چرا گربه خانگی من پرخاشگر شده است؟

گربه ها با اینکه حیوانات خانگی بسیار محبوب و دوست داشتنی ای هستند اما بیش از سایر حیوانات سختگیر هستند. معمولا شخصیت های متفاوتی دارند و هر کدام از آنها در مواجهه با مسائل به گونه خاصی برخورد می نماید و این از جمله مسئولیت های صاحبان گربه های خانگی است که اخلاق و رفتار آنها را درک کنند و نوع واکنش های آنان را پیش بینی نمایند. با دکتردکتر در این مقاله همراه باشید تا به بررسی برخی از این رفتارها بپردازیم.

چرا گربه من برای ادرار و مدفوع از جعبه مخصوص خود استفاده نمی کند؟

حتما می دانید که وقتی سرپرستی یک حیوان خانگی را بر عهده می گیرید همانند فرزندتان باید به او مسائل بهداشتی و تغذیه ای را آموزش دهید. آموزش اینکه او باید برای ادرار و مدفوع خود جای خاصی داشته باشد برای حفظ پاکیزگی محیط زندگی تان یک مساله ضروری است. گربه ها در برخورد با این مساله بسیار سخت گیر هستند و دوست دارند تا باکس مخصوص ادرار و مدفوع آنها بسیار شکیل و تمیز و مرتب باشد. اگر به گربه خود آموزش های لازم را داده اید و او پس از مدتی این کار را به درستی انجام نمی دهد و یا پس از مدتی از دفع ادرار و مدفوع خود در باکس مخصوص سر باز می زند حتما موارد زیر را بررسی نمایید.

  • باکس مخصوص آلوده: هفته ای یکبار جعبه را با جوش شیرین یا صابون بدون عطر کاملاً بشویید.
  • تعداد کم باکس ها: باکس ها باید در همه جای خانه در دسترس باشند.
  • باکس تنگ و آزاردهنده: گربه ها جعبه های کم عمق و گشاد را دوست دارند.
  • باکس نامناسب: به عنوان مثال دو طرف باکس زیادی بالا باشد و بچه گربه را آزار دهد.
  • تجمع بیش از حد مواد دفعی در باکس و عدم تخلیه به موقع آن
  • عدم در نظر گرفتن حریم خصوصی برای گربه تا بتواند به راحتی کار خود را انجام دهد: جعبه را به مکانی ساکت و کم نور منتقل کنید، جایی که گربه می تواند هر کسی را که نزدیک می شود ببیند و به سرعت فرار کند.
  • نزدیکی جعبه بهداشتی به ظرف غذا و ظرف آب
  • تداعی های منفی: به عنوان مثال، ممکن است گربه در هنگام استفاده از باکس با واکنش عصبانی گونه شما روبرو شده است و این باعث می شود که دیگر علاقه ای به استفاده از آن نشان ندهد.
  • عوامل استرس زا
  • درگیری با گربه دیگری در خانه
  • شرایط پزشکی: در صورتی که همه موارد بالا را بررسی نمودید و به نتیجه ای نرسیدید، حتما گربه خود را برای معاینه به نزد دامپزشک ببرید زیرا ممکن است سلامتی او در خطر باشد و گربه شما دارای یک وضعیت پزشکی باشد که ادرار کردن را خیلی دردناک می کند.

شرایط پزشکی که باعث اختلالات ادرار و مدفوع در گربه ها می شوند

  • عفونت دستگاه ادراری: اگر گربه ای مکرراً وارد جعبه می شود اما مقدار کمی ادرار می کند، ممکن است عفونت ادراری داشته باشد.
  •  سیستیت بینابینی گربه: سیستیت بینابینی گربه یک بیماری پیچیده است که باعث التهاب مثانه می شود و می تواند باعث شود گربه بلافاصله پس از احساس ادرار و مدفوع، نیاز ضروری به دفع آنها داشته باشد و فرصتی برای رساندن خود به جعبه مخصوص نداشته باشد.
  •  سنگ مثانه یا انسداد مجاری ادراری: اگر گربه ای مکررا وارد جعبه مخصوص خود می شود ولی نمی تواند ادرار کند ممکن است دچار سنگ مثانه یا انسداد مجاری ادراری خود شده باشد. این مساله ادرار کردن را برای او بسیار دردناک می کند و ممکن است در هنگام ادرار، میومیو یا حتی گریه کنند و نسبت به نوازش شکم خود واکنش های عصبی نشان دهند زیرا شکم آنها در این شرایط دردناک است.

از کجا بفهمیم از میان گربه ها، کدام یک در حال خرابکاری است؟

اگر چندین گربه دارید و نمی توانید بفهمید کدام یک از جعبه مخصوص ادرار خود استفاده نمی کند، می توانید از دامپزشک مقداری فلورسین بگیرید. فلورسین رنگ بی ضرری است که باعث می شود ادرار در زیر نور ماوراء بنفش به مدت 24 ساعت بدرخشد و با رنگ آبی دیده شود. بخواهید. این رنگ در غذای گربه ها به آنها خورانده می شود.

یک راه آسان‌تر برای تعیین اینکه کدام گربه از جعبه استفاده نمی‌کند این است که گربه‌های خود را به‌طور موقت، یکی یکی همراه با جعبه‌ای در نزدیکی خود در یک اتاق مناسب محبوس کنید. این کار را فقط برای چند روز انجام دهید و سعی کنید از اتاقی بدون فرش استفاده کنید. اگر داخل اتاق حمام دارید، در آن راببندید و اگر وان حمام دارید، درون وان را آب کنید تا گربه از استفاده از آن منصرف شود.

پرخاشگری گربه ها

پرخاشگری یک بازی رایج در میان گربه هاست و لزوماً اتفاق بد و ناگواری نیست، به ویژه برای بچه گربه ها. آنچه طبیعی نیست آسیب رساندن به دیگران است. به صورت گربه خود نگاه کنید تا متوجه شوید که پرخاشگری او یک بازی است یا واقعا از چیزی عصبانی است؟ گربه‌ای با گوش‌ها و سبیل‌های برگشته و چشم‌های گشاد شده و خمار و هم چنین نفس های صدادار به شما می گوید که مراقب باشید!

این علائم به شما نشان می دهند که به هیچ عنوان نباید به او نزدیک شوید. حتی اگر رابطه شما باهم بسیار قوی و عاطفی است باز هم از نزدیک شدن به او اجتناب کنید. این دلیلی بر بد بودن یا وحشی بودن گربه شما نیست. گاهی ترس یا استرس باشد باعث می شود که احساس امنیت او مختل شود. به یاد داشته باشید که احساس امنیت برای گربه ها از هر چیزی مهم تر است و به بیان دیگر اولویت اول زندگی آنهاست.

بسیاری از دامپزشکان می گویند که گربه ها مرز بین بازی و پرخاشگری را به سختی درک می کنند و به همین دلیل در حین بازی با آنها حتما باید مراقب باشید تا به شما آسیبی وارد نشود و حتما در روز دو بازه زمانی 30 دقیقه ای را برای بازی با گربه خود اختصاص دهید. در هنگام بازی با او از دستان خود بیش از حد استفاده نکنید زیرا استفاده از دستان شما به عنوان اسباب بازی، گربه ها را تشویق می کند تا به آنها به عنوان طعمه نگاه کنند و این مساله شما را در معرض گاز گرفتن آنها قرار می دهد.

خاراندن بیش از حد و لیس زدن

بیشتر گربه‌ها نظافت‌کننده‌های دقیقی هستند، اما گاهی برخی از مسائل باعث می شوند که این رفتارها بیش از حد تکرار شود و به پوست و موی آنها آسیب وارد شود. اگرچه رفتارهای افراطی خاراندن، لیس زدن یا جویدن می تواند در هر گربه ای ایجاد شود اما این رفتارها بیشتر در گربه های سیامی و سایر نژادهای شرقی مشاهده می شوند. گربه‌های ماده بیشتر از نرها موهای خود را لیس می‌زنند، می‌جوند یا می‌کشند. اگر گربه شما بیش از حد خود را می خاراند یا لیس می زند حتما از دامپزشک بخواهید تا او را معاینه کند چون ممکن است دچار مشکلات پوستی شده باشد.

