دلیل بزرگ شدن پروستات؛ بررسی دلایل اصلی و روش درمان آن

بزرگ شدن پروستات یک بیماری شایع است که با افزایش سن در مردان اتفاق می‌افتد. این بیماری می‌تواند علائم ادراری ناراحت کننده‌ای مانند مسدود کردن جریان ادرار را ایجاد کند. همچنین می‌تواند باعث مشکلات مثانه، مجاری ادرار یا کلیه شود. چندین درمان موثر برای بزرگ شدن پروستات وجود دارند که دکتر اورولوژ بر اساس علائم پزشکی شما، بهترین راه را پیشنهاد می‌دهد.

در این مقاله نیز ما به بررسی علائم بزرگ شدن پروستات و راه‌های درمان آن می‌پردازیم. در ادامه همراه مجله دکتردکتر باشید.

بزرگ شدن پروستات چیست؟

بزرگ شدن پروستات، هیپرپلازی خوش خیم پروستات نیز نامیده می‌شود و مخفف انگلیسی آن، BPH است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غده پروستات شروع به تکثیر کنند. این سلول‌های اضافی باعث تورم غده پروستات می‌شوند که مجرای ادرار را فشرده و جریان ادرار را محدود می‌کنند.

علت سرطان پروستات با بزرگ شدن آن تفاوت دارد، بنابراین بزرگ شدن پروستات خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد. با این حال، می‌تواند علائمی ایجاد کند که کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. BPH در مردان بالای 50 سال شایع است

 

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

مردی در حال فشردن زیر شکم و پروستات خود

پزشکان دقیقا مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این اتفاق می‌شود. برخی فکر می‌کنند که ممکن است با تغییرات هورمونی طبیعی با افزایش سن مرتبط باشد، اما هنوز کاملا مشخص نیست.

در اوایل بلوغ، اندازه پروستات مردان دو برابر می‌شود. بعدا در حدود 25 سالگی، دوباره شروع به رشد می‌کند. در اکثر مردان، این رشد تا آخر عمر اتفاق می‌افتد. ولی در برخی افراد رشد بیشتر است و باعث بزرگ شدن پروستات می‌شود.

 

عوارض بزرگ شدن پروستات چیست؟

بزرگ شدن پروستات گاهی اوقات می‌تواند منجر به عوارضی مانند موارد زیر شود:

  • عفونت دستگاه ادراری
  • احتباس حاد ادرار

 

علائم احتباس حاد ادرار عبارتند از:

  • فرد نمی‌تواند ادرار کند
  • درد شدید زیر شکم
  • تورم مثانه که می‌توانید با دستان خود احساس کنید

 

علائم بزرگ شدن پروستات کدامند؟

بزرگ شدن پروستات باعث ایجاد علائمی می‌شود که بر جریان ادرار شما تاثیر می‌گذارند، مانند:

  • تخلیه ناقص مثانه
  • شب ادراری که به دو یا چند بار ادرار کردن در شب نیاز دارید
  • قطره قطره آمدن ادرار در انتهای جریان ادرار
  • بی‌اختیاری یا نشت ادرار
  • زور زدن هنگام ادرار کردن
  • جریان ضعیف ادرار
  • میل ناگهانی به ادرار کردن
  • کند شدن یا تاخیر در جریان ادرار
  • ادرار دردناک
  • وجود خون در ادرار

 

در صورت داشتن هر یک از این علائم، با پزشک خود صحبت کنید. آنها قابل درمان هستند و درمان اغلب آنها می‌تواند به جلوگیری از عوارض کمک کند. این بیماری به ندرت منجر به ایجاد شرایط دیگری می‌شود، اما گاهی اوقات می‌تواند منجر به آسیب کلیه شود یا در بدترین حالت، ممکن است اصلا نتوانید ادرار کنید. در ضمن، پروستات بزرگتر به این معنی نیست که علائم بیشتر یا بدتری خواهید داشت و این علائم در هر فردی متفاوت است.

 

روش تشخیص بزرگ شدن پروستات چگونه است؟

مردی در حال فشردن زیر شکم خود و آزمایش در دستان پزشک

پزشک معمولا با انجام یک معاینه فیزیکی و پرسیدن سابقه پزشکی شما، وضعیت را بررسی می‌کند. معاینه فیزیکی شامل معاینه رکتوم است که به پزشک اجازه می‌دهد اندازه و شکل پروستات شما را تخمین بزند. سایر آزمایشات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  1. آزمایش ادرار: ادرار از نظر خون و باکتری بررسی می‌شود.
  2. تست یورودینامیک: در این آزمایش، مثانه شما از طریق یک کاتتر با مایع پر می‌شود تا فشار مثانه شما در هنگام ادرار اندازه‌گیری شود.
  3. آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): این آزمایش خون، سرطان پروستات را بررسی می‌کند.
  4. باقیمانده ادراری: با این کار میزان ادرار باقی مانده در مثانه پس از دفع ادرار بررسی می‌شود.
  5. سیستوسکوپی: در اینجا، مجرای ادرار و مثانه شما با یک دوربین کوچک نورانی که در مجرای ادرار شما قرار می‌گیرد، آزمایش می‌شود.

