آیا مشکلی ندارد که حیوان خانگی خود را با خود به رختخواب ببرم؟

منظور از حیوان خانگی چیست؟

حیوان خانگی یا حیوان همراه، حیوانی است که در درجه اول به عنوان شریک زندگی یا سرگرمی فرد نگهداری می‌شود تا اینکه به‌عنوان حیوان کار، دام یا حیوان آزمایشگاهی. حیوانات اهلی معروف اغلب دارای ظاهری جذاب، ذکاوت بالا و شخصیت قابل‌پیش‌بینی هستند، اما برخی از حیوانات خانگی ممکن است بر اساس نوع‌دوستی (مانند حیوانات ولگرد) و فارغ از این خصوصیات توسط مالک پذیرفته شوند.

می‌توان از سگ، گربه و پرندگان به‌عنوان معروف‌ترین حیوانات خانگی متداول در میان مردم نام برد.

چرا نباید بگذارید حیوان خانگی‌تان در تختخواب با شما بخوابد؟

اینکه صاحبان حیوانات اجازه می‌دهند حیواناتشان در رختخواب با آنها بخوابند یک‌روند محبوب و جا افتاده است. این روند در رسانه‌ها نیز مورد تحسین واقع می‌شود.

اما سؤال اینجاست آیا حیوان شما به طور منظم در رختخواب با شما می‌خوابد؟ در این صورت، احتمالاً نمی‌توانید تصور کنید که بدون وجود آنها در تخت بخوابید. اما واقعیت این است که شما ممکن است با اجازه دادن به حیوان خود برای خوابیدن در رختخواب با شما سلامتی خود را به خطر بیندازید.

کلینیک مایو یک نظرسنجی از صاحبان سگ‌ها در سال ۲۰۱۵ گردآوری کرد. این نظرسنجی که شامل ۱۵۰ نفر بود که در مرکز پزشکی خواب کلینیک بیمار بودند. تقریباً ۷۴ (۴۹٪) از شرکت‌کنندگان دارای حیوانات خانگی بودند. در واقع، حدود ۵۶٪ از این صاحبان حیوانات خانگی اجازه می‌دادند حیوانات خانگی خواب خود را با صاحبانشان داشته باشند.

بدون شک صاحبان حیوانات خانگی دوست دارند به حیوانات خانگی خود نزدیک شوند. در حقیقت، بررسی کلینیک مایو گزارش داد که ۴۱٪ از این صاحبان حیوانات خانگی گزارش داده‌اند که حیوان خانگی آنها خواب آنها را قطع نمی‌کند.

در واقع بسیاری گزارش دادند که وجود حیوانات آنها را در رختخواب راحت می‌کند. اما واقعیت این است که شما به‌عنوان صاحب حیوان ممکن است فکر نکنید که آنها خواب شما را قطع می‌کنند. اما دقیقاً این همان چیزی است که آنها انجام می‌دهند.

فکر می‌کنم بسیاری از ما می‌توانیم به گفته زیر شهادت دهیم که ترک بعضی از عادت‌ها از بعضی دیگر خیلی سخت‌تر می‌باشد! بنابراین، شنیدن اینکه خوابیدن حیوانتان در رختخواب شما ممکن است باعث مشکلات سلامتی شما شود، شاید خوش‌آیند نباشد. مخصوصاً اگر شما و حیوانتان به آن عادت کرده‌اید. متأسفانه، ممکن است در نهایت این عادت تبدیل به یکی از آن عادت‌های بد در شما تبدیل شود باشد.

اما به طور خاص بیایید در باره سگ‌ها که جامعه آماری بیشتری در میان حیوانات خانگی را به خود اختصاص داده‌اند صحبت کنیم.

حیوان خانگی‌تان در تختخواب
خطراتی که خوابیدن سگ شما در کنارتان ممکن است در پی داشته باشد

مطمئناً آخرین چیزی که می‌خواهیم بشنویم پیوند بسیار نزدیک ما با سگ ممکن است برای سلامتی ما خطرناک باشد.

واقعیت غم‌انگیز دیگر این است که ممکن است فقط برای سلامتی ما مضر نباشد. این عادت همچنین ممکن است در نهایت برای ارتباط ما با دیگران مضر باشد. اجازه دادن به سگ خود برای خوابیدن در رختخواب با شما حتی ممکن است برای رابطه شما و سگ شما نیز مضر باشد.

شب‌های بی استراحت و صبح‌های سخت

همان‌طور که در بالا اشاره شد، خوابیدن با سگ شما به یک عادت تبدیل می‌شود؛ بنابراین، هر حرکتی یا صدایی که ایجاد می‌کنند ممکن است بلافاصله از آن آگاهی نداشته باشیم. به‌خصوص اگر شما از آن دست افرادی هستید که می‌توانند با سروصدای یک گردباد هم بخوابند.

اما، یک دقیقه وقت بگذارید و به احساس خود فکر کنید که وقتی بعد از خوابیدن کنار حیوان از خواب بیدار می‌شوید. چند سؤال وجود دارد که باید از خود بپرسید.

سؤالاتی که پس از بیدارشدن در کنار سگ خود از خود می‌پرسید چه مواردی هستند؟

آیا خواب کافی داشتید؟ اگر چنین است، آیا با احساس سرحال و آماده بودن برای روز بیدار شدید؟

  • بله: اگر به این سؤال پاسخ مثبت دهید، پس شما بهتر از اکثر افرادی که می‌شناسیم عمل می‌کنید.
  • خیر: ممکن است خواب شما در طول شب قطع شود. ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که شما در زمان خوابتان راحت نباشید.

وقتی بیدار شدید، بدن شما چه حسی داشت؟ آیا بدون هیچ مشکلی از جای خود بلند شدید یا احساس خستگی و کوفتگی در خود حس می‌کنید؟

  • بله: ممکن است شما فقط با مشکل کهولت سن مواجه شده باشید، اگر سگ شما صاحب تختخواب است، ممکن است ناآگاهانه یک یا دو بار در خواب به آن لگد نیز بزنید.
  • نه: پس شما یک مورد خاص و متمایز محسوب می‌شوید، از این بابت خوشحال باشید

سلامتی سگ شما

نکته مهم در این داستان این می‌باشد که اگر سگ شما دارای مشکلات اسکلتی – عضلانی است، مانند آرتروز، بالارفتن از تخت می‌تواند یک فعالیت پرفشار و سخت باشد و تختخواب‌های نرم به‌اندازه کافی از پیری مفاصل حیوان جلوگیری نمی‌کنند.

 سگ‌های دارای این مشکل ممکن است بالشتک راحت را به سطح جامد که پایین زمین است ترجیح دهند. به‌علاوه، سگ‌های مسن ممکن است بی‌اختیار در دفع ادرار شوند. هنگام خوابیدن سگ، مثانه‌های ضعیف و مسن نشت می‌کنند.

نقطه مقابل: اگر سگ دارای آرتروز شما کوچک است، می‌توانید او را بلند کرده و روی تخت بگذارید. اگر او بزرگ باشد، ممکن است یک رمپ یا پله برای آسان‌تر شدن کوهنوردی روی تخت فراهم کنید. قراردادن لنت‌های حرارتی روی تخت نیز باعث خشک شدن ملحفه می‌شود که باعث بروز مشکلات دیگری برای حیوان شما می‌شود.

سگ‌ها که در زمانی که اعضای خانواده انسان به کار یا مدرسه می‌روند، وقت زیادی را تنها می‌گذراند، ممکن است احساس انزوا کنند و این بالا پایین رفتن‌ها به ضررشان تمام شود.

سلامتی شما

نکته بعدی برخی از افراد به طور خاص به سگ حساسیت دارند. تماس طولانی‌مدت با سگ‌ها آنها را در معرض شوره حیوان خانگی قرار می‌دهد و ممکن است منجر به علائم اختلال تنفسی شود. اما حتی افرادی که آلرژی به حیوانات خانگی ندارند نیز می‌توانند هنگام خوابیدن مشترک با سگ خود علائم آلرژیک در خود احساس کنند.

 هنگامی‌که سگ‌ها از محیط بیرون از منزل وارد محیط داخلی آن می‌شوند، گردوغبار و گرده به موی آنها می‌چسبد و می‌تواند حساسیت‌های انسانی را تشدید کند. آنها ممکن است آن پوسته، گرده و گردوغبار را روی پوشش تخت بگذارند، بنابراین اثرات آلرژیک مدت‌ها پس از خروج سگ از اتاق‌خواب ادامه دارد.

نقطه مقابل این مشکل پاک‌کردن سگ با حوله مرطوب قبل از ورود او به داخل یک برنامه روزانه خوب است که میزان گرده و گردوغبار موجود در فضای باز که روی موی او است را کاهش می‌دهد. استحمام سگ، استفاده از فیلترهای HEPA در خانه و شستشوی مکرر ملافه‌های تختی باعث می‌شود که در معرض مواد حساسیت‌زا قرار نگیرید.

موضوع بعدی که در بالا نیز به آن اشاره شد این است که برخی از صاحبان سگ‌ها با سگ خود در رختخواب خواب میانه ندارند. افرادی که خواب آن‌ها سبک است و شب‌ها سگشان، لگد می‌زند یا آن‌ها را خراش می‌دهد که این موضوع باعث این می‌شود تا صاحبانشان بیدار شوند.

کمبود خواب می‌تواند آن‌ها را بدخلق کند و بر سیستم ایمنی بدنشان تأثیر بگذارد که در نهایت این موضوع می‌تواند بر سلامت کلی آنها نیز تأثیر بگذارد. سگ‌ها حتی درصورتی‌که شب ناآرامی دارند از کمبود خواب رنج نمی‌برند، زیرا در طول روز وقت دارند چرت بزنند و خواب شبانه ازدست‌رفته را جبران کنند.

برای این مشکل نیز راه‌حل وجود دارد، آموزش‌دادن سگ برای خوابیدن بدون تحرک اضافی می‌تواند اختلال را در حرکت در طول شب به حداقل برساند. بسیاری از صاحبان سگ وقتی در کنار دوستان پشمالوی خود قرار می‌گیرند احساس امنیت بیشتری می‌کنند و در واقع خواب بهتری دارند. سگ‌ها تمایل به آرامش مردم دارند و می‌توانند فشارخون و فشار روانی را کاهش دهند.

سگ‌ها همچنین احساس امنیت را فراهم می‌کنند. خواب‌آورهای سنگین نیز شاید نتوانند حسی که حیوان خانگی به‌خصوص سگ به صاحبش می‌دهد را نتواند بدهد.

 سگ‌ها به استراحت بهتر افراد بی‌خواب نیز کمک می‌کنند. افرادی که در خواب مشکل دارند، گزارش می‌دهند که تنفس موزون سگ‌هایشان به آنها کمک می‌کند تا بخوابند و افرادی که به طور معمول تنها می‌خوابند این حس خوب را در هنگام خواب دارند زمانی که در کنار یک موجود گرم‌ونرم استراحت می‌کنند. دلیل آن هرچه می‌خواهد باشد، اگر یک سگ به فرد کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشد، این یک مزیت قابل‌توجه در سلامتی است.

خوابیدن حیوان خانگی در رختخواب
آیا حیوان خانگی من باید در رختخواب من بخوابد؟

در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که آیا حیوان خانگی من باید در رختخواب من بخوابد؟ حیوانات معمولاً می‌فهمند که رئیس خانواده نیستند. بخشی از این ساختار اجتماعی به این واقعیت متکی است که گاهی با خشونت و عصبانیت با آن‌ها برخورد و تعامل می‌کنند که همین موضوع باعث این می‌شود حیوان جایگاه خود را بشناسد.

 هنگام خوابیدن روی تخت، حیوان و صاحبش در یک سطح قرار دارند که ممکن است او را به نمایش تمایلات پرخاشگرانه ترغیب کند. بعضی از حیوانات پرخاشگر نیستند، اما به‌سختی نسبت به برخی موضوع ها واکنش نشان می‌دهند که وحشت‌زده شوند. اگر در رختخواب بیفتید و حیوان خانگی خود را به وحشت بیندازید، ممکن است او قصد گازگرفتن نداشته باشد، اما نیش ناخواسته او به شما به‌اندازه یک زخم عمیق از عمد آسیب بزند. اما، اگر شما و سگتان از نظر بهداشتی یا رفتاری مشکلی ندارید که باعث شود خوابیدن با هم برای یک طرف ناسالم باشد، خوابیدن در کنار حیوانتان می‌تواند بسیار گزینه خوبی برای شما و او باشد.

منابع:

vcahospitals.com

pet-fusion.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر