیاف مصنوعی همچون پلی استر پر شده باشد.

10. کمتر به استخر بروید

همانطور که می‌دانید برای تمیز نگه داشتن آب موجود در محیط استخر‌ها از کلر استفاده می‌کنند. خطرناکی گاز کلر برای فرد مبتلا به آلرژی فصلی، به اندازه دود است. شدت این خطر برای استخرهای سرپوشیده بیشتر است، چون گاز کلر در یک فضای بسته جمع می‌شود. پس برای کنترل حساسیت فصلی در شهریور و ماه‌های گرم سال، کمتر به استخر بروید.

حساسیت فصلی قابل درمان و پیشگیری است!

تحمل برخی از علائم حساسیت‌ های فصلی بسیار مشکل است. مثلا فرض کنید که یک جلسه رسمی حضور داشته و مرتب عطسه کنید. یا دچار آبریزش بینی شده و در جمعی از دوستان حضور داشته باشید.

این موارد از نشانه‌های حساسیت‌ های فصلی هستند که اغلب افراد تجربه آن را دارند. در این مطلب در خصوص این نوع از آلرژی و علائم رایج آن توضیح دادیم. روش‌ هایی برای درمان و پیشگیری از حساسیت‌های فصلی را پیشنهاد کردیم. اما فراموش نکنید که برای درمان قطعی حساسیت و آلرژی باید به پزشک مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید از نوبت دهی آنلاین از دکتر دکتر کمک بگیرید.

حال شما بگویید که حساسیت فصلی خود را چگونه کنترل می‌کنید؟ تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. شفیق الله می گوید

    سلام دوکتورمحترم من ازافغانستان ارتباط گرفتم سینوزیت وخشکی حلق وگلو ودهن را چی قسم درمان کنیم وراهکارهای آنرا بفرماید ممنون .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.