همچنین پزشک ممکن است در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و می‌توانند بر سیستم ادراری شما تاثیر بگذارند، سؤال کند. سوالاتی از قبیل:

  • داروهای ضد افسردگی
  • دیورتیک‌ها
  • آنتی هیستامین‌ها
  • آرام بخش‌ها

اگر در منزل اقدامات خودمراقبتی را برای حداقل به مدت 2 ماه انجام داده‌اید و بهبودی حاصل نشده است، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

درمان بزرگ شدن پروستات چیست؟

نحوه رسیدگی پزشک به پرونده شما بر اساس سن، سلامتی، اندازه پروستات و نحوه تاثیر بزرگ شدن پروستات بر شما، متفاوت است. اگر علائم خیلی شما را آزار نمی‌دهد، می‌توانید درمان را به تعویق بیندازید و ببینید که چگونه پیش می‌رود. اما به طور کلی درمان‌های زیر پیشنهاد می‌شوند:

 

  1. تغییرات سبک زندگی
  • ورزش‌هایی را برای تقویت عضلات کف لگن انجام دهید
  • مقدارِ مایعاتی که می‌نوشید را کاهش دهید، به خصوص قبل از بیرون رفتن یا رفتن به رختخواب
  • کافئین و الکل کمتری بنوشید

 

  1. دارو درمانی

برای بزرگ شدن پروستات خفیف تا متوسط، پزشک ممکن است دارو را پیشنهاد کند. برخی از داروها با شل کردن ماهیچه‌های پروستات و مثانه کار می‌کنند. برخی دیگر به کوچک شدن پروستات شما کمک می‌کنند. برای بعضی از مردان، ترکیبی از داروها برای رسیدن به بهترین نتیجه لازم است. بعضی از مهمترین داروها عبارتند از: مسدود کننده‌های آلفا 1، داروهای کاهش دهنده هورمون و آنتی بیوتیک‌ها.

 

  1. جراجی

اگر تغییر شیوه زندگی و داروها مؤثر واقع نشد، پزشک راه‌های زیادی برای برداشتن بخشی یا تمام پروستات شما دارد. بسیاری از این موارد، کم تهاجمی نامیده می‌شوند، به این معنی که برای شما راحت‌تر از جراحی معمولی هستند. آنها از پروب یا اسکوپ استفاده می‌کنند و نیازی به برش‌های بزرگ در بدن شما نیست. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • مایکروویو درمانی از طریق مجرای ادرار: برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار که در آن پزشک از یک اسکوپ استفاده می‌کند و قطعات غده را با یک حلقه سیمی برش می‌دهد.
  • برداشتن سوزن از طریق پیشابراه: برش از طریق مجرای ادراری پروستات که در آن چند برش کوچک در پروستات ایجاد می‌شود تا فشار غده بر مجرای ادرار کاهش یابد.
  • اورولیفت: این سیستم یک دستگاه دائمی است که برای بلند کردن و نگه داشتن بافت بزرگ شده پروستات از سر راه استفاده می‌شود.

البته در برخی موارد، پزشک ممکن است یک جراحی سنتی، باز یا یک روش روباتیک را برای برداشتن پروستات شما پیشنهاد دهد.

چه افرادی بیشتر دچار بزرگ شدن پروستات می‌شوند؟

مردی مسن به همراه عصا و یک باغ

  • سالخوردگان: بزرگ شدن غده پروستات به ندرت علائم و نشانه‌هایی را در مردان کمتر از 40 سال ایجاد می‌کند. حدود یک سوم از مردان علائم متوسط تا شدید را تا سن 60 سالگی تجربه می‌کنند و حدود نیمی از آنها تا سن 80 سالگی این علائم را تجربه می‌کنند.
  • سابقه خانوادگی: داشتن یک خویشاوند خونی، مانند پدر یا برادر، با مشکلات پروستات به این معنی است که احتمال بروز مشکل در شما بیشتر است.
  • دیابت و بیماری قلبی: مطالعات نشان می‌دهد که دیابت و همچنین بیماری قلبی و استفاده از مسدود کننده‌های بتا، ممکن است خطر بزرگ شدن پروستات را افزایش دهند.
  • سبک زندگی: چاقی خطر ابتلا به بزرگ شدن پروستات را افزایش می‌دهد، در حالی که ورزش می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

 

چه زمانی برای بزرگ شدن پروستات به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مشکلات ادراری دارید، وقت آن است که با دریافت نوبت دکتر مشکلات خود را با یک متخصص درمیان بگذارید. حتی اگر علائم ادراری را آزاردهنده نمی‌دانید، مهم است که علت آن را حتما بررسی کنید. زیرا مشکلات ادراریِ درمان نشده ممکن است منجر به انسداد مجاری ادراری شود.

 

آیا بزرگ شدن پروستات قابل درمان است؟

اگرچه هیچ درمانی قطعی برای بزرگ شدن پروستات وجود ندارد، اما گزینه‌های مفید زیادی برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شوند. با تغییر در سبک زندگی، دارودرمانی، جراحی یا ترکیبی از این‌ها، می‌توان این مشکل را حل کرد.

 

آیا بزرگ شدن پروستات خطرناک است؟

در حالی که بزرگ شدن پروستات می‌تواند عوارض جدی داشته باشد، مثل سرطان نیست و به طور کلی با روند پیری مردان مرتبط است. این بیماری تقریبا خطرناک نیست و در زمان مناسب می‌توان عوارض آن را از بین برد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. علی اکبر درویش می گوید

    خیلی عالی است ممنون از لطفتون

  2. محمد می گوید

    مطالب درباره پروستات خیلی مفید بود.ممنون

  3. محمد فرهادپور سن ۶۰سال تمام می گوید

    سلام خسته نباشی بند یک بیمار پروستات هستم بنا بر اعلام سونوگرافی که چند روز پیش گرفتم ودرحال حاضر هم تحت نظر پزشک هستم آیا درمان طبیعی یا همان خانگی برای چنین بیماری وجود دارد یا خبر

  4. بابا می گوید

    در کل چیز بیخودیه

  5. ناشناس می گوید

    تشکر از ارائه مطالب خوب شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر