علائم التهاب لگن؛ نشانه‌هایی که آگاهی از آن‌ها درمان را راحت می‌کند

التهاب لگن (PID) عفونت اندام‌های تناسلی زنانه است که لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، دهانه رحم و رحم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولاً در اثر یک عفونت مقاربتی ایجاد می‌شود و علائم شامل درد زیر شکم و ترشحات واژن است. درمان سریع PID با آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط دکتر زنان، به جلوگیری از عوارضی مانند ناباروری کمک می‌کند. برخی از زنان هیچ علامت یا نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند، در نتیجه ممکن است تا زمانی که برای باردار شدن به مشکل نخورند یا دچار درد مزمن لگنی نشوند متوجه ابتلا به آن نشوند. در این مقاله از مجله سلامت دکتردکتر به علائم التهاب لگن و درمان‌های موثر آن می‌پردازیم.

علائم التهاب لگن چیست؟ آیا درمانی دارد؟!

بیماری التهابی لگن (PID) Pelvic inflammatory disease به فرآیندهای التهابی و عفونی مختلفی اطلاق می‌شود که در دستگاه تناسلی فوقانی زنان رخ می‌دهد. لگن در قسمت پایین شکم قرار دارد و لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، دهانه رحم و رحم را در بر می‌گیرد.

چند نوع مختلف از باکتری‌ها می‌توانند باعث التهاب لگن شوند، از جمله همان باکتری‌هایی که باعث عفونت‌های مقاربتی سوزاک و کلامیدیا می‌شوند. اکثر افراد معمولاً از طریق رابطه جنسی محافظت نشده به PID مبتلا می‌شوند. چیزی که معمولا اتفاق می‌افتد این است که ابتدا باکتری وارد واژن شده و عفونت ایجاد می‌کند و سپس با گذشت زمان، این عفونت به اندام‌های لگن منتقل شود.

التهاب لگن بیشتر در سنین 15 تا 39 سالگی در زنان رخ می‌دهد و در صورت عدم کنترل به موقع می‌تواند خطرناک باشد. PID می‌تواند دردناک باشد و باردار شدن را در آینده دشوار کند؛ همچنین ممکن است منجر به عفونت لگن یا آبسه لوله تخمدانی (TOA) شود که در صورت عدم درمان بسیار خطرناک خواهد بود.

التهاب لگن چیست؟

علائم التهاب لگن در زنان

علائم التهاب لگن بسیار متنوع است و به نظر می‌رسد که از یک فرآیند بدون علامت حتی تغییرات مهمی ایجاد می‌کند. بنابراین، برخی از علائم شایع در بیماران مبتلا به این بیماری به شرح زیر است:

  • درد شکم که شایع‌ترین علامت در 95 درصد موارد است و معمولاً در قسمت پایین، در هیپوگاستریم ظاهر می‌شود.
  • تغییر در ترشحات واژن که باعث رنگ، قوام یا بوی نامطبوع می‌شود.
  • خونریزی غیر طبیعی بعد از رابطه جنسی
  • پریودهای نامنظم، لکه‌بینی یا گرفتگی در طول ماه
  • اختلالات ادراری مانند درد و سوزش هنگام ادرار کردن یا تکرر ادرار
  • تهوع و استفراغ
  • علائم دیگر مانند بی‌اشتهایی، خستگی، لرز و غیره.

از سوی دیگر، علائمی که بیماری التهابی لگن را مشخص می‌کند و توسط پزشک قابل درک است عبارتند از:

  • درد در موبیلیزاسیون دهانه رحم
  • ترشح زیاد واژن یا لکوره
  • تب
  • آبسه‌های لوله‌ای
  • التهاب صفاق یا پریتونیت

علائم و نشانه‌های التهاب لگن در زنان

علائم التهاب لگن در مردان

بیماری التهابی لگن (PID) مردان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد زیرا عفونت لوله‌های فالوپ و رحم است. در مردان، درد لگن اغلب پروستاتیت نامیده می شود؛ چرا که پروستات تنها علت خاص مردانه درد لگن است. پروستاتیت به تورم و التهاب غده پروستات که مایع منی تولید و به فرآیند انزال کمک می‌کند، اشاره دارد. این درد اغلب ناشی از عفونت باکتریایی است، اما همیشه به این علت نیست.

علائم التهاب لگن در کودکان

التهاب لگن اساسا در کودکان رخ نمی‌دهد، اما در دختران نوجوان بالای 15 سال ممکن است دیده شود که علائم آن همچون علائم PID زنان است.

علت ایجاد التهاب لگن

التهاب لگن اغلب در اثر هجوم باکتری‌هایی ایجاد می‌شود که از واژن و دهانه رحم بالا می‌روند تا سایر نواحی فوقانی دستگاه تناسلی زنان را در بر بگیرند.در نهایت تغییرات فیزیکی متفاوتی در اندام‌های داخلی ظاهر می‌شود و اگزودا شکل می‌گیرد که بر غشای مخاطی تأثیر می‌گذارد. این یک وضعیت آسیب شناسی است که اگر درمان کافی ایجاد نشود، می‌تواند مزمن شود. به طور کلی علل ایجاد التهاب لگن عبارتند از:

  1. بیماری‌های مقاربتی (STDs): که شایع‌ترین علت ایجاد التهاب لگن است و می‌تواند از کلامیدیا تراکوماتیس، نایسریا گونوره و مایکوپلاسما هومینیس ایجاد شود. بنابراین از آن به عنوان یک عفونت چند میکروبی یاد می‌شود.
  2. تغییر در فلور واژن: این تغییرات ناشی از عوامل بیماری‌زای هوازی یا بی‌هوازی و همچنین در اثر سوء استفاده از دوش‌های واژینال است که به فلور نرمال واژن آسیب می‌رساند.
  3. . قرار دادن دستگاه‌های داخل رحمی (IUD): که به دلیل وجود اکتینومایسس باعث ایجاد PID می‌شود. هر چه مدت زمان استفاده از IUD بیشتر باشد، خطر عفونت توسط این باکتری افزایش می‌یابد.
  4. بیوپسی آندومتر: که برای به دست آوردن نمونه کوچکی از بافتی که رحم را احاطه کرده است، انجام می‌شود.
  5. قطع اختیاری بارداری یا سقط جنین
  6. زایمان
  7. سایر عفونت‌ها مانند عفونت‌های ناشی از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در رابطه با سالپنژیت، ویروس‌ها و غیره.

علاوه بر این، 20 درصد از بیماران PID رشد باکتریایی را نشان نمی‌دهند. این درصد مربوط به زنان مسن با درد لگن تحت حاد یا مزمن است.

علل التهاب لگن

عوامل خطر ابتلا به التهاب لگن

اگر قبلاً مبتلا به یک بیماری STI مثل سوزاک یا کلامیدیا بوده‌اید، خطر ایجاد التهاب لگن در شما افزایش پیدا می‌کند. از عوامل دیگری که خطر ابتلا به PID را افزایش می‌دهند می‌توان به موارد زیراشاره کرد:

  • داشتن رابطه جنسی در سن زیر 25 سال
  • شرکای جنسی متعدد
  • رابطه جنسی بدون کاندوم
  • اگر اخیراً یک دستگاه داخل رحمی (IUD) قرار داده‌اید.
  • داشتن سابقه بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص التهاب لگن خیلی حساس و اختصاصی نیست. هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص PID وجود ندارد، بلکه تشخیص بر اساس معاینه بالینی انجام می‌شود  که با آزمایش‌های آزمایشگاهی مختلف و سایر مطالعات تخصصی‌تر تکمیل خواهد شد. رایج‌ترین آزمایشات برای تشخیص PID عبارتند از:

  • معاینه لگن از نظر علائم احتمالی التهاب لگن
  • شمارش سلول‌های خون با یک آزمایش خون که در صورت وجود PID، سطوح بالای لکوسیت‌ها را نشان می‌دهد.
  • سونوگرافی لگن برای بررسی سایر علل احتمالی علائم مانند بارداری یا حتی آپاندیسیت. همچنین التهاب لوله‌ها و تخمدان‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • کشت سلولی برای تایید وجود میکروارگانیسم‌های مضر در دهانه رحم
  • لاپاراسکوپی که یک تست تشخیصی عالی است، اگرچه محدودیت‌هایی دارد. این تست بسیار مفید است اما باید خطرات و هزینه اجرای آن را در نظر گرفت.
  • بیوپسی آندومتر که حضور سلول‌های پلاسما را نشان می‌دهد و نشان دهنده PID است.

اگر می‌خواهید بعد از PID باردار شوید، سونوگرافی و لاپاراسکوپی به شما کمک می‌کند تا بفهمید لوله‌های فالوپ مسدود شده است یا خیر. به عبارت دیگر، با این روش‌ها نیاز به لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا جراحی برای رفع انسداد لوله ها ارزیابی خواهد شد.

تشخیص التهاب لگن

طبقه‌بندی التهاب لگن

بسته به تشخیص بر اساس ویژگی‌های بالینی، PID را می‌توان به سه درجه مختلف طبقه بندی کرد:

گرید 1: زمانی که بیماری در مرحله پیشرفته نیست و علائمی از تحریک و التهاب صفاق وجود ندارد.

گرید 2: بیماری در این مرحله پیشرفته است و توده‎ یا آبسه در تخمدان‌ها یا لوله‌های فالوپ یا هر دو وجود دارد. علاوه بر این، ممکن است التهاب در صفاق نیز دیده شود.

گرید 3: گسترش عفونت به سایر ساختارهای خارج از لگن باعث ایجاد پاسخ سیستمیک می‌شود.

التهاب لگن در بارداری

درمان التهاب لگن

هرچه درمان التهاب لگن دیرتر انجام شود، آسیب‌های بیشتری ایجاد شده و احتمال عوارض بیشتر می‌شود. بنابراین مراجعه به موقع به پزشک متخصص زنان، تشخیص درست و ارائه درمان مناسب بسیار مهم است. به طور کلی اهداف درمان PID از بین بردن عفونت، تسکین علائم و جلوگیری از عوارض است.

درمان پزشکی التهاب لگن

درمان موارد خفیف تر التهاب لگن با یک سری آنتی بیوتیک آغاز می‌شود. اگر بهبودی خوب پیش نرود یا درمان با شکست مواجه شود، پس از بستری در بیمارستان، درمان وریدی انجام می‌شود. در موارد شدیدتر PID، از جراحی استفاده می شود؛ اگرچه این درمان زیاد رایج نیست.

درمان ضد میکروبی

این نوع درمان سرپایی زمانی که مشکوک به PID بدون عارضه یا خفیف (گرید I) باشید انجام می‌شود. این روش شامل تجویز آنتی‌بیوتیک‌های مختلف مانند آموکسی سیلین، سفوتتان، کینولون‌ها، سفالوسپورین و داکسی سایکلین است.

استفاده از آنتی بیوتیک ها عفونتی را که باعث التهاب در قسمت فوقانی دستگاه تناسلی زنان می شود، از بین می برد. در کنار مصرف این داروها، توصیه می شود اقدامات پیشگیرانه مانند اقدامات بهداشتی جنسی یا استفاده از کاندوم در حین مقاربت انجام شود.

بستری شدن در بیمارستان

هنگامی که درمان ضد میکروبی خوراکی با شکست مواجه شود، بیمار باید در بیمارستان بستری شود تا آنتی بیوتیک داخل وریدی و همچنین ضد تب برای کنترل تب و مسکن دریافت کند. نکته مهم این است که اگر یک دستگاه داخل رحمی (IUD) داشته باشید، پس از شروع درمان آنتی بیوتیکی پزشک آن را خارج می‌کند.

سایر موارد التهاب لگن که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند عبارتند از:

  • زنان باردار
  • زنان با التهاب لگنی درجه II یا III
  • تشخیص نامشخص بین PID، حاملگی خارج از رحم یا آپاندیسیت
  • سابقه تغییرات رحمی

در هر صورت تشخیص اینکه آیا بستری شدن بیمار در بیمارستان ضروری است یا خیر بر عهده متخصص زنان خواهد بود.

عمل جراحی

درمان جراحی تنها زمانی انجام می‌شود که تمام درمان‌های پزشکی قبلی شکست خورده باشد یا عوارض جدی رخ دهد. بسیار نادر است که زنان مبتلا به PID نیاز به جراحی داشته باشند. با این حال، اگر خطر پارگی آبسه وجود داشته باشد، پزشک یک سوزن کوچک از طریق یک برش در پوست وارد می‌کند و تحت کنترل اولتراسوند درمان انجام می‌شود.

درمان‌های طبیعی برای التهاب لگن

نکته مهم در مورد بیماری التهابی لگن این است که برای جلوگیری از عوارضی مانند اسکار و ناباروری، PID نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. درمان های طبیعی و داروهای خانگی فقط می‌توانند به عنوان یک درمان کمکی برای رفع علائمی مانند درد و علائم مرتبط با عفونت استفاده شوند. در اینجا نگاهی به برخی از درمان‌های خانگی التهاب لگن داریم:

پروبیوتیک‌ها

سطوح نرمال باکتری‌های گونه لاکتوباسیلوس به محافظت از واژن در برابر پاتوژن‌های فرصت طلب مانند گونه‌های Candida و سایر ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها کمک می‌کند. با توجه به اینکه درمان پزشکی PID شامل آنتی‌بیوتیک‌ها است، مکمل‌های پروبیوتیکی می‌تواند به جایگزینی باکتری‌های خوب که ممکن است در طول این فرآیند از بین بروند، کمک کند. استفاده از غذاهای تخمیر شده در رژیم غذایی مانند کفیر، ماست طبیعی و کلم ترش راه‌های دیگری برای متعادل‌سازی سطح میکروب‌های مفید بدن هستند.

درمان التهاب لگن

فلز روی

روی یک ماده معدنی کلیدی برای حمایت از سیستم ایمنی در صورت وجود عفونت است. خواص ضد میکروبی روی دارای طیف گسترده‌ای است که شامل اثر بر علیه کلامیدیا تراکوماتیس و کاندیدا آلبیکنس می‌شود. یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به التهاب لگن در مقایسه با افراد سالم دارای روی به طور قابل توجهی کمتر بودند.

ویتامین آ

ویتامین A یا پیش‌ساز آن بتاکاروتن، مواد مغذی مهمی هستند که در PID باید در نظر گرفته شوند. آنها برای یک سیستم ایمنی سالم برای مبارزه با عفونت، کاهش آسیب اکسیداتیو و ترمیم آسیب بافت ضروری هستند. حفظ سلامت غشاهای مخاطی، مانند غشاهای موجود در دستگاه تناسلی زنان، یک عملکرد تنظیمی مهم ویتامین A است.

ویتامین سی

ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی برای دفاع در برابر ارگانیسم‌های مهاجم دخیل در التهاب لگن کمک می‌کند. این ویتامین مهم به عنوان یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان در بدن نقش دارد و موجب کاهش تخریب بافت و بهبود ترمیم می‌شود.

سیر

سیر خواص آنتی‌بیوتیکی و ضدباکتریایی بسیار قوی دارد و بنابراین، برای درمان التهاب لگن خوب است. چندین ترکیب مختلف در سیر یافت می‌شود که باکتری‌های مضر ناشی از التهاب لگن را از بین می‌برد. سیر همچنین به تنظیم باکتری‌های خوب واژن کمک می‌کند و جلوی عود دوباره عفونت را می‌گیرد.

  • می توانید 2 تا 3 حبه سیر را که ریز خرد شده میل کنید. اینها را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ سیر قهوه‌ای شود. سپس روغن را صاف کرده و صبر کنید تا خنک شود.

وقتی روغنی که برداشتید سرد شد، یک تکه پنبه را به روغن آغشته کنید و پنبه روغنی را برای چند ثانیه در واژن قرار دهید، حدود 2 تا 3 ساعت صبر کنید و سپس ناحیه تناسلی را بشویید. می‌توانید این کار را روزانه تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین برود انجام دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین یک درمان بسیار موثر برای التهاب لگن است. جوش شیرین دارای ترکیبات قلیایی است که می‌تواند اسیدیته را کاهش دهد و به تعادل رساندن سطح PH بدن کمک کند. روش استفاده از جوش شیرین برای درمان PID به شرح زیر است:

  1. ½ قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب اضافه کنید.
  2. سپس 1 قاشق چایخوری فیبر پسیلیوم را به آب اضافه کرده و هم بزنید.
  3. این محلول را فقط یک بار در هفته و با معده خالی بنوشید.

مهر طلایی

گلدن سیل یک گیاه بومی آمریکایی با خواص محرک سیستم ایمنی است. این حاوی آلکالوئیدی به نام بربرین است که مشخص شده است که فعالیت ضدمیکروبی را در برابر طیف گسترده‌ای از میکروارگانیسم‌ها از جمله کلامیدیا نشان می‌دهد. در طب گیاهی، گلدن سیل به عنوان یک تونیک غشای مخاطی طبقه بندی می‌شود که به بازیابی سلامت سلول‌های تولید کننده مخاط که دستگاه تناسلی زنانه را پوشانده‌اند کمک می‌کند.

کالاندولا

کالاندولا که به عنوان گل همیشه‌بهار نیز شناخته می‌شود، می تواند به کاهش التهاب، ترمیم آسیب بافتی و دفاع ضد میکروبی کمک کند. در درمان التهاب لگن، برای بازگرداندن عملکرد سالم ایمنی و ترمیم بافت تولید مثل از ارزش خاصی برخوردار است.

گیاهان دیگری که ممکن است در PID مفید باشند عبارتند از:

  • زردچوبه برای کاهش درد و التهاب
  • کوریدالیس برای تسکین درد
  • اکیناسه برای مبارزه با عفونت و حمایت از سیستم ایمنی
  • آویشن و پونه کوهی که به مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

درمان التهاب لگن با ماساژدرمانی

ماساژ به بسیاری از شرایط و مشکلات جسمی مثل درد زیر شکم و لگن ناشی از التهاب لگن با افزایش جریان خون به ارگان‌های تناسلی و سفت کردن ماهیچه‌ها کمک می‌کند. این کار درد را کاهش می‌دهد و به شما آرامش می‌بخشد و در عین حال روند بهبودی را نیز تسریع می‌کند.

  1. چند قطره اسانس اسطوخودوس را بردارید و آن را با مقداری روغن زیتون مخلوط کنید.
  2. اکنون روی تخت دراز بکشید و مخلوط را به قسمت پایین شکم بمالید.
  3. با حرکات دایره‌ای زیر شکم و ناحیه لگن را ماساژ دهید. این کار را باید حدود 5 تا 10 دقیقه و 1 تا 2 بار در روز انجام دهید تا علائم کاهش یابد.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعت بیشتر، مقاله‌ علت درد لگن در زنان را در مجله سلامت دکتردکتر مطالعه کنید.

عوارض التهاب لگن

همان طور که گفته شد زمان انجام درمان التهاب لگن برای جلوگیری از عوارض بسیار مهم است. تعدادی از عوارض خطرناکی که می‌تواند سلامت افراد مبتلا به PID را تهدید کند، به شرح زیر است:

  • درد مزمن لگن
  • ناباروری که یکی از مهمترین عوارض است و باردار شدن را دشوار یا در دوران بارداری مشکل ایجاد می‌کند.
  • حاملگی خارج از رحم؛ تغییر در فیزیولوژی لوله‌های فالوپ ممکن است در مسیر جنین به رحم اختلال ایجاد کند و باعث لانه گزینی آن در محل نامناسب شود.
  • عفونت‌های مکرر
  • افزایش خطر زایمان زودرس و عوارض نوزادی

سایر عوارض شامل سندرم رایتر، آرتریت واکنشی و در نهایت مرگ خواهد بود، اگرچه شایع نیست. آنتی بیوتیک‌ها معمولا قبل از رسیدن به این نقطه تجویز و التهاب لگن به خوبی درمان می‌شود.

روش‌های جلوگیری از ایجاد التهاب لگن

اقدامات برای جلوگیری از PID مشابه اقداماتی است که برای جلوگیری از STD ها یا بیماری‌های مقاربتی انجام می‌شود و هدف از آنها پیشگیری از عفونت و گسترش آن و همچنین عواقب احتمالی ناشی از آن است. البته باید توجه داشت که این بیماری همیشه ناشی از عفونت مقاربتی نیست.

پیشگیری اولیه به دنبال ترویج رابطه جنسی ایمن از طریق آموزش جنسی به دست می‌آید و پیشگیری ثانویه همان درمانی است که بعد از تشخیص برای جلوگیری از عواقب و گسترش التهاب لگن انجام می‌شود.

اجتناب از دوش واژینال نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که دوش واژینال باکتری‌هایی را که به طور معمول در واژن یافت می‌شوند، از بین می‌برد. عملکرد طبیعی این باکتری‌ها جلوگیری از عفونت در واژن است. علاوه بر این، این کار باکتری‌ها را تشویق می‌کند تا به سایر نواحی دستگاه تناسلی زنان سفر کرده و در نتیجه باعث عفونت شوند.

