بعد سکته قلبی چه اتفاقی می‌افتد؟

خلاصه این مقاله را بشنوید

بیشتر افرادی که برای نخستین بار دچار حمله قلبی می‌شوند، دوباره به زندگی بازمی‌گردند و مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. اما باید با بعد سکته قلبی بیشتر آشنا شوند.

مراقبت‌ها و نکاتی که باید رعایت شوند، اهمیت زیادی در تداوم حفظ سلامت دارند. در این مقاله از دکتردکتر می‌خواهیم از دوران بعد از سکته برایتان بگوییم. هرگونه مشکل و علامت مشکوک در این دوره هم باید با پزشک قلب و عروق درمیان گذاشته شود.

بعد از سکته قلبی چه می‌شود؟

بیشتر سکته‌های قلبی در نتیجه انسداد عروق پیش می‌آیند. بعد از اینکه اقدامات لازم برای بازکردن رگ انجام می‌شود، بیمار بهبود پیدا می‌کند. سپس بعد از بهبود نسبی، بدن و عملکرد قلب از سوی پزشکان در بیمارستان ارزیابی می‌شود.

معمولاً افراد بعد از سکته قلبی از ۲ روز تا یک هفته در بیمارستان بستری می‌شوند. گاهی اوقات، لازم است که اقدامات و عمل‌های دیگری هم انجام شود؛ برای مثال، بای‌پس قلب. در این صورت، مدت بستری‌شدن بیمار بیشتر می‌شود.

مراقبت بعد سکته قلبی

داروهای بعد از حمله قلبی

نخستین چیزی که بعد سکته قلبی متوجه می‌شوید، تغییر دوز و تعداد داروهای مصرفی از سوی پزشک است. احتمال تجویز داروهای جدید هم وجود دارد. صحبت‌کردن درباره داروها با پزشک اهمیت زیادی دارد. باید حتماً مطمئن شوید که:

  • نام تمام داروها را به خوبی یاد گرفته‌اید و با آنها آشنا شده‌اید.
  • درباره شیوه و زمان مصرف داروها اطلاعات کامل کسب کنید.
  • از پزشک درباره عوارض جانبی مصرف داروها سؤال کنید.
  • با کارکرد هر داروی تجویزشده هم آشنا شوید.
  • فهرستی از داروهایتان تهیه کنید و آن را روی کاغذ نگه دارید تا در صورت بروز وقایع اورژانسی دیگران به کمکتان بیایند.

از جمله داروهایی که بعد سکته قلبی تجویز می‌شوند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین  (ACE-inhibitor)
  • داروهای ضدپلاکت (Antiplatelet)
  • بتا بلاکرها (Beta blockers)
  • داروهای استاتین (statins)

گاهی اوقات هم پزشکان بعد از سکته، مصرف دوز اندکی از آسپرین را تجویز می‌کنند.

بعد از سکته قبلی خفیف

با وقوع سکته قلبی خفیف، عوارضی مانند درد سرگیجه، درد در  قفسه سینه، بی‌حالی و خستگی بعید نیست. بعد از چند هفته، با مراقبت‌های دقیق، این مشکلات و عوارض از بین خواهند رفت.

بیهوشی بعد از سکته قلبی

زمانی که سکته قلبی رخ می‌دهد، عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. در نتیجه جریان خون و پمپاژ قلب از حالت عادی خارج می‌شود و با توقف ضربان قلب، بیهوشی بعد از سکته رخ می‌دهد.

از سوی دیگر، با از کارافتادن قلب، مغز توانایی دریافت اکسیژن و قند کافی را از دست می‌دهد و بیهوشی ایجاد می‌شود.

چنین چیزی تا مدت‌ها بعد از بهبودیافتن بیمار از سکته هم باعث ترس و اضطرابش می‌شود. باید علائم اضطرابی ناشی از این موضوع از سوی مشاوران و پزشکان درمان شود.

توانبخشی بعد از سکته قلبی چگونه است؟

بسیاری از بیمارستان‌ها برنامه‌های توانبخشی بعد سکته قلبی دارند. مراکز درمان بیماری‌های قلبی چنین امکاناتی در اختیار بیماران قرار می‌دهند. توانبخشی به شما در زمینه‌های زیر کمک می‌کند:

  • سرعت بهبودی بعد سکته قلبی را بالا می‌برد.
  • با افرادی در ارتباط خواهید بود که متخصص و پزشک‌اند و به پرسش‌ها و مشکلاتتان را پاسخ‌ می‌دهند.
  • تمرین‌ها و اقداماتی برای بازگشت وضعیت قلبتان به حالت عادی در آنجا انجام می‌شود و سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنید.
  • فعالیت‌های مخصوصی که برایتان در نظر گرفته می‌شود، به کاهش ضربان قلب و بهبود عملکرد آن کمک شایانی می‌کند.
  • در این مراکز به شما درباره کنترل استرس و احساسات منفی پس از عمل قلب و سکته هم توصیه‌هایی می‌شود.
  • با نکاتی که در مراکز توانبخشی یاد می‌گیرید، امکان سکته قلبی مجدد را کاهش می‌دهید.

عوارض بعد از سکته قلبی چیست؟

گاهی اوقات بعد سکته قلبی عوارضی در فرد به وجود می‌آید. یکی از رایج‌ترین عوارض بعد از حملات قلبی، نامنظم‌شدن ریتم قلب است. نارسایی قلبی، بروز پارگی در این عضو، بروز مشکلاتی در دریچه‌های قلب و شوک قلبی هم محتمل‌اند.

بررسی وضعیت فرد بعد از سکته همچنان اهمیت دارد. با وجود ارزیابی‌های جسمی و معاینه‌ها، چنین مشکلاتی با احتمال کمتری رخ خواهند داد.

سردرد و سرگیجه بعد از سکته قلبی

کسانی که سکته قلبی را از سر می‌گذرانند، در معرض وقوع دوباره این مشکل هستند. بنابراین، باید به علائمی در بدن دقت و توجه داشته باشند.

اگر علامتی مانند بروز سردرد و سرگیجه در چنین افرادی به وجود آمد، حتماً و سریعاً باید به پزشک مراجعه کنند. در کنار این‌ها، امکان بیهوش‌شدن یا بی‌حالی هم وجود دارد. نباید از چنین مواردی به سادگی عبور کنید.

بی حالی بعد از سکته قلبی

بعد از تجربه سکته قلبی، امکان بی‌حالی و خستگی بدن زیاد است. نخستین هفته‌ای که بیمار از بیمارستان مرخص می‌شود، احتمالا دچار بی‌حالی و خستگی است.

این موضوع طبیعی و ناشی از تخریب‌شدن ماهیچه‌های قلبی در نتیجه سکته است. قلب برای بازگشت به حالت قبلی نیاز به زمان دارد.

فشارخون بعد از سکته قلبی

در طول حمله قلبی، جریان خون به بخشی از قلب مسدود می‌شود. این موضوع می‌تواند کاهش فشار خون را به همراه بیاورد.

در بعضی از افراد هم افزایش دیده می‌شود. بیمارانی هم هستند که با وقوع سکته قلبی، هیچ تغییری در فشار خونشان ایجاد نمی‌شود. همه چیز به میزان فشار واردشده از سکته و شرایط بدنی و مراقبت‌های بعد از آن وابسته است.

تشنج بعد از سکته قلبی

وقوع حمله قلبی می‌تواند با افزایش احتمال دچارشدن به تشنج همراه باشد. برای همین است که بررسی علائم بیمار بهبودیافته از سکته اهمیت زیادی پیدا می‌کند و در روزهای بعد از سکته، نیاز به بستری در بیمارستان وجود دارد.

حالت تهوع بعد سکته قلبی

همان‌طور که اشاره شد، توجه به علامت‌های بیمار رهایی‌یافته از سکته را به دقت زیر نظر بگیرید. در صورتی که حالت تهوع و استفراغ را تجربه کرد هم حتماً به پزشک مراجعه کنید و وضعیت بیمار را زیر نظر بگیرید.

بعد سکته قلبی چه می شود

مراقبت پرستاری بعد از سکته قلبی چگونه است؟

مراقبت‌های پرستاری بعد سکته قلبی شامل بررسی قلب و علائم حیاتی می‌شود. باید موضوعاتی مانند ضربان قلب و فشار خون تحت کنترل قرار بگیرند. پزشکان درباره روش‌های لازم برای مراقبت بیشتر از بیمار با او صحبت می‌کنند.

احتمالاً نیاز به انجام آزمایش‌های خون برای بررسی میزان تخریب قلب و ارزیابی عوارض ناشی از سکته هم وجود دارد. با تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای تجویزشده در کنار ارزیابی وضعیت قلب و رگ‌ها، بیمار کم‌کم بهبود پیدا می‌کند و به وضعیت باثباتی می‌رسد.

افسردگی بعد از سکته قلبی چگونه است؟

بعد از سکته قلبی، بروز احساسات مختلف بسیار شایع است. امکان دارد که موارد زیر را تجربه کنید:

  • ترس
  • افسردگی
  • عدم پذیرش
  • اضطراب

این احساسات گاهی از ۲ تا ۶ ماه با شما همراه هستند و ممکن است که موارد زیر را در زندگی‌تان تحت‌الشعاع قرار بدهند:

  • توانایی ورزش‌کردن
  • زندگی خانوادگی و شغلی
  • حال و احوال عمومی بدن

اگر دچار این احساسات می‌شوید و ابعاد زندگی‌تان تغییراتی می‌کند، حتماً موضوع را با خانواده‌تان درمیان بگذارید. کمک‌گرفتن از مشاوران روانشناسی در این زمینه هم بی‌فایده نخواهد بود.

رژیم غذای بعد سکته قلبی چیست؟

بعد سکته قلبی باید به رژیم غذایی‌تان بیشتر دقت کنید. نکات زیر را درباره غذاهای مصرفی‌تان حتماً در نظر بگیرید:

  • دور مصرف چربی‌های مضر را خط بکشید.
  • روزانه ۴ تا ۵ پیمانه میوه و سبزیجات مصرف کنید.
  • دست‌کم ۱۰۰ گرم ماهی در هفته مصرف کنید.
  • نوشیدنی‌های حاوی قند و شکر را کنار بگذارید.
  • مصرف گوشت قرمز را هم در رژیم غذایی محدود کنید.
  • مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده را به طور کامل کنار بگذارید.
  • روزانه حدود ۳۰ گرم غلات کامل در رژیم غذایی‌تان داشته باشید.
  • مصرف نمک را به شدت کاهش بدهید؛ کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک در طول روز کافی است.

احتمال دارد که به خاطر داروهایی که پزشک تجویز کرده، مصرف برخی از مواد غذایی هم منع شوند. باید درباره این موضوع با پزشکتان صحبت کنید و اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

مشورت‌کردن با متخصصان تغذیه هم راه مناسبی برای اصلاح رژیم غذایی‌تان خواهد بود. آنها به شما کمک می‌کنند که منابع لازم برای حفظ سلامت را بهتر بشناسید.

رژیم بعد سکته قلبی

مراقبت‌های بعد از حمله قلبی چیست؟

زندگی بعد سکته قلبی به توجه و احتیاط بیشتری نیاز دارد. اصلاً احساس اسارت و ناراحتی نکنید، اقداماتی که بعد از این مشکل پیش می‌گیرید، بسیار ساده‌ و خوشایند هستند. ضمن اینکه شما را سلامت‌تر می‌کنند.

استراحت بعد از سکته قلبی

بعد از سکته قلبی باید ورزش و تحرک را به برنامه‌های زندگی‌تان وارد کنید. برای ورزش‌کردن هم از دستورات و توصیه‌های پزشکان و متخصصان کمک بگیرید. در واقع، لازم نیست که سکون و استراحت مطلق داشته باشید.

البته به آرامش و استراحت کافی هم اهمیت بدهید. برای مثال، خواب شبانه کافی را هرگز فراموش نکنید. در طول روز هم چرت‌هایی کوتاه می‌تواند انرژی‌تان را تأمین و بازیابی کند.

ورزش های بعد از سکته قلبی

یکی از کلیدی‌ترین اقداماتی که باید پس از حمله قلبی انجام بدهید، ورزش‌کردن است. ورزش و تحرک می‌تواند سلامت قلبتان را تضمین کند. بعضی از افراد بعد از سکته قلبی به سمت ورزش نمی‌روند و می‌ترسند.

این اشتباه است. ورزش‌کردن بعد از حملات قلبی واجب است و به شما کمک می‌کند که از بروز حوادثی مشابه در آینده جلوگیری کنید. البته حواستان باشد که بدون مشورت با پزشک دست به انجام تمرینات ورزشی نزنید.

باید با متخصصان در این زمینه مشورت کنید تا به شما درباره نوع و بسامد ورزش‌کردن اطلاعات کافی بدهند. امکان دارد که متخصصان در این زمینه از آزمون استرس ( stress test) هم برای بررسی میزان ورزش مناسب استفاده کنند. این آزمون وضعیت عملکرد قلب را نشان می‌دهد.

هدف از ورزش‌کردن، تحرک بدن و فعال نگه‌داشتن آن است. یادتان نرود که حمله قلبی و سکته به معنای این نیست که شما از کارافتاده شده‌اید و نمی‌توانید زندگی معمولی داشته باشید. فقط باید حواستان را جمع کنید و رسیدگی بیشتری به جسم و روانتان داشته باشید.

زندگی بعد از سکته قلبی

بعد سکته قلبی باید تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید تا سلامتی‌تان حفظ شود. برای مثال:

  • سیگار و مصرف تنباکو را کنار بگذارید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.
  • وزنتان را متناسب نگه دارید.
  • حواستان به کنترل فشار خونتان باشد.
  • از تکنیک‌های ریلکسیشن برای آرامش بیشتر کمک بگیرید.

طول عمر و احتمال زنده ماندن بعد از سکته قلبی چقدر است؟

هرچقدر که نشانه‌های حمله قلبی سریع‌تر شناسایی شوند و اقدامات لازم برای نجات فرد بهتر انجام بگیرند، احتمال بقا هم بالا می‌رود. امکان بهبود کامل بعد از این ماجرا وجود دارد. همه چیز به سرعت اقدامات مناسبی بستگی دارد که با تشخیص سریع سکته انجام می‌شوند. بعد از سکته قلبی، امکان بازگشت به زندگی سالم وجود دارد اما بنا به تحقیقات، مشخص شده که طول عمر می‌تواند تا حدود چند سال کمتر شود.

رابطه جنسی بعد از سکته قلبی چگونه خواهد بود؟

بازگشت به رابطه جنسی بعد سکته قلبی به وضعیت جسمانی هر فرد و درمان‌هایی بستگی دارد که از سر گذرانده است. اگر عمل قلب باز انجام شده باشد به ۴ تا ۶ هفته زمان برای بهبودی کامل نیاز است.

بدیهی است که تا نرسیدن به بهبودی کامل، امکان برقراری رابطه جنسی هم وجود ندارد. اگر در درمان سکته، عمل جراحی باز انجام نشده باشد، امکان برقراری رابطه بعد از ۲ تا ۴ هفته وجود خواهد داشت.

یادتان باشد که حمله قلبی و مصرف برخی داروهایش می‌توانند روی توانایی جنسی اثرات منفی موقتی داشته باشند. در صورت بروز چنین مشکلاتی می‌توانید با متخصصان صحبت کنید.

بعد از سکته قلبی

به ندای قلبتان گوش کنید

قلب یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است. سلامت آن می‌تواند نقشی حیاتی در عملکرد مناسب بدن داشته باشد. همیشه حواستان به تغییرات آن باشد و موضوعاتی مانند فشار خون را زیر نظر بگیرید.

نگذارید که سبک زندگی اشتباه باعث بروز مشکلاتی نظیر سکته قلبی شود. اگر هم چنین چیزی را تجربه کرده‌اید، زمان آن رسیده که تغییراتی به وجود بیاورید و با مراقبت‌های زیاد و عوض‌کردن سبک ورزش و رژیم غذایی از تکرارش جلوگیری کنید.

برای پیگیری و درمان مشکلات قلبی هم که باید به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید. نوبت‌گرفتن از بهترین پزشکان و متخصصان با وجود سیستم نوبت دهی دکتر سایت دکتردکتر کار ساده و جذابی خواهد بود.

اگر درباره دوران بعد سکته قلبی سؤالی در ذهنتان مانده یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، ما را در جریان بگذارید.

منابع:

nhs.uk

healthline.com

familydoctor.org

share.upmc.com

heart.org

my.clevelandclinic.org

webmd.com

alliancehomecare.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. وحید می گوید

    سلام.وقت بخیر.ببخشید من دیشب یه حمله قلبی خیلی شدید بهم دست داد.بلافاصله هم حالت تهوع شدید بهم دست داد.میخواستم بپرسم چیز حادی هست یا یه موضوع نگران کننده ای هست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر