آیا کلسترول بالا خطری برای سلامتی قلب است؟

کلسترول یک ماده چربی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. کلسترول بالا برای سلامت مضر است امـا مقـدار طبيعي آن براي ساخته شدن غشاء سلولی و هورمـون هـا ضروری است. تنها یک سوم از کلسترول بدن از طریق رژیم غذایی تامین می شود و دو سوم بقیه توسط کبد تولید می شود. اگر در خون شما سطح کلسترول بالا است، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سایر بیماری های قلبی عروقی در شما زیاد است.

كلسترول چيست؟

كلسترول يك مادة نرم و مومي شكلي است كه يك نوع چربي به شمار مي رود. کلسترول در خون و همة بافت هاي بدن وجود دارد. كلسترول در ساختمان غشاي سلول ها، برخی هورمون ها و… شركت دارد وجود آن برای سلامت بدن ضروری است.

كلسترول بدن هم در بدن تولید می شود و هم از طریق تغذیه به دست می آید. راه اول و عمده ترين منبع كلسترول، كلسترولی است كه كبد خود انسان توليد می كند. راه دوم كلسترولی است كه از خارج بدن تأمين مي شود و عمدتاٌ با خوردن غذاهای حيوانی مانند تخم مرغ، گوشت و شير فراهم مي گردد.

انواع كلسترول

کلسترول برای انتقال در خون به پروتئین متصل می شود. این ترکیب پروتئین و کلسترول، یک لیپوپروتئین نامیده می شود. كلسترول در جريان خون به دو شكل اصلي انتقال مي يابد:

لیپوپروتئین کم چگالی LDL یا كلسترول بد كه غلظت بالاي آن با افزايش رسوب كلسترول در ديوارة رگ هاي خوني و تصلب شرايين (مستعد شدن براي بيماريهاي قلبي- عروقي) همراه است و بايد سعي شود كه ميزان آن در خون كاهش يابد. LDL کلسترول را به قسمت هایی از بدن شما که به آن نیاز دارند، حمل می کند. شریان های مسدود شده یا محدود می توانند از خون رفتن به قلب، مغز و یا سایر اندام ها جلوگیری کنند. این می تواند منجر به سکته مغزی، حمله قلبی، یا حتی نارسایی قلبی شود.

لیپوپروتئین با چگالی بالا HDL یا كلسترول خوب كه با انتقال كلسترول اضافي خون به كبد، سبب دفع آن از بدن مي گردد. بنابراين غلظت هاي بیشتر HDL با بروز كمتر بيماري هاي قلبي -عروقي همراه است.

ميزان خطر ابتلا به بيماري قلبي يا حمله قلبي

بطور كلي هر چه كه ميزان كلسترول LDL در خون شما بالاتر باشد و شما تعداد بيشتري از اين عوامل خطرزا به غير از LDL را داشته باشيد، به همان اندازه شما در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به بيماري قلبي يا يك حمله قلبي مي باشيد. افرادي كه از قبل مبتلا به بيماري قلبي بوده اند در معرض خطر بيشتري براي وقوع يك حمله قلبي مجدد هستند. ساير افرادي كه در معرض خطر براي ابتلا به بيماري قلبي هستند عبارتند از مبتلايان به بيماري قند خون يا ديابت و افرادي كه تركيبي از عوامل خطرزاي ابتلا به بيماري قلبي را دارند.

 علائم کلسترول بالا

معمولا چربي خون بالا علامتي ايجاد نمي كندو ممكـن اسـت فـرد مـدتها كلسترول بالا داشته باشد اما متوجه آن نشود. با وجود مقدار زياد كلسترول در بدن، اين ماده در جدار رگها رسوب كرده و باعث سخت شدن جدار رگها (تصلب شرائين) و يا آترواسكلروز مي شود. رسوب اين ماده درجدار رگ و تشكيل پلاك باعث انسداد رگ ها خواهد شد كه علائم انسداد شريانها در قسمت هاي مختلف بدن متفاوت است.

اگر عروق كرونر (عروق تغذيه كننده قلب) بيمار شود منجر به حمله قلبي شده و درصورتي كه عروق مغز درگير شود باعث سكته مغزي خواهد شد. کلسترول بالا هیچ نشانه ای ندارد. آزمایش خون تنها راه برای تشخیص کلسترول بالا است.

عوارض کلسترول بالا

چه چیزی باعث کلسترول بالا می شود؟

هر کس می تواند  به کلسترول بالا مبتلا شود. کلسترول بالا می تواند توسط بسیاری از چیزهای مختلف ایجاد شود. عادت بد تغذیه ای و شیوه های ناسالم زندگی از مهم ترین عوامل ایجاد کلسترول بالا در بدن هستند. عوامل موثر در افزایش خطر ابتلا به کلسترول بالا عبارتند از:

رژیم غذایی نامناسب: خوردن چربی اشباع، موجود در محصولات حیوانی و چربی های ترانس در غذا های آماده تجاری، می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد. غذاهایی که کلسترول بالا دارند عبارتند از: گوشت قرمز و فراورده های لبنی پر چرب از ابتلا به بیماری مثل نارسایی احتقانی قلب نیز جلوگیری می‌کند.

چاقی داشتن وزن های اضافی بدن شما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار می دهد.

دور کمر بزرگ. هر چقد دور کمر شما افزایش یابد خطر ابتلا شما افزایش می یابد.

ورزش نکردن ورزش کردن باعث افزایش HDL بدن شما یا کلسترول خوب می شود در حالی که در اثر بی تحرکی تعداد ذرات LDL افزایش پیدا می کند.

سیگار کشیدن. سیگار کشیدن به دیواره های عروق خونی شما آسیب می رساند و باعث می شود که آنها ذخایر چربی را جمع آوری کنند. سیگار کشیدن نیز ممکن است سطح HDL شما را کاهش دهد.

دیابت. قند خون بالا باعث افزایش کلسترول LDL و پایین تر آمدن سطح خون HDL شود.

عوارض جانبی کلسترول بالا

توسعه آترواسکلروز

کلسترول بالا می تواند باعث ایجاد آترواسکلروز یا تجمع خطرناک کلسترول و سایر رسوبات بر روی دیواره های شریان ها شود. این رسوب ها (پلاک ها) می توانند جریان خون را از طریق شریان ها کاهش دهند که می تواند باعث عوارض مانند:

  • درد قفسه سینه اگر شریان هایی که قلب شما را با خون (شريان های عروق کرونر) تامین می کنند، ممکن است دچار درد قفسه سینه (آنژین صدری) و سایر علائم بیماری عروق کرونر شوید.
  • حمله قلبی اگر پلاک ها پاره یا پارگی داشته باشند، لخته شدن خون ممکن است در محل پارگی پلاک ایجاد شود – مسدود کردن جریان خون یا شکستن آزاد و اتصال یک شریان به پایین دست. اگر جریان خون بخشی از قلب شما متوقف شود، شما یک حمله قلبی دارید.
  • سکته مغزی همانند یک حمله قلبی، اگر جریان خون به بخشی از مغز شما توسط لخته شدن خون مسدود شود، سکته مغزی رخ می دهد.

جلوگیری از ابتلا به کلسترول بالا

تغيير سبک زندگي مي تواند کلسترول را کاهش دهد و باعث جلوگيري از داشتن کلسترول بالا در وهله اول شود. برای جلوگیری از کلسترول بالا، می توانید:

  • یک رژیم کم نمک بخورید که حاوی بسیاری از میوه ها، سبزیجات و دانه های کامل است.
  • مقدار چربی های حیوانی را محدود کنید و از چربی های خوب استفاده کنید.
  • از دست دادن وزن اضافی و حفظ وزن سالم.
  • ترک سیگار.
  • ورزش در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه
  • اجتناب از نوشیدن الکل

 

بر گرفته از:

کلسترول بالا خطری رو به افزایش در جوامع بشری

کلسترول بالا عامل اصلی افزایش خطر حمله قلبی

 

 

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.