اهمیت عضلات کف لگن برای بانوان

کف لگن نام پایه گروهی از عضلات است که به‌عنوان هسته مرکزی بدن شما شناخته می‌شود. این ماهیچه‌ها در لگن شما قرار دارند و مانند یک بانوج (تختخواب ننو) از استخوان شرمگاه (در جلو) تا استخوان دنبالچه یا (در پشت) کشیده می‌شوند.

درباره عضلات کف لگن چه باید بدانیم؟

عضلات کف لگن با عضلات شکم و عمق کمر و دیافراگم شما کار می‌کنند تا ستون فقرات شما با ثبات قرار گیرد و پشتیبانی شود. آنها همچنین به کنترل فشار داخل شکم شما برای مقابله با نیروی فشار آورنده هنگام بلندکردن یا کشیدن کمک می‌کنند، مانند زمانی که ورزش می‌کنید.

عضلات کف لگن از مثانه و روده در مردان و مثانه، روده و رحم در زنان محافظت می‌کنند. آنها همچنین به کنترل مثانه و روده نیز کمک کرده و نقش مهمی در احساس و عملکرد جنسی دارند.

اختلال عملکرد کف لگن چیست؟

اختلال عملکرد کف لگن یک مشکل و بیماری رایج است که در آن شما نمی‌توانید با کمک‌گرفتن از عضلات کف لگن خود، به‌راحتی ادرار یا مدفوع کنید. اگر شما خانم هستید، ممکن است در حین رابطه جنسی نیز احساس درد کنید و اگر مرد باشید، ممکن است در داشتن یا نگه‌داشتن نعوظ (اختلال نعوظ یا ED) با مشکل روبرو شوید. کف لگن در واقع گروهی از عضلات است که در بستر و پایین لگن (پایین تنه) شما دیده می‌شود.

درصورتی‌که تصور کنیم لگن محل زندگی اندام‌هایی مانند مثانه، رحم (یا پروستات در مردان) و راست‌روده است، عضلات کف لگن پایه و اساس این خانه هستند.

 این عضلات به‌عنوان ساختار پشتیبانی‌کننده عمل می‌کنند و همه چیز را در داخل بدن قرار می‌دهند. عضلات کف لگن شما با پیچیدن در اطراف استخوان لگن، به چندین عضو شما پشتیبانی می‌دهد. برخی از این عضلات با تشکیل یک اسلینگ در اطراف رکتوم، ثبات بیشتری ایجاد می‌کنند.

اندام‌های لگن عبارت‌اند از:
  • مثانه (کیسه ادرار شما را نگه می‌دارد)
  • رحم و واژن (در زنان)
  • پروستات (در مردان)
  • راست‌روده (ناحیه‌ای در انتهای روده بزرگ که بدن شما مواد جامد را در آن ذخیره می‌کند)

شما به طور معمول، بدون مشکل می‌توانید به دستشویی بروید زیرا بدن شما عضلات کف لگن را سفت و شل می‌کند. این دقیقاً مانند هر عمل عضلانی دیگر مانند سفت شدن عضله دوسر بدن هنگام بلندکردن جعبه سنگین یا گره کردن مشت است.

اما اگر دچار اختلال در عملکرد لگن هستید، بدن شما به‌جای شل کردن عضلات مانند آنچه که لازم است مرتباً سفت می‌شود. این مشکل به این معنی است که شما ممکن است مشکلات زیر را داشته باشید:

  • مشکل در تخلیه (آزادکردن) حرکات روده‌ای
  • حرکات روده‌ای ناقص
  • ادرار یا مدفوع که بدون کنترل خارج می‌شود

چه عواملی باعث اختلال عملکرد کف لگن می‌شوند؟

دلایل کامل اختلال عملکرد لگن هنوز ناشناخته است. اما برخی از عوامل شناخته شده عبارت‌اند از:

  • صدمات ضربه‌ای در ناحیه لگن (مانند تصادف رانندگی)
  • بارداری
  • استفاده بیش از حد از عضلات لگن (مانند رفتن زیاد به دستشویی یا فشار زیاد آمدن به لگن) که در نهایت منجر به ضعف هماهنگی عضلات می‌شود.
  • جراحی لگن.
  • اضافه‌وزن داشتن
  • افزایش سن
آیا بارداری باعث اختلال در عملکرد لگن می‌شود؟

بارداری یکی از دلایل عمده اختلال عملکرد کف لگن است. غالباً زنان پس از زایمان دچار اختلال در عملکرد لگن می‌شوند. عضلات و بافت‌های کف لگن شما ممکن است در دوران بارداری کشیده شود، به‌خصوص اگر زایمانتان طولانی یا دشوار باشد.

اختلال عملکرد کف لگن چه حسی دارد؟

علائم متعددی ممکن است نشانه وجود اختلال در عملکرد کف لگن باشد. اگر هرکدام از این علائم را دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اغلب نیاز به استفاده از دستشویی دارید و یا ممکن است احساس کنید که باید ادرار یا مدفوع خود را مجبور کنید تا دفع شود، یا ممکن است این رویه چندین بار متوقف و شروع شود
  • یبوست، یا فشار خستگی هنگام حرکات روده نیز ازاین‌دست مشکلات است، تصور می‌شود که تا نیمی از افرادی که به یبوست طولانی‌مدت مبتلا می‌شوند، اختلال عملکرد کف لگن نیز دارند
  • فشار شدید آوردن برای دفع مدفوع، یا مجبور به تغییر وضعیت در توالت یا استفاده از دست برای از این کار
  • نشت مدفوع یا ادرار (بی‌اختیاری)
  • ادرار دردناک
  • احساس درد پیداکردن در کمرتان بدون هیچ دلیلی
  • احساس درد مداوم در ناحیه لگن، اندام‌های تناسلی یا راست‌روده
آیا اختلال عملکرد کف لگن برای زنان و مردان متفاوت است؟

بیماری‌های مختلف لگن وجود دارد که هرکدام صرفاً مختص زنان و یا مردان است.

اختلال عملکرد کف لگن در مردان:

هرساله میلیون‌ها مرد در سراسر جهان دچار اختلال در عملکرد کف لگن می‌شوند. ازآنجاکه عضلات کف لگن به‌عنوان بخشی از سیستم دفع‌کننده و سیستم‌های تولیدمثل در هنگام ادرار و رابطه جنسی کار می‌کنند، اختلال عملکرد کف لگن می‌تواند مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر که بر روی مردان تأثیر می‌گذارد، اختلال‌هایی ایجاد کند این اختلال‌ها موارد متعددی دارند از جمله:

  • اختلال عملکرد ادرار در مردان: این وضعیت می‌تواند شامل نشت بی‌اختیار ادرار پس از ادرار، دویدن به سمت دستشویی به طور بی‌اختیار و ازروی درد و یا فشار و سایر مشکلات مثانه و روده باشد.
  • اختلال نعوظ ED (ED زمانی است که مردان نتوانند در هنگام رابطه جنسی نعوظ داشته باشند یا آن را حفظ کنند. گاهی اوقات تنش یا درد عضله لگن دلیل آن است، اما ED یک بیماری پیچیده است بنابراین ممکن است لزوماً این‌گونه نباشد.)
  • پروستاتیت: علائم اختلال عملکرد کف لگن بسیار شبیه پروستاتیت است، این بیماری یک عفونت یا التهاب پروستات (غده تولیدمثل مرد) به شمار می‌رود. پروستاتیت می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله باکتری‌ها، عفونت های مقاربتی یا ضربه به سیستم عصبی.
  •  
اختلال عملکرد کف لگن در زنان:

اختلال عملکرد کف لگن می‌تواند با تأثیر بر رحم و واژن در سلامت باروری زن تداخل ایجاد کند. زنانی که دچار اختلال عملکرد لگن می‌شوند ممکن است علائم دیگری مانند درد در هنگام رابطه جنسی نیز داشته باشند.

اختلال عملکرد کف لگن بسیار متفاوت از افتادگی اندام لگن است. افتادگی اندام لگن زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات اندام‌های لگن زن (رحم، راست‌روده و مثانه) را در محل خود شل کرده و خیلی کشیده شوند. افتادگی اندام لگن می‌تواند باعث بیرون‌زدگی اندام‌ها از واژن یا راست‌روده شود و ممکن است زنان مجبور شوند آنها را به داخل فشار دهند.

آیا اختلال عملکرد کف لگن به سیستیت بینابینی مربوط است؟

سیستیت بینابینی یک بیماری مزمن مثانه است که باعث درد در لگن یا مثانه می‌شود. درد از مثانه می‌تواند باعث درد در عضلات کف لگن و سپس ازدست‌دادن آرامش و قدرت عضلانی شود که به‌عنوان اختلال عملکرد کف لگن به شمار می‌رود؛ بنابراین، داشتن یکی از این شرایط خطر ابتلا به دیگری را افزایش می‌دهد.

اگر داروهای خاصی برای التهاب مثانه بینابینی استفاده می‌کنید، از جمله داروهای ضدافسردگی، این داروها ممکن است باعث یبوست شوند که در نتیجه یبوست می‌تواند منجر به بدتر شدن علائم اختلال عملکرد کف لگن شود.

منابع:

pelvicfloorfirst

clevelandclinic

johnsonmemorial

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.