اسپاسم عروق کرونری و تاثیر آن بر حمله قلبی

اسپاسم عروق کرونری به علت انقباض ناگهانی عروق کرونری قلب به وجود می آید. حمله قلبی می تواند در اثر اسپاسم عروق کرونری هم اتفاق بیفتد.

انقباض  ناگهانی عضلات در شریان های قلب، منجر به اسپاسم عروق کرونری یا آنژِین پرینزمتال می گردد.  هنگامی که این اتفاق می افتد، شریان های قلب باریک تر می شوند و از جریان خون به قلب شما جلوگیری می شود. اسپاسم عروق کرونری کوتاه و موقت است. با این حال، آنها به طور بالقوه منجر به عوارض قلبی، مانند حمله قلبی می شوند. اگر شرایطی دارید که قلب را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند کلسترول بالا یا فشار خون بالا، احتمال بیشتری دارید که این اسپاسم داشته باشید. اسپاسم عروق کرونری نیز به عنوان انقباضات عروق کرونری نیز شناخته می شود.

علائم اسپاسم عروق کرونر چیست؟

بسیاری از اسپاسم های عروق کرونری به تشخیص نرسیده اند، چرا که همیشه نشانه های قابل توجهی را ایجاد نمی کنند. این امر می تواند خطرناک باشد زیرا انقباضات ممکن است در نهایت باعث حمله قلبی شود.

ممکن است درد قفسه سینه ای گاه به گاه را مشاهده کنید. همچنین ممکن است شما بتوانید سایر علائم اسپاسم عروق کرونری را تشخیص دهید. علائم رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد قفسه سینه مشابه با آنژین صدری

درد در سمت چپ سینه

تنگی قفسه سینه

احساس سستی

حتی ممکن است درد را که از قفسه سینه شما به سینه، گردن یا شکم شما گسترش می یابد، تجربه کنید.

تفاوت آنژین پرینزمتال با آنژین یا حمله قلبی

درد قفسه سینه اگرچه در بیشتر موارد نشانه بیماری عروق کرونر است، اما این درد می‌تواند ناشی از اسپاسم  عروق کرونری یا آنژین پرینزمتال باشد. این دو بیماری کاملاً با هم متفاورت هستند هر چند هر دو شرایط باعث بروز آنژین می‌شود. در بیماری عروق کرونر درد، سفتی، سوزش و احساس فشار در قفسه سینه رخ می‌دهد که به خاطر انسداد عمده در یک یا چند سرخرگ است. این علائم در هنگام فعالیت فیزیکی یا بعد از آن رخ می‌دهد.

با این حال اسپاسم کرونری معمولاً در زمان استراحت رخ می‌دهد و می‌تواند فرد را از خواب بیدار کند. در واقع این بیماری مربوط به ساعات خاصی از شبانه روز است، موقتی بوده و می‌تواند باعث ریتم نامنظم قلبی یا حتی مرگ ناگهانی شود. علائم اسپاسم معمولاً کمتر از ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

علت اسپاسم عروق کرونری چیست؟

فشار خون بالا و کلسترول بالا شایع ترین علت این اسپاسم ها هستند. تقریبا 2 درصد افراد مبتلا به آنژین، یا درد و فشار قفسه سینه، اسپاسم عروق کرونری را تجربه می کنند.

اسپاسم عروق کرونری نیز در افراد مبتلا به آترواسکلروز رخ می دهد.. وقتی پلاک در داخل شریان ها ایجاد می شود، جریان خون را مسدود می کند. در نتیجه با گذر زمان باعث تصلب شرایین می گردد.

عوامل خطر برای اسپاسم عروق کرونر چیست؟

در صورتی که  بیماری های قلبی دارید،شما در  خطر اسپاسم عروق کرونری هستید. کلسترول بالا و فشار خون بالا می تواند به طور مستقیم خطر سکته مغزی را افزایش دهد. فعالیت های دیگر که باعث افزایش خطر اسپاسم عروق کرونری می شود عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • استفاده بیش از حد از محرک ها مانند کوکائین و آمفتامین
  • استرس شدید
  • سرمای شدید
  • مصرف نوشیدنی های الکی

اگر سابقه اسپاسم عروق کرونری دارید، باید اقداماتی را برای به حداقل رساندن چنین عوامل خطر انجام دهید. قرار گرفتن در معرض این عوامل باعث افزایش خطر ابتلا به اسپاسم در آینده می شود.

تشخیص اسپاسم عروق کرونر

اسپاسم عروق کرونری نشان می دهد که یک مشکل بالقوه در قلب شما وجود دارد. به همین دلیل، دکتر شما احتمالا انواع آزمایش های تصویربرداری را سفارش می دهد. این تست ها می توانند یک تصویر واضح تر از قلب شما فراهم آورند و به پزشک  کمک کنند تا روند درمان را سریع تر انجام دهد. آزمایشات تشخیصی تصویربرداری زیر ممکن است انجام شود:

اکوکاردیوگرام

که یک آزمایش اولتراسوند است که با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلب شما انجام می شود.

الکتروکاردیوگرام (EKG)

که یک آزمایش است که برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب شما مورد استفاده قرار می گیرد.

آنژیوگرافی کرونر

یک آزمایش خاص اشعه ایکس است که از رنگ برای دیدن در داخل شریان ها و اندازه گیری جریان خون از طریق قلب شما استفاده می کند.

این آزمایش ها مفید هستند زیرا می توانند جزئیات دقیق تری را برای تشخیص بهتر به پزشک  بدهند.

تشخیص اسپاسم عروق کرونری

درمان اسپاسم عروق کرونری

درمان اسپاسم عروق کرونری مثل نارسایی احتقانی قلب برای کاهش درد قفسه سینه تمرکز دارد. این به طور عمده شامل داروهای تجویزی مانند موارد زیر است:

نیترات ها

می توانند به تقویت شریان ها و استحکام دیواره های شریان کمک کنند. نیترات ممکن است به عنوان یک دارو طولانی مدت یا به عنوان یک قرص در صورت داشتن اسپاسم دیگری استفاده شود.

L-arginine

یک مکمل غذایی است که می تواند از اسپاسم جلوگیری کند.

مسدود کننده های کانال کلسیم

می توانند با تسکین ماهیچه ها در شریان ها، تنگی قفسه سینه را کاهش دهند. این داروها ممکن است در طولانی مدت مصرف شوند.

پزشک ممکن است از شما بخواهد داروهایی مصرف کنید که کلسترول بالا یا فشار خون بالا را کاهش دهند. مصرف چنین داروها می تواند به جلوگیری از اسپاسم عروق کرونر یا حمله قلبی کمک کند.

در طول درمان، باید یک رژیم کم چرب و کم سدیم مصرف کنید.

اگر سیگار می کشید، باید سیگار را ترک کنید.

تغییر شیوه زندگی می تواند شانس بیشتری برای کاهش بروز  اسپاسم عروق کرونری به شما بدهد.

عوارض احتمالی اسپاسم عروق کرونر

اسپاسم عروق کرونر موقت و کوتاه است، اما می تواند عواقب طولانی داشته باشد. اگر درمان نشوند، اسپاسم عروق کرونر ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد و منجر به:

اختلال ریتم قلبی

هنگامي اتفاق مي افتد که ضربان قلب شما نامنظم و يا بسيار سريع يا بسيار کند است.

حملات قلبی

که زمانی رخ می دهد که انسداد کامل جریان خون به قلب شما وجود دارد.

ایست قلبی

زمانی اتفاق می افتد که قلب شما  به علت نرسیدن خون، ناگهان از ضربان بیافتد.

مرگ

جلوگیری از اسپاسم عروق کرونر

با جلوگیری از آترواسکلروز، می توانید خطر اسپاسم عروق کرونری را کاهش دهید. این شامل خوردن یک رژیم کم چرب، ورزش منظم، کنترل فشار خون و ترک سیگار است. شما همچنین می توانید با کاهش استرس خطر اسپاسم عروق کرونری را کاه دهید.همیشه از دستورات دکتر خود برای کمک به جلوگیری از عوارض بیشتر پیروی کنید.

برگرفته از:

اسپاسم عروق کرونری چیست؟

5 موردی که در مورد آسپاسم عروق کرونری باید بدانید

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
34 نظرات
  1. وحید ایماندوست می گوید

    سلام
    ۳۵ سال دارم ومشگل اسپاسم عروق کرنو دارم الان هفت ماه است دارم دارو مصرف میکنم ولی بجایی خوب شدن خیلی بدتر شدم وروز به روز بد تر میشم می خواستم بدونم با عمل باز قلب تعویض رگ قلب که اسپاسم داره بهبودی حاصل میشه

  2. بهنام می گوید

    سلام وقت بخیر
    من دیشب خیلی عصبانی شدم. سینم سمت چپ کمی بی حس شد و دست چپم بازوش کمی درد گرفت. چشم چپم یه نقطه کمی بزرگ خونی شد.
    قرص اسپرین خوردم. اوکی شد. امروز احساس کمی گرفتی سمت چپ سینم دارم. حالت لمس شدن هست. هی میاد هی میره.
    چند روز پیش هم از کار اخراج شدم،از استرس دهن و لبام خشک میشد.

  3. امین می گوید

    سلام وقتتون بخیر، قبل از شیوع کرونا به علت کسالت و تنگی نفس مدتی بستری و تغریبا تمام آزمایشات انجام دادن و همه چیز گفتن خوبه و بعدش به پزشک تغذیه مراجعه کردم که گفتن چربی توی بدنم ۳درصد زیر صفره و متوجه شدم تنگی نفس و تشنگی زیاد علت از ضعف بدنیه متاسفانه سیگار و در نوجوانی مشروبات الکی مصرف میکردم الان هم سیگار کمتر استفاده میکنم و چند روزی هست کاملا کنار گذاشتم. گاهی اوقات عضلات اطراف قلبم خیلی زیاد میگیزه و لرزش داره برای لحظاتی و بعد دوباره تکرار.. و بدتر از این ریتم قلبم کند و احساس گرفتگی و تنگی نفس میحواستم بدون علت این مساله از ضعف بدنی میشه یا احتمال بیماری هی قلبی این چنینی که در سایتتون فرمودید هست؟و حدود ۶ماه قبل بعد از کشیدن سیگار حالم بد شد و به بیمارستان قلب و عروق رفتم که با گرفتن آزمایش خون گفتن قلبم مشکلی نداره
    لطف کنید راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اکو لازمه و برای بررسی عروق قلب هم یکی از موارد زیر بر حسب ضرورت
      تست ورزش یا سی تی آنژیو یا اسکن هسته ای
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  4. محمد علیزاده می گوید

    سلام خسته نباشید من دو ماهه پدرم فوت شده الان هم حدود یک هفته میشه زیر قلبم تیر می‌کشه یه حالت مور مور بهم دست میده و بالای قلبم هم حالت گرفتگی دارم هفته پیش وقتی بعد سیگار کشیدن حالت پانیک بهم دست داد دیگه سیگار نکشیدم نوار قلب دادم و اکو هم دادم مشکلی نبود گفتن نرماله الان زیر قلبم و کنار ش سمت چپ و بالای قلبم حالت گرفتگی دارم چکار کنم دکتر میرم میگن هیچی نیست خودش خوب میشه بنظرتون چیکار کنم ؟ مرسی

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه دردتون با فعالیت ایجاد میشه و با استراحت بهبود پیدا میکنه به درد قلبی میخوره و باید تست ورزش بدین
      اما اگر درد دائمی هست کمتر به قلبی میخوره

      1. ناشناس می گوید

        من به هنگام مشکلات یا استرس شدید قلبم به صورت دائم درد میکنه حتی میزنه به پهلو و زیر بغلم جوری که نمیتونم نفس بکشم اگه این قلبی نیس پس منشا این درد کجاس

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          باید نوارقلب و اکو و تست ورزش بدین
          با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  5. M.R می گوید

    سلام ، وقتتون بخیر . من خانم هستم ۴۲ ساله طی ۳ ماه گذشته ، دو بار حالت گرفتگی عضلات قلب پیدا کردم . طوری که از خواب با درد قلب بیدار شدم و هنگام نفس کشیدن درد شدیدی در قلبم احساس میکنم و از شروعش چند ساعت طول میکشه و درد تا گردن و پشتم منتشر میشه . مثل گرفتگی ماهیچه ها . باید بریده بریده نفس بکشم تا به درد و تیر کشیدن اضافه نشه .
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  6. سعید می گوید

    سلام وقت بخیر.
    ببخشید میخاستم ببینم واکسن بر قلب میتونه تاثیر بد داشته باشه؟ اخه من امروز واکسن زدم. چند دقیقه بعد از تزریق، دستی که واکسن زدم درد گرفت که طبیعیه. ولی بعدش این درد به صورت حالت اسپاسم کشیده شد تا نواحی قلبم. گاهی تیر میکشه.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اثر واکسن نیست اما اگر درد دارین از نظر قلبی ویزیت شین

  7. رقیه فرهادی می گوید

    سلام ،خانمی ۳۵دساله هستم قلبم چند وقته حالت گاز گرفتگی ایجاد میشه وبعد از گرفتگی ضربان قلبم تند تند میزنه و پشت کتفم هم درد میگیره انگار قلنج داشته باشه میخواستم بپرسم خطری نداره یا برم دکتر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

      تا بررسی انجام شود

  8. تیناانور می گوید

    سلام وقت بخیر
    پدرمن44سالشه وامشب حالش بدشد ونمیتونست نفس بکشه حتی طرف راست دست وپاش رونمیتونست تکون بده طرف چپش هم به زور تکون میداد، ماهم مجبور شدیم به آمبولانس خبربدیم ومتاسفانه پدرم روبه بیمارستان انتقال دادن تو جواب آزمایش ها وسی‌تی‌اسکن هیچ مشکلی نداشت وگفتند باید به دکتر قلب مراجعه کنه دکتر مشخص کرده بود پدرم دچار اسپاسم عصبی قلبی شده بود
    ایا اسپاسم میتونه مشکله جدی باشه و خطری قلب پدرم وتهدید کنه
    ممنون میشم راه حل و درمانی بهمون معرفی کنید?

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عزیزم اگه خطر اورژانسی و نگران کننده ای باشه و واقعا اسپاسم قلبی باشه که مرخص نمیکنن بیمار رو و بستری میکنن (نوارقلب، آزمایش خون در اورژانس میگیرن و با توجه به نتیجش مشخص میشه نگران کننده هست یا نه)
      اگه خطر و نگرانی حادی نباشه مرخص میکنن
      در اولین فرصت

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  9. حميدرضا مقيمي زاده می گوید

    سلام خسته نباشيد، من چند روزي هستش كه در ناحيه بين ٢ كتف بشت قفسه سينه تا خود قفسه سينه احساس سنگيني و گاها تنگي نفس دارم ،به اورژانس مراجعه كردم نوار قلب و آزمايش خونم اوكي و نرمال بود فرداش رفتم متخصص قلب اكو قلب گرفتند ازم نرمال بود سي تي اسكن ريه هم دادم نرمال بود ، نمي دونم بايد چيكار كنم ممنون ميشم كمك كنيد ?

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام گاهي دردهايي كه ناشي از رفلاكس معده به مري هستند يا بدليل التهاب معده هستند منجر به درد هايي مشابه قلب ميشوند
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

  10. پري می گوید

    سلام
    من چند ساله قلبم ميگيره انگار يكي فشارش ميده و نميتونم چند ثانيه نفس بكشم و قلبم شروع ميكنه محكم زدن و بد زدن و هر سال اين حالت داره تشديد ميشه اكو و نوار قلب دادم ميگن چيزي نيست ولي واقعا اين حالت زندگي عادي و از من گرفته هولتر گذاشتم اما تو اون دوره ايي كه گذاشتم اصلا اين حالت نشدم اين حالت بصورت ناگهاني مياد و تايم خاصي نداره نميدونم چيكار كنم ميشه من و راهنمايي كنيد ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت بررسی بنظر بنده بهتر است هولتر ۲۴ ساعته انجام شود ، با متخصص قلب خود مشورت کنید

  11. علی اصغر می گوید

    سلام مادر من قلبش عضلش میگیره و میگه پشت قلبم و گاهی هم قلبم میسوزه من هم میترسم به مشکل برخوردم.دیشب عضله قلبش گرفته بود و به سینش فشار دادم ول کرد چی کردم خوب شه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

      تا اکو و نوارقلب و…انجام شود

  12. منصوری می گوید

    سلام با تشکر از راهنمایی‌های شما
    مادر من ۵۸ ساله و هر از گاهی حمله در قلبش ایجاد میشه و حس میکنه حجم زیادی از خون وارد قلبش میشه چند ضربان خیلی قوی ایجاد میشه و برای چند ثانیه نمیتونه نفس بکشه نوار قلب و اکو مشکلی نداشتند سی تی آنژیو انجام داد و گفتند که یکی از رگهاش از درون عضله رد میشه و احتمالا این حملات به همین دلیله. میخواستم بدونم مشکلی ایجاد نمیشه و نیاز به درمان یا داروی خاصی نیست؟؟؟؟
    با سپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمالا منظور پزشکشون psvt یا اریتمی از این قبیل بوده
      باید براشون هولتر ۲۴ ساعته بزارن تا ببینیم واقعا حملات رخ میده یا خیر، در صورتی که وجود داشته باشه و لازم باشه سوزانده شه

  13. afshar می گوید

    سلام وقت بخیر
    چند روزی هست که قلبم درد میکنه ولی مشکل قلبی زمینه ای ندارم . انگار یکی قلبمو تو دستش فشار میده . به نظر دکترای عزیزتون مشکلم جدیه باید به پزشک مراجعه کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله باید اکو قلب و نوار قلب و تست ورزش بدهید

    2. میلاد می گوید

      سلام خسته نباشین دو سه سال گذشته تا الان سالی یک یا دوبار افت فشاررر کامل و بیحسییی کامللل بدن بهم دست میده قبلش با درد شدید قفسه سینه و نفس هایییی تند و پیاپی ولی بعضی وقت ها درد سینه ندارم فقط نفسم تند میشه و یه دفه قطع میشه و کل بدنم بیحس میشههه حالت خفگی بهم دست میده فشارم به شدت پایین میاد خواستم بدونم اسپاسم هست ؟ یا چی هست؟

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        اول باید از نظر قلبی بررسی شین، اکو و نوار قلب انجام شه و بررسی از نظر آریتمی
        اگه بررسی قلبی خوب بود علایمتون ممکن مطرح کننده حمله پانیک باشه

  14. آرش پیشگاه هادیان می گوید

    سلام
    پسری ۱۸ ساله هستم ک حدود یک ماه بیشتر دچار حملات پانیک شدم و از اون موقع تا الان سه باره اکو شدم و نوار قلب گرفتم که فقط نارسایی دریچه میترال گذارش دادن و گفتند خطرناک نیست
    از نظر ریه و معده هم بررسی شدم مشکلی نبوده
    چند روز پیش ب دلیل یک موقعیت استرس زا و حمله بدنم شروع میکنع به زرد و قرمز شدن
    طب سوزنی رفتم دیروز انجام شد
    دیشب وقتی خواب بودم صبح یه درد عجیبی منو از خواب بیدار کرد شبیه اسپاسمی توی قلبم بود حدود پنج دقه داشتم از درد به خودم میپیچیدم و با نفس کشیدن خیلی بدتر میشد بعد پنج دقیقه اروم شد و من دوباره خوابیدم تازگیا فشارمم بالا پایین میکند
    میخواستم اینو بگم آیا ممکنه ایپاسم قلبی گرفته باشم؟
    میتریم تورو خدا زودتر جواب بدین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست گرامی با توجه به نرمال بودن بررسی های قلب ، علایم شما به نفع پانیک است و باید زیر نظر متخصص روانپزشک دارو مصرف کنید

  15. حسن ذوالفقاری می گوید

    باسلام خدمت شماعزیزان ببخشیداسپاسم قلبی رومیشه کنترل کرد؟و درطول دوره درمان کاهش میابد؟
    آیابعدازدرمان و خوب شدن ممکن است دوباره دچارآن شویم؟؟

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      سلام
      بله با تشخیص به موقع و مراجعه به متخصص قلب میشود کنترل کرد
      در صورت درمان و تحت نظر بودن مداوم توسط پزشک اصولا مشکل حادی به وجود نمی آید
      اما امکان عود را به هر حال نمیتوان صفر کرد

      1. نیلوفر می گوید

        با سلام. قلب من امشب بدون هیچ بیماری زمینه ای زیرش رو انگار یکی با انگشت به بیرون فشار میداد. هیچ دردی هم نداشت. فقط توی نیم ساعت دو بار اینجور شد. آیا جای نگرانی هست؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام من اطلاعي از سن و شرايط فيزيكي شما ندارم
          اما بهتره نوار قلب بديد و

          برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.