انگل ها وکک ها نز از جمله مقصرین اصلی بروز این رفتار در گربه ها هستند. از آنجایی که گربه‌ها نظافت‌کننده‌های عالی هستند، ممکن است تمام آثار کک را از بین ببرند بنابراین اگر متوجه شدید که گربه‌تان با وسواس زیادی روی گردن و کمر خود را لیس می‌زند، نگران وجو کک ها روی پوست و موی او شوید. این مقاله را بخوانید: بیماری های گربه خانگی و واکسن های ضروری برای آنها

از دیگر مواردی که باعث بروز این رفتار در گربه ها می شود، آلرژی است. همانطور که برخی از افراد در پاسخ به برخی مواد غذایی یا محرک های محیطی دچار تحریکات پوستی می شوند، گربه ها نیز اگر به چیزی در محیط خود حساسیت داشته باشند، ممکن است دچار خارش و تحریک پوست شوند.

و در انتها، محرک های روحی و روانی و هم چنین بی حوصلگی اضطراب و استرس می تواند عامل رفتارهای افراطی خاراندن و لیس زدن در گربه ها شود. این اختلالات روانی بیشتر در گربه های داخل خانه رخ می دهد، که ممکن است نسبت به گربه های بیرون از خانه ورزش و هیجان کمتری داشته باشند یا گاهی اوقات با تغییراتی در محیط منزل، گربه ها دچار اضطراب و استرس می شوند به عنوان مثال وقتی یک حیوان یا نوزاد جدید به افراد خانواده اضافه می شود، این رفتارها در پاسخ به استرس به وجود آمده در آنها بروز می نمایند.

میو کردن زیاد

گربه های بالغ معمولا برای همدیگر زیاد میو نمی کنند اما  میو کردن را برای سلام کردن، درخواست غذا یا جلب توجه راه مناسبی می بینند. اگر گربه شما بیش از حد برای دریافت غذا میو می کند، هنگام گریه به او غذا ندهید تا از این حربه برای دریافت غذای بیشتر و بیشتر استفاده نکند. زمانی که میو کردن را راهی برای جلب توجه انتخاب می کند هم به او توجهی نشان ندهید و در عوض زمانی که ساکت شد، خواسته اش را برطرف کنید و با او بازی نمایید. اما در هر صورت باید حواس تان به میو کردن های او باشد و اگر به صورت غیرطبیعی و زیاد میو می کند حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.

چرا گربه من شب ها نمی خوابد؟

گربه ها چرخه خواب و بیداری متفاوتی نسبت به سایر حیوانات دارند و اغلب در هنگام شب، سرحال و فعال هستند. این مساله به دلیل غریزه آنهاست زیرا گربه ها کرپوسکولار هستند یعنی در هنگام عصر و صبح زود شکار می کنند و در این مواقع در اوج فعالیت و انرژی به سر می برند. اما گاهی عوامل دیگری نیز موجب شب بیداری گربه ها می شوند.

مثلا اگر گربه تمام روز را در خانه تنها باشد، بیشتر روز را مجبور است استراحت کند و بخوابد به همین دلیل در هنگام شب و حضور شما در خانه، فعال می شود. گرسنگی هم عامل دیگری برای شب بیداری آنهاست زیرا غریزه طبیعی آنها باعث می شود که در هنگام شب احساس گرسنگی بیشتری داشته باشند. گربه های شب بیدار معمولا برای جلب توجه صاحبان خود کارهای زیادی می کنند مثلا به بازی های هیجان انگیز و پرسروصدا روی مبل ها می پردازند. انگشتان پای صاحب خود را پنجه می کشند یا لیس می زنند. روی صاحب خود راه می روند. گریه می کنند و زوزه می کشند. این رفتارها در شب باعث می شود که صاحبان آنها دچار شب بیداری شوند.

اگر گربه شما شب ها نمی خوابد بهتر است ظرف غذایی به او بدهید تا اگر گرسنه است، از آن بخورد اما به یاد داشته باشید که نباید به این رفتارهای او توجه خاصی نشان دهید زیرا با توجه شما، او یاد می گیرد که از این به بعد شب ها نخوابد تا شما با او بازی کنید. به یاد داشته باشید که فعالیت شبانه برای گربه شما طبیعی است. از تنبیه کردن گربه به خاطر این رفتار طبیعی، خودداری کنید زیرا ممکن است استرس بیشتری در او ایجاد شود و در انتها سعی کنید در طول روز توجه بیشتری به او نشان دهید و مدتی را به بازی و سرگرمی با او اختصاص دهید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.