پیشگیری از التهاب لگن

بیماری التهابی لگن چقدر شایع است؟

هر سال بیش از 1 میلیون زن در ایالات متحده به التهاب لگن مبتلا می‌شوند و بیش از 10 هزار نفر به دلیل آن نابارور می شوند. از طرفی، بسیاری از موارد حاملگی خارج از رحم نیز نتیجه PID است. بارداری خارج رحمی درمان نشده نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. البته موارد ابتلا به التهاب لگن در سال‌های اخیر کاهش یافته که ممکن است به این دلیل باشد که چکاپ‌های ضروری زنان به خصوص آزمایش‌های مربوط به کلامیدیا و سوزاک و عفونت‌های اصلی که عامل التهاب لگن هستند، بیشتر انجام می‌شود.

التهاب لگن چگونه بر باروری تأثیر می‌گذارد؟

التهاب لگن می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد؛ مطالعات نشان داد که از هر 8 زن مبتلا به التهاب لگن، یک نفر برای باردار شدن مشکل دارد. به طور کلی می‌توان گفت ابتلا به عفونت‌های مکرر باروری را دشوار می‌کند.

برای باردار شدن، یک تخمک باید از تخمدان آزاد شود، از لوله فالوپ پایین بیاید و به داخل رحم حرکت کند و سپس اسپرم می‌تواند آن را بارور کند. اما باکتری‌های PID باعث ایجاد زخم در لوله‌های فالوپ می‌شوند که این بافت اسکار باعث اختلال در حرکت تخمک خواهد شد.

در صورت ابتلا به بیماری التهابی لگن چگونه می‌توانم از خودم مراقبت کنم؟

اگر علائم PID را احساس کردید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید چرا که هر چه زودتر تحت درمان قرار بگیرید، احتمال اثربخشی آن بیشتر می‌شود. درمان سریع همچنین خطر بروز عوارض جدی و خطرناک را کاهش می‌دهد. نکات دیگر برای مراقبت از خود عبارت است از:

  • برای جلوگیری از هل دادن باکتری‌ها از واژن به داخل رحم و لوله‌های فالوپ، از دوش واژینال خودداری کنید.
  • چند روز پس از شروع دارو به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که روند درمان به خوبی پیش می‌رود.
  • تمام داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.
  • برای محافظت از خود در برابر عفونت، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید.
  • شما و همسرتان باید یک هفته پس از اتمام آنتی‌بیوتیک صبر کنید و بعد رابطه جنسی را از سر بگیرید؛ انجام این کار به جلوگیری از عفونت مجدد کمک می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ سندرم احتقان لگن را برای آشنایی بیشتر با دیگر مشکلات لگن مطالعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد شدید در پایین شکم، حالت تهوع و استفراغ، بی‌حالی شدید یا غش کردن، تب با دمای بالاتر از 38.3 درجه سانتی‌گراد و ترشحات بدبوی واژن را تجربه کردید به دکتر زنان مراجعه کنید یا به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید.

اگر علائم و نشانه های PID دارید که شدید نیستند، همچنان در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. ترشحات واژن همراه با بو، ادرار دردناک یا خونریزی بین قاعدگی نیز می‌تواند از علائم عفونت مقاربتی (STI) باشد. اگر این علائم و نشانه‌ها را مشاهده کردید، رابطه جنسی را متوقف کنید و در اسرع وقت نزد پزشک بروید. تاکید می‌کنیم درمان سریع STI می تواند به پیشگیری از PID کمک کند.

علائم التهاب لگن را جدی بگیرید!

PID یکی از آن بیماری‌هایی است که احتمالاً تا زمانی که به عوارض آن دچار نشده‌اید، از آن مطلع نخواهید شد. هدف از این مقاله این بود که کمی بیشتر به این موضوع بپردازیم زیرا تأثیر یک بیماری مانند التهاب لگن می‌تواند برای زوج‌هایی که می‌خواهند باردار شوند دردسرهای زیادی ایجاد کند. مهم است بدانید که اگر PID دارید یا در گذشته آن را تجربه کرده‌اید، با حمایت و درمان مناسب می‌توانید شانس زندگی راحت و بارور خود را افزایش دهید.

بنابراین اگر متوجه علائم التهاب لگن مانند درد در زیر شکم شدید، با پزشک خود صحبت کنید. با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، از بهترین متخصصین زنان سراسر کشور نوبت دریافت کنید.

حال شما بگویید که آیا شما التهاب لگنی را تجربه کرده‌اید؟ تجربیات و روش‌های درمان خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر در میان بگذارید. اگر سوالی در مورد PID دارید نیز بنویسید تا پزشکان ما پاسخگو باشند.

منابع:

clevelandclinic

invitra

healthline

mayoclinic

superpharmacy

doccheck

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.