با آنژین صدری یا درد قفسه سینه بیشتر آشنا شوید

 

آنژین صدری(Angina pectoris) یا درد قفسه سینه، ناراحتی ناشی از کاهش جریان خون به عضله قلب است. آنژین صدری یک حمله قلبی نیست، اما نشانه‌ای از افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی است. از عوامل عمده این وضع، به مواردي هم چون کاهش فوري جریان خون در عروق عضله قلبی(مانند افت فشار خون یا انسداد عروق)، فزونی احتیاج به جذب خون در عضله قلبی(در موردي چون ورزش) و ترکیبی از دو حالت یاد شده اشاره نمود.آنژین، حمله قلبی نیست و موجب آسیب همیشگی هم به قلب انسان نمی گردد ولی نشانه اي معمول از بیماري رگ هاي تغذیه کننده قلب(کرونر) است.

 آنژین صدری چیست؟

آنژین ، که ممکن است آنژین صدری نیز نامیده شود. آنژین یک نوع درد قفسه سینه است که باعث کاهش جریان خون به قلب می‌شود. آنژین علامتی از بیماری عروق کرونی است. به دلیل کاهش جریان خون، اکسیژن کافی برای عضله قلب نمی رسد که موجب درد قفسه سینه شود. یکی از شایع‌ترین علل درد قفسه سینه، بیماری شریان کرونری است. که می تواند باعث ایجاد محدودیت در شریان‌های عروق کرونر که خون و اکسیژن را به عضله قلب منتقل کنند، منجر شود. در حالی که آنژین یک حمله قلبی نیست، این نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی است.

بعضی از افراد مبتلا، علائم آنژین صدری را تشخیص می‌دهند. به این معنی که احساس سوزش سینه خود را احساس می‌کنند یا احساس می‌کنند وزن سنگین در قفسه سینه وجود دارد. 

عروق کرونری و درد قفسه سینه

هنگامی که عروق کرونری دچار تنگ شدن و مسدود شدن می‌شوند (معمولاً به علت آترواسکلروز). خون کافی به ماهیچه قلب نمی‌رسد. هنگامی که عضله قلب جریان خون کافی دریافت نمی‌کند، مواد متابولیکی می‌تواند در داخل عضله ایجاد شود و باعث درد شود. آنژین صدری معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد که قلب به سختی کار کند (مثلاً در حین ورزش). سایر شرایط قلب و عروق (محدود کردن دریچه‌های قلب) همچنین می‌تواند باعث افزایش فشار انسولین در قلب شود. سایر عوامل برای آنژین عبارت‌اند از استرس عاطفی، دماهای شدید، مصرف الکل بیش از حد و سیگار کشیدن.

انواع  آنژین صدری

آنژین صدري عمدتاً به سه دسته پایدار،  ناپایدار  و متغیر  تقسیم بندي می‌گردد. به‌منظور تشخیص نوع آنژین در بیمار مبتلا، باید اطلاعات کاملی پیرامون شرایط پیش از رخداد آنژین، دوره، شدت و دفعات درد از او گرفت.

آنژین پایدار

عواملی  مثل ورزش، فشارهاي عاطفی و هیجانی، افزایش دماي بدن یا صرف غذاي سنگین  باعث بروز آن می شود.بر اثر افزایش نیاز عضله قلب به اکسیژن، این   حالت پدید می‌آید.این گونه آنژین، معمولا با استراحت یا مصرف نیتروگلیسیرین زیر زبانی در عرض پنج دقیقه از بین می رود. کوچک ترین افزایشی در شدت یا دفعات پیدایش درد احساس نمی شود.

 آنژین ناپایدار

بروز آنرا نمی توان پیش بینی کرد. درد اغلب بیش از نیم ساعت طول می کشد. امکان بروز آنژینی از این نوع حتی در حالت استراحت هم وجود دارد. شدت، دوره و دفعات درد روز به روز بیشتر می گردد. استراحت و مصرف نیتروگلیسیرین معمولا کمکی به کاستن از درد این گونه بیماران نمی کند. امکان دارد آنژین صدری ناپایدار، هشداری از سکته قلبی باشد.

آنژین متغیر

به سبب انقباض ناگهانی عروق قلبی به وجود می آید.  ممکن است با تصلب شرایین توام باشد. درد شدید بوده و حتی موقع استراحت(به ویژه شب هنگام یا صبح زود) هم، بیمار را می آزارد. معمولا طی دوره آنژین، بیمار رنگ پریده است و دچار تنگی نفس و تعریق شدید می شود. امکان دارد صداهاي قلبی و نوار قلب طبیعی و یا با تغییراتی همراه باشد.

آنژین، حمله قلبی نیست و موجب آسیب همیشگی هم به قلب انسان نمی گردد. ولی نشانه اي معمول از بیماري رگ هاي تغذیه کننده قلب(کرونر) است.

 علائم آنژین صدری

در صورت داشتن آنژین صدری، ممکن است علایم زیر را در خود مشاهده کنید.

  • فشار، احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه، پشت، بالاي دست ها یا شانه ها.
  •  سوء هاضمه یا نوعی احساس سنگینی معده.
  • سوزش یا درد در گلو، فک یا سینه.
  •  بی حسی یا سوزن سوزن شدن.
  • تنگی نفس.
  • سرگیجه، حالت تهوع.

آنژین  صدری در چه مواقعی اتفاق می افتد؟

  • معمولا در حین ورزش یا کمی پس از ورزش
  • فعالیت بدنی
  • حادثه اي هیجان انگیز و به ویژه فشار روانی
  • بعد از یک غذاي مفصل یا در معرض آب سرد قرار گرفتن

البته آنژین موقع استراحت هم احتمالا رخ می نماید.

علائم آنژین صدری

علائم آنژین صدری

علائم آنژین متفاوت است و درجه احساس ناراحتی از ملایم تا شدید تغییر می کند. احساس ناراحتی در هر یک از نواحی زیر و یا ترکیبی از آن ها ممکن است ایجاد گردد:

  •  در میانه سینه یا تمام قسمت بالایی آن یا زیر و پشت جناغ سینه.
  •  با حالت سنگینی، فشار و گرفتگی در سینه همراه است.
  •  تدریجا افزایش یافته، به حداکثر رسیده و آهسته آهسته کاهش می یابد.
  •  بین دو تیغه شانه.
  •  امکان دارد به بازوي چپ و فک یا قسمت داخلی دست راست از زیر بغل تا زیر آرنج داخل دست چپ تا مچ برسد.
  •  قسمت مرکزي و پایین گردن – دو طرف گردن و فک از یک گوش به گوش دیگر.
  •  بالاي شکم؛ وقتی آنژین در این ناحیه روي می دهد، غالبا با سوءهاضمه اشتباه می شود.
  •  درد معمولا خیلی شدید نیست، ولی ناراحت کننده و اضطراب آور است.
  •  زمان درد 2 تا 5 دقیقه بیشتر نیست.
  •  استراحت و نیترو گلیسیرین زیر زبانی آن را ساکت می کند.
  •  اثر نیترو گلیسیرین حدودا سه دقیقه بعد ظاهر می شود.

 

آنژین صدری چگونه تشخیص داده می شود و ارزیابی می شود؟

برای تشخیص علت آنژین صدری، ممکن است آزمایشات زیر انجام شود:

الکتروکاردیوگرام (ECG)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را که برای تشخیص اختلالات قلب مانند آریتمی یا برای نشان دادن ایسکمی (کمبود اکسیژن و خون) به قلب استفاده می شود، ثبت می کند.

تست استرس بدون تصویربرداری

این تست کنترل قلب برای کمک به ارزیابی عملکرد قلب به کار می رود. در طول آزمون استرس معمولا از شما خواسته می شود که تمرینات جسمانی مانند راه رفتن بر روی تردمیل انجام شود. یک ECG در طول دوره تمرین ثبت می شود. ECG توسط دکتر شما ارزیابی می شود تا ببیند آیا قلب شما به ضربان قلب مناسب می رسد یا خیر، و اگر تغییراتی برای نشان دادن کاهش جریان خون به قلب شما وجود داشته باشد. اگر شما قادر به انجام ورزش نیستید، ممکن است از داروهایی استفاده شود که پاسخ قلب را به تمرین تقلید کنند.

آزمایش خون

این آزمایش ها می توانند بعضی از آنزیم هایی نظیر تروپونین را شناسایی کنند که پس از اینکه قلب شما از آنژیوگرافی شدید یا حمله قلبی رنج می برد، به خون وارد می شود. آزمایش خون همچنین می تواند کلسترول بالا، LDL و تری گلیسیرید را شناسایی کند که شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و در نتیجه آنژی قرار می دهد.

علاوه بر این، تست های تصویربرداری زیر ممکن است انجام شود:

اشعه ایکس قفسه سینه

این تست تصویربرداری غیر تهاجمی به پزشک خود کمک می کند سایر منابع درد قفسه سینه مانند پنومونی را رد کند.

CT قفسه سینه

CT قفسه سینه یک آزمایش حساسی نسبت به اشعه ایکس قفسه سینه است که می تواند علل دیگر درد درد قفسه سینه مانند بیماری آئورت یا لخته های خون در رگ های خونی ریه ها را شناسایی کند.

آنژیوگرافی کامپیوتری CT 

این تست تصویربرداری می تواند تعیین کند که آیا ایجاد پلاک تنگ شده است یا خیر، و باعث کاهش جریان خون به قلب، بدون نیاز به تغذیه کاتتر از طریق شریان ها به قلب است.

تصویربرداری / آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MR)

این آزمون معمولا با مواد کنتراست انجام می شود. هدف اولیه این امتحان این است که تعیین کنیم که جریان خون خوب به عضله قلب وجود دارد. اگر مناطق با کاهش جریان خون وجود دارد، این می تواند پلاک را با تنگ شدن رگ های خونی نشان می دهد. این بررسی جریان خون ممکن است دو بار در طول امتحان انجام شود. اولین بار ممکن است پس از تجویز دارویی انجام شود که تمرین قلب را تأکید می کند. زمان دوم در استراحت خواهد بود. انجام ارزیابی هر دو با استرس و استراحت کمک می کند تا تعیین اینکه آیا کاهش جریان خون تنها با ورزش انجام می شود. شریان های عروق کرونر (عروق خونی که خون و اکسیژن را به قلب می رسانند) نیز می توانند مانند یک آنژیوگرافی CT تشخیص داده شوند تا به دنبال ایجاد هر نوع پلاکت باشند که ممکن است باعث کاهش رگ های خونی شود.

آنژیوگرافی کاتتر

در این آزمایش تصویربرداری مهاجم، یک لوله پلاستیکی نازک و طولانی که کاتتر نامیده می شود، با استفاده از یک سوزن به یک شریان در کشاله ران اضافه می شود. کاتتر با یک سیم به عروق کرونر هدایت می شود و برای تزریق مواد کنتراست به طور مستقیم به شریان های عروق کرونر برای تعیین اینکه آیا محدودیت رگ های خونی وجود دارد. تصاویر مواد کنتراست در رگ های خونی با استفاده از اشعه ایکس گرفته می شوند.

اکوکاردیوگرام

در طی این آزمایش یک مبدل که موج های صوتی با فرکانس بالا تولید می کند برای ایجاد تصاویر متحرک از قلب استفاده می شود. حرکت دیوارهای قلب ارزیابی می شود. اگر حرکت در داخل قسمت دیواره قلب کاهش یابد، این می تواند کاهش جریان خون را از تنگی شرای عروق کرونر نشان دهد. مواد مغذی کنترلی که مایع با حباب های بسیار کوچک است ممکن است در ورید بازوی شما تزریق شود تا ببینید که جریان خون در هر قسمت از قلب شما کاهش یافته است.

تست استرس با تصویربرداری

تصویربرداری ممکن است با یک ردیاب پزشکی هسته‌ای، اکوکاردیوگرافی، CT یا MRI انجام شود. در طول تست استرس تصویری، بیمار معمولا خواسته می شود تا نوعی از ورزش های فیزیکی مانند راه رفتن بر روی یک تردمیل انجام شود. اگر بیمار به هر دلیلی قادر به انجام ورزش نیست، داروهایی که تقلید پاسخ قلب را به ورزش می دهند ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. اگر داروهای هسته ای برای تصویربرداری مورد استفاده قرار گیرد، یک تریسی رادیواکتیو به هنگام خونرسانی در اوج ورزش تزریق خواهد شد و تصاویری از قلب گرفته خواهد شد. تست رادیواکتیو با خون جریان می یابد و نشان می دهد که آیا منطقه ای از قلب با کاهش جریان خون وجود دارد. در طی اکوکاردیوگرافی، از شما خواسته می شود که در طول فعالیت قله، روی یک میز متوقف شوید و از روی دیوار قلب تصویر بگیرید. پزشک به هر ناحیه ای نگاه می کند که به خوبی حرکت نمی کند، که ممکن است کاهش جریان خون را از تنگ شدن در شرای عروق کرونر نشان دهد. تست فشار خون MRI مشابه آنژیوگرافی MR انجام می شود.

آنژین صدری چگونه درمان می شود؟

بسیاری از پزشکان ممکن است ابتدا تغییراتی در شیوه زندگی خاصی نظیر حفظ وزن سالم، مصرف رژیمی متعادل کم چربی، ترک دخانیات و پیدا کردن راه هایی برای کاهش استرس، توصیه کنند. گزینه های دیگر درمان عبارتند از:

 

دارو: داروهای مختلفی مانند آسپیرین، استاتین ها، بتا بلوکرها، مسدود کننده های کانال کلسیم یا نیترات تجویز می شود. این داروها برای درمان نارسایی احتقانی قلب نیز تجویز می‌شود.

آنژیوپلاستی و استنت گذاری عروقی: این روش که از بالن ها و / یا استنت استفاده می کند، برای باز کردن انسداد در شریان های عروق کرونر و بهبود جریان خون به قلب انجام می شود.

جراحی بایپس عروق کرونر (CABG): این عمل جراحی جریان خون را به قلب می دهد با استفاده از یک ورید یا یک شریان از دیگر نقاط بدن به منظور تخلیه جریان خون در اطراف منطقه تنگی یا انسداد در شریان های کرونری قلب.

پیشگیری از صدری

  • ترک سیگار.
  • کنترل فشار خون.
  • قند و چربی.
  • تغذیه و رژیم غذایی سالم.
  • کنترل وزن.
  • کاهش استرس.
  • تغییر در شیوه زندگی.

کاردیولوژی قلب چیست؟

بررسی و درمان اختلالات عروق خونی و به‌طور کلی قلب، تعریفی جامع از کاردیولوژی قلب است. براین اساس، تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم قلبی عروقی، کار متخصصان کاردیولوژی است. قراردادن ضربان‌ساز، کاتتریزاسیون قلب و درمان آنژین صدری با آنژیوپلاستی (بازکردن رگ‌های خونی مسدود) از جمله وظایف کاردیولوژیست‌ها است.

برگرفته از:

آنژین صدری چیست؟

علائم آنژین چیست؟

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
23 نظرات
  1. Aram می گوید

    سلام
    من ۱۶ ساله هستم حدود ۵ یا ۶ ماهه که طرف چپ و وسط قفسه سینم یه شدت تیر میکشه اما شدت و دفعاتش متفاوت بوده ،معمولا وقتی تیر میکشه نمیتونم نفس عمیق بکشم چون درد بدتر میشه و اینکه معمولا وقتی فعالیت خاصی ندارم مثلا بعد امتحان یا شب ها موقع خواب از شدت دردش از خواب میپرم
    بد ترین حالتش یه شب بود که وقتی که بازو چپم را تکون میدادم بد تر می شد ،دیر وقت بود و حتی نتونستم از جام پاشم …
    چون معمولا سر درسم خیلی خم میشم همیشه درد گردن و شانه بعد از درس خوندن دارم اما این اواخر بد تر شده .
    ممنون میشم کمکم کنید

  2. آوا می گوید

    سلام من ۳۲ ساله ام ، چند ماهیه که شب ها وقتی به پهلو راست میخابم نفسم کم میشه احساس فشار تو نفس کشیدن دارم اصن نمیشه نفس بکشم و فقط تو حالت به پهلو خابیدن هست و اینکه گاهی استخون قفسه سینه ام تیر میکشه باز هم موقع خاب

  3. زهرا می گوید

    سلام خسته نباشید خانم دکتر من 18 سال سن دارم و الان چندیم ماه متوجه درد در قفسه سینه همراه پشت سینه چپم و بازوهام و گردنم دارم گاهی میسوزه و گاهی درد میکنه دست چپم کمی تنبل شده و همش احساس گزگز شدن دارم در دست چپم و پاهامم همیشه خدا سرد و حالت تهوعه هم هر از گاهی رخ میده و گاهی احساس میکنم سرم سبکه مشکل میتونه چی باشه همش میگن از قلبته و شک دارم بهش

  4. رسول می گوید

    سلام.43 سال سن دارم . چندین ماهه دچار حمله میشم . از طپش قلب شروع میشه ،صورتم داغ میشه گیج میشم تنگی نفس و فشارم به 15و16 میرسه و ضربان 115. ازمایش دادم و نوار قلب و اکو دادم متخصص قلب گفت همه چی خوبه کمی کم خونی که نیاز به دارو نداره . ضمنا هنگام حمله انگشت دستهام یا پاهام هم میگیره . مشکل چیه ممنون میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از نظر حملات پانیک باید بررسی شین

  5. محمد می گوید

    با سلام ببخشید بنده بعضی اوقات احساس فشار روی قفسه سینه دارم بدون هیچ علائم دیگری یگ ماه پیش ازمایش خون دادم همه نرمال بود وزنمم مناسبه ولی بسیار اضطرابی هستم حتی با کوچیک ترین درد تو قفسه سینه فک میکنم دچار حمله قلبی شدم
    . درد عضلانی و اسکلتی هم دارم بعلاوه ای بی اس
    اینا نشونه انژینه یا بیماری قلبی دیگری؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ببینین چون احساس ناراحتی دارین بهتره از نظر قلبی ویزیت شین و نوارقلب و اکو بدین، احتمالا که موردی نداره
      و بعد از اینکه بررسی قلبی خوب بود باید دارو برای کنترل اضطرابتون با نظر روانپزشک بخورین

  6. محمد می گوید

    سلام من امروز صبح بعد از نماز و یک فعالیت بدنی دچار درد قفسه سینه شدم حدود بیست دقیقه طول کشید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لازمه كه از تظر قلبي بررسي شيد
      آزمايش آنزيم هاي قلبي بديد و اكو قلب و تست ورزش و نوار قلب بديد

  7. Milad می گوید

    سلام مرد ٥٣ ساله احساس اسپاسم عضلاني ناحيه سينه سمت چپ كه با تحرك ناگهاني و خوردن غذاي سنگين و دويدن يا راه پيمايي در شيب زياد با درد و تنگي نفس و سرگيجه و افزايش ضربان قلب همراه ميشه و معمولا با استراحت حدودا ١٠ دقيقه اي به حالت نرمال بر ميگردم. اين نشون دهنده بيماري قلبيه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله بايد اكو قلب و تست ورزش بديد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  8. Milad می گوید

    سلام آيا درمان گرفتگي عروق كرونري فقط جراحي هستش؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بستگي به درجه گرفتگي عروقتون داره و اينكه هلامت داريد يا نه و اينكه عروق قلب هست يا دست و پا

  9. Padiz می گوید

    سلام
    خانم ۵۴ سال هستم فشار خون دارم ،فشارم ۱۶ یا ۱۵ ،ضربان قلبم ۱۱۰ تا ۱۳۰
    ماسل بریج هم دارم دکتر قرص adancot 10 واسم نوشته فرمودند اگر با خوردن این قرص اگر دردات آرام نشد باید آنژیو بشی میخواستم ببینم اگر بهتر نشد واقعا باید آنژیو انجام بدم؟
    ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله ، چون ممكنه گرفتگي عزوق كرونري داشته باشيد

  10. حسین می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من درد در ناحیه قفسه سینه دارم.گاهی اوقات یک حس جوش خوردن از قفسه سینه به سرم اتفاق می افته.بعدش احساس تپش قلب و احساس بی قراری به من دست میده و دست سمت چپم کمی بی حس میشه.پیش متخصص قلب رفتم از من نوار قلب و اکو گرفتن گفتن سالمه فقط کمی تپش قلب داری که اون هم بخاطر استرس و اضطرابه.به من قرص متورال۵۰ نصف صبح و نصف شب و دیلتیازوم۶۰ هر ۸ ساعت ۱/۴ دادن مصرف میکنم.ولی گاهی اوقات دوباره این حالت میشم.لطفا راهنمایی کنید.
    با تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام علائم شما بیشتر شبیه حملات پانیک می باشد

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به روانپزشک مراجعه کنید.

  11. عبدالرضا می گوید

    باسلام
    من کوهنوردی میکنم .گاهی اوقات دردی مانندتیرکشیدن دراطراف قلب حس میکنم که چندثانیه ای بیشترنیست وباتغییرحالت بدنم دردوسوزش قطع میشه..البته دوسه سالی هست که اینوحس میکنم.ولی همیشگی نیست گاهی خوب میشه وتاچندماه خبری نیست ولی گاهی هست .اگه لطف بفرماییدراهنمایی کنین ممنون میشم.هیچ دارویی هم مصرف نمیکنم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد به متخصص قلب مراحعه كنيد اكو و تست ورزش بديد

  12. محمودی می گوید

    باسلام
    چند وقتی است که گاهی در قفسه سینه درد ضعیفی احساس میکنم آیا کو آموکسی کلاو 625 باعث تشدید این بیماری است یا باعث این درد است؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر درد ناشی از معده باشد بله

  13. رضا می گوید

    سلام
    من داخل موتور خانه کار میکنم فکر میکنم دمای هوای گرم باعث تنگی نفس وبعضی وقتا نمیتونم نفس بکشم سرفه میکنم وگلو دست میزنم درد میکنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز
      باید معاینه شوید.به متخصص داخلی